2010-10-25

Franska skattepengar till skivbolagen


Frankrike... Landet som skakas av strejker och kravaller - på grund av att regeringen vill storstäda i de offentliga finanserna.

Samtidigt noterar jag att EU-Kommissionen har givit Frankrike klartecken till en överföring av miljontals euro - från de franska skattebetalarna till skivbolagen.

Projektet - Carte musique - presenteras som ett sätt att få ungdomar att gå över till nerladdning av laglig musik. Alla franska 12-25-åringar skall kunna köpa ett kort online för 25 euro, som ger 50 euro att köpa musik för. Mellanskillnaden står de demonstrerande skattebetalarna för. Den franska regeringen räknar med att sälja bortåt en miljon Carte musique.

Det är ännu högst oklart var de unga fransoserna skall kunna använda detta kort. (Jag betvivlar att det blir på iTunes.) Men man kan nog vara rätt säker på att direktörerna på den franska upphovsrättsgiganten Vivendi har en speciallösning i rockärmen - för att försäkra sig om att det blir de som får alla de sköna skattepengarna. Vivendi är för övrigt ökänt för sina nära band med fransk politik.

(Beslutet fattades på EU-Kommissionens möte den 12 oktober. Kommissionen kom fram till att denna franska plan inte snedvrider konkurrensen...)

7 kommentarer:

  1. Sanslöst att de ger bort pengar på det här viset utan krav på motprestation.Man kunde ju åtminstånde förväntat sig att kravet var att 50% av den inköpta musiken skulle vara fransk :)

    /Smen

    SvaraRadera
  2. Det är ju nästan värre än Bush-administrationen. Har Frankrike börjat kopiera Anglo-Saxisk "kapitalism"?

    SvaraRadera
  3. Tja, det är ju ett genidrag för industrin - eller för vissa industrier som kommer att sponsras med 50% av sin inkomst direkt ur statlig ficka.

    Är det här verkligen bästa sättet att skydda sitt kulturarv, undrar vän av ordning?

    Vore det inte bättre att helt enkelt inrätta ett musikbibliotek på nätet för den franska befolkningen om man ändå skall kasta så pass mycket pengar i sjön?

    Eller ser vi bara sarkoszy gynna och sponsra sin frus vänner och bekanta, i gammal vanlig ordning? Man kan i och för sig förstå det, när man ser karln, att han måste bidra med någonting litet extra för att få lov göra bruk av det äktenskapliga umgänget...

    SvaraRadera
  4. Lustigt hur skivindustrin steg för steg rör sig mot planekonomi.

    SvaraRadera
  5. Socialister har tittat i en spåkula och sen vet att jordens resurser är ändliga och att klimatet skall "tippa" och ta oss alla till katastrofen och de vill därför backtracka all utveckling och stänga av det västerländska industriella framgångsreceptet.

    De vet oxå en annan sak, att pengar regnar från himlen och att det är en resurs vars källa är bottenlös och oändlig.

    Herren Jävla Gud asså, finns det ingen som kan skaka om nötterna i påsen.

    SvaraRadera
  6. Samtidigt i Sverige skriver doktoranden Thomas Florén en avhandling om internets effekter på skivbranschen.

    Florén skriver:

    "Analysen visar att den förmåga som i avhandlingen har stått i fokus, det vill säga förmågan att identifiera ny musik och ny talang och kommunicera den till lyssnare inte har minskat till följd av krisen I motsats hävdas det att det ökade musikutbudet och musikkonsumtionen i stället ökat behovet av personer som kan göra urval, selektera och förmedla musik till lyssnare."

    "Livemusiken har förvisso blivit en allt viktigare ekonomisk del av musikbranschen men artister kan inte enbart bygga sin karriär på liveframträdande."

    "Ytterligare ett argument mot bilden av skivbolag som talangfabriker menar jag är att skivbolagen och A&R inte enbart
    'upptäcker talang' som är 'färdig att säljas'. Istället är skivbolag och A&R på olika sätt delaktiga i tillblivelsen av både artisten och dennes musik. Mötet mellan artist och skivbolag, mellan konst och kommersialism har beskrivits ge upphov till en kreativ fiktion i vilken positiva värden adderas vilket uppfattas leda till ett bättre slutresultat, inte enbart i kommersiellt hänseende utan även konstnärligt."



    A&R (Artist och Repertoar) är beteckningen på de personer inom skivbolag som har till uppgift att hitta nya lovande artister.

    Avhandlingen kan laddas hem här

    SvaraRadera
  7. PS. Jag kan f.ö. inte finna det stöd Thomas Florén säger sig ha för sina påståenden att det måste finnas en central urvalsorganisation som bestämmer vilka artister som är bra och dåliga.

    Florén har studerat hur skivbolag upptäcker talanger och inte om det finns andra sätt att åstadkomma detta på.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.