2011-04-14

Tullen granskar Amsterdam-resenärer


Tullen specialgranskar unga svenskar som åker korta resor till Amsterdam. Skälet är att man vill komma åt den småskaliga smugglingen av lätta droger för personligt bruk.

Även om jag inte gillar den svenska narkotikalagstiftningen - så måste jag ändå säga att tullen har ett lite märkligt sätt att upprätthålla den på. Man jagar människor som har små mängder relativt harmlösa droger för eget bruk. Det tar naturligtvis resurser från att spana på och att kontrollera den tyngre hanteringen, som ofta sköts av kriminella nätverk. (Som även ställer till med mycket annat jävulskap.)

Men det är väl enklare att sitta vid en dator och kolla åldern på passagerarna på Amsterdam-kärran, kan man anta. Det är som vanligt: Genom att lösa många små och relativt harmlösa brott istället för de som är stora och komplicerade, så ser statistiken bättre ut för tullen och polisen.

Det finns även skäl att fundera över vad man sänder ut för signaler genom att misstänkliggöra alla unga svenskar som åker till Amsterdam. Lite mer konkret misstanke borde väl ändå krävas? Man kan ju trots allt vara där för att gå på museum, titta på tulpaner, köpa diamanter eller gå på porrklubb.

I grund och botten faller allt tillbaka på den orimliga svenska narkotikalagstiftningen. Vore den bara en smula mer avslappnad skulle man snabbt upptäcka att mycket som man ojar sig över egentligen inte är några större problem alls. Och att den repressiva politiken skadar fler än den eventuellt hjälper.

Läs mer hos SR och Nyheter24.

13 kommentarer:

  1. Vad blir nästa steg. Blodprov på Arlanda? Och kan man i så fall bli fälld eftersom det är legalt att röka på där?

    SvaraRadera
  2. Det är ju som om Bilprovningen bara skulle kolla att alla glödlampor fungerar vid besiktningen och strunta i allt annat! Ger också en fin statistik över vilken utmärkt bilpark vi har i Sverige.

    Idiotiskt och förnedrande för Sverige!

    SvaraRadera
  3. Jag bor i Amsterdam och flyger ofta till Sverige via Köpenhamn. Blev stoppad av en tullare när jag gick av tåget i malmö en gång. Han verkade dock tycka det var mer suspekt att jag varit i köpenhamn än i amsterdam.

    Putte: Nej, det är inte olagligt att ha spårämnen av THC i blodet, så om man rimligt kan anta att du begått handlingen i ett land där det är lagligt klarar du dig (åtminstone i rättegång).

    SvaraRadera
  4. trode det var olagligt att ha spårämnen i sverige

    SvaraRadera
  5. Korrekt.

    I Sverige, som enda land i världen(såvitt jag vet), är det olagligt att ha spårämnen av THC i kroppsvätskor(blod, urin etc).

    SvaraRadera
  6. Jag har regelbundet flugit sträckan Amsterdam-Stockholm de senaste åren och det är mer regel än undantag att tullen kör fullt pådrag med hundar och allt, ibland rentav framme vid flygplansdörren. Fasar för den dag då jag har bråttom någonstans och hunden markerar för att min jacka luktar gräs.

    Känns så jäkla dumt för de allra flesta som åker till Nederländerna har ju andra planer än att röka ner sig och av de som röker är det i sin tur bara en liten del som vågar sig på att smuggla hem, skulle jag tro.

    Ska man ta ungdomar med knark är det för övrigt med all säkerhet bättre att kolla Rynairs Eindhoven-flighter på Skavsta än SAS/KLM på Arlanda. Suck.

    SvaraRadera
  7. Det är ju precis samma anledning som när det ställer sig och börjar väga släpvagnar vid Östersundsbron eller när de raidar Ålands färjor efter folk som köpt en stock snus förmycket. Kvartalet är snart slut och det behöver öka sina siffror lite, annars blir mamma Ask hos justitiedepartementet ledsen

    SvaraRadera
  8. Hahaha, dom missar mig varenda gång. Jag skall ta med klippt torkat gräs från min väns trädgård nästa gång jag gör ett (kort) besök i Holland. När och om dom frågar: -Vad är det här? Ja, då kan jag ju inte svara annat än att: -Det är gräs! =)

    SvaraRadera
  9. Haha. Det där känner jag igen. Jag har fått väskan genomsökt ett par gånger och en gång fick jag visa snoppen för tulltjänstemännen, på väg hem från resor i EU.

    I sommras när jag tog nattbussen från Danmark stormade ett gäng tulltjänstemän in på bussen typ kl 1 med en hund som skulle lukta på alla samtidigt som de noggrant sökte igenom toaletten. Sedan gick de igenom bagaget och slet ut ett par engelskspråkiga resenärer, jag vet inte varför. En halvtimme senare fick de komma tillbaka, märkbart lättade, och bussen kunde åka igen.

    Det lustiga är ju att när man resen från Sverige eller mellan länder i EU är det aldrig något strul av det här slaget, då är det bara att gå på på ett ställe och av på ett annat. Det är bara på väg hem till Sverige. "Välkommen hem!"

    SvaraRadera
  10. petrus_ingelsten och anonym 12:49: Ni har fel. Den olagliga handlingen är att vara påverkad av narkotiskaklassade preparat. Spårämnena (icke narkotikaklassade ämnen) används som bevis på att så har skett. Men om man visar att man har varit i holland och där har rökt på, för att sedan ha spårämnen i Sverige, då kan man inte straffas. Krävs dock att man inte skriver på strafföreläggade och därmed drar det till domstol. Finns rättsfall på det.

    SvaraRadera
  11. Jag åker ofta till Amsterdam och röker. Smugglar naturligtvis inte, och röker heller aldrig i Sverige. Jag vill helt enkelt vara laglig.

    En enda gång har jag flugit Amsterdam - Stockholm direkt. Naturligtvis stod de direkt utanför flygplansdörren med hundar och allt. Eftersom mina kläder luktade så markerade hunden.

    Efter att ha klätt av mig naken och fått min dator förstörd lät de mig gå. Det sistnämnda kan jag naturligtvis inte bevisa, men som de bände och höll på är det inte svårt att dra den slutsatsen när skärmen sen la av. Vågar inte resa med en dyrbar dator längre heller. Av nån anledning lät de inte hunden hjälpa till, då hade det tagit något minut att inse att det bara var röklukt.

    Det är USA och Sverige som håller på så här. Väldigt trevligt. Man ser på de nederländska affärsresenärerna att de undrar vad det är för jävla land de hamnat i.

    Hoppas tullarna mellanlandar i nåt strikt arabländ och tullen där anser att deras kläder luktar sprit...

    Och det stämmer att man får ha det i blodet eller till och med vara direkt påverkad. I vanliga fall ses det som ett bevis på att man illegalt hanterat "narkotika" men säger man Amsterdam släpper de det innan man hunnit tala färdigt.

    SvaraRadera
  12. USA, Sverige... och England, faktiskt.
    Det där med "öppna gränser" är bara bullshit - speciellt från Holland. Precis som sägs ovan, har det stått ett helt uppbåd utanför flygplansdörrarna oftare än det inte gjort det.
    Så sådär är det, vi svenskar ska ju alltid inta en särställning.

    SvaraRadera
  13. "Så sådär är det, vi svenskar ska ju alltid inta en särställning."

    Benen i sär, lätt framåtlutad mot biltaket menar du?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.