Trängselskatten i Stockholm kan komma att bli ett par, tre hundra spänn – per dag – om trafikbyråkraterna får som de vill.
Sedan tidigare vet vi att effekterna av trafiktullarna i Stockholm egentligen inte går att mäta – och att politikerna och trafikbyråkraterna nöjer sig med att tycka att systemet är bra.
För någon markant trafikminskning har det nog inte blivit. Uppskattningarna pendlar mellan att trafiken är "nästan lika stor som tidigare" till "lite högre".
Det vi ser är en brottningsmatch. Det är politiker och byråkrater mot medborgarna och verkligheten.
Politikerna och byråkraterna vet inte riktigt vad de sysslar med. Det enda de vet är att resultatet av deras påfund inte blev riktigt som de hade tänkt sig. Men tro inte att det leder till självkritik och eftertanke. Nej, istället tänker de alltså vrida åt tumskruvarna på medborgarna i Stockholm och dess kranskommuner ännu hårdare.
Och nu för tiden står både borgare och socialister bakom vansinnigheterna – vilket kan vara värt att hålla i minnet när det blir kommunalval till hösten.
Hade det inte varit enklare att bygga en ringled?
Genierna som bestämmer i Göteborg har just bestämt att vi som bor där också skall betala trängselskatt. Beslutet togs i hast och helt utan förankring bland väljarna. Stockholmarna fick väl i alla fall folkomrösta om saken, eller minns jag fel.
SvaraRaderaJo man folkomröstade men politikerna struntade sedan i resultatet.
SvaraRaderaEn tydlig majoritet av dem som röstade om biltullarna i de stockholmskommuner som höll folkomröstning röstade nej
Vi lär väl snart ha trängselskatt i Helsingborg också kan jag tänka mig.
SvaraRaderaÄr det inte Oms/Moms all over again? Det införs en väldigt liten skatt för ett värdigt syfte, sedan när skattearkitekturen är på plats, så helt plötsligt skruvas trycket upp för att mjölka maximalt.
SvaraRaderaJarl Hjalmarsson varnade när Omsen infördes 1959 för att den på sikt skulle kunna bli 10 procent. sossarna anklagade då honom för att att sprida skräckpropaganda och måla fan på väggen
SvaraRaderaJaha! Om man nu skulle få för sig att åka till Stockholm på några dagar semester så blir det en kostnad på 1500:- som ytterligare belastar en mager semesterkassa.
SvaraRaderaNej, det får bli Berlin i år, där är det billigare att bo ocskså.
Knegarn.
Som tur är så står inte alla borgare bakom, vårt trafik- och miljöborgarråd Ulla Hamilton står fast vid att avgiften skall indexregleras, punkt.
SvaraRaderaSedan blir jag bara så trött på miljömupparnas gapande om att Stockholm släpper ut mycket klimatgaser (och som följd måste belastas med drakoniska skatter).
Ja, era puckon, det beror på att det bor mycket folk här!.
Stockholm släpper ut minst föroreningar per person av alla Sveriges kommuner. Vill man minska miljöpåverkan skall man se till att många människor kan bo i städer, då behövs det både spår och vägar.
Och det bygger vi; Citybanan, Tvärspårväg till Solna, dubbelspår på Roslags- och Nynäsbanan, Spårväg City, etc, etc. På vägsidan är det Förbifart Stockholm som gäller.
Biltullar heter det! Man måste ju betala för att lämna stan också.
SvaraRaderaBiltullarna är bara ett nytt sätt att knycka pengar från vanligt folk. De kommer att höja avgiften så fort de behöver mera pengar för att finansiera nästa valfläsk som säkerställer att de kan klamra sig fast vid makten ytterligare en mandatperiod.
Detta är en enorm inkomstkälla att mjölka för politikerna.
SvaraRaderaVar det någon som för en sekund trodde att de skulle kunna hålla sina smetiga fingrar borta?
Ska bli kul å se hur pengarna återkopplas till nödvändig infrastruktur i göteborg.
Sveriges värsta budgetunderskottskommun som räddas av staten titt som tätt med nya friska miljoner, gång på gång.
Varför bygga ringled när man kan bygga ringmur?
SvaraRaderaBiltullarna för dessutom med sig en massiv övervakning av dem som kör in eller ut från stockholms innerstad.
SvaraRaderaDet går inte som i andra länder betala annonymt.
PP bör ställa krav på avveckning av biltullarna för att stödja en koalition i Stockholm (de kan ställa det kravet på riksplanet också)
SvaraRaderaAtt kunna röra sig utan att behöva bli övervakad eller beskattad är en grundläggande rättighet.
Janne: Bra förslag
SvaraRaderaVad tycker Hax?
Tyvärr är det bilhat som är överideologi bland samtliga partier i Stockholms stadshus.
SvaraRaderaUlla Hamilton har exmepelvis kommit på att man skall förbjuda dubbdäck på vissa gator.
Trafiksäkerheten försämras men syftet är ju att jävlas med bilisterna så det bryr hon sig inte om. Hon är en idiot som borde förpassas så långt bort från makten som det är möjligt.
Inte ens mp är för sådana dumheter
Min uppskattning är att trafiken i Stockholm minskat 5 - 15 procent. Det är mindre packat under rush-hour och på innerstadsgatorna är trafiken 10-20 procent mindre under vardagar. Så det behövs definitivt ingen höjning.
SvaraRaderaPS. I Stockholms stad röstade folk Ja till trängselskatten, i länet röstade folk nej.
rebecca: om man räknar samman alla avgivna röster blir det nej totalt också
SvaraRadera@Rebecca
SvaraRaderaTrafiken och köerna under morgonrusningen har flyttat till de få nålsögon till kringfarter som finns.
Resultatet har blivit både sämre framkomlighet och högre utsläpp, eftersom det ständiga stoppandet och accelererandet konsumerar större mängder drivmedel än jämn fart, samt släpper ut stora mängder underförbränt bränsle.
Under dagtid, märks ingen minskning alls av innerstadstrafiken.
@Magnus
SvaraRaderaPrecis. Det har även varit tal om att förbjuda lastbilstrafik i innerstan. Varuleveranser till affärerna där ska tydligen ske med budbil, enligt genierna som styr.
Just det... Billtullar för att få LÄMNA Stockholm. Hur tänkte de då?
SvaraRaderaAnledningen till att man betalar tullar även när man lämnar stan är att man skapar trängsel också då enligt ett socialdemokratiskt borgarråd.
SvaraRaderaS k miljöbilar slipper att betala tullar fast de skapar lika mycket trängsel som andra bilar.
Anledningen att man betalar biltull är att stockholmspolitikerna oavsett partifärg hatar privatbilism.
SvaraRaderaSchablonskatter på bilar gör inte att folk undviker att skaffa bil i praktiken, de behöver bilen för jobbet/fritiden/etc, och när de väl har bilen så kör de lika mycket som vanligt eftersom marginalkostnaden för att köra en mil extra är låg. Med trängselskatter så höjs marginalkostnaden för att köra en extra mil (i innerstan) vilket gör att folk undviker att köra i onödan.
SvaraRaderaJag tror på systemet med att höja marginalkostnaden. Om vi sedan ska uppmuntra folk att åka kollektivt kan diskuteras, men varje gång någon kör bil så skitar de ner luften vi andas, vilket inskränker på min frihet.
Om politikerna vore ansvarsfulla skulle de kunna använda dessa intäkter till att finansiera något viktigt och sänka inkomstskatten. I vanlig svensk anda så kommer vi istället öka skattetrycket totalt, bara för att det går.
- Nisse
När har de haft rätt?
SvaraRaderavisst till genomsmiligt son nån gång
Sen vill väl vi att de ska dra så, men det är för gammalt skräp bättre och gemensamt värde. Folk kommer bo bättre i låg, som höghus.
Med son som huvudsak
SvaraRaderaFaktum är att det satsas för mycket på kollektivtrafiken i Stockholms innerstad. Staden är inte större än att det går att cykla eller i värsta fall promenera från säg Norrtull till Skanstull. Trots detta behöver man aldrig vänta mer än några minuter på att en buss, spårvagn eller tunnelbana kommer som snabbt transporterar en till önskad destination inom tullarna. Det är också fullt möjligt att till en rimlig kostnad ta en taxi.
SvaraRaderaInget av detta gäller så fort man rör sig utanför staden, till ytterförorterna. Turtätheten är erbarmligt låg, utom möjligen någon timme morgon och eftermiddag. Destinationstäckningsgraden är synnerligen grovkornig, samt kostnaden kolossalt hög och det är i regel helt orealistiskt att vare sig cykla eller promenera till önskad destination.
För att ytterligare öka bördan på folk i förorten, måste dessa numera betala en tullavgift om de någon gång behöver ta bilen in till stadens centrum, därför att kollektivtrafiken i ytterkanten är så undermålig. För att ytterligare späka dessa människor måste de även betala för att köra ut ur staden.
Nu har stadens politiker bestämt sig för att plåga ytterlighetsinvånarna ytterligare genom att höja tullavgiften till det tiodubbla.
Det är rätt belysande hur indignerade innerstadsbor (och deras politiker) blir om man har oförskämdheten att påpeka att de borde faktiskt inte ha bättre turtäthet och täckningsgrad eller lägre transportkostnader än folk i förorten. Med andra ord, pengarna som läggs på innerstadstrafiken, borde gå till ytterområdena i stället. Innerstadsborna kan väl cykla eller gå i stället.
Kapten klänning ogillade skarpt idén med biltullar för då kunde myndigheterna spåra folks åkande till och från staden.
SvaraRadera@Nisse
SvaraRaderaOm man vill att jag ska åka kollektivt så kan de skapa en tjänst som är värd att betala för.
När ska vi sluta lyssna på politiker och deras vansinniga ideer.
SvaraRaderaVi är bara bundna till deras vansinne så länge vi alla accepterar att dom styr oss.
@Janne och Ida: Att avskaffa trängselskatten helt ligger utanför vår (PP:s) ideologiska bas, däremot bör vi driva kravet att man måste kunna ta sig igenom anonymt. Med tanke på hur systemet är uppbyggt så krävs det förmodligen att det görs om från grunden, vilket förmodligen är för dyrt. Det innebär förhoppningsvis att systemet avskaffas helt och hållet, men så länge det går att vara anonym så är jag som piratpartist nöjd.
SvaraRaderaDet vore verkligen en kanonfråga att driva för PP - ideologiskt helrätt och dessutom en vinnare i Stockholmspolitiken.
SvaraRaderaAlla gammelpartierna är ju för biltullarna så PP skulle kunna sopa hem en del röster.
Jag stör mig på att bli filmad varje gång jag åker till jobbet. Staten har inte att göra med var jag är någonstans. Oavsett vilket sorts mjöl jag har i min påse.
@robjoh: månadskorten i Stockholm är väldigt billiga jämfört med resten av landet och till på köpet får du väldigt många avgångar under i princip dygnets alla timmar.
SvaraRaderaJag tycker Stocken har rätt inställning, att kunna passera biltullarna anonymt är rimligt och något som borde falla under PPs ideologi.
- Nisse
Jättebraförslag. Skulle vara intressant att höra vad Henrik, Christian och Rick tycker.
SvaraRaderaDet här är en given piratfråga som inte bör vara förhandlingsbar efter valet
@Nisse
SvaraRaderaNu råkar jag bo lite utanför göteborg med en kollektivtrafik som kommer när den kommer (om den kommer alls) och som behandlar mig som kund som en skit. Jag har varit nära att missa en arbetsintervju bara för att jag inte visste om det oskrivna lagen att bussen som gick 08:15 inte brukade dyka upp. Som tur var visste jag att grannen var hemma så jag fick han att köra in mig.
Bussarna är redan nu i rusningstrafik överfulla och folk får nio fall av tio stå på bussen på motorvägen.
Dessutom har de mage att införa ett betalningssystem, som jag i princip inte har en jävla aning om hur mycket jag har fått betala för resan eller för den delen vad resan kommer att kosta.
SL har också infört ett biljettsystem där passagerarnas alla resor övervakas. Det kan i och för sig vara ett EU krav bakom för EU-kräver väl registering av alla passagerares resor med kollektiva färdmedel.
SvaraRaderaEn grej bara: trafikforskarna anser att ringleder inte löser några trafikproblem.
SvaraRaderaDet är ju helt klart så att trängselskatten innebär ännu en buckla i den personliga sfären. När ens bilnummer väl registrerats så finns den ju där i arkivet i evärdelig tid.
SvaraRaderaMen ringleder hjälper inte. Att åka bil är så praktiskt och användarvänligt att man skulle kunna asfaltera hela Stockholms län och det skulle fortfarande räcka till. Fler vägar minskar inte trängseln, de bara ökar biltrafiken. Dessutom går ju ringleder runt staden och inte in i den.
Nä, enda sättet att minska trängseln är att få folk att inte vilja åka bil och då finns det egentligen bara en sak som biter, nämligen kostnaden.
Vad folk är villiga att betala är naturligtvis olika och beror på många faktorer. Bekvämlighet är en sådan faktor. Genom att öka turtätheten, rusta fordonen och öka finmaskigheten i kollektivtrafiken känner sig fler bekväma med det och ställer bilen.
Man kan också göra kollektivresandet billigare - eller få det att verka billigare. Ett sätt är att slopa taxan på kollektivtrafiken. Men det har endast begränsad effekt eftersom kostnaden är relativt låg. Man skulle kunna skapa ett incitament där resenärerna kan få tillbaks på landstingsskatten när de reser med SL. Antag att man får 20 kr för varje genomförd resa, dock max 7280, som är den nuvarande kostnaden för ett årskort. Då skulle fler vilja ta bussen.
En annan fråga handlar om flödesreglering. Det gäller att inte släppa upp fler bilar på infartslederna än vad systemet klarar av.
Men sen finns också trängselskatten och det är ju uppenbart att 20 kr per passage är för vekt för att bita. Man behöver höja, och höja rejält. Det bästa vore om man fick ett dynamiskt system där priset följde mängden.
Miljöaspekten är inte en faktor här. Men antalet fordonspassager måste ner till den nivå som infarterna är byggda för. Man ska kunna färdas i högsta tillåtna hastighet hela vägen - annars är det för många.
På det mer långsiktiga planet så måste man också nämna förtätning i staden. Vi måste våga bygga på höjden för att öka boendekapaciteten i innerstaden. Hötorgsskraporna är passé. Vad sägs om fem nya i 100-våningars klassen?
SvaraRaderaBetalar politiker vägtull eller är det befriade från detta?
SvaraRaderatyärr är det så här med dem flesta politker i sverige idag. fungerar inte något så är det inte tillräckligt hårt. vi fick ju ipred för att fildelningslagstifningen inte fungerade exempelvis.
SvaraRaderaDet naturliga borde vara att i stället utvärdera och se om vi kan konstruera system där medborgarna INTE hamnar ikläm i stället föra att blunda och gå rakt framåt med skygglappar som polikerna gär nu. Det finns liksom wen anledning till att bilen är det råande fordonsslaget och politikerna MÅSTE inse att alal inte kan använda kollekttiva färdmedel. Särskilt inte hantverkare och andra som har fordonet som arbetsredskap.
Follow the money
SvaraRaderariksdagsledamöter är befriade från biltulkl. kommunalåpolitikerna i Stockholm får sina taxiresor betalda av skattebetalarna
SvaraRaderaAtt vi införde biltullar i strid med folkviljan så som den entydigt kom till uttryck i folkomröstning är Federleys ena bidrag till Aliansens politik. Centerns utpressning var där lika missriktad som någonsin Olof Johanssons särväg om Öresundsbron och kärnkraft.
SvaraRaderaBra att du påminner. Federley och någon centerpartist till hotade att inte rösta på Reinfelt som statsminister om de inte fick igenom biltullar.
SvaraRaderaKan man inte bara avrätta alla trafikanter istället? En kula är mycket billigare än att bygga en massa krångliga vägar.
SvaraRaderaHax är tyst i frågan: Vad tycker piratpartiet?
SvaraRaderaDet finns en integritetsaspekt som PP kan ha en åsikt om, men just trängselskatt är inte någon uttalad kärnfråga så likt kameleonten kommer man att anta samma färg som regeringsunderlaget i övrigt får man förmoda.
SvaraRadera@Hama:
SvaraRaderaAlla kan inte åka bil som vill det, alltså måste man sortera på något vis. De som man sorterar ut nu är de som inte har lust att trängas. Jag vet inte om det är bättre.
Jag har råd att betala 200 om dagen för att passera tullarna, tycker det låter skitbra med höjning så man slipper pöbeln i sina gamla risiga bilar som hidrar min framfart. Så jag säger höj för tusan mer... :-)
SvaraRadera