2016-09-18

Valet i Berlin

Klicka på bilden för en större variant

Så har jag varit och röstat. Inte i valet till delstatssenaten, men väl i stadsdelsfullmäktige Neukölln. Ända in i valbåset var jag osäker på hur jag skulle göra.

Valresultatet (rösterna räknas i och för sig fortfarande) tycks ge vid handen att Großkoalitionen SPD+CDU inte längre har engen majoritet. Det är en smula uppseendeväckande. Möjliga majoriteter är SPD+Linke+Gröna (troligt) alternativt SPD+CDU+Gröna (osannolikt) eller möjligen, på håret SPD+CDU+FDP (om man ser till hur de verkliga mandaten förefaller att fördelas).

Det är tur att sossarna och gröningarna i Berlin inte är lika tokiga som sina svenska motsvarigheter. Vänstern, däremot... jösses.

Piratpartiet har mer eller mindre utraderats. Alternative für Deutschland hamnar på runt 14% (och tycks ha sitt starkaste stöd i gamla öst). Det är också värt att notera att liberala FDP långsamt håller på att återhämta sig. Valdeltagandet ökade från cirka 60 till 66%.

Hur jag röstade? Det stod till slut mellan Piratpartiet och Die Partei. Jag röstar verkligen inte på samma partier som alla andra. Nåväl, det blev piraterna – även om Berlinpiraterna emellanåt är lite over the top.

Följ röstsammanräkningen här »


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.