2010-01-07

Stora Bloggpriset: Rösta på Farmor Gun!



Då är det åter dags för Aftonbladets bloggala och utdelningen av Stora Bloggpriset.

Nominerade i kategorin politik och samhälle är Isobel Hadley-Kamptz, Gun Svensson, Elin Grelsson, Emma Marie Andersson – och jag.

Naturligtvis är det mycket hedrande att ha gått till final i år igen. Jag noterar dessutom att jag är ende killen bland de nominerade, om nu det betyder något.

Är då någon av dessa bloggar bättre än de andra? Det är naturligtvis helt och hållet en smaksak.

Förra gången hoppades jag vinna, det skall jag inte sticka under stol med. Då var jag bland de första som drev igång FRA-motståndet; jag höll det levande under sommaren genom att exponera FRA:s tidigare fiffel; jag blev JK-anmäld av FRA; jag drog igång bloggdrevet som stoppade Europaparlamentets bloggreglering; jag såg till att EP dränktes i tusentals mail om telekompaketet och jag hade en hel del andra nyheter där jag slog gammelmedia på fingrarna.

Under 2009 har jag varit del av en stor sak: Att få in Piratpartiet i EP. Därmed har jag också fått en möjlighet att följa och rapportera om EU:s arbete från insidan. Vilket är buskul!

Så, det är förvisso en riktigt stor sak. Men i övrigt har 2009 varit lite av ett mellanår här på bloggen. Om jag får recensera mig själv – då tycker jag att jag har varit lite för förutsägbar, lite för ojämn, haft lite för lite tid att blogga och haft på tok för få egna scoop.

Därför kommer jag att rösta på Gun Svensson – Farmor Gun i Norrtälje – i år. Och jag tycker att du skall göra samma sak.

Gun Svensson är en alldeles vanlig människa som, i 70-årsåldern, blivit en faktor att räkna med i den svenska samhällsdebatten. Hon är en medborgarjournalist i ordets verkliga bemärkelse. Och vill det sig – då kanske hon lyckas blogga sig ända till riksdagen, dit hon kandiderar för Piratpartiet i höst.

Rösta här»

(Vad gäller startfältet i övrigt är jag lite besviken över att Christian Engström och Karl Sigfrid inte gått till final. De är de politiker som jag tycker interagerar bäst med sina väljare på nätet, genom sina bloggar.)

14 kommentarer:

  1. Instämmer helt. Kan inte tänka mig någon mer värdig vinnare än Farmor Gun. Min röst går till henne.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag röstat på HAX

    SvaraRadera
  3. HAX var en given vinnare förra året men myglades bort. Ge honom revanch i år.

    SvaraRadera
  4. Har också röstat på Henrik nu.

    SvaraRadera
  5. Hade de inte velat ha namn/email hade jag röstat på HAX.

    Farmorgun - inläggen är alltför ofta ett ihopklipp av vad andra har redan skrivit om. Det saknas något som fängslar, irriterar eller får mig att reagera.

    SvaraRadera
  6. Karl Sigfrid gick inte till final i FRA-omröstningen heller.

    SvaraRadera
  7. DNF hade det stått i resultatlistan för Karl Sigfrid om det handlat om idrott

    SvaraRadera
  8. Jag är allvarlig. Rösta på någon annan.

    Jag tänker inte slösa mina läsares eller min egen tid med ständiga uppmaningar om att rösta. Jag tänker inte gödsla med icke-relevanta länkar för att kunna sno åt mig en eller annan extra bonus-röst.

    Jag tänker inte tävla mot någon annan än mig själv. 2008 var ett superår för denna blogg. 2009 var ett mellanår. Så jag tänker verkligen inte gå och vinna med något som är sämre än det jag hade - och inte vann med - förra året.

    Skulle jag, gud förbjude, vinna - då kommer jag att vägra ta emot priset. En smula självrespekt har jag, trots allt.

    Jag fick tidigare i dag en sådan där annons om att rösta att publicera här på bloggen, från Aftonbladet. Den tänker jag inte lägga upp. Antingen accepterar man denna blogg för vad den är, utan jippon, eller inte alls.

    SvaraRadera
  9. Undrar för övrigt om den där konstiga regeln om att man kan rösta en gång per dag finns kvar?

    SvaraRadera
  10. Stödja Karl Sigfrid? Som rev upp brevhemligheten?

    SvaraRadera
  11. Vad jag skrev var att CHE och Sigfrid är de politiker som varit bäst på att interagera med sina väljare via bloggar. Inte att Sigfrid skall utropas till statsminister. Om man nu vill roa sig med att hålla mer än en tanke i huvudet åt gången.

    SvaraRadera
  12. HAX; jag känner lite samma som du vad gäller priset och skriver under på att Farmor Gun är högst välförtjänt. Men skulle vilja påpeka för dig vad en kompis påpekade för mig; om nu folk verkligen uppskattar det du gör (även om du har din personliga referens till vad man bör uppnå som bloggare för att förtjäna priser) så ska man kanske respektera det nånstans ändå. Ibland är det inte alltid en själv som bestämmer om andra får uppskatta en eller inte! ;)

    Grattis till nomineringen i alla fall!

    SvaraRadera
  13. Att inte Christian nominerats kan ju bero på att han numera bara bloggar på engelska?

    Själv läser jag aldrig hans blogg längre på grund av detta.(Och inte heller din blogg på engelska HAX!)

    SvaraRadera
  14. Att Hax blev bortmyglad från segern förra året då det var helt uppenbart att han skulle ha vunnit om det inte var så att Aftonbladet ville ge priset till en mer PK-person är synd.

    Synd är också att han inte vill ha revanch i år. Det roligaste vore att han vann och att han sedan valde att inte ta emot det fåniga priset.

    Rösta på HAX ni också

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.