Visar inlägg med etikett Magdalens Andersson. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Magdalens Andersson. Visa alla inlägg

2015-07-18

Hur stort är egentligen det svenska lånet till Grekland?


Jag lyfter upp en kommentar från förra bloggposten om det svenska Greklandslånet...

ProfessorPelotard skriver...
Från dagens ledare i DN:

"På fredagen gav EU-nämnden sin välsignelse åt ett litet, litet svenskt bidrag till krisinsatserna i Grekland. (...) I kronor och ören förblir insatserna låga – det aktuella nödlånet löper bara under några månader och utgör en bråkdel av det riktiga stödpaketet till Aten." 
Den anonyme ledarskribenten berättar aldrig för läsarna hur litet det lilla, lilla bidraget är. Förvånande nog har jag inte kunnat hitta den siffran i någon annan tidningsartikel heller. Förmodligen är det en sådan liten summa att den är helt försumbar... eller?

Sveriges (brutto-) andel av EU:s budget är om jag inte missminner mig ca 2,7%. Brygglånet från EFSM är 7 miljarder euro. Alltså skulle Sveriges andel vara ca 190 miljoner € eller ca 1,7 miljarder kronor. Knappast en liten, liten summa.

2015-07-15

Svenska skattepengar till Grekland: Vad säger Alliansen?


Finansminister Magdalena Andersson (S) utesluter inte att svenska skattepengar kan komma att användas för att staga upp Grekland.

Det var kanske väntat. Men idiotiskt. Sverige är inte med i euro-zonen. (Folket räddade oss i en folkomröstning.) Hela idén med att stanna utanför euron är att inte dras med när projektet havererar.

It's not our circus, not my monkeys. Så ser i vart fall britterna (som inte heller är med i euro-samarbetet) på saken.

Nu är frågan: Vad tycker den svenska borgerligheten om saken?

Jag kan ha missat något. Dock känns tystnaden från Alliansen misstänkt mycket som att den delar Anderssons uppfattning.

Men vi kan inte ha borgerliga partier som tycker att vi skall sända svenska skattepengar in i detta svarta hål. Eller?