Det gick ju vägen – med de kontroversiella delarna som rör internet – när Europaparlamentet röstade om det så kallade telekompaketet härom veckan. Parlamentet sade nej till avstängning av fildelare från nätet och nej till att operatörerna skall tvingas övervaka och filtrera sina användares internettrafik.
Frankrikes president vill dock fortfarande kunna stänga av folk från nätet.
Han är skitsur för att Fjellners / Svensons amendment 138 – om att det inte skall gå att stänga av fildelare eller andra från nätet med mindre än domstolsbeslut – antogs av parlamentet.
Så nu har Sarkozy skrivit brev till EU-Kommissionens ordförande, Barroso, och krävt att kommissionen skall ingripa för att köra över parlamentet i denna fråga.
Men – hör och häpna – EU-Kommissionen säger att den står fast vid parlamentets beslut!
Detta är oerhört intresant. Kommissionen tar strid för Fjellner / Svensson, mot den franska regeringen och landets president.
Man kan dock vara rätt säker på att frågan kommer att återkomma i rådet, där EU:s regeringar träffas och gör upp bakom stängda dörrar.
Och där, i rådet, är det oerhört viktigt att Sverige är redo att ge sig in i denna strid. På rätt sida. 138:an (och 166:an) måste försvaras! Med kraft. Mot ilskna fransmän, uppbackade av upphovsrättslobbyn.
Läs/se mer:
Christofer Fjellners blogg (med länk till Sarkozys brev/PDF)
Kommissionens hemsida
7:th Space
Euronews (video)
Youtube-film från Kommissionens presskonferens
(Ett litet orosmoln: Det verkar som om Kommissionen nu har tagit bort detta pressmeddelande från sin hemsida...)
Hur ser de franska medborgarna på detta. Är det från folkhavet som Sarkozy fått sin inspiration? Eller kan det vara så att feodalherren Sarkozy böjer sig för den ännu större feodalherren USA, sedan har bara boskapet och de livegna att rätta och packa sig..
SvaraRaderaMen det verkar som folket - med inslag från alla samhällsgrupper - börjar tröttna på feodalstyret. Det har börjat här i lilla Sverige, men det kan sprida sig överallt...
Detta blir väldigt spännande!
Svaret på Sarkozys brev är borta, finns det någon som har en kopia?
SvaraRaderaJa,vart är svaret?
SvaraRaderaÄven om jag inte har några högre tankar om EU så kan jag inte tänka mig att de kör över parlamentets beslut.
SvaraRaderaHär är en hyfsad översättning av brevet föresten:
http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.ecrans.fr%2FIMG%2Fpdf%2FLettre_Barroso.pdf&hl=sv&ie=UTF-8&sl=fr&tl=sv
Horten skriver om brevet till Barroso:
SvaraRadera"[...] it confirms the attempts to alter European telecoms framework law in the Telecoms Package, in favour of requirements for copyright enforcement - attempts which certain MEPS and the European Commision have been trying to deny, and which only came to light by independent commentators and digital rights groups providing analysis."
Hökmark yrade nåt om att three strikes försvann redan på en båttur på Saine redan i juli. Man kan undra om han hade sällskap med poäng-kompisen Wohlin. Dom verkar ju ha samma järnkoll på läget.
När kommer utredningen om 137:an att publiceras? Och ännu viktigare, kommer Hökmark och Fjellner att kämpa för en bred uppslutning i EPP om 133 i andrabehandingen:
Member States shall ensure that no technology may be mandated by competent authorities which would facilitate surveillance of internet users, such as technologies that mirror or monitor the user´s actions and/or interfere with operations of the user's network activity for the benefit of a third party (known as "filtering").
Skulle sitta fint med ett vallöfte.
Jag hittade en kopia på pressreleasen (MEMO/08/607) från EU-kommissionen här.
SvaraRaderaNedan följer hela texten för säkerhets skull.
-----
European Union
MEMO/08/607
Brussels, 7 October 2008
Commission position on President Sarkozy’s letter on Amendment 138 adopted by the European Parliament in plenary vote on 24 September
The Commission takes note of the letter received by President Sarkozy last Friday asking the Commission to reject Amendment 138 adopted by the plenary of the European Parliament on 24 September in its vote on the EU Telecoms Package.
The amendment referred to by President Sarkozy was initiated by several Members of the European Parliament. It was amended orally right before the final vote in order to secure a broad cross-party majority.
The amendment, in its version adopted by the plenary of the European Parliament, requires telecoms regulators to apply the principle:
“that no restriction may be imposed on the fundamental rights and freedoms of end-users, without a prior ruling by the judicial authorities, notably in accordance with Article 11 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union on freedom of expression and information, save when public security is threatened where the ruling may be subsequent.”
This version of the amendment was adopted by the European Parliament in an open vote with a large majority of 573 votes in favour and 74 votes against.
The European Commission respects this democratic decision of the European Parliament.
In the Commission’s view, this amendment is an important restatement of key legal principles inherent in the legal order of the European Union, especially of citizens’ fundamental rights. The language of the amendment is deliberately drafted in order to leave Member States scope for reaching a fair balance between several fundamental rights, namely the right for the respect of private life, the right for property and effective remedies, and the right of freedom of information and expression. The Commission can therefore accept the amendment proposed by the European Parliament.
The Commission understands that this issue is of high political importance in the domestic debate in France, where legislation is in preparation proposing the establishment of a new national Internet authority that could have a role in monitoring, and possibly restricting, internet traffic of French citizens in order to combat violations of intellectual property rights. The European Commission invites the French government to discuss its views on Amendment 138 with ministers of the other 26 Member States. As the EU Telecoms Package is decided under the co-decision procedure, agreement of Parliament and Council is required before an amendment can become law.
The Commission stands ready to act as facilitator in this debate, once the Council has also decided on its view on the matter.
Kan inte Frankrike uteslutas. De ska ju ändå bara bestämma allt. Om inte daltandet med det där (omständiga) landet stoppas snart, kommer de förstöra hela EU. Och förvandla Europa till små franska kolonilotter.. med gigantisk byråkrati.
SvaraRadera@Pelle
SvaraRaderaStort tack!
Det stora systemfelet med EU är inte om det är för höger/vänstervridet utan att det är byggt på orättvisa spelregler riggade av EUs stormakter – Tyskland och Frankrike.
SvaraRaderaEUs små medlemsländer borde kraftfullt slå näven i bordet och säga att de inte accepterar detta.
Den tysk-franska duon är EUs kärna och dessa länder har så många bakdörrar in till Kommissionen att det som är national-egoistiska särintressen i dessa länder ofta kryper in i EU och dyker upp som officiell EU-policy.
Ett fortsatt ”fördjupat samarbete” innebär de facto alltid att Tyskland och Frankrikes modell för arbetsmarknad, förvaltning, socialpolitik, arbetsmarknadspolitik osv. blir officiell EU-politik.
Kommissionens strukturer är kalkerade efter den franska statsförvaltningen (med sin dirigism och sitt hemlighetsmakeri och auktoritära toppstyrning av 1800-talsmodell) och den tyska fixeringen vid komplexa regler (byggt på traditionen från den Preussiska Landsrätten om att man kan skapa perfekta grundliga regelsystem som täcker alla tänkbara aspekter).
Exempel på orättvisa spelregler finns det gott om: Titta på stabilitetspakten. När Portugal hade för högt budgetunderskott för några år sedan var det inget snack om saken. Följ reglerna eller betala böter. När sen Frankrike
och Tyskland något år senare bröt mot pakten gällde andra regler - dvs undantag från reglerna.
För något år sedan råkade Sverige illa ut. När EU skulle fastställa mål för utsläppsminskningar tvingas vi minska våra CO2 utsläpp mer än de stora EU-länderna. Och detta trots att våra C02-utsläpp redan från början är avsevärt lägre än EUs genomsnitt och trots att vi uppfyllt våra utsläppsmål under denna period - till skillnad från de stora EU-länderna.
Det är lätt att vara för ökad överstatlighet om du som Tyskland och Frankrike vet att du i kraft av din storlek alltid kan blockera beslut som går dig emot i någon central fråga och du vet att det är DIN modell som införs.
Svenska politiker som åker till EU borde vara mindre folkhemstöntigt naiva och inse att det pågår ett rått maktspel bakom kulisserna.
Exemplet med Sarkozys översitteri är jättebra för att det gör detta synligt.
Att Tysklands och Frankrikes orimligt stora inflytande över Kommissionen och EU måste minska borde bli svensk officiell EU-politik.
Kallas för "institutional interests" i statsvetenskap/juridik. Kommissionen tar strid mot att medlemsländer ska kunna köra över EU utan stöd i fördragen, har om jag ska gissa inget med vare sig parlamentet eller fildelningen att göra, det är EU-institutionerna mot en medlemsstat. (Franska presidenter gillar ju inte EU eller frihandel eller integration, utan ser det som en möjlighet att projicera franska intressen på Europa).
SvaraRadera