SAAB har fått ytterligare en månads respit. GM stoppar in en säck pengar och jakten på en köpare fortsätter.
Då är frågan: Räcker en månad för att världen skall börja tycka att SAAB gör prisvärda bilar?
Förmodligen inte. Grundproblemet är att det kostar för mycket att tillverka bilar i Sverige - utan att de för den sakens skull är speciellt mycket bättre än billigare, utländska bilar.
Det kanske är dags att börja fundera på om man skall försöka sysselsätta trollhätteborna med något annat? Kanske rent av något lönsamt och hållbart?
Vindkraftverk kanske?
SvaraRaderaMed ditt inlägg är du i linje med Stig Malm, den gamla LO-ordföranden. (Sic!)
Det var ju en udda syn på "grundproblemet". Har du några siffror på produktionskostnaderna av SAAB -bilar, jämfört med t.ex. ett tyskt motsvarande bilmärke?
SvaraRaderaJag håller inte med om att det är särskilt mycket dyrare, allt hänger på hur effektiv fabriken är och de nya fabrikerna man bygger i asien är effektiva och nya. trollhättan är också efektiv annars skulle man lagt ner sedan länge. Det är något annat som gör bilen dyr eller kanske man ska säga den ligger inte i samma nivå som andra tänkbara likvärda i en högre klass. Bilen säljs för billigt.
SvaraRaderaMen jag håller nästan med bilbranchen är en död branch tid att se in i framtiden.
Jag är fortfarande sugen att veta varför Koenigsegg drog sig ur
Tyskarna ligger också pyrt till. Jag talar om den stora världen, den utanför Europa.
SvaraRaderaNja, tyskarna ligger bra till. Audi gör vinst, kanske även BMW, trots fokus på stora bilar och Toyota ligger risigt till trots fokus på miljöbilar och småbilar, och dessutom med originalet till Toyotametoden. Jag tror helt enkelt att du inte vet riktigt vad du pratar om här. SAAB har massor av problem, men ineffektiv produktion är nog inte ett av dem. Problemen kan nog sammanfattas som GM management och ingenjörsfokus snarare än marknadsfokus.
SvaraRadera/J
Jag lägger mina cent på att det är ett marknadsföringsproblem, ungefär samma som Ford har. Dessa två märken förknippar man inte med ngt som sätter sig i medvetandet. Att associera saab-märket med svenska flygplan fungerar nog inte så bra på den utländska marknaden.
SvaraRaderaBmw = prestanda, körglädje osv
Volvo = säkerhet
Sabb, Ford= ??
Johan
Saab hade problem innan GM-tiden. Saab har problem nu. Vi kan väl i vart fall komma överens om att Saab inte är så speciellt bra och framgångsrika vad gäller det de sysslar med..? Det känns lite dödsdömt.
SvaraRaderaMan kan inte dra några egentliga slutsatser av de förluster som SAAB har redovisat under sin tid hos GM. Den typen av koncerner kan välja att ta ut vinster i ett land och hitta på förluster i ett annat beroende på vad som är mest gynnsamt skattemässigt.
SvaraRaderaInte dödsdömt, effektiv produktion är skitsvårt och skitdyrt att få till, och att Saab kan det gör att det finns ett värde i Saab. Men jag tror att GM lägger ner ändå. Ett bolag som köper Saab får automatiskt insyn i GM:s tekniska kunnande, och de vågar de nog inte låta någon få, inte till ett pris om motsvarar värdet på Saab i alla fall.
SvaraRadera/J
"Vi kan väl i vart fall komma överens om att Saab inte är så speciellt bra och framgångsrika vad gäller det de sysslar med..?"
SvaraRadera-Ja, men att det skulle bero på just produktionskostnaderna känns mer som något du har hittat på?
SAAB kostar mer för GM än vad man drar in, annars skulle man ju inte vilja sälja SAAB förstås.
SvaraRaderaJag håller med HAX att SAAB är en enda stor förlusthistoria. Att man sedan köptes av GM som också är en stor förlusthistoria gör inte saken bättre.
Att GM har klarat sig ända hit beror på att de sålt av tillgångar för att hålla sig flytande, men någon gång tar det ju stopp.
GM förtjänar helt enkelt inte att finnas kvar, och om något skulle vi i resten av världen införa handelssanktioner p.g.a. det enorma stöd som den amerikanska regeringen nu vräker in i det företaget.
Saab gör världens bästa bilar.
SvaraRaderaJag ska aldrig köra något annat än Saab.
Saab är en av få europeiska bilar som har karaktär och stil.
Dyra verktyg som skall betalas av en produktion på 100 till 150tusen bilar per år. Det är förklaringen till eländet. Slutsatsen är rätt! Det går inte att få ut det pris som skulle betala det kalaset. Det finns för få saabentusiaster helt enkelt.
SvaraRaderaMicke är Saabentusiast! Det var sista spiken i den likkistan!
SvaraRaderaJo, alltså, Koenigsegg har räknat igenom det för EIB-ansökan, och som fabriken står och går idag med dagens produkter är den klart lönsam om den går på full kapacitet. Det är också en av Europas mest effektiva och högkvalitativa bilfabriker och har fått ett antal utmärkelser för detta, den senaste så sent som för någon månad sedan. I dagsläget kan den inte gå på fullkapacitet eftersom GM avkapitaliserat Saab så de inte längre kan köpa insatsvaror för full produktion. Så att Saabs problem beror på att det är fel på produktionen är faktiskt helt fel.
SvaraRaderaOch köparna till fabriken står i kö. Problemet är att, den nu sparkade, Fritz Henderson inte velat sälja utan tyckt det är bättre att lägga ner (och därför i praktiken sänkt affären med alltför långtgående försäljningskrav). Vi får se hur det går med ny chef. Än så länge har ingen försäljning av GM:s märken som varit till försäljning slutförts (Saab/Opel/Saturn/Hummer). Om man bara får GM att sälja inom rimlig tid finns det nog en framtid, det är påskrivet försäljningsdokument som är kruxet. Så länge GM inte vill ge upp kontrollen över Saab är övriga bara åskådare.
Saken är väl att lönerna kommer jämnas ut, så när det börjar bli dags att dö har vi inte höga löner, men vi har heller ingen industri. Men visst känns det konstigt att fortsätta rädda en industri som inte tjänat pengar på många decennier. Men man kan ju hoppas att någon kines ändå gör det.
SvaraRaderaMen Gud sig förbarme så dum den kvinnan är. Mona Sahlin pladdrar om att regeringen bör installera politruker på Saabs kontor i Trollhättan "för att hjälpa till under dom här trettio dagarna".
SvaraRaderaVar i regeringens närhet finnes erforderlig kompetens för detta jättelyft? Konsulten Persson kanske?
Jubla Trollhättan för nu är det fixat - ni är räddade. Jag har hört från säker källa att dom hjälpare som är påtänkta är "fanfar"
SvaraRaderaThomas Östros Bosse Ringholm och Mona själv som med valkiga nävar greppar själva rorkulten.
Arvodet blir fett och utgår i den nya valutan som kallas Sahlinare (det är 4,5kg Toblerone som utgör denna nya myntenhet). Tusen Sahlinare blir också lustigt nog priser för en nu Saab så nu kommer Saab äntligen att löna sig! God Jul från Tomtefar!
Men visst känns det konstigt att fortsätta rädda en industri som inte tjänat pengar på många decennier.
SvaraRaderaDet konstiga är att man på en liberal blogg gärna ser att man inte gör affärer.
Det är jävligt konstigt och kan inte förklaras rationellt.
Att använda skattepengar för att stödja företag som inte klarar sig på egen hand är inte "att göra affärer".
SvaraRaderaEn affär är två parter som frivilligt byter saker med varandra.
Ingen vill byta saker med SAAB, för de har inte gjort någonting spännande på 20 år, minst.
Det är naturligtvis även en kostnadsfråga. Mycket av priset på allt som tillverkas i Sverige består av skatter (företags- löne- osv).
Det är i teorin fullt möjligt att tillverka bilar till konkurrenskraftiga priser i Sverige. Men det skulle kräva omfattande ändringar av den socialistiska högskattemodellen och ett avskaffande av de lagar som säger att särintressen som t ex fackföreningar har rätt att förfoga över andra människors egendom.
Såvitt jag vet har regeringen hela tiden sagt nej till att hjälpa Saab med pengar.
SvaraRaderaTrots detta verkar det vara viktigt för en del att Saab går omkull även om det ramlar in nya ägare.
Obegripligt
Nja, gör man bara trollhättan till en ekonomisk frizon med noll arbetsgivaravgifter tex så skulle kakan se helt annorlunda ut. det är mitt bidrag i denna debatt. inget kommer att ske med den svenska arbmarknadspolitiken om inte skattesystemet ändras från att vara jordens mest repressiva till en mer snäll variant. efter det kan vi ta itu med kostnadsbiten, den urspårade välfärdsstaten, den guldkantade migrationspolitiken etc.
SvaraRadera