Någonstans på vägen har jag plockat upp en del tips om hur man bäst tillrättavisar människor – om man vill vara konstruktiv och uppnå positiva resultat.
Föga förvånande går dessa tips helt på tvärs mot hur det fungerar i sociala media, i svensk samhällsdebatt och i politiken.
Fritt ur minnet:
- Kritik skall helst bara framföras utifrån personliga upplevelser. Rykten, skvaller och andrahandsuppgifter är alltid i varierande utsträckning fel – och då riskerar diskussionen att handla om fel saker.
- Kritik skall framföras så snart som möjligt, medan alla detaljer är i färskt minne.
- Kritik skall framföras personligen – och i enskildhet. Sker det genom ombud eller inför publik kommer de inblandade att sätta sin egen prestige framför resultat.
- Kritik skall fokusera på den aktuella handlingen, inte på personen.
- Kritik måste tydligt förklara varför en viss handling är problematisk och vilka konsekvenser den kan få.
- Kritik skall i möjligaste mån utmynna i en konkret överenskommelse om ett förändrat beteende.
- Om önskat resultat uppnås – ta aldrig upp saken igen. Att vara långsint skapar oro, dålig stämning och är inte konstruktivt.
- Gör en ansträngning för att avsluta i en positiv anda.
Detta gäller kanske inte alltid, i alla situationer. Men det brukar fungera.
Visserligen är dessa tips inte i alla delar direkt överförbara till politiken och samhällsdebatten. Men här finns saker värda att ta fasta på – som det konstruktiva förhållningssättet.
Sett ur detta perspektiv är det inte att undra över att svensk samhällsdebatt – som den ser ut i dag – är ett hopplöst träsk.
Jag läste en bok av Arne Naess om saklig debatt och insåg snart att ingen politisk debatt varar mer än i bästa fall en minut innan någon bryter mot reglerna om saklighet.
SvaraRaderaDet är ungefär så här det arbetas inom socialtjänsten. Det är enda sättet att nå fram, i synnerhet till lättkränkta människor. Säkert en bra idé att tänka så även när man ska nå andra.
SvaraRadera