2009-11-17

Dags för EU-skatt?

En av favoriterna till posten som EU-president, belgaren Herman Van Rompuy, uppges ha föreslagit att EU-skatter på miljö- och finansområdet i fortsättningen skall finansiera EU. (Istället för dagens avgifter från medlemsstaterna.)

Detta har orsakat visst buller och oro. Föga förvånande, kan tilläggas.

Så för att försvara sig och för att lugna sina kritiker har Van Rompuy nu meddelat att detta bara var en tanke som han kastade fram i ett "privat sammanhang". Vilket "privat sammanhang" då, kan man undra. Jo, på ett möte med alla konspirationsteoretikers heliga gral, Bildeberggruppen. Om detta var tänkt som krishantering, så var det kanske inte så fiffigt... :-)

Hur som helst kan man nog vara säker på att den nya federalstaten EU, som föds nu när Lissabonfördraget träder i kraft, kommer att ta sig egen beskattningsrätt förr eller senare.

13 kommentarer:

  1. men Sossarna lovade ju på sin hemsida att planerna på EU-skatt om de sade ja till Lissbon bara var "båg". skulle s ljuga om detta?

    SvaraRadera
  2. Man ska ju vara så där lagom entusiastisk inför en ny politisk nivå som ska finansiera sig med skatter.

    Men det är ju faktiskt så att vi behöver politisk samordning och initiativ i Europa så den måste få kosta.

    Däremot är det ju inte så kul om det ska tas ut europeiska skatter för att finansiera jordbruk runt om i Europa. Det är ett absolut villkor alla subventioner inom livsmedelsområdet tas bort innan EU kan få någon beskattningsrätt.

    Sen ska man akta sig för att beskatta samma sak på två ställen. Så om EU ska miljöbeskatta så får medlemsstaterna sluta med det. Annars blir det jobbigt.

    SvaraRadera
  3. Johan T,

    man skall alltid som liberal vara emot att man inför nya skattebaser och eller nya nivåer som har rätt att beskatta. Det kommer att leda till höjda skatter och avgifter.
    Det är mycket bättre om medlemsländerna betalar EU än att EU får beskattningsrätt.

    SvaraRadera
  4. Johan L, flyttar ur Europa snart.17 november, 2009 15:54

    Hurra, äntligen får EU mer makt över mitt privatliv.

    Jag är så glad att Europa skall central och detaljstyras av folk som har respekt för sina väljare.

    Sedan slösar ju EU aldrig pengar hellre vilket gör mig ännu mer entusiastisk.


    Är så jävla trött på röv-EU....

    SvaraRadera
  5. Johan L, flyttar ur Europa snart.17 november, 2009 15:55

    Hurra, äntligen får EU mer makt över mitt privatliv.

    Jag är så glad att Europa skall central och detaljstyras av folk som har respekt för sina väljare.

    Sedan slösar ju EU aldrig pengar hellre vilket gör mig ännu mer entusiastisk.


    Är så jävla trött på röv-EU....

    SvaraRadera
  6. Du är inte lite modig du Henrik. Efter allt problem med trollande i kommentarerna... :-)

    SvaraRadera
  7. Jonas V:

    Hur liberalt är det med en kollektiv beskattning då, som det är nu?

    Dessutom är kohandeln inte särskilt tilltalande.

    SvaraRadera
  8. Egentligen borde man i samband med deklarationen få ange om man är för Lissabonfördraget eller ej och endast betala EU-skatten om man svarar ja

    SvaraRadera
  9. Jag skrattar lite åt alla er universitetsliberaler som röstade ja, själv ville jag rösta nej om jag kunde då (var för ung)
    Nu delar vi alla sorgen.

    SvaraRadera
  10. Johan,

    jag har inte talat om huruvida nuvarande system är liberalt eller ej. Får en nivå möjlighet att beskatt kommer de att ta den och utnyttja den.
    Skattetrycket kommer att bli högre ju fler som får beskatta.

    libergraal,

    skyll inte på mig för jag röstade nej.

    SvaraRadera
  11. Skyll inte på mig! Jag röstade på Aktivdemokrati för att balansera ned makten till oss, folket. För överheten vill alltid ha mer medel, makt, kontroll och övervakning.

    SvaraRadera
  12. Lars Jonsson, Jämtland20 november, 2009 20:07

    http://fabiusmaximus.files.wordpress.com/2009/03/sheep.jpg

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.