2007-12-07

Sänk straffet för sexköp!

Det finns olika slags lagar.

En del handlar om kränkningar mot människors liv, hälsa, säkerhet och egendom. De är bra lagar, som är viktiga att upprätthålla.

Andra är subjektiva – och bara ett uttryck för att lagstiftarna tycker illa om ditt eller datt. Sådana lagar är inte bra. De är bara ett uttryck för en tillfällig politisk majoritets nojor och moralpanik. Och de öppnar dörren för godtycke i lagstiftningen.

En sådan dålig lag är sexköpslagen.

Att förbjuda vuxna människor att ingå ett avtal där man byter pengar mot sexuella tjänster är förmynderi och att idiotförklara vuxet folk. Det är brott utan offer. Det är lagstiftning skriven av Prussiluskor.

(Traficcing i meningen olaga frihetsberövande, hot, våldtäkt m.m. är och skall naturligtvis vara brottslig. Dess olika komponenter är ju kränkningar av människors rättigheter, det vill säga brott med offer. Men blanda inte ihop detta med prostitution som sådan.)

Nu kan vi läsa att Rikskriminalen vill höja straffet för sexköp. Skälet är naturligtvis att man vill kunna sätta in mer av tvångsåtgärder, övervakning och avancerade spaningsmetoder. För att fånga torsk är ett relativt lätt sätt att få upp statistiken över uppklarade "brott".

Sexköpslagen borde bort. Men dit tror jag att vi tyvärr inte kommer i brådrasket. Därför borde man börja med en straffrättslig reform:

Brott mot "morallagar" borde inte kunna ge värre straff än böter.

Det är orimligt att ha en lagstiftning som innebär att folk kan spärras in – bara för att de gör något som politikerna tycker illa om. Fängelsestraff borde bara kunna utdömas för riktiga brott.

13 kommentarer:

  1. Det är orimligt att ha en lagstiftning som innebär att folk kan spärras in – bara för att de gör något som politikerna tycker illa om
    Med tanke på Doris Hopp affären är det väl inte helt säkert att det tycker så jätte illa om det hela..

    SvaraRadera
  2. Sänk straffet? AVSKAFFA straffet för helsike!

    SvaraRadera
  3. Det bra men det är väl framförallt PRISET som borde sänkas? Sexköp borde legaliseras och konkurrensutsättas så det inte är så jädra dyrt!

    SvaraRadera
  4. Håller fullständigt med Hax

    On a related note. Titta vem som inte snackar>

    SvaraRadera
  5. N.B. att det är just sexuell prostitution som detta gäller, andra s k kränkande institutioner är inga problem i lagens mening.

    Rekommenderad aktion:

    Låt ett gäng ungdomar från Frihetsfronten gå på stan med plakat i stil med:

    * Ge mig en örfil, 500 spänn
    * För 400 kr får du peka på en vattenpöl som jag ska doppa håret i.

    Detta kanske kan skapa debatt om att sexköp inte är någon unik företeelse när det gäller vad som borde vara förbjudet/tillåtet.

    SvaraRadera
  6. Undrar om det faktum att offret villigen tar emot örfilen gör att den inte räknas som misshandel. Nån som vet?

    SvaraRadera
  7. Nu är inte jag jurist, så rätta mig om jag har fel, men jag tror det skulle kunna räknas som misshandel ändå. När det diskuterades om man skulle genomföra MMA-galor i Sverige, innan det blev tillåtet, så påstod polisen att de skulle kunna gå in och avbryta matcherna pga att det kunde räknas som misshandel, *även* om båda deltog frivilligt. Iofsg så får man lite mer stryk än blott en lite örfil i en MMA-match.

    SvaraRadera
  8. Jag förstår inte hur du kan förorda att man ska åka på böter för att man köper en tjänst. Hur tänker du?

    Ska politiker verkligen få bestämma över vad två människor kommer överens med varandra om? Ska politikerna också reglera hur bilmekanikern lagar din bil? Han kan ju få olja på sig!

    Nej, bort med all inblandning från politiker. Vi är vuxna människor och kan själva bestämma över våra liv.

    SvaraRadera
  9. Ingen säker källa ang örfilar, men min sambo som läst några terminer juridik vidhåller att man i Sverige kan ge samtycke till en viss grad av våld, samt att gränsen går ungefär kring örfilsnivå.

    SvaraRadera
  10. Ok, ja det stämmer säkert. Eftersom MMA är ju lite mer än örfilar som sagt. ;-)

    SvaraRadera
  11. Rakbladsvass satir över den ondskefulla liberalismen som alltid, Milton. Touché.

    SvaraRadera
  12. Läs vad jag skriver!

    Nturligtvis anser jag inte att sexköp skall vara brottsligt.

    Men det finns inte på banan just nu.

    Så låt oss i vart fall börja med att argumentera för att åsikts- och irriterande-beteende-brott inte skall ge fängelse.

    Det är något som går att backa upp med massor av saker som Ask inte borde kunna ta sig ur...

    SvaraRadera
  13. Ja för sjutton hakar... Höj straffet på prostitution!! ;em först av allt TA STÄLLNING för vad som verkligen är "p".
    Jag är prostituerad! JAg säljer min kropp, min intellegens för ett skitsumma varje månad genom att gå till det jobb jag INTE vill ha men tvingas till..... för att klara försörjningen av mig o min familj.
    Om nu inte det är prostitution så säg.
    Mao AVSKAFFA sexköpslagen, avskaffa moraltjafset om att förbjuda P....

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.