2009-11-16

Lambertz byter jobb

Justitiekansler Göran Lambertz lämnar nu sitt uppdrag – och blir istället justitieråd, det vill säga ledamot av Högsta Domstolen.

Lambertz och mina vägar har korsats ett par gånger. I vissa frågor har vi absolut inte haft samma uppfattning. I andra tycker jag att han har varit klockren. Och jag tycker att ett par saker måste noteras när man skriver historien om hans tid som justitiekansler.

Dels har Lambertz varit totalt okänslig för politiska påtryckningar, opinionsstormar, trend-justis och politisk korrekthet. Han har gjort vad han tyckt vara rätt. Punkt. Det skall han ha respekt för, speciellt i ett så rättsrelativistiskt land som Sverige.

Lambertz har dessutom alltid dragit lans för rättssäkerheten och rättsstaten. Ofta har han varit ensam, men stått på sig. Detta är fantastiskt viktigt. I ett samhälle där media bedriver lynchjustis, domstolarna är av skiftande kvalitet och där den politiska makten inte ger fem öre för rättsstatens principer – där behövs någon som vill och vågar ta strid för rättssäkerheten. Den är ett överordnat värde som länge varit styvmoderligt behandlat.

Jag lägger upp mitt TV8-reportage Rätten och rättvisan här. Igen. Det beskriver på ett bra sätt hur Lambertz står på sig med sitt rättspatos – och inte drar sig för att kritisera juristkollegor eller politikerna. Hans uttalanden i reportaget skapade faktiskt en hel del buller.

Det är tråkigt att Lambertz slutar som JK. Men jag tror att han kan bli en besvärlig och bra domare i HD.



(Ljudet är lite lågt, så dra upp volymen.)

Länkar:
Lambertz på DN Debatt: Ny lag behövs för att stärka rättssäkerheten
Juridikbloggen: JK Lambertz avskedsord

6 kommentarer:

  1. Jag tycker också att han varit riktigt bra även om han enligt min mening varit snett ute ett par gånger. Efter nya insikter så kan han ändra uppfattning och det hedrar honom. Han kan nog bli bra på sin nya position också. /Anders

    SvaraRadera
  2. Undantaget är ju hans granskning av Quick-domarna, då orkade han inte stå emot.

    Frågan är om han orkar i HD med 14 andra JustR som är av motsatt uppfattning.

    SvaraRadera
  3. Hax:
    Vad hade du för kamera, och vilket filter använde du?

    SvaraRadera
  4. Quickfallet felbedömde han nog inledningsvis. Annars håller jag med föregående talare om hans förträfflighet. Det är faktiskt så att jag för några år sedan efter att ha hört honom uttala sig på radio spontant utbrast:

    "Tack gode gud för JK:n Lambertz"

    Kanske låter fånigt, men det var helt uppriktigt.

    Jag skulle inte bli förvånad om den verkliga anledningen till att han slutar är att inte endast riksdagen är ofri (gör bara vad EU säger) detsamma gäller väl i praktiken för Justitiekanslern? Jag menar att när EU kör över rättsstatens principer har ju inte JK något att sätta emot. Frustrerande för en person med rak rygg och integritet.
    /Kurre

    SvaraRadera
  5. Den visar inget alls, bara laddar...
    Jag har blockerat all flash kakor, kan det vara det?
    Kan göras på: http://www.macromedia.com/support/documentation/en/flashplayer/help/settings_manager03.html

    SvaraRadera
  6. Ja, instämmer. Hyser ett slags "motvillig" beundran för Lambertz för att han just håller på sin integritet, att han inte fladdrar för påtryckningar. Att han hävdar rättssäkerheten.

    Det behövs fler sådana. Oavsett vad de tycker.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.