2011-05-20

Genusvansinne och fördumningsindustri



Här kommer ännu en film från förra helgens FreedomFest. Detta är en verklig blodtryckshöjare till fredagsgroggen: Tanja Bergkvist talar om Genusvansinne och fördumningsindustri.

Direktlänk | Tanja Bergkvists blogg | Alla filmer från FreedomFest 2011 | LvMI Sverige

15 kommentarer:

  1. Hur skall vi förhålla oss till bindeordet "men".

    Jämlikheten i språket måste väl ta rätt mycket sryk av att man osökt kommer att tänka så mycket på Män när ordet "men" används och hörs så ofta i språket.

    SvaraRadera
  2. What a wonderful post.

    +1 form here

    SvaraRadera
  3. Man ska driva det till sin spets, så fallerar allt som inte är hållbart. Jag håller för tillfället på att hjälpa en polare genuscertifiera sitt grävföretag. Han är helt själv, så någon könsanpassning av grävskopan behövs inte. Dock har vi konstaterat att han gräver på tok för många manliga gropar, varpå vi nu med myndigheternas hjälp försöker få balans i grävandet. Nämnda myndigheter skulle nog helst internera oss på livstid, då vi stör i kaffet med vår lust att hålla oss politiskt korrekta :)

    /Smen

    SvaraRadera
  4. Tack för PR HAX! Lagt upp alla videos på min blogg också :-). Just nu har jag besöksrekord med nästan 8.000 läsare - idag!! Måste lämna en liten, eller snarare lång, men viktig kommentar här:

    Jag tog ju upp genomgången av skolans gymnasieböcker i fysik, ”Genus och text” (Skolverket, rapport författad av rektorn för Södertörns högskola och rekomenderad litteratur för lärarutbildare – godnatt Sverige :-) ): http://www.skolverket.se/publikationer?id=590

    * ”En jämställd skola arbetar utifrån en respekt för elevens egen livsvärld och världsbild, och en demokratisk undervisning kan då inte handla om att ersätta elevens ”vardagsförståelse” med en ”vetenskaplig” sådan. Enligt Sundgren (1996 s.31) måste det uppstå en dialog för att inte skolan skall utöva symboliskt våld på eleverna genom att påtvinga en given mening.” (sid 7)

    * ”Faktabaserad, objektiv kunskap utgör vad man i ett feministiskt perspektiv brukar kategorisera som ”manlig” kunskap. Kravet på objektivitet anses ofta utgöra själva grundkriteriet för vetenskaplighet.” (sid 59)

    * ”Påbjudandet av snäv kunskap med en given mening är inte förenlig med skolans jämställdhetssträvanden. (sid 64)

    * ”En genusmedveten och genuskänslig fysik förutsätter en relationell infallsvinkel på fysiken samt att en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort.”

    * ”Sylvia Benckert (1997) menar att fysiken som universitetsämne eftersträvar en opersonlig renhet, och en strävan att framstå som höjd över och fri från mänskliga önskningar, och att just denna skenbara opersonlighet och könlöshet är knuten till föreställningar om maskulinitet, vilket bidrar till att göra fysiken ointressant för flickorna. (sid 16).

    * ”Man kan, med Sundgren (1996, s. 86ff), ifrågasätta denna tradition som insisterar på förmedlandet av vetenskapliga begrepp och deras tolkningsföreträde, samtidigt som den invaderar vardagsförståelsen genom att också lägga beslag på vardagliga begrepp och ge dem tolkningsföreträde, som t.ex. kraft.” (sid 24)

    * Sid 24: ”Föreställningen om det vetenskapliga tänkandets självklara överhöghet rimmar illa med jämställdhets- och demokratiidealen… Om man inte uppmärksammar detta riskerar man att göra missvisande bedömningar. T.e.x genom att oreflekterat utgå från att ett vetenskapligt tänkande är mer rationellt och därför borde ersätta ett vardagstänkande.”

    Sid 18: Samtidigt kan vi konstatera att en kontextualisering är problematisk eftersom den inte kan motsvara alla föreställningsvärldar”

    Och här utvidgar man genusperspektivet till ett sk mångfaldsperspektiv:

    Sid 24-26: För en person som aldrig har kommit i kontakt med det engelska tedrickandet kan det verka förvirrande att ha just te som exempel… Att naturvetenskapen är formulerad inom den västerländska kulturen kan innebära problem för dem som tillhör en annan kultur. För dem kan naturvetenskapens värden och läromedlens formuleringar uppfattas som en kritik eller attack mot den egna kulturen. Även inom den västerländska kulturen kan naturvetenskapen tolkas som en subkultur emedan många elever måste överskrida kulturella barriärer när de försöker hantera den naturvetenskapliga subkulturen.” (sid 24 & 26).

    Osv osv. Se fler detaljer här för den som missat detta fullständiga vansinne:

    1. http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/11/genusvaldet-intar-sodertorns-hogskola/

    2. http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/28/von-wright-och-tekoppen/

    SvaraRadera
  5. ty Tanja, for those most excellent quotes!

    I wonder how those ideals translates to literature? In prose as I know it, one is most definitely subjected to the values of the writer, with no regards to other rules than his set of values and reason. (Yes, 'his' is gender neutral in english)

    I also wonder who champions the male values in the debate, making sure that the boy-children does not grow up in gender confusion and low esteem of their unfortunate sex.

    Thanks for taking the time to focus on the subject.

    Best!

    SvaraRadera
  6. Tanja Bergkvist, Sveriges hetaste matematiker! ^^

    Go Tanja!

    SvaraRadera
  7. Jag är feminist eller trodde att jag var det, men nu vill jag skrika off with their heads. Är naturvetenskapliga forskningsmetoden INTE internationell? Varför har jag arbetat mer med kineser och ryssar än med svenskar? Det är definitivt kulturer som inte är lika oss men den naturvetenskapliga forskningsmetoden överbygger alla barriärer. ´Så jäääääääääävla korkat! Och de får statliga forskningspengar men inte jag!

    SvaraRadera
  8. Ett par personliga favoriter från detta utmärkta föredrag är först när Tanja förklarar utifrån sin matematiska bakgrund varför hon reagerar på motsägelser och känner behovet av att fixa dem :-) En annan favorit är iaktagelsen att när feministerna upptäcker individen - en obehaglig typ som ständigt envisas med att avvika från deras teorier om osynliga strukturer - utvidgar de bara sin analys med fler kollektiviserande förklaringar i form av en komplex samverkan mellan olika strukturer som ingen längre varken kan eller behöver förklara: Intersektionalitet, eller förtryckssamverkan som det kallades i 90-talets aktivistmiljöer (Marcus Birro kan säkert berätta mer) innan det återlanserades på 00-talet i ny tappning. Denna gång dock med en betydligt mer framgångsrik marknadsföring riktad till pseudoakademiker på Södertörns högskola istället för crustpunkare på Kafé 44. Det humoristiska och/eller oroväckande är hursomhelst att slutmålet med att "utjämna" samhället utifrån en sådan analys rent logiskt måste vara att alla människor ska bli identiska i precis alla tänkbara avseenden. Så länge det återstår minst en individ som skiljer sig från mängden så finns det en "struktur" kvar att bekämpa...

    SvaraRadera
  9. Herregud! Fast ur ett genusperspektiv så är det ju ett förringande av kvinnan att sätta prefixet herre framför gud.....eller nåt, typ, jag tror jag spyr. Hade ingen aning om att det var så här illa och uppenbarligen så kostar det enorma summor dessutom.

    Jag kör filmklippet i min blogg också.

    SvaraRadera
  10. Studentuppror är ju chict och fint.

    Dags för lite revolter i form av meterhöga bokstäver skrivna någon natt med målarfärg på universitetens husväggar: stoppa genusvansinnet, radikalfeminism = totalitär hatideologi, osv.

    En annan bra blogg om samma ämne som man inte ska missa är:
    http://genusnytt.wordpress.com/

    SvaraRadera
  11. Please Tanja

    Piratpartiet skall ta fram en skol och utbildningspoletik.

    Vi behöver dig.

    SvaraRadera
  12. Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Tur att examen närmar sig så man slipper detta trams. Och barn får man väl vänta med tills (om?) skolan kommer på bättre tankar.

    Mycket intressant och väl talat Tanja.

    SvaraRadera
  13. @Jerker
    "Piratpartiet skall ta fram en skol och utbildningspoletik"

    Uppenbarligen behövs det även utbildning av politiker.

    SvaraRadera
  14. Varför tänker jag på rasbiologiskt institiut?

    -Magnus

    SvaraRadera
  15. Oerhört roligt och intressant. Tanja , du är en av mina nya idoler. Bra jobbat... men skriv en bok. Hela genusvansinnet är som kjejsarens nya kläder och du kan vara pojken som påpekar att han är naken.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet är stängt, medan jag är offline augusti 2017 och ett år framöver.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.