2011-04-08

Järnvägar. Del 3.

Socialdemokraterna vill stoppa avregleringen av SJ. Detta skall tydligen partiledare Juholt presentera – som ett motdrag till regeringens utspel – i eftermiddag.

Problemet är inte avregleringen, utan att den har hanterats på ett hjärndött sätt.

På till exempel norrlandstrafiken och på Västkustbanan släppte man in fria aktörer, som skötte sig bra och som var omtyckta av resenärerna. Till Norrland bjöd ett annat företag, som gav betydligt sämre service, vid första möjliga tillfälle under – och fick trafiken. På Västkustbanan tog SJ med kort varsel tillbaka trafiken, efter att den privata aktören visat att trafiken gick att sköta och att det gick att få verksamheten att gå med vinst.

Den så kallade "avregleringen" har hitintills givit olika operatörer monopol på olika sträckor. Det är så långt från fri konkurrens som man kan komma.

Låt vem som helst (som kan uppfylla de tekniska kraven) köra tåg på banverkets banor. Då kommer det snart att visa sig vilka bolag som sköter sig bäst och vad resenärerna väljer. Om jag förstått det hela rätt är det däråt regeringen vill dra – och detta som (s) vill stoppa.

Istället vill (s) ha ett moratorium som låser fast allt vid hur det är i dag – det vill säga statliga eller privata monopol på alla intressanta linjer.

29 kommentarer:

  1. Jag vet inte hur mycket du vet om tågdrift egentligen, men att tro att det bara är att låta vem som helst slänga in tåg lite hur som helst är inte så genomtänkt. De flesta tågsträckor i Sverige saknar som bekant omkörningsmöjligheter (dubbelspår)...

    Konkurrent kan verka välgörande på många marknader, men vad gäller järnvägssektorn har de senaste åren tyvärr visat att i princip *allt* har blivit sämre sedan man gick från *en* aktör (SJ) till det tjugotal aktörer (myndigheter och trafikföretag) som numera står ansvariga för dagens trafiksituation på järnvägen. Fler aktörer gör det inte alltid bättre, tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Who is John Galt?

    SvaraRadera
  3. Sluta skriv om det du inte vet något om. I England har man haft privata bolag inom järnvägen, det har varit rena katastrofen och arbetsvillkoren har varit fruktansvärda och resulterat till att arbetare har dött i flera olyckor baserat på att de privata bolagen inte brytt sig om arbetsmiljön. Jag hatar din politik Hax du är en jävla fascist utan att veta om det.

    SvaraRadera
  4. Fruktansvärt intelligent och insiktsfull kommentar. Du har verkligen fattat alla sidor av historien och gjort ett rationellt uttalande...

    SvaraRadera
  5. @HAX:
    "Låt vem som helst (som kan uppfylla de tekniska kraven) köra tåg på banverkets banor."

    Vi släpper in olika aktörer på samma sträcka. Några visar sig vara bra och några visar sig vara inte bra.

    Ett tågset från en mindre bra aktör havererar. Då är det ju inte precis så att de andra aktörerna bara kan köra förbi. De kommer också stå stilla.

    SvaraRadera
  6. @Glatt Anonym: Att utfärda böter om man orsakar trafikstopp löser ju det problemet i längden.

    I vilket fall tycker jag att avreglering är något att sträva efter men att avreglera ett system som detta på en natt är en dålig idé. Avreglering för all del men gör det på ett genomtänkt sätt och stressa inte fler aktörer på sträckor som inte har stöd för omkörning etc.

    SvaraRadera
  7. @Nanomy:
    "Att utfärda böter om man orsakar trafikstopp löser ju det problemet i längden."

    Det är ju redan vad man gör idag. Vet inte om det hjälper precis.

    En dålig aktör blir bötfälld och tvingas ersätta sina kunder för deras förseningar. Skall samma aktör sedan även ersätta de kunder hos andra aktörer som står still?

    Vad det systemet skulle leda till är att aktörer (både bra och dåliga) skulle skylla på andra aktörer för att de är sena. Och kunderna skulle lida.

    (Vilket redan sker idag, när SJ och andra skyller på Banverket.)

    Istället behövs det bättre specifikationer vid upphandling och en hög nivå på vad man kräver av aktören.

    SvaraRadera
  8. Ännu gladare anonym08 april, 2011 18:45

    Glatt anonym,

    hur kommer det sig att Schweiz klarar av att ha 50 tågbolag?

    SvaraRadera
  9. Jag utgår ifrån att ni menar att dom privata företagen ska betala samma pris för spåren och övrig infrastruktur som vi har gjort TILL STATEN och att dom själva ska bekosta all vidare utbyggnad samt att dom inte får ett enda öre för driften av staten.


    Eller hur ?

    SvaraRadera
  10. Om ett tåg får stopp, spelar det då någon roll om det är ett eller tio bolag som trafikerar spåret?

    SvaraRadera
  11. Off topic:

    Jag gick nyss in på www.google.se och sökte på "free streaming sports" och fick bland annat detta som svar:

    "Som reaktion på ett klagomål som stödjer sig på USA:s lag "Digital Millennium Copyright Act" (DMCA), har vi tagit bort 1 resultat från den här sidan. Om du vill kan du läsa det DMCA-relaterade klagomålet som orsakade borttagningen av ChillingEffects.org."

    SvaraRadera
  12. @Ännu gladare anonym:
    "hur kommer det sig att Schweiz klarar av att ha 50 tågbolag?"

    Schweiz har, till skillnad från Sverige, en hel del spår som inte följer standardspårvidden. Sverige har 12821km av standardspår och 221km (1,7%) smallare spår. Schweiz har 3652km standardspår och hela 1383km (27,5%) smallare spår. Beroende på var de smallare spåren ligger och hur de är kopplade till standardspåret så uppkommer det möjlighter för en hel del mindre bolag som bara traffikerar stumpar.

    Vad kommer uppgiften om 50 bolag från?

    SvaraRadera
  13. @Ännu gladare anonym:

    Att tillägga. Den delen av Schweiz spår som är av standardspårvidd trafikeras i huvudsak av två bolag. SBB-CFF-FFS, som äger 3000km, och BLS, som äger 345km.

    Jag tror inte att Schweiz är ett så bra exempel som du verkade tro.

    SvaraRadera
  14. Micke du vet mycket väl att Hax är en hycklare och talar om subventionerad verksamhet. Samma sak är det med friskolor och privata sjukvården. Den är skattefinansierad och den krossar den offentliga sektorn och trissar upp priserna. Hax är en landsförrädare precis som Reinfeldt när han kämpar för att vi ska sälja ut vårt land till företag samtidigt som vi skattebetalare finansierar att företagen köper upp vårt land.

    SvaraRadera
  15. Micke du vet mycket väl att Hax är en hycklare och talar om subventionerad verksamhet.
    -------------------
    Nja jag tror faktiskt att han (åtminstone i förlängningen)vill motsatsen till subventionerad verksamhet och att marknaden ska klara sig själv och jag tror att han har fel när han föreställer sig att det skulle fungera.

    SvaraRadera
  16. Landsförrädare/Fascist/Rasist/Bebisätare/Frihetsälskare08 april, 2011 20:31

    'Landsförrädare' - det är ett ord som folk (@internet, givetvis) börjat kastat runt rätt så ordentligt på senare tid. Som resultat till det börjar det nästintill låta som en komplimang.

    Reservera dig en stund, snälla nån - så kanske man t.o.m. skulle kunna ta å diskutera saken i fråga!

    :-)

    SvaraRadera
  17. @Ännu gladare anonym:

    Tack. GPs ledare verkar inte veta så mycket. Som exempel:

    "Samma biljettsystem skall gälla och hela transportsystemet ses som integrerat."
    Om man har ett system där en fjärdedel av spåret är av en annan spårvidd så är inte transportsystemet integrerat, frånsett då tidtabeller och biljettsystem.

    Tenfält verkar även ha missat hela biten med spårvidden. Frågan är om när han skriver att statliga SBB har 50% är det då av alla spår av i Schweiz, sett till siffran verkar det ju så.

    Om Schweiz som föregångare. De har en statligt ägd aktör som äger och kör på nästan alla spår av standardstorlek. De har en statlig myndighet som sätter helhelheten över de privata företagen. Och de har punktligare och mer hårda krav än vi.

    Vill GP tillbaka till nästan bara SJ? Och en Transportstyrelse som sätter hårda krav?

    SvaraRadera
  18. Fler aktörer gör det inte alltid bättre, tyvärr.

    Särskilt inte i ett land som Sverige där det finns ett institutionaliserat och kulturellt befrämjat dunkel i ansvarsfrågan.

    SvaraRadera
  19. Särskilt inte i ett land som Sverige där det finns ett institutionaliserat och kulturellt befrämjat dunkel i ansvarsfrågan.
    ----------------------------------


    I frågan om SJ så finns inget dunkel.

    Hela ansvaret för att järnvägen fungerar mycket sämre än för 30 år 40 år sedan (då det dagligen gick 5-6 tåg fram och tillbaka från Helsingborg till Luleå-Kiruna och tillbaka fyllda med folk) ligger helt och hållet på staten och dom regeringar som bestämt vilket sätt SJ ska drivas på.

    Om SJ ska drivas efter marknadsprinciper så ska HELA kostnaden betalas av marknaden själv och NI ska som SANNA liberaler driva den frågan hårdast ocn rimligen föredrar ni att staten driver SJ istället för att staten göder marknaden med pengar från skattebetalarna för att köra tåg.

    Eller hur?

    SvaraRadera
  20. Nja jag tror faktiskt att han (åtminstone i förlängningen)vill motsatsen till subventionerad verksamhet och att marknaden ska klara sig själv och jag tror att han har fel när han föreställer sig att det skulle fungera.

    Hyckleriet ligger i att hax vill att skattebetalarna ska hjälpa de privata företagen att slå ut offentlig sektor för att sedan ta bort skatterna helt när offentlig sektor försvunnit med hjälp av skattebetalarnas pengar. Folket som betalar skatt kommer märka att deras skattepengar inte går till någonting och då blir det lätt att övertyga folket att sluta betala skatt. Det är så här man vill att folket ska förstöra sin egen välfärd med sina egna pengar för att sedan kräva att välfärdsstaten avskaffas helt.

    Det är ruttet och vidrigt, precis som Hax politiska åsikter.

    HAX JAG UTMANAR DIG ATT BESVARA DETTA.

    Inte för att jag gör dig personligt ansvarig för detta, du ärt bara en av många fetknoppar som gått på denna dolda fascism där vi dödar samhället.

    SvaraRadera
  21. Micke,

    Det ar ALLTID marknaden som betalar hela kostnaden for ALLTING. Staten har inga egna pengar utan tar pengar fran marknaden for att distribuera till annat. (Marknaden bestar ju som du formodligen vet bade av utbud och efterfragan)

    Having said that... Ja, JAG tycker att det skall vara fri konkurrens pa tagmarknaden och att det inte skall vara nagra statliga subventioner till foretag som kor tag. (mojligtvis med reservering for vissa rutter dit staten mycket val kan omfordela vara pengar, forslagvis genom upphandlingar)

    Att lagga och spar ar daremot en helt annan sak och dar har jag mycket mindre emot ett statligt monopol.

    SvaraRadera
  22. Det ar ALLTID marknaden som betalar hela kostnaden for ALLTING
    --------------------

    Nej om staten driver SJ som dom gjorde innan marknaden blev en religion så betalas kostnaderna av staten och av dom biljett och fraktintäkter som man får in.

    Ja du vill att markanden ska betala HELA priset.
    Problemet är att marknaden inte är intresserad av att betala för något annat än vad som ger kortsiktig vinst och därför aldrig kommer att betala den fulla kostnaden (infrastruktur som innebör lånhgsiktiga investeringar på uppåt 50-100 år som mest) för vad det kostar att köra tåg.

    Marknaden har inget inresse att bevisa att marknaden är bättre att driva tågtrafik än staten om man redan på förhand vet att man inte kommer att göra dom investeringar som krävs för att bevisa detta.


    Därför måsta man ta ställning till om skattebetalarna ska fortsätta betala för en korporativistisk modell där staten står för merparten av kapitalet och inveseringarna vilket markanden sedan kan anvädna för att generera vinster eller om staten ska göra jobbet själv vilket man gjorde utmäsrkt till för 30-40 år sedan när marknaden blev en religion.


    Korporativism idag-----fascism i morgon...

    SvaraRadera
  23. I frågan om SJ så finns inget dunkel.

    Hela ansvaret för att järnvägen fungerar mycket sämre än för 30 år 40 år sedan (då det dagligen gick 5-6 tåg fram och tillbaka från Helsingborg till Luleå-Kiruna och tillbaka fyllda med folk) ligger helt och hållet på staten och dom regeringar som bestämt vilket sätt SJ ska drivas på.


    Jag menade att i ett land som Sverige där det ofta är oklart vems huvud som ska rulla när nåt gått åt helvete kan det vara särskilt svårt att ha massa aktörer (statliga såsom privata) inblandat i tågtrafiken.

    Dom borde inte ropa ut "bromsfel", "signalfel" etc. Dom borde ropa ut typ "Anders Svenssons fel" :)

    Om SJ ska drivas efter marknadsprinciper så ska HELA kostnaden betalas av marknaden själv och NI ska som SANNA liberaler driva den frågan hårdast ocn rimligen föredrar ni att staten driver SJ istället för att staten göder marknaden med pengar från skattebetalarna för att köra tåg.

    Eller hur?


    Jag (som sann liberal = röstar på KLP) tycker inte staten ska sköta tågen. Någon form av reglering för var och hur man får bygga spår behövs naturligtvis. Man skulle kunna auktionera ut spårområden ungefär som man gör med radiospektrum.

    Om det inte är ett alternativ håller jag med dig om att det är kraftigt i strid med liberala principer att kanalisera skattemedel till privata företag som inte själva vill bära kostnaderna för sin verksamhet.

    För mig personligen är det ingen stor liberal fråga ifall tågtrafik är statligt eller ej. Jag skulle gärna byta bort avreglerad tågtrafik mot tex avreglering av valutamonopolet.

    SvaraRadera
  24. För mig personligen är det ingen stor liberal fråga ifall tågtrafik är statligt eller ej. Jag skulle gärna byta bort avreglerad tågtrafik mot tex avreglering av valutamonopolet.

    -------------------

    Ja det är det som är problemet med alla utopier.
    Dom funger inte eftersom dom läcker som såll när det kommer till kritan vilket i ert fall får som konsekvens i just det här fallet att er enda funktion är att vara sprinpojkar åt dom företag som ges möjlighet att parasitera på skattebetalarna.

    DÄRFÖR är det enda rimliga att staten sköter dom näringar som marknaden INTE VILL och kan ta FULLT ansvar FÖR.

    SvaraRadera
  25. DÄRFÖR är det enda rimliga att staten sköter dom näringar som marknaden INTE VILL och kan ta FULLT ansvar FÖR.

    Ja, det viktigaste är att tågtrafiken fungerar. Samma med elnätet.

    Ska man avreglera ska man nog först krympa statsmakten så pass att den förlorar den nuvarande kontaktytan mot lobbyister. Sorgligt men sant -- så länge det finns massa politiker med makt att tex driva företag i statlig regi så kommer marknaden sättas ur spel av lobbyister och politiker i ohelig allians. Då blir det, som du säger, att liberaler blir springpojkar åt korporativa sammansvärjningar. Fy fan.

    Bra poäng Micke!!

    SvaraRadera
  26. Jag anser att det är bra med en parlamenratiskt styrd demokratisk stat och att en sådan idag främst måste hålla rågången gentemot "kapitalet" som är och alltid varit det mäktigaste särinresset genom historien.

    Jag tror INTE att vi blir friare genom att ge all faktisk makt till kapitalet och jag är 100 procent säker på att en helt oreglerad marknad kommer att leda till total diktatur.

    SvaraRadera
  27. Jag anser att det är bra med en parlamenratiskt styrd demokratisk stat och att en sådan idag främst måste hålla rågången gentemot "kapitalet" som är och alltid varit det mäktigaste särinresset genom historien.

    Företagen är ändå fjuttar jämfört med staten, i synnerhet med avseende på vad dom kan ställa till med.

    Jag tror INTE att vi blir friare genom att ge all faktisk makt till kapitalet och jag är 100 procent säker på att en helt oreglerad marknad kommer att leda till total diktatur.

    Dom flesta libertarianer är nog att marknadens mekanismer, tex fri konkurrens, skall upprätthållas av staten.

    Mobilt Internet är ett exempel som jag tycker är korrekt skött. Post och tele-styrelsen auktionerar ut frekvensband och privata aktörer erbjuder trådlösa Internet-tjänster på dessa. Det finns ingen statlig Internet-leverantör och det finns inget bolag som skapat ett de facto-monopol.

    Eftersom staten aldrig varit inne och kladdat på nätdrift och annan operatörsverksamhet så finns få ingångar för lobbyister att få staten att lägga skattemedel på infrastruktur som bara gagnar ett enskilt bolag. (Vad jag vet lägger sig staten bara i så pass att den tvingar bolagen att dela master för sina basstationer.)

    SvaraRadera
  28. Faktum är att sverige var en järnvägsnation av mycket hög internationell klass för 40 år sedan. Vi hade en fungerande järnväg då, sommar som vinter. Vi hade också en rad olika företag som verkade inom järnvägs-området, företag som rent tekniskt producerade olika järnvägsprodukter, allt från räls till vagnar, lok och signalsystem, också detta i världsklass. Produkter som exporterades till hela världen. Vi hittar våra gamla RC-lok som kom i slutet av 60-talet över hela världen, från USA till Kina. Allt detta var möjligt på grund av att järnvägen fungerade i grunden och att det fanns entiteter med både vilja att utvecklas och kontroll över sin egen utveckling. Den enda vilja som finns idag är att skriva kontrakt med entreprenörer och sedan ansvarslöst luta sig tillbaks och vänta på lönekuvertet varje månad. Det är därför vi fortfarande kör med de där gamla RC-loken och inte har en meter höghastighetsjärnväg. Sverige har blivit ett U-land beträffande järnvägar.

    Överhuvudtaget är det inget som ser till nationella intressen längre. Ett annat exempel är sjöfarten, hur fartyg står infrusna i bottenhavet och väntar på isbrytare. Men i sverige är man så djävla dåraktig att största isbrytaren skickas på forskningsuppdrag till sydpolen när isläget är som värst här hemma. Anledningen? Bättre betalt.. Den statliga myndighet som finns till bla. för detta, har uppenbarligen helt missat sitt syfte och har tjänstemän som endast vill visa fiiina siffror för sin chef.

    Det har nog egentligen inte så mycket med privatisering att göra, som en mer övergripande ansvarslös anda i hela landet. Stora privata företag lägger också ut jobb på entreprenad till mindre firmor. Den underliggande drivkraften är många gånger densamma, att slippa ansvar. Det är bekvämt att bara skriva kontrakt och därmed ha någon annan att skylla på när saker går åt pipsvängen. Men ett av prisen man betalar är ju att man tappar en del av den direkta kontrollen och även en del av makten över sin egen utveckling. När sedan en sådan här utveckling får pågå i det lilla under 20-30 år, då blir konsekvenserna det vi nu ser.

    -Magnus

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.