2007-09-15

Den som tiger nu, den samtycker!

al-Qaida har alltså satt ett pris på konstnären Lars Vilks huvud, för att han förolämpat deras profet genom att avbilda honom som rondellhund. Terroristerna lovar 100.000 dollar till den som dödar honom och en extra bonus på 50.000 om han "slaktas som ett lamm".

Vilks tycks dock ta det hela med ro. Till SR Ekot säger han "Jag har tagit det lugnt, dessutom så har al-Qaida satt bara 100 000 dollar på mitt huvud, så jag tycker det är lite för lite för att kännas riktigt allvarligt. Priset är lite lågt, vad får man för 600 000 idag?"

Även chefredaktören för Nerikes Allehanda, Ulf Johansson, har fått ett pris på sitt huvud – något blygsammare 50.000 dollar.

En svensk konstnär skall alltså dödas för att han ritat en fyndig teckning som gör det som konsten skall göra när den är som bäst – utmanar, provocerar, väcker debatt och tvingar människor att tänka efter. Och en svensk publicist skall mördas för att han fullgjort sin publicistiska plikt – att visa upp och belysa det som väcker debatt.

Just nu borde det höras ett ramaskri från den svenska konstvärlden, Svenska Akademien, Journalistförbundet och många andra. Men jag tror att det kommer att inskränka sig till högst pliktskyldiga kommentarer. Ett brinnande försvar för konstens frihet, religionsfriheten, yttrandefriheten, tryckfriheten och demokratin... det är nog att hoppas på för mycket.

Länkar: Expressen | Aftonbladet | SR Ekot | SvD | DN

20 kommentarer:

  1. Man får ju ändå säga att han verkar ha en rätt avslappnad attityd till dödshotet från ett nätverk av fullkomligt hänsynslösa terrorister...

    SvaraRadera
  2. Tiger gör uppenbarligen statsminister Fredrik Reinfeldt. Har han lovat islamisterna att få hugga huvudet av Vilks i fred?

    SvaraRadera
  3. "Den som tiger nu, den samtycker"? Only a Sith Lord deals in absolutes!

    SvaraRadera
  4. Den som tiger nu, den samtycker!

    För en gångs skull är det skönt att ha ett rent samvete.

    En liten anekdot:

    När Salman Rushdie drabbades av storayatollans fatwah 1988 så var Solna stadsbibliotek en av de första instanser att ge efter för hotet mot yttrandefriheten. Huvudbibliotekarien och skyddsombudet meddelade samfällt att boken Satans Verserna inte skulle lånas ut eftersom personalen skulle kunna utsättas för hot.

    Då jag samma eftermiddag som denna nyhet kablades ut över världen råkade spatsera förbi biblioteket bestämde jag mig för att genomföra en personlig protest. Jag insteg i denna modets och ärans hemvist och stegade fram till lånedisken för att fråga efter Rushdies verk. Den förhatliga bokens namn hade dock knappt kommit över mina läppar förrän den lilla musgrå bibliotekarien förskräckt ryggade tillbaka.

    Det var dock inte boktiteln som skrämde henne utan de faktum att en ung kvinna helt klädd i svart plötsligt kastade sig fram mot mig från ett gömställe bakom en närliggande bokhylla med ett stridsrop som antydde att hon länge legat på lur för att fånga en Rushdielektör.

    Jag måste erkänna att under ett mycket kort ögonblick befarade jag....men nej, även en snabb och ytlig betraktelse övertygade mig att den långa blonda flickan som visserligen var klädd i svart, men snarare i en ninjaliknande byxdress än en hijab, utgjorde en mycket osannolik shi'itisk assasin.

    Så var nu heller inte fallet. Hon och hennes kameraförsedde följeslagare visade sig representera Rapport. Man önskade så gärna intervjua någon som vågade trotsa boycotten mot Satans Verserna.

    Må vara att jag precis som mitt nom-de-plume antyder föredrar anonymitetens svala täcke, men med tanke på den definitivt inte helt oävna unga damens vädjande blick och sakens natur, så är jag övertygad att även den ursprunglige användaren av denna pseudonym skulle uppgivit sin skugglika tillvaro för att dra en lans för friheten.

    Sagt och gjort, mina blonda hårtestar rättades till, kavajen borstades av, kameran och en jättelik mikrofon riktades mot mig.

    Min interlokutör ställde den initierande frågan vad jag ansåg om bibliotekets ställningstagande och jag startade ett längre anförande om vikten av yttrandefrihet för att bibehålla ett fritt samhälle, om hur våra och andras förfäder hade slagits för att uppnå denna frihet, hur farligt det var att ge efter för hot och slutligen tror jag att jag hann dra en av mina favoritanekdoter om Churchill och David Niven för att belysa att man visserligen kunde beklaga bibliotekspersonalens utsatta situation men även ett hot av denna art inte gav dem den minsta rätt att vika sig för dessa nutida barbaresker.

    När jag avslutat denna harrang blev det alldeles tyst en lång stund, men över intervjuarens väna ansikte spred sig en min som liknade Amanda Holdens ansiktsuttryck när hon för första gången hörde Paul Potts sjunga.

    Hade hon bara inte öppnat munnen så hade kanske de osedliga tankar som nu började sprida sig i mitt inre kanske lett till någon sorts uppföljning i form av en förfrågan om en privat tête-à-tête för att vidare belysa dessa spörsmål och annat. Så blev det dock inte.

    "Oh, det var fantastiskt fint. Jag tyckte speciellt mycket om det du sade i mitten. Kan du ta om det exakt på det sättet en gång till så sätter vi igång kameran den här gången?"

    Låt oss dra en slöja över det vidare förloppet och nöja oss med att det blev ett inslag i Rapport och att undertecknad blev förvånad över hur många människor som inte hade något annat för sig på kvällarna än att sitta framför TV:n. Lyckligtvis var kommentarerna samfällt positiva.

    De som möjligen hade anledning att ogilla mitt framträdande hörde aldrig av sig. Så här i efterhand kan jag ju bara beklaga att något pris aldrig sattes på mitt huvud och jag därför inte fick tillfälle att uppvisa samma sang-froid som Lars Vilks. Heder åt den mannen.

    Nu får vi hoppas att Fredrik R och Carl B etc inte uppvisar samma brist på mod som Solnas bibliotekarier. Men det är ju klart att Reinfeldt hade aldrig fått bli statsminister i Anders Borgs regering om han inte haft en osedvanligt god vertebral flexibilitet för anknyta till en nyligen publicerad artikel och man från det hållet därför snarare kan förvänta sig någon form av orientalisk terrest hälsningsrörelse i riktning mot Mekka.

    ;-)

    SvaraRadera
  5. Vad jag undrar, om man nu skulle döda Vilks, är vart vänder man sig för att få ut belöningen? Jag menar, Al Quaida finns knappast i telefonkatalogen och det man hittar på webben lär vara antingen drivet av olika underrättelsetjänster eller i alla fall avlyssnat av dem. Att resa ned till Irak för att leta redan på Al Quaida känns inte heller helt lockande. Den som påstås utlova denna belöning, Abu Omar al-Baghdadi, anses dessutom inte existera enligt amerikanska försvaret vilket inte gör det lättare:
    http://www.reuters.com/article/topNews/idUSL1820065720070718?rpc=92
    Vi har egentligen inte en aning om vem som egentligen kommit med hotet och i vilket syfte.

    Appropå "Den som tiger samtycker". Har du sagt något om våra mordiska fiskare Henrik, eller samtycker du?
    "Tanken slår mig när Isabella Lövin talar med Per Wramner, under många år generaldirektör på Fiskeriverket. Det visar sig att fler än han har utsatts för direkta mordhot. Under laxfiskestoppet häromåret avrådde polisen honom att visa sig på Gotland, och när han ville bjuda sin styrelse på en drink i sitt hem, begärde Säpo ritningar på huset så att beväpnade vakter kunde placeras på bästa sätt."
    http://www.svd.se/dynamiskt/rec_litteratur/did_17005032.asp

    Tyvärr är det så att offentliga personer mordhotas ofta av de mest skilda skäl. Själv har jag på ett vargföredrag fått agera "livvakt" åt föreläsaren, en äldre kvinna, för att det var en man i publiken som vart så aggressiv att hon var rädd att bli överfallen om hon gav sig därifrån ensam.

    SvaraRadera
  6. Vem äger iden om rondellhunden nu??

    SvaraRadera
  7. Psst...Palm, jag skall berätta en hemlis. Det är contrarians som satt ett pris på Vilks huvud.

    Och detta vet jag trots att jag inte har en aning om hur pengarna skall kunna betalas ut.

    Visst är det lustigt!?

    SvaraRadera
  8. Pust! I all vänlighet professor pleotard så frågar jag, finns din anekdot i kortversion?
    I sann folkligt inympad neutralitetsanda lägger sig nu tystnaden som en våtvarm filt över landet Sverige. Den röda partilinjens apologeter kurar nervöst bakom köksgardinerna av rädsla för att finna en journalist som vill avkräva dem ett sver eller en synpunkt i frågan. Heder? Vad för nåt? Grundläggande samhällsvärderingar?

    SvaraRadera
  9. Att ha hemliga möten med representanter för Islamiska länder, gick ju sådär..

    Jag föreslår att vi ökar bidragen till Islamiska organisationer.
    Palestinierna t.ex. får runt en halv miljard av våra skattepengar.
    Om dom fortfarande inte är nöjda så får vi väl införa någon sharialag eller två.

    Heder och värderingar är såååå överskattat.

    SvaraRadera
  10. Till professorn försvar: anektoten innehöll inte en enda onödig bokstav, även om den nästan nådde episka proportioner. ;-)

    SvaraRadera
  11. >NDLundkvist<

    Jag gör allt för att öka läskunnigheten (men kanske inte läsabarheten) men tar din kritik ad notam. :-)

    Kortversion: Been there, seen that, done that.

    Tillägg endast för snabbläsare:

    Om fler personer hade haft samma moraliska mod som Kerstin Ekman och Lars Gyllensten då 1989 (mitt minne är inte vad det borde varit) så hade vi kanske inte varit i den situation vi är nu.

    Sveriges signum är inte längre en igelkott utan en skrämd bibliotekarie som sitter och darrar under lånedisken.

    (Det vore en utmaning t o m för Karl Gerhard.. Undrar om Mattias Svensson är mogen den uppgiften? Att rimma på "växelkursmekanismen" var inte dåligt!)

    SvaraRadera
  12. Det skulle kunna bli intressant tv utifall Ashberg eller någon nappar på belöningen och vill ha ut ett förskott.
    Eller erbjuder sig att spöa honom lite lagom för en struntsuma.
    Gärna prata lite med rysk brytning och leka rysk maffia i kontakterna med muslimerna.
    Be dem förklara det med bonusen och hur slakten ska dokumenteras.
    Killinggänget kunde sedan ta över och missförstå allt och slakta rondellhunden i stället....

    SvaraRadera
  13. Sanningen är ju att a l l a rondellhundar föreställer Muhammed och har som enda syfte att kränka profeten.

    Undra vad som händer när det kommer ut i muslimska kretsar?

    SvaraRadera
  14. "Just nu borde det höras ett ramaskri från den svenska konstvärlden, Svenska Akademien, Journalistförbundet och många andra."

    Men varför i herrans namn nämner du inte vår regering och våra politiker käre Henrik???

    Ja mäster Palm, det är säkert CIA som utlyst belöningen för att svärta ner Al-Queda, tror du inte?
    Hur pengarna utbetalas? De behöver sannolikt inte utbetalas, det är en signal och ett budskap. Teo van Gogh blev utsatt för samma sak, det hjälpte inte med svårigheter att utbetala prissumman.

    SvaraRadera
  15. Robsten, du kan spekulera om CIA om du vill, själv tror jag att det mest handlar om propaganda för intern irakisk konsumtion. Det är en mindre terrorgrupp som genom ett sådant här hot vill framställa sig som trons främsta försvarare inte bara i Irak utan i hela världen. De struntar fullkomligt i om hotet sedan genomförs, och framför allt saknar de några resurser för ändamålet. (Möjligen är det värre för svenska företag som verkar i Irak, men å andra sidan har inge varit säker där på länge så hur skall man kunna avgöra om risknivån höjts?)

    Visst finns det en fara i hatpropaganda, se på Palme eller Rabin, men om det bara handlar om en "signal" så varför reagera just nu? Signaler har det varit gott om tidigare. För varje person som drabbats av olika hot och dödats är det hundra för vilket inget hänt. Framförallt är är det väldigt selektivt när det blir sådana här ramaskrin med massor av artiklar och upprop om att yttrandefriheten är hotad och när hot förbigås med tystnad. Hur mycket skrevs det om hoten mot fiskeriverket?

    SvaraRadera
  16. Inga hot är bra, men skillnaden är ju att det finns ett par exempel på hur islamister också verkställer sina hot. Så det finns större skäl att ta dessa hot på allvar.

    SvaraRadera
  17. Peter, det har kommit till min kännedom att inte blott alla rondellhundar föreställer Muhammed, utan även alla rondeller, så det gäller att vara vaksam i trafiken framöver. Tala om islamisering, nu kan man inte ens se en månskära utan att komma att tänka på islam. Ge mig min måne åter, jag vill ha en egen måne!

    SvaraRadera
  18. Jag kom faktiskt att tänka på stohejet här i göteborg där tanken i förra vekcan var att häcken, gais och örgryte skulle slås samman.

    Efter att klubbordförandena hade mottagit flera dödshot ströks förslaget från agendan.

    Militanta islamister och gaisare verkar båda ha insett att dödshot är ett effektivt sätt att uppnå sina mål

    SvaraRadera
  19. Och så har då äntligen Sveriges statsminister uttalat sig i frågan. Inte så att man kommer att tänka på Churchill, inte ens på Per-Albin, snarare då på en mesig mellanstadielärare som ska få barnen att sluta slåss, men döm själva:

    Inget fördömande från Reinfeldt

    ”Vi måste mana till lugn och försiktighet”

    SvaraRadera
  20. Namninsamlingen för Lars Vilks och Ulf Johansson:

    http://www.petitiononline.com/vilks/

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.