2009-11-17

Alla bilar i Holland skall spåras hela tiden

I Holland kommer alla bilar att utrustas med en GPS som låter staten hålla koll på hur mycket varje bil körs, var och när.

Detta sker med miljön som förevändning - och en "grön" kilometerskatt kommer att införas.

Samtidigt öppnar detta dörren för massiv övervakning. Staten alltid att kunna veta vart folk kör och när.

När systemet är på plats, då räcker det med ett par knapptryckningar för att koppla ihop det med till exempel Indect-systemets av nät- och kameraövervakning i realtid. Och med teledatalagringen (som ockå registrerar positioner, även för fotgängare). Sedan är övervakningen av medborgarna så gott som total.

Det är ingen vågad gissning att anta att liknande förlag kommer att dyka upp i Sverige. Eller på EU-nivå.

Länk

(Tipstack: Erik och Hans)

36 kommentarer:

  1. De hade ju samma förslag på gång i Sverige för ett tag sen...

    SvaraRadera
  2. Jo, detta är inte direkt en nyhet, de har diskuterats i Holland sen början av året, men respekten för andras privatliv är annorlunda vilket förklaras i PPI tråden:

    http://lists.pirateweb.net/pipermail/pp.international.general/2009-November/005147.html

    Jag nämner i tråden att vi har miljötullar som registrerar alla nummerplåtar i Stockholm och i Holland har de medelhastighetskontroller som gör det samma samt att i England så kontrollerar även fart kameror om man betalat skatt och försäkring.

    För en kilometer skatt så räcker de ju att man noterar ner antalet kilometer kört vid den årliga besiktningen av alla fordon, avgiften kan sedan delas upp i månadsbetalningar per uppskattat körande på de sätt som man betalar elräkningen idag.

    SvaraRadera
  3. Det är ingen vågad gissning att anta att liknande förlag kommer att dyka upp i Sverige. Eller på EU-nivå.

    För sent, EU har ju arbetat på sitt eCall-system ett tag. Varje bil utrustas med sändare och GPS som rapporterar positionen till myndigheter för att öka säkerheten på vägarna. Det är dock inte helt tydligt om systemet ska rapportera in kontinuerligt eller bara vid olyckor.

    SvaraRadera
  4. Vilka knasbollar till politiker det finns. Vi har ju redan en bättre kilometerskatt i form av skatt på bränslet. Den har två stora fördelar jämfört med holländarnas förslag:

    1) Den kräver ingen övervakning.
    2) Man kan differentiera skatten beroende på bränslets antagna miljöpåverkan.

    Jag skulle vilja se den politiker som kan möta den argumentationen med trovärdigheten i behåll.

    SvaraRadera
  5. @Stocken
    Framförallt premierar det att välja en mer bränslesnål bil.

    SvaraRadera
  6. Som vanligt så verkar makthavarna alltid lika fyndiga vad det gäller att hitta pseudoargument över varför medborgarnas skall bli bestulna på sin frihet och integritet.

    Det här är inget annat än införande av ren övervakning. Vänter bara på att få veta vilket land i EU som blir först med att RFI-mräka nyfödda.

    SvaraRadera
  7. Lite mer info finns hos Elektroniktidningen. Det fanns tidigare en fritt tillgänglig artikel med ännu mer detaljer hos SAE, men tyvärr verkar den ha spärrats nu, och jag hittar den inte vare sig i Googles cache eller hos web.archive.org.

    SvaraRadera
  8. Samma sak gäller väl redan nu havsgående fartyg? Ja, utom piratskepp då... ;)

    SvaraRadera
  9. Jag är i princip emot övervakning. MEN tänk om alla bilar i Sverige alltid var övervakade ur trafiksäkerhetssynpunkt. Dvs kör som en tok tre gånger och din bil stannar och står stilla i ett antal timmar och vägrar åka någonstans. Ett sätt att hindra alla trafikdårar som orsakar olyckor och tar död på andra. Förmodligen i paritet med rattfyllon.

    SvaraRadera
  10. Kilometerskatt istället för skatt på bränslet? Är det ett sätt att ge rabatt på tomgångskörning eller för de som sitter mycket i bilköer?

    SvaraRadera
  11. Robert Andersson17 november, 2009 11:21

    @Anonym 11:13

    Ibland kan nöden kräva att man trycker på gasen. Har dock för mig att man i USA faktiskt har fjärrstrypt bilar som körs av brottslingar.

    SvaraRadera
  12. Bränsleskatt är effektivare om man vill minska utsläpp. Av detta vet vi att det här är ett övervakningsförslag och inte ett miljöförslag.

    SvaraRadera
  13. Det är ju inte bilen i sig som är en miljöfara utan bränslet så denna avgiften känns bara helt mysko - lägg sådana avgifter på annat såsom bränslet.

    SvaraRadera
  14. Börjar nog bli dags at lämna Europa åt sitt öde. USA är inget alternativ. Asien kanske? Inte Australien..hmm..inte Kina.
    Korea eller Japan? Thailand kanske?

    SvaraRadera
  15. Liknande förslag har ju funnits tidigare. Vägverket sinderade ju terrängen för ett tiotal år sedan med permanent hastighetsövervakning som skä. Idén föll eftersom det då var kostsamt samt tiden inte mogen. Nu är ju kostnaden inget argument längre.

    Vi får nog räkna med att ständig GPS-övervakning är en realitet om några år. Det går inte att stå emot miljöargument som läget är nu. För att systemet ska kunna användas till t.ex. automatiserad trafikövervakning måste GPS:en kompletteras med någonting som gör att en person kan kopplas med ett visst fordon. Alltså antingen att du måste logga in dig i den bil du ska köra, eller ännu "bättre" att staten alltid vet var just du befinner dig.
    Allt är ju redan möjligt till en låg kostnad tekniskt sett. Det behövs bara att staten i miljöns och säkerhetens namn beslutar om detta.

    SvaraRadera
  16. GPS använder väl radio för sin funktion? Vad händer om man inte har någon mottagning?

    Dessutom så stod det inte att det handlade om realtidsövervakning. Det kräver ju en upplänk via radio också. Och den kan ju råka bli störd.

    SvaraRadera
  17. Pendeln har slagit väl så långt nu. Ett tydligt tecken var ju inte minst att PP tog sig till Bryssel. Någon som vågar sia om när den riktiga backlashen kommer?

    /Smen

    SvaraRadera
  18. Är det koldioxidutsläppen staten vill åt låter ju bränsleskatt betydligt enklare. CO2-utsläppen är ju direkt proportionella mot mängden förbrukat bränsle, inte mot körsträckan.

    Det enda rumsrena argument jag kan se för det här är något slags väldigt "intelligent" road-pricing (jag gillar iofs inte sådant heller), men ett fungerande trängselavgiftsystem finns ju redan i t ex Stockholm.

    SvaraRadera
  19. Skrämmande. Nätet dras sakta men säkert ihop.

    Det verkar dock som att det holländska systemet är just ett system för "intelligent road-pricing", med möjlighet till varierande kilometerskatt beroende på trängsel och andra miljöfaktorer.

    Jag lyckades faktiskt hitta en cacheversion av artikeln i SAE. Klistrar in hela texten här.

    ====

    Holland to tax road users with help from NXP, IBM

    The telematics field is beginning to transform the way some governments are charging for vehicle ownership and activity. NXP and IBM have teamed up to devise a system that lets The Netherlands charge drivers for their road usage.

    The Dutch government hopes to reduce traffic congestion and pollution while passing costs to those who drive the most and reducing them for drivers who do not travel many miles. The plan, called Road User Charging, will replace motor vehicle tax and the purchase tax.

    Higher fees will be charged in congested areas and during rush hours, which should help reduce traffic jams. The plan’s developers say it should reduce overall fees for more than half the drivers in Holland. The program will begin in 2011 for truck traffic, phasing in from 2012 to 2016 for passenger cars.

    NXP has developed a module that will be attached to the vehicle’s windshield, housing a GPS receiver and a transmitter. It will send information to IBM servers that will determine how far the vehicle has been driven and what charges to apply for those miles. Proponents say that will bring many benefits.

    “The Netherlands wants to reduce congestion and high taxes on cars by charging users for every kilometer they drive, with varying amounts depending on time and the pollution level of the car,” said Maurice Geraets, Senior Director for NXP. “This is a more green way of thinking, and it lets the government charge people for real usage.”

    NXP’s Automotive Telematics On-board unit Platform includes data for a specific vehicle. “The package on the windscreen has a central chip that handles GPS, wireless communications for the cell phone, and a secure, encrypted system that can’t be manipulated,” Geraets said.

    The package can be attached to the inside of a windshield so it can be installed on any vehicle without requiring a mechanic or technician. The package is designed so that the device will be disabled if it is removed. A tampering alert will be sent to the main servers.

    Those IBM servers are similar to those used in cities such as London, Singapore, Brisbane, and Stockholm to help address their traffic and road-congestion problems. The developers note that, once Holland’s telematics system is proven, it is likely that the connection will be used for other providers that could price services according to mileage.

    “This also opens the door for pay-as-you-drive insurance and it lets leasing companies charge in different ways,” Geraets said.

    SvaraRadera
  20. Det finns två sätt att trafikreglera.

    Det ena är att ta betalt. Då måste man veta vem som har åkt, eller ha en betalstation med bom för kontant betalning. Det senare är tänkbart för större vägar, men var inte aktuellt för trängselskatten i Stockholm.

    Det andra sättet är att reglera tillflödet till de större trafiklederna. Detta används t.ex. på Essingeleden i Stockholm där visa påfarter har trafikljus. Detta hjälper till att hålla flödet igång och minskar på så sätt trängseln. Dock skulle man behöva flödesreglera mer omfattande.

    Tyvärr minskar inte mängden trafik, men det finns sätt att göra det på också.

    Ett sätt är att satsa hårt på kollektivtrafik som är snabb, bekväm och leveranssäker. Man måste konkurrera ut bilen helt enkelt.

    SvaraRadera
  21. Kommer den spårsändaren till Sverige, så vet jag var den hamnar:

    10 sekunder i min microvågsugn.

    SvaraRadera
  22. Hur skulle PP bete sig om det här blev en EU-fråga? Jag förutsätter nu att Gröna Gruppen skulle vara för förslaget. (Eftersom miljöpartier har prioriteterna 1. Miljön, 2. Övrigt (till exempel att vara mot statlig övervakning av medborgarna).)

    SvaraRadera
  23. Enligt deras uppgifter är Piratpartiet inte med Gröna gruppen i väsentliga frågor där partiet har egen linje.

    För övrigt är det här ingen miljöfråga. Vill man minska bensinförbrukningen så ska man höja bensinskatten. Det finns ingen anledning att GPS-övervaka el-bilar av miljöskäl.

    SvaraRadera
  24. Rent tekniskt kan klient-delen implementeras med en modern GPS försedd mobiltelefon (typ HTC Hero med Android OS). Via GPS läser klientedeln av positionen löpande och pushar denna plus registreringsnumret till en webbserver hos vägverket. Det finns redan idag liknande applikationer för att t.ex. hålla kolla på hur det går i jogging spåret (t.ex. MyTracks som laddar upp infon på GoogleMaps).

    Vi kommer att se att antal förevändningar för att införa detta.

    Första förevändningen blir MILJÖN. Eftersom man nu kan ta olika betalt för Hornsgatan respektive Norr-Mälarstrand.

    Andra förevändningen blir TRAFIKSÄKERHETEN. Eftersom man nu kan ta betalt direkt om folk kör för fort, på alla typer av vägar, dvs även motorvägar.

    Tredje förevändningen blir BROTTSPREVENTIONEN. Om en bil blir stulen och används för ett rån så kan man nu snabbt och smidigt spåra var den kör. Av just detta skäl kommer det finnas tekniska krav på att systemet inte ska kunna kopplas ur.

    Vill man motsätta sig denna utveckling, som tyvärr kommer att gå som på räls (minns biltullarna), måste man diskutera uteslutande i principiella termer. Det handlar om att få politiken (-erna) att backa ut ur våra liv. PrivatPartiet behövs!

    SvaraRadera
  25. Detta löser vi med kopparhattar.

    Eller en Faraday Cage för att vara mer precis.

    SvaraRadera
  26. Varför kan de inte bara kolla hur långt en bil kört på besikningen, det är ju allt som behövs. Kolla först vilket bränsle bilen går på, antal mil detta år, och sen får man betala efter det. På så sätt finns det inga skäl att införa massövervakning, därför är det ganska uppenbart att miljöskälen är ett svepskäl.

    SvaraRadera
  27. Jens-Jasper Gyllengahm18 november, 2009 00:08

    Det verkar som om många fastnat i att Holländarna bara är ute efter miljö = utsläppsaspekter. Det trots att Per Sandstroms inlägg belyste att så inte är fallet. Den som flyger över BeNeLux-länderna kan inte undgå att notera att alltsammans bara är städer och vägar - i ett nordeuropeiskt perspektiv då. Och vägarna är fullständigt fulla med fordon. Härav uttrycket trafikinfarkt. En GPS-övervakad direkt kilometerskatt möjliggör styrning av trafiken på ett sätt som bränsleskatter inte gör. Det är värt att se den skillnaden.
    Sen att det är vanvettigt ur ett integritetsperspektiv har vi kanske vant oss vid nu...

    SvaraRadera
  28. Jens-Jasper Gyllengahm:

    Reglerade huvudleder är ett sätt att lösa trafikstockningarna på.

    Ett annat sätt är att bygga ut kollektivtrafiken för att minska trycket på vägarna.

    Ett tredje sätt är att bygga mer på höjden för att minska avstånden.

    Inget av dessa kräver en massiv övervakningsapparat.

    SvaraRadera
  29. Jäpp, övervakningssamhället är obönhörligen på gång, vilket jag själv hela tiden har insett.

    Zeitgeist!

    - Peter Ingestad, Solna

    SvaraRadera
  30. Då ska jag tillverka en robot som kör min bil lite huller om buller hipp som happ dygnet runt. Om sen lagförslaget minskade utsläpp... Sen får man ha en oregistrerad för eget bruk.

    SvaraRadera
  31. Jens-Jasper Gyllengahm19 november, 2009 04:08

    @Johan Tjäder
    Visst är det så. Bevisligen fungerar trängselskatter, se London. Och den amerikanska lösningen med freeways i flera våningar är utrymmeseffektiva, dock extremt dyra. Men det här är en lösning som troligtvis är både billig och som stora befolkningsgrupper kan acceptera - för handen på hjärtat, hur många andra än vi närmast sörjande verkar bry sig så himla mycket?! Åtskilligt fler skulle reagera negativt om man tvingade dem att åka kollektivt t.ex...

    SvaraRadera
  32. Jens-Jasper Gyllengahm:

    Jag tror folk skulle bry sig hemskt mycket om man införde någon form av kilometerskatt. Det tror jag bestämt.

    Däremot finns det väl anledning att tro att man med än bättre utbyggd högkvalitativ kollektivtrafik skulle *locka* fler att åka kollektivt. Det finns inget tvång i det - mer än att den är skattefinansierad till viss del.

    Och med bygga på höjden menar jag att man ska ha högre invånartäthet i stadskärnorna. Det skulle inte behövas många 100-våningshus i Stockholms innerstad för att lätta på trycket väsentligt. Hissar är också kollektivtrafik.

    SvaraRadera
  33. Jens-Jasper Gyllengahm19 november, 2009 10:59

    @Johan Tjäder
    Antingen missförstår Du mig med flit eller så bedriver Du politik - kanske inte så konstigt på den här sajten. :) Det är klart folk kommer att misstycka över en ny skatt. Men jag tror bestämt Du vet vad jag avser; att holländska politiker tror att flertalet bilister hellre accepterar ett billigare system så länge som de presenteras som effektivt och miljövänligt samtidigt som alla lovar att det minsann inte kommer missbrukas. Och framför allt; att de slipper åka kollektivt. Motståndet mot att göra den omställningen är vanligen oerhört högt - strunt samma att det är effektivt ur de flesta synvinklar.
    Och att bygga något är alltid väldigt dyrt. Sen att det i längden är bättre hör ju inte hit. I praktisk politik blir det nästan alltid så att man lappar lite snarare än att ta stora, nya och dyra grepp. Eller hur?

    SvaraRadera
  34. Kan inte nagon ta en svart spritpenna och lägga till lite streck pa nummerplatar kring Stockholm?

    Den egna, atminstone, samt ett antal i kvarteret?

    Kopparhattar? Foliehattar? Jag säger hönsnät.
    Fast det finns visst just kopparnät för att skydda elektronik - Elfa?

    Man kan pa liknande sätt blockera sina RFID-taggade saker i en Faraday-Bag.

    SvaraRadera
  35. Med tanke på hur svårt det är att stoppa den "illegala fildelningen" så skulle jag gärna vilja se hur den nya maffian skulle försöka stoppa hackade gps-sändare.

    För övrigt är tanken att bötfälla någon så fort de överskrider hastighetsgränsen tillräckligt löjlig som det är nu. Inte nog med att någon får böta maximalt belopp för minsta lilla km/h för mycket redan som det är nu, men hur skulle det se ut när dessa räkningar per automatik börjar rulla in som spam i den "fysiska brevlådan"?

    SvaraRadera
  36. Smen skev här ovan: "Pendeln har slagit väl så långt nu. Ett tydligt tecken var ju inte minst att PP tog sig till Bryssel. Någon som vågar sia om när den riktiga backlashen kommer?"

    Den kommer att ske med vapen, var så säker. Det måste med nödvändighet bli så eftersom det måste bli så oerhört mycket värre innan gränsen nås. Det lär nog också gå fortare än vi tror, det är många idag som nått den gräns då staten blivit en fiende istället för en vän och då behövs bara en liten trigger. Det är då det smäller. Terrorism eller andra länders aggressivitet är ingenting mot den egna befolkningen, det är vi hanterar maten åt grisarna, det är vi skjutsar dem i trafiken, det är vi som vaktar dem, det är vi som sköter deras kommunikation, det är vi som städar åt dem, det är vi som bäddar deras hotelsängar osv.. Som det utvecklas nu så närmar vi oss gränsen med stormsteg, frågan är bara hur den moderna giljotinen kommer att se ut.

    Det värsta är att det finns inte en enda politiker, inte en enda som fattar det. De är bara intresserade av sin karriär och lyder sin ledares minsta vink. Ja, vi lever per definition redan idag i ett tyranneri genom detta rövslickande i karriärens namn. Det är en ond spiral som inte kan sluta med annat än blodbad. Det som sker idag har skett många herrans gånger historiskt, om och om igen.

    -N

    SvaraRadera

Kommentarsfältet är stängt, medan jag är offline augusti 2017 och ett år framöver.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.