2010-08-26

Piratpartiet: Den som har rent mjöl i påsen har allt att frukta!



Piratpartiets valfilmer börjar ta sig. Förutom de fyra skäl mot övervakning som tas upp i filmen, vill jag instämma med bloggen XORBOT, som anför ett femte: Staten skall vara till för folket, inte tvärt om!

Själv vill jag lägga till ett sjätte: I en rättsstat behandlar man inte alla medborgare som om de vore misstänkta för brott!

Sprid filmen på bloggar och hemsidor. Sänd länken till vänner och bekanta.

[Direktlänk till Youtube-klippet]

3 kommentarer:

  1. Mycket bra. Min största oro är dock att alla de intressanta och idéväckande inlägg och diskussioner som sker på PP-bloggar, att de argumenten och funderingarna inte når ut till andra som inte redan besämt sig för att rösta pirat. Särskilt som riksdagen verkar ha bestämt sig för att inte ge någon öppning för integritetsfrågor i valdebatterna. Skrämmande, i mina ögon.

    SvaraRadera
  2. Bra film, men varför säger pp inget om statens övervakning av våra ekonomiska förehavanden? T.ex. skall staten veta hur mycket jag tjänar?

    SvaraRadera
  3. @Pavel

    Där har vi en ytterligare fördjupning i ämnet. Oscar Swarz lyfter på sin blogg frågan om tredjemannarevision exempelvis. Jo, staten skall veta vad man tjänar om vi inte vill avskaffa skattesystemet. Däremot kan man kallt konstatera att staten har tagit sig ohemula friheter under vilka förutsättningar staten får gå in och titta på din privata ekonomi.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.