Men så är det ju. Snabbtåg (eller tåg i största allmänhet) är ju teknik som har varit omodern i 50 år. Att tåg inte fungerar visar snön i vintras. Problemet med tåg är att om ett tåg stannar någonstans påverkas alla tåg bakom. Därför är det nästan omöjligt att få ekonomi i tillförlitlig passagerartrafik med tåg.
Godstrafik är en annan sak. Det fungerar på sina håll (exempelvis i USA).
Anonym du har missförstått helt ser jag. De som dessa galningar förmodligen lobbar mot är höghastighetståg. Något som absolut är nödvändigt för att Europa ska kunna hänga med i utvecklingen. i Kina och Japan har man tåg som kan nå topphastigheter på över 500 km/h.
Att vi på 2000-talet fortfarande flyger för att ta oss till Berlin, Paris, Madrid och Rom är helt obegripligt. Vi borde ha höghastighetståg som kan färdas i hastigheter motsvarande flygplan!
Googla till exempel på Maglev för mer information om spännande tåg!
Du kan knappast hävda att tåg generellt sett "inte fungerar" bara för att svenska Banverket vid ett tillfälle har planerat sina snöröjningsresurser fel. De länder som har den typen av snömängder varje år har också skaffat sig beredskapen för det.
Alla transportslag får stänga ibland på grund av väder. 2010 har det hänt både de svenska tågen, färjetrafiken Stockholm-Åbo och flyget i Europa. Rätt många landsvägar har också varit stängda kortare eller längre tider, men det blir sällan stora nyheter av det.
Att tågen blir stående bakom en haverist kan man lösa om man har flera banor. Tågen Stockholm-Malmö brukar omledas via Nyköping om det är något strul på vägen via Katrineholm. Andra linjer har andra alternativbanor.
Ingenting är felfritt, alla system har sina för- och nackdelar, men det är inte speciellt hederligt att döma ut tågen på det sätt Anonym 15:04 gör.
@ Anonym 15:04 "... Men så är det ju. Snabbtåg (eller tåg i största allmänhet) är ju teknik som har varit omodern i 50 år. Att tåg inte fungerar visar snön i vintras."
För en del år sedan åkte jag en vinter tåg (splitternyrälsbuss) långt uppe i norrland. Det var massor av snö och kallt mellan Haparanda-Boden. Rälsbussens värmesystem strejkade och det var knappt tåget tog sig fram. Fabrikat Fiat, ett oprovat tåg i bistert vinterklimat. Väl framme i Stockholm var det nästan lika kallt. Tunnelbanan gick i alla fall mot Hässelby, men utan värme. Vid Råcksta var det -29 och jag höll på att frysa ihjäl.
Menar du att man alltid skall skylla på tekniken när människans tankeförmåga inte räcker till?
Stannar ett tåg stoppas alla bakom. Visst är det så, med undermåliga och självupptagna ledare blir det som det blir. Allting stannar upp och problemen hopar sig
jag vill veta vad de hade för argument emot snabbtåg? Att tekniken kan lösa alla problem? Teknik löser oftast tekniska problem. Jag gillar snabbtåg. Jag skulle vilja ha ett rakettåg som åker igenom en trycklufts-tub ifrån stockholm till rom på en halvtimme. Alla sitter i tåget likt astronauter fastkopplade vid sätena med stora glaskupoler på huvudena för att palla trycket. Det ska va mycket g-kraft!
Anonym @ 15:04 har ju helt rätt. Det är bara i miljötomtars runkfantasier som tåg är ett seriöst alternativ för persontrafik.
Att TGV har nått uppemot 700 knyck i test är ju imponerande som en ren teknisk bedrift, men det säger liksom ingenting om hur bra det är som transportmetod för människor.
Färdas man i flera hundra km/h finns det ingen som helst anledning att stanna på marken. Då är det långt effektivare att sätta vingar på sin farkost och flyga fram genom luften. Då behöver man inte bygga några spår heller.
Tryckluftstub till Rom och då på en halvtimma? Nej det måste vara ett vakuumrör, för annars är det en himla massa luft du måste flytta hit och dit till ingen nytta.
"Att tåg inte fungerar visar snön i vintras." Säg det, och bli utskrattad, till dem som driver och trafikerar Malmbanans 50 mil mellan Luleå och Narvik. Ett stycke järnväg med halva sträckningen norr om polcirkeln vars enkelspår trafikeras till bristningsgränsen och har så gjorts under 100 år, ofta fungerandes bättre under vinterhalvåret än under sommaren.
Järnvägsmässigt börjar faktiskt sverige bli ett U-land. Vi var en gång ledande i världen och vi var någotsånär med på banan fram till 70-talet. Men där stannade vi och är kvar än idag. ASEAs gamla RC-lok var det sista svenska framsteget i sverige, sedan har i stort sett ingenting hänt. När vi funderade på snabbtåg så tänkte vi X-2000 och 200kmh, när andra länder tänkte på _höghastighets_järnväg_ och hastigheter över 300. Idag planerar Ryssar och Kineser järnväg från Peking till London, i typ 400kmh, troligtvis även för gods. Det är inte heller några fantasier, upphandlingarna har redan börjat!
Idag planerar Ryssar och Kineser järnväg från Peking till London, i typ 400kmh, troligtvis även för gods. Det är inte heller några fantasier, upphandlingarna har redan börjat!
Flygmaskiner har gått i över 800 km/h i säkert 40-50 år och behöver inga spår.
Tåg har en viss, begränsad användbarhet för långväga bulktransporter. För långa personresor? Nej. Det är 1800-tal. Fail. Error. You are doing it wrong.
Men så är det ju. Snabbtåg (eller tåg i största allmänhet) är ju teknik som har varit omodern i 50 år. Att tåg inte fungerar visar snön i vintras. Problemet med tåg är att om ett tåg stannar någonstans påverkas alla tåg bakom. Därför är det nästan omöjligt att få ekonomi i tillförlitlig passagerartrafik med tåg.
SvaraRaderaGodstrafik är en annan sak. Det fungerar på sina håll (exempelvis i USA).
Anonym du har missförstått helt ser jag. De som dessa galningar förmodligen lobbar mot är höghastighetståg. Något som absolut är nödvändigt för att Europa ska kunna hänga med i utvecklingen. i Kina och Japan har man tåg som kan nå topphastigheter på över 500 km/h.
SvaraRaderaAtt vi på 2000-talet fortfarande flyger för att ta oss till Berlin, Paris, Madrid och Rom är helt obegripligt. Vi borde ha höghastighetståg som kan färdas i hastigheter motsvarande flygplan!
Googla till exempel på Maglev för mer information om spännande tåg!
Hax, Piratpartiet måste vidga begreppen och få en helhetssyn på politiken. Som enfrågeparti är ni stendöda liksom Gudrun o hennes efterläggare i FI.
SvaraRaderaDu kan knappast hävda att tåg generellt sett "inte fungerar" bara för att svenska Banverket vid ett tillfälle har planerat sina snöröjningsresurser fel. De länder som har den typen av snömängder varje år har också skaffat sig beredskapen för det.
SvaraRaderaAlla transportslag får stänga ibland på grund av väder. 2010 har det hänt både de svenska tågen, färjetrafiken Stockholm-Åbo och flyget i Europa. Rätt många landsvägar har också varit stängda kortare eller längre tider, men det blir sällan stora nyheter av det.
Att tågen blir stående bakom en haverist kan man lösa om man har flera banor. Tågen Stockholm-Malmö brukar omledas via Nyköping om det är något strul på vägen via Katrineholm. Andra linjer har andra alternativbanor.
Ingenting är felfritt, alla system har sina för- och nackdelar, men det är inte speciellt hederligt att döma ut tågen på det sätt Anonym 15:04 gör.
I Belgien finns så j-a mycket järnväg att vid stopp och underhåll, då är det bara att köra en liten omväg. Vanligtvis.
SvaraRaderaTåg ska inte gå fortare än 120 och fönstren ska gå att öppna.
SvaraRaderaVinden ska blåsa i gardinerna i korridoren där folk står och röker.
Det ska finnas en spak i varje kupe som man reglerar värmen med.
Det ska vara möjligt att sova på bagagehyllan i nödläge.
Det ska finnas en restaurangvagn med lagad mat som serveras på porslin.
I änden på varje vagn ska det finnas en glaskaraff med vatten och en Sverigekarta i färg.
Alla tåg utom "snälltågen" ska stanna vid varenda mjölkpall.
Som när staten körde tågen.
Det ska inte gå fort att leva.
Visst ja....i Hallsberg ska det kliva på en gubbe med en vagn som säljer kvällstidningar och godis.
SvaraRaderaMicke:
SvaraRaderaDu glömde att toaletten ska ha ett rör direkt ner på rälsen! Det ska blåsa torrt i ändan!
Det var tider .. En fröjd att åka tåg på den tiden!
@ Anonym 15:04 "... Men så är det ju. Snabbtåg (eller tåg i största allmänhet) är ju teknik som har varit omodern i 50 år. Att tåg inte fungerar visar snön i vintras."
SvaraRaderaFör en del år sedan åkte jag en vinter tåg (splitternyrälsbuss) långt uppe i norrland. Det var massor av snö och kallt mellan Haparanda-Boden. Rälsbussens värmesystem strejkade och det var knappt tåget tog sig fram. Fabrikat Fiat, ett oprovat tåg i bistert vinterklimat.
Väl framme i Stockholm var det nästan lika kallt. Tunnelbanan gick i alla fall mot Hässelby, men utan värme. Vid Råcksta var det -29 och jag höll på att frysa ihjäl.
Menar du att man alltid skall skylla på tekniken när människans tankeförmåga inte räcker till?
Stannar ett tåg stoppas alla bakom. Visst är det så, med undermåliga och självupptagna ledare blir det som det blir. Allting stannar upp och problemen hopar sig
jag vill veta vad de hade för argument emot snabbtåg? Att tekniken kan lösa alla problem? Teknik löser oftast tekniska problem. Jag gillar snabbtåg. Jag skulle vilja ha ett rakettåg som åker igenom en trycklufts-tub ifrån stockholm till rom på en halvtimme. Alla sitter i tåget likt astronauter fastkopplade vid sätena med stora glaskupoler på huvudena för att palla trycket.
SvaraRaderaDet ska va mycket g-kraft!
Anonym @ 15:04 har ju helt rätt. Det är bara i miljötomtars runkfantasier som tåg är ett seriöst alternativ för persontrafik.
SvaraRaderaAtt TGV har nått uppemot 700 knyck i test är ju imponerande som en ren teknisk bedrift, men det säger liksom ingenting om hur bra det är som transportmetod för människor.
Färdas man i flera hundra km/h finns det ingen som helst anledning att stanna på marken. Då är det långt effektivare att sätta vingar på sin farkost och flyga fram genom luften. Då behöver man inte bygga några spår heller.
Tryckluftstub till Rom och då på en halvtimma? Nej det måste vara ett vakuumrör, för annars är det en himla massa luft du måste flytta hit och dit till ingen nytta.
SvaraRadera"Att tåg inte fungerar visar snön i vintras." Säg det, och bli utskrattad, till dem som driver och trafikerar Malmbanans 50 mil mellan Luleå och Narvik. Ett stycke järnväg med halva sträckningen norr om polcirkeln vars enkelspår trafikeras till bristningsgränsen och har så gjorts under 100 år, ofta fungerandes bättre under vinterhalvåret än under sommaren.
SvaraRaderaJärnvägsmässigt börjar faktiskt sverige bli ett U-land. Vi var en gång ledande i världen och vi var någotsånär med på banan fram till 70-talet. Men där stannade vi och är kvar än idag. ASEAs gamla RC-lok var det sista svenska framsteget i sverige, sedan har i stort sett ingenting hänt. När vi funderade på snabbtåg så tänkte vi X-2000 och 200kmh, när andra länder tänkte på _höghastighets_järnväg_ och hastigheter över 300. Idag planerar Ryssar och Kineser järnväg från Peking till London, i typ 400kmh, troligtvis även för gods. Det är inte heller några fantasier, upphandlingarna har redan börjat!
-AcT
...precis som på Transsibiriska järnvägen under glansdagarna.
SvaraRaderaIdag planerar Ryssar och Kineser järnväg från Peking till London, i typ 400kmh, troligtvis även för gods. Det är inte heller några fantasier, upphandlingarna har redan börjat!
SvaraRaderaFlygmaskiner har gått i över 800 km/h i säkert 40-50 år och behöver inga spår.
Tåg har en viss, begränsad användbarhet för långväga bulktransporter.
För långa personresor? Nej. Det är 1800-tal. Fail. Error. You are doing it wrong.