2010-01-27

Nu är den här!

iPad

24 kommentarer:

  1. Nej, det är den inte. Det är flera månader kvar till säljstart. Aaargh!

    SvaraRadera
  2. En av de enklaste och självklaraste grejorna är en killer: En läsplatta som hanterar PDF på ett vettigt sätt. Let´s publish!

    SvaraRadera
  3. Men det har en batteritid på officiellt nio timmar. Det betyder att den håller i hälften i verkligheten om den uppgivna batteritiden är lika överdriven som på iPhone.

    Det är sålunda en oanvändbar produkt. En läsplatta som räcker en halv Atlantflygning?

    Det låter som en ny Newton

    SvaraRadera
  4. OK, videon är lite "frireligiös" i anslaget. Men vaffan. Jag är nog frälst.

    SvaraRadera
  5. Erik: Själv kommer jag att köpa laddaren som är kombinerad med ett tangentbord. Har länge efterlyst en sådan för iPhonen, f.ö.

    SvaraRadera
  6. Fine greier dett!
    Men er iPad pirat nok, grønn nok og libertariansk nok samtidig? Det er tre strenge krav som iPad må kjempe like hardt som Henrik Alexandersson i Europa-parlamentet for å forene og oppfylle.
    Jeg tviler på at iPad som en bloggers politiske våpen vil holde ut i ni timer. (Jamnfør Erik L.)
    Einar H.

    SvaraRadera
  7. Eftersom jag inte har så bra koll på Kindle och andra läsare: vad är det som är den stora fördelen med iPads PDF-hantering?

    SvaraRadera
  8. Hax: Fast det är inte PDF som är formatet utan ePub. Ett fritt och öppet format för eböcker:

    http://en.wikipedia.org/wiki/EPUB

    SvaraRadera
  9. Försvinner inte poängen med en läsplatta om man måste ha laddaren med sig...

    SvaraRadera
  10. alelul(z)ya







    ja, jag är sarkastisk; den kommer att ha ungefär lika många barnsjukdomar som iPoden och iPhonen tillsammmans!

    SvaraRadera
  11. Eftersom behovet av laddström väntas stiga är det nog ingen dum idé ändå med cafébordet som har kontakter i kanten och solceller i parasollet + batteripack under bordet. Det är vad vi håller på och skruvar ihop. Där kan i vart fall jag sitta länge.

    Fast just nu är det uselt vinterväder och det vindar som fasiken så sommaren ser ut att vara väldigt långt borta.

    Tips till Erik L.

    SvaraRadera
  12. Den kommer att kunna köra iPhone apps, det vill säga att den kan hantera PDFer på ett vettigt sätt. Vilket andra läsplattor inte gör, vad jag vet.

    Plus att den naturligtvis även kör ePub.

    Grejen är att vem som helst, kostnadsfritt kan göra och sprida publikationer i PDF från ett antal standardprogram.

    Batterier är ett globalt problem. Det är få PCar som har mer än 10 timmar. Men det löseer tiden. För alla.

    SvaraRadera
  13. Möjligen är det få PC som hat tio h batteritid men nu är detta ingen PC utan en läsplatta och de brukar ha flera dagars batteritid (flera veckors stand by)

    SvaraRadera
  14. Jag vet, jag vet... Men om den kan göra lika mycket som min iPhone, så vill jag ha en. Och det kommer den att kunna. Med råge.

    SvaraRadera
  15. Typ alla läsplattor tar väll PDF idag. En snabb koll här (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1375) listar alla att he hanterar PDF. EPUB och TXT med vilket är lika viktigt.
    Så vad exakt är det som inte funkar med dessa plattors PDF-hantering?

    SvaraRadera
  16. Ehm. http://arstechnica.com/tech-policy/news/2010/01/protestors-ipad-is-nothing-more-than-a-golden-calf-of-drm.ars

    SvaraRadera
  17. Äsch, inte ska man hänga upp sig på batteritiden. Det är ju hög tid att vi får oss ett uttag direkt i kroppen. Så mycket energi vi stoppar i oss vore det väl fan om man inte kunde plocka ut den också.

    Samtal ur framtiden:

    -"Vad smärt och fin du blivit! Har du tränat?"

    -"Jo, jag sträckläste 30 böcker på min Ipad."

    /Smen

    SvaraRadera
  18. Äsch, ännu en grej från Apple som bara kan göra en sak i taget, och ändå är det så många år sedan de lyckades skapa Multi Finder.

    Nä själv väntar jag nog på en platta som kör Android, efter ha skaffat en Android är jag verkligen frälst en öppen arkitektur där jag användaren bestämmer vad jag vill göra med min pryl inte en instängd iFån där Apple bestämmer vad jag får göra, lätt val för en pirat som mig. ;-)

    SvaraRadera
  19. Apple? Jag som trodde att riktiga pirater körde nåt sånt här: http://www.lemote.com/english/yeeloong.html

    "The world's first laptop which contains completely free software. All system source files(BIOS, kernel, drivers etc.) are free, no close firmware needed. "

    SvaraRadera
  20. Å det första jag stöter på när jag vill kolla demovideon, vad är det, tror ni?

    Tidernas värsta softwareparia och bloatware. Suger resurser som ett svart hål.

    "Install QuickTime"!!!!! Skulle inte tro det.

    Men iPadden e nog bra trots det.

    SvaraRadera
  21. Demovideon ses bäst med VLC ifall man vill undvika
    bekymmer med quicktime.

    Men jag tänkte nämna att det pågår en mycket intensiv batteriutveckling med nya framsteg mest varje dag. Här är en länk för dem som vill veta lite mer och dagligen kämpar med sin bärbara samt umgås med gröna människor.

    SvaraRadera
  22. Thomas E, en riktig pirat vill väl inte köra med något som är gratis utan stulet?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.