2007-04-24

Mer om EU:s åsiktsförbud

Nu börjar detaljerna framträda, vad gäller EU:s beslut om att det bland annat skall bli förbjudet att förneka förintelsen.

Bland annat handlar de nya uppgifterna om informationstekniken och dess infrastruktur.

EU skriver att det är viktigt att medlemsstaterna inte bara håller ögonen på vad dess egna medborgare sysslar med i landet – utan att de även skall kolla vad dessa säger och skriver utomlands; vad andra länders medborgare har för sig på deras territorium; vad företag och organisationer som har sitt säte i ett medlemsland har för sig utanför detta.

Förintelseförnekelse skall kunna straffas oavsett om informationen (om den ligger på internet) ligger på en server i eller utanför landet. Och omvänt att man skall kunna komma åt servrar som innehåller förbjudna åsikter, även om åsiktsbrottet inte vänder sig till eller sker i landet i fråga.

Detta kommer naturligtvis att leda till en omfattande självcensur – i större utsträckning än vad åsiktsförbudet kräver – på web-hotell och bloggservrar.

Detta är anmärkningsvärt. Men det har jag redan skrivit tidigare...

[Länk]

(Tipstack: Michael)

1 kommentar:

  1. Bra att du skriver om detta! Viktigt att hålla sig uppdaterad så man inser när och hur mycket för långt detta gått så man kan protestera vilt (ska försöka läsa om detta i veckan).

    JAG FÖRNEKAR FÖRINTELSEN (av mer suveränitetsförlust för EU-länder med mitt tysta medgivande), och så är jag så trött att jag bara kommer på att tipsa om Lonelyterrorist15 (som lonelygirl15 typ ;), men den har ni nog redan sett: Youtube.
    (Skojigt sätt han åkte dit på!)

    Innebär reglerna att EU i praktiken kommer att utmana yttrandefriheten, när det blir skarpt läge, byter nog jag och många med mig åsikt i själva medlemskapsfrågan. (Notera, politikerhösäckar!)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.