2010-01-29

Flygdag

Bara manuell incheckning. Jag tror faktiskt att en symfoniorkester checkade in sitt bagage innan det blev dags för mig och min ryggsäck.

Och så något nytt "servicekoncept" som innebär att man måste betala för att checka in om man vill ha sina Star Alliance-poäng.

Jag vill ha snabbtåg!

Åter online framåt kvällen.

21 kommentarer:

  1. Betala för att checka in? Vilket bonusprogram använder du?

    Du vet väl att det är United MP som gäller om man flyger med *A

    SvaraRadera
  2. Det förstår du väl själv att du måste betala för att kunna få dina bonuspoäng?

    *mumlar något om dagens ungdom som tror att allting är gratis*

    SvaraRadera
  3. Kundtjänstkillen29 januari, 2010 10:01

    Hehe...ja det är härligt med nyspråk!

    Jag jobbade en gång i tiden åt en av Sveriges största bensinkedjor. Varje gång bolaget sänkte den tidigare utlovade rabatten åt kunderna så kommunicerades det alltid ut som en servicehöjning och förbättring. Förvånansvärt få som protesterade när jag tänker efter.

    SvaraRadera
  4. Om det ändå fanns politiker där ute som kunde inse att de är korkat att "rädda" flygindustrin.

    Jag har annars ett otroligt bra tips som är bättre än att flyga. Ta bilen.
    Ska du inom centrala europa och de är mindre än 3 timmars flygresa brukar bil vara snabbare och förövrigt smidigare dörr till dörr.

    SvaraRadera
  5. Snabbtåg?

    Sen du började på gröna gruppen blir du bara klokare hela tiden. Om du inte aktar dig så riskerar du att bli miljöpartist.

    :-)

    SvaraRadera
  6. Hax, har du läst detta dokument från ECB?

    http://www.ecb.int/pub/pdf/scplps/ecblwp10.pdf

    Speciellt sida 16:

    >>>‘By creating a Community of unlimited duration, having its own institutions, its own personality, its own legal capacity and capacity of representation on the international plane and, more particularly, real powers stemming from a limitation of sovereignty or a transfer of powers from the States to Community, the Member States have limited their sovereign rights and have thus created a body of law which binds both their nationals and themselves ... The transfer by the States from their domestic legal system to the Community legal system of the rights and obligations arising under the Treaty carries with it a permanent limitation of their sovereign rights’<<<

    Mer är:
    http://thepurplescorpion.blogspot.com/2010/01/whither-greece.html

    SvaraRadera
  7. Air Baltic.

    De har ett nytt, eget bonusprogram.

    De ingår i Star Alliance, men SAS-kortet vill de inte ta emot med mindre än att incheckningen kostar 5 euro.

    Flighten var code share med Brussels Airlines. Som ingår i Lufthansa Miles & More. Mem även M&M-kortet vägrad de ta emot med mindre än att incheckningen kostar 5 euro.

    Och håll nu i er - att checka in utan Air Baltics kort, med bara en biljett i handen - kostar 5 euro.

    Är det verkligen lagligt?

    Däremot är incheckningen gratis (hurra!) om man skaffar Air Baltics nya bonuskort. Man får till och med ett tillfälligt kort gratis när man checkar in. Men när kommer jag att ha nöje av det igen? Och vad skall jag med Air Baltic-poäng till?

    Vore det inte så jävligt väder skulle jag promenera hem.

    SvaraRadera
  8. Snabbtåg går på kärnkraftsel. Men det tror jag inte miljöpartisterna insett ännu.

    SvaraRadera
  9. Snabbtåg från Bryssel till Stockholm låter inte så vettigt. Man bör nog ta med kostnaderna för att bygga rälsen i kalkylen

    För övrigt skulle jag tro att flyg är mer miljövänligt än exempelvis buss på den aktuella sträckan

    SvaraRadera
  10. Perhaps it was time to just quit moving to the Death Star every fortnight? It is by far the most insane and spectacular waist of time, money and resources by any contemporary government organ thus far.

    I wonder what extra size carbon footprint the EU has due to that historical blunder of an agreement?

    I say we Hax it all together and stay in Brussels.

    SvaraRadera
  11. Om du har relativt gott om tid:
    Thalys från Bryssel till Köln.
    Byte till ICE Köln -- Kiel
    Promenad till färjan som går Kiel -- Göteborg över natten (De har god mat också).
    Tåget till Stockholm på morgonkvisten. Litet dyrare, men jag slipper gå igenom fjantiga "säkerhetskontroller" och kan dessutom låtsas att jag är miljövänlig.
    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  12. Gertkvist,

    vad skall man med kärnkraft till när det finns el?

    SvaraRadera
  13. vad skall man med kärnkraft till när det finns el?

    Ja, att ingen tänkt på att vi kan ha eldrivna elverk? Då slipper vi ju elda kol och rota i urangruvor. Skandal!

    SvaraRadera
  14. Jag börjar bli trött på du klagar på flyget. Kom i tid och checka in i tid din fetknopp.

    Ingen tjänar på att du sitter i VIP-loungen och vräker i dig belgisk chocklad.

    /Paraflex

    SvaraRadera
  15. Paraflex: Jag var faktiskt där två timmar innan. Idiotköer. (Inte minst eftersom de skulle hantera att varje väska nu för tiden kostar pengar också.) Sedan raka spåret till säkerhetskontrollen, gaten och ombord, sura magra människa.

    Ulf: Det låter allt mer som en tilltalande idé.

    Bättre än mitt förra försök med tåg: Bryssel - Köln - Hamburg - Köpenhamn och nattåg Malmö - STockholm.

    SvaraRadera
  16. Finns det inte en speciell lounge för EU-folk på bryssels flygplats? eller är det bara mepar som har tillträde dit?

    SvaraRadera
  17. Det sägs finnas en i Strasbourg. Vilket jag tycker är lite stötande.

    Men jag tror inte att de finns någon i Bryssel.

    SvaraRadera
  18. http://www.svd.se/resor/nyheter/tuff-tagresa-genom-europa_4165361.svd

    SvaraRadera
  19. Anonym 12:45:

    Det där var väl inte så farligt? (Mer än att man nog gärna vill ha dusch och toalett på nattåget. Annars åker jag lika gäörna sittvagn.) Jag tror jag har haft krångligare resor mellan Stockholm och Växjö.

    Det finns något tåg mellan Zurich/Geneve och Berlin som är rätt fiffigt. Vilfåtöljer med en huv som man kan dra ner för lite avskiljdhet. Måste pröva det någon gång.

    SvaraRadera
  20. Det finns 2 sorters kupéer, det var tydligen den minsta "ekonomi". Det är i sa fall lika bra att ta en delad tycker jag.

    Bästa kupén (för 1-2p) har 2 fönster, 2 stolar och ett bord (invid fönstrena - härligt att sitta och titta ut), toa med duschhörna.

    Med det taget nar man f ö centraleuropas kärnpunkt, det lilla egensinniga icke-EU-landet...

    SvaraRadera
  21. Ge oss snabbtåg som faktiskt kan utmana flyg istället!

    Hade vi haft för 10år sen om alla politiker inte var så satans rädda för att prova på något nytt.

    www.byggmaglev.se

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.