2024-04-03

Rösta nej till Chat Control 2 i EU-valet!

Ja eller nej till att låta AI granska dina elektroniska meddelanden? Det kan bero på hur du röstar i EU-valet.

Det EU-parlament vi väljer den 9 juni kommer att behöva hantera EU-kommissionens strandade försök till massövervakning - Chat Control 2.

Deadline är april 2026. Sedan måste man antingen ha omarbetat Chat Control 2 - eller tagit fram ett helt nytt förslag, Chat Control 3.

Oavsett vilket måste vi välja EU-parlamentariker som står upp för rätten till privatliv och som säger nej till AI-övervakning av medborgarnas elektroniska meddelanden.

De etablerade partierna kommer att försöka ducka frågan genom att säga att alla Europaparlamentets partigrupper är överens om att Chat Control 2 är ett dåligt förslag.

Det må så vara. Men det ger ingen orientering om vad som händer sedan.

EU:s ministerråd vill fortfarande driva igenom förordningen - och helst komma åt folks totalsträckskrypterade (E2EE) kommunikationer på köpet.

Nu gäller det att välja ledamöter som är beredda att ta striden för rätten till privat elektronisk kommunikation och kryptering.

Om man specificerar frågan närmare, då kommer man att upptäcka att många partier och ledamöter varken är för det ena eller det andra.

Vilket är allvarligt, då rätten till privat korrespondens är en grundläggande mänsklig rättighet. Vars funktion är att skydda individen mot övergrepp från staten.

EU skall hålla tassarna borta från medborgarnas rättigheter.

Staten skall övervaka dem som misstänks för brott - inte alla andra, hela tiden.

Om jag får slå på trumman för mig själv så är jag en av ett fåtal personer i Sverige som kan frågan om Chat Control. Jag har följt den, skrivit om den och kampanjat mot den i åratal, från början.

Därför är jag tacksam för att Medborgerlig Samling har givit mig en möjlighet att kandidera till Europaparlamentet - just för att driva kampen mot Chat Control 2.

Jag vet hur man gör. Jag har stoppat idiotiska EU-förslag förr. Jag kan systemet.

Dessutom vill jag ha ett fritt och öppet internet. Jag försvarar yttrandefriheten mot politiken. Och jag tänker ta strid för våra grundläggande fri- och rättigheter, offline så väl som online.

Framtiden formas av hur du röstar i EU-valet den 9 juni.

/ HAX
...kandidat till Europaparlamentet för Medborgerlig Samling i EU-valet den 9 juni






- o -

Vill du ha mina längre texter direkt i din e-post? Klicka här »

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.