2014-09-04

Borgerlig politik: Skall det vara så förbannat svårt..?


Problemet med den svenska borgerligheten är att den är så dålig på borgerlig politik. Den är inte bara ideologiskt vilsen. Den saknar även den kompetens som krävs vid till exempel upphandlingar och privatiseringar.

Ta det där med järnvägen. Det går ju inte så bra. Vilket inte är speciellt förvånande.

Istället för att till exempel privatisera Banverket (helt eller delvis) och låta detta bolag ha ett helhetsansvar för själva infrastrukturen – så har man skapat en byråkratisk soppa med många kockar.

Man har brutit upp de strukturer som haft kunnande och kompetens – och ersatt dem med en byråkrati som kanske vet saker om affärsjuridik, men inte nödvändigtvis så mycket om hur man driver en järnväg. Dåliga upphandlingar har även brutit sönder lokal kompetens på fältet. Teknik som är integrerad så väl vad gäller funktion som underhåll splittras upp på flera händer. (Det förekommer till och med att spår, kontaktledningar och signalsystem i slutändan hamnar hos tre olika lokala entreprenörer.) Och upphandling sker enligt modeller som gör det mer lönsamt för entreprenörer att vänta tills saker går sönder än att sköta löpande underhåll. Och så vidare...

Jag vet inte riktigt vad man skall kalla det här. Men fri ekonomi är det inte. Istället har man lyckats kombinera det sämsta ur alla system till något slags korporativistisk härdsmälta, där ingen riktigt har koll och ingen tar ansvar.

(Vad gäller järnvägen är det inte bara borgarnas fel. Sossarna är medskyldiga. Och EU:s regler för upphandling ställer också till det. Men – jag förväntar mig bättre av de borgerliga partierna. Jag förväntar mig att de i vart fall har en skissartad uppfattning om hur en fri ekonomi fungerar. Men uppenbarligen är det att hoppas på för mycket.)

När borgerliga politiker fuckar upp järnvägen, skriver idiotiska arena-kontrakt och ägnar sig åt kompis-ekonomi – då gräver de borgerlighetens grav. Då skadar de den fria ekonomin och dess anseende. Då banar de väg för vänsterpolitiker som är ännu värre.

Jag vill ha tillbaka den gamla hederliga borgerligheten, som var kompetent och konsekvent.

9 kommentarer:

  1. Trafikverket får inte pyssla med förebyggande underhåll, de har inget budgetunderlag för det. Endast avhjälpande underhåll utförs.

    "Jag vill ha tillbaka den gamla hederliga borgerligheten, som var kompetent och konsekvent." samt med principer!
    Amen!

    SvaraRadera
  2. Den "borgerligheten" hade ingen plats i ett demokratiskt samhälle. Ingen röstar baserat på "ideologi", utan baserat på en emotionell partitillhörighet (inte olikt fotbollsfans) eller baserat på konkreta förslag som känns rätt.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte riktigt. Här har vi en debattör som normalt alltid brukar hävda att konkurrens och fria företag och "marknadslösningar" det är fina fisken i alla lägen. Privatisera, sälj ut, konkurrensutsätt osv och allt blir jättefint och bra! Nu börjar han dock beklaga sig om jänrvägarna där man ju sedan 1988 (och under varierande regimer) gjort just detta. Vad är problemet med olika entreprenörer så länge det är lägsta pris och man kan spara in pengar för att sänka skatten och pyttsa rut-avdrag över den stackars livspusslande medelklassen istället...? ;-)

    Dessutom innehåller artikeln i sak tveksamheter: riktigt så illa att man splittat upp spår, kontaktledning och signaler tror jag inte det är. Men visst, nån av nyliberalerna i regeringskanslitet kommer kanske på tanken.

    Dessutom, "privatisera Banverket", ja jo det försökte man ju i Storbritannien trots att själva Thatcher var emot. Blev ett dunderfiasko med ökad olycksfrekvens och ett moras som man sällan maken till. Fick återförstatliga under nomenklaturen Network Rail efter några år.....

    Jag säger som Bert Karlsson (som ju inte precis kan beskyllas för att vara socialist...): "Upphandling är tidernas sämsta uppfinning!"

    Lyssnar man på Annie Lööf, Göteborgspostens ledarsida och andra marknadstalibaner så är det dock nemas problemas med upphandling. Det är bara att "skärpa kontrollerna och kraven" (och lite liknande nonsens) så löser sig allt genom kapitalismens och den fria konkurrensens trollslag och vi slipper mer av Carema-historier och tågkaos. Bra va...? ;-)

    Som Guillou helt riktigt har sagt så är det bara en tidsfråga innan luften bolagiseras i Sverige...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var en ung grabb, runt 10-11år, drömde jag en riktig mardröm om att den då unge Carl Bildt ville tvinga alla människor att bära en rymddräkts-liknande hjälm som mätte hur mycket syre du förbrukade, som du sedan var tvungen att betala för såklart... vaknade sedan hastigt ur mardrömmen men jag har inte glömt den då det var en väldigt konstig dröm...

      Radera
  4. @Anonym
    "Jag förstår inte riktigt"

    Med risk för att låta spydig... Mycket riktigt, du förstår inte.

    Men ja ska ge dig 2 hjälpsamma citat ur texten som kanske hjälper dig förstå om du läser om texten.

    "Istället för att till exempel privatisera Banverket..."
    "...så har man skapat en byråkratisk soppa med många kockar"

    "Jag vet inte riktigt vad man skall kalla det här. Men fri ekonomi är det inte."

    SvaraRadera
  5. NiM

    Inget bra svar.

    "privatisera Banverket" är precis vad HAX förespråkar i inlägget, åtminstone tolkar jag honom så. Precis vad man alltså gjorde i UK. Med känt resultat.... ;-)

    "fri ekonomi" är det inte, nej. Men tror man att "fri ekonomi" är lösningen för en långsiktig verksamhet som järnvägen (beroende av stora investeringar) så har man nog lite att bevisa. Järnvägen byggdes väl även i USA på 1800-talet med ganska stora statliga investeringar, om jag inte minns fel.... ;-)

    Ska man vara lite elak så är världen lite mer komplicerad än "Atlas Shrugged", vilket frimarknadstalibanerna har lite svårt att begripa... ;-)

    Jag råkar ha viss insyn när gäller just järnvägar kan man kan man nog säga...

    T.o.m Hr Adelsohn upptäckte ju häromåret att den nyliberala experimentverkstaden lämpar sig illa för järnvägar och sent ska som bekant syndaren vakna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så kan man titta på Japan där privatiserad järnväg fungerar kanon

      ;-)

      Radera
    2. 21:31:

      Ja i Japan har de ju t.o.m. tågvärdar som hjälper till att trycka in folk som sardiner i överfulla vagnar... En annan rolig grej är ju att om man åker japanskt tåg (eller buss) så kan folk lite då o då sitta och bläddra helt ogenerat i hårdporr-blaskor helt öppet.

      Någon som sett folk som öppet läser Cats eller Aktuell Rapport på tuben i Sverige?

      Radera
  6. I senaste numret av Nordisk Järnbane Tidskrift (NJT) så skriver Banverkets förre stf GD Sven Bårström (en man med gedigen teknisk kunskap om järnvägen) och förre VD:n på Citypendeln Gunnar Hallert att experimenten med fragmentisering och avreglering av järnvägen i Sverige bl.a. lett till Trafikverket (tidigare Banverket) förlorat kvalificerad järnvägskompetens och att det inte räcker med ökade resurser till underhåll. De konstaterar att "man måste känna sin anläggning ingående, exempelvis genom att själv hålla en besiktningsorganisation, troligen också sköta felavhjälpningen i egen regi." Sistnämnda är det som (s) lovat och som man bara kan hoppas att de infriar. Alltså: bort med upphandlingarna och fragmentiseringen!

    Tvärtemot den linje som alliansregeringen och alla dess betalda drängar i den heliga konkurrensens tjänst framhärdar i.

    Ett gammalt Guillou-citat är på plats: "När grabbarna ska leka affär - då ryker servicen!". Just så och i det avreglerade Sverige saknas förvisso inte exempel...

    SvaraRadera

Kommentarsfältet är stängt, medan jag är offline augusti 2017 och ett år framöver.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.