2012-02-07

EP-liberal vill låta tullen snoka efter filer i din dator och telefon


I bloggposten nedan beskriver jag hur EU lägger fram separata förslag om sådant som plockades bort ur ACTA, när det väckte för mycket uppmärksamhet och protester.

En sak som diskuterats med ACTA är tullens rätt att snoka igenom vårt bagage, våra datorer, våra mobiler och våra MP3-spelare i jakt på varor och filer som bryter mot upphovsrätten.

ACTA säger nu, slutligen, att länder som skriver under avtalet "may exclude" sådant. De får alltså låta bli. Vilket ändå implicerar att sådan kontroll är normaltillståndet.

Hur blir det då i EU? Låt mig återvända till EU-dossiern Customs Enfocement of Intellectual Property, som jag redan har bloggat om, ur en annan aspekt.

Här har EU-Kommissionen – för en gångs skull – betett sig sansat och lyssnat på kritik. I förslaget skriver man "This Regulation shall not apply to goods of a non-commercial nature contained in travellers' personal luggage."

Men... nej. Självaste parlamentets huvudrapportör för denna dossier – den tyske liberalen Jürgen Creutzmann – förslår i utskottet för inre marknadsfrågor, IMCO, att texten ovan skall strykas.

Så får EU mer av sådant som tonats ner i ACTA – fast bakvägen.

För att vara övertydlig: EU är nu, på egen hand, på väg att öppna för tullkontroller av våra personliga tillhörigheter – i jakt på allt som kan tänkas bryta mot upphovsrättslagstiftningen.

11 kommentarer:

  1. Tullen får snoka i mina paket hur mycket de vill, skickar jag hårddiskar eller USB-minnen med data på så lär jag ju hårdkryptera dessa så att de ser tomma ut.

    Vill tullen förstöra grejorna så får de allt ha bra tort på fötterna, eller?

    SvaraRadera
  2. Eller så blir det ditt ansvar att se till att tullen inte beslagtar grejerna. Så enkelt kan lagstiftarna lösa det problemet.

    SvaraRadera
  3. Det låter ju väldigt liberalt.

    Hur kollar de om en musikfil på min telefon är rippad från en CD jag själv köpt, rippad från en CD jag lånade av min bror för tio år sedan eller om jag laddat ner den lagligen från en köpsajt? Jämfört med att sno den från en P2P-sajt? Finns det metadata som berättar allt sånt?

    SvaraRadera
  4. Lol, kvitton på hela sin skivsamling, det blir en del för en medelålders man med musikintresse, som rippat sina gamla vinylskivor.

    Lika dumt som om en politiker skulle behöva spara alla sina fysiska röstsedlar för att bevisa sitt mandat.

    SvaraRadera
  5. Sen är det väl så att iallafall England kräver krypteringsnycklar ifall de misstänker att de hittat ofog.

    Jag slänger bara ut det som påstående, för jag vet inte hur det gick med den lagstiftningen.

    /Smen

    SvaraRadera
  6. Då får man väl lagra sin musiksamling med steganografi i lägsta biten av varje pixel i sin bildsamling.

    SvaraRadera
  7. Japp england har redan straffat ett par personer för att dom glömmt nyckeln.

    SvaraRadera
  8. @Smen

    Så man klarar sig om man åker till Skottland, Wales eller Nord-Irland ?

    SvaraRadera
  9. Står det något om att man måste ge dom lösenordet?

    SvaraRadera
  10. @Matte

    "Vill tullen förstöra grejorna så får de allt ha bra tort på fötterna, eller?"

    Problemet med den här typen av lagstiftning är att den gränsen blir suddig.

    M.a.o. normaltillståndet är med typisk ACTA-lagskrivning att du som resenär bör antas besitta kontraband i ditt bagage tills du lyckats bevisa motsatsen.

    Standard blir att prylar som innehåller lagringsmedia kommer beslagtas på måfå för undersökning, utan att du egentligen har rätt att kräva igen dem.

    Och nåde dig om du har krypterat de foldrar som innehåller intima bilder på dig eller din flickvän exempelvis.

    Det är här man tydligt ser skillnaden mellan tullgenomsökningar grundade på god misstanke eller med ursäkten att import av visst gods kan orsaka enorma skador och undersökningar baserade på vilken typ av information man kan ha med sig.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.