"Skivbolagen har strategiskt ihop med videospels- och dataspelsbranschen en gemensam sajt och har hyrt in PR-byrån JKL för att under 2011 slå fast att internetoperatörerna ska ha ett "mellanhandsansvar", vilket är galet – det är som att säga att Posten ska ha det. Hur ska detta gå till? Hur ska vi kunna kontrollera och ta ansvar för vad våra kunder gör på nätet? Det här handlar i botten om att det i ett nytt tekniklandskap inte går att klamra sig fast vid förlegade affärsmodeller. De måste hitta något nytt att tjäna pengar på."Så säger internetoperatören Bahnhofs VD Jon Karlung om nöjesindustrins näthat i dagens DN. Och noterar uppgivet att...
"De vill införa en slags övervaknings- och kontrollstat bara för att det gagnar deras affärsmodell."
Det vore ju dock kul om Karlung fick med sig några andra teleoperatörer. Så länge han är ensam så kan han avfärdas av Makten.
SvaraRaderaI sak går det förstås inte annat än att hålla med.
Ett annat Karlung "citat":
Bara för att Dupontarna är dåliga poliser ska man inte sätta atombomber i händerna på dem.
(Apropå datalagringen.)
Karlung är ett geni och det han och Bahnhof gör är helt igenom fantastiskt! Det är förmodligen den enda räkningen jag verkligen älskar att betala. Bahnhof jobbar för mig och det är verkligen viktigt för dem att min och deras andra abonnenters integritet bevaras. De bryr sig om kunden och som f-n också! Hur många företag gör det? Knappast Ikea eller Macky Dee eller vilket annat multinationellt företag du vill!
SvaraRaderaOch hur rätt har han inte då. Det är ju f-n att Moderaterna inte vill att man ska få veta vilka som sponsrat dem. IFPI, Antipiratbyrån och andra organisationer har säkerligen pyttat in ett antal kronor för att få sin vilja fram. Jag utgår ifrån det tills jag blivit motbevisad.
Staten o Kapitalet, ...
SvaraRadera/Allan
Förra året tänkte jag byta internetoperatör till Bahnhof. De var ett stort misstag!
SvaraRaderaJag har aldrig haft att göra med ett struligare bolag. Efter fyra ombeställningar (en p g a att min beställning "fallit mellan stolarna"), och mer än sex veckors väntan på leverans, så beslutade jag mig för att häva beställningen.
Jag ringde Bahnhof för att häva beställningen, men de vägrade gå med på det. Då mailade jag dem, och bifogade den paragraf i Distans- och Hemförsäljningslagen som gav mig rätt att häva avtalet. De vägrade fortfarande. Jag ringde ytterligare en gång, och denna gång efter att kundtjänst pratat med säljchefen så var det plötsligt "självklart" att avtalet fick hävas, men bara delvis...
Jag hade kontakt med Konsumenternas Tele- TV- & Internetbyrå som brukar kunna fungera som medlare mellan kund och internetoperatör, men Bahnhof har inget samarbete med dem.
Det får räcka som en kortfattad beskrivning av en del av strulet.
En internetoperatör som värnar om sina kunders integritet vill jag tycka bra om, men Bahnhof är i mina ögon ett skitbolag!
Bahnhof skriver på sina sidor följande: Göteborg - Gotnet - ADSL.
SvaraRaderaHand upp den som tror att dom kan leverera ADSL till alla Göteborgare?
/Kräket
"Bredband med FRI trafik" börjar dessutom bli ett mer frekvent säljargument hos uppsickaroperatörerna.
SvaraRaderaVaaaad kan det bero på?
/Kräket
Nu har jag väntat så länge.
SvaraRaderaNu vill vi läsa en betraktelse över den Pan-arabiska revolutionen och folkets väg mot att anamma den västliga USA-styrda imperialistiska välståndsskapande kulturen.
/Kräket