2017-08-04

Brott mot staten, del 4: Straff


Tiden rusar och inom ett par veckor kommer staten att ha isolerat mig från resten av samhället – som straff för att jag under ett antal år har ignorerat skatteverket.

Jag vill inte gnälla. Även orättfärdiga lagar måste gälla lika för alla. Och även om Högsta Domstolen vägrat pröva frågan om dubbel straffbarhet i just mitt fall, så har ärendet i vart fall tröskats genom systemet – och jag har aldrig förnekat de faktiska omständigheterna. Det hela är snarast en principfråga, för både mig och staten.

Men jag blir inte riktigt klok på hur det här med straffet fungerar.

Naturligtvis är det tråkigt att bli isolerad från omvärlden. Jag kommer att sakna mina vänner och de långa, vimsiga promenaderna. Jag kommer att sakna tillgång till internet, dess fria debatt och bredare nyhetsflöde. Och jag tycker att det är en smula småaktigt att man inte får ta med sin e-bokläsare – men jag får väl driva den som är ansvarig för biblioteket till vansinne istället.

Jag kommer ändå på mig själv med att tycka att ett år i lugn och ro, med tid för kontemplation och skrivande, helvit, med tillgång till träningsutrustning, utan att behöva tänka på att dra in pengar och med tre gratis mål mat om dagen kan bli rätt så... skönt. Nu kanske jag äntligen får tid att meditera på ett seriöst sätt.

Naturligtvis kan man oroa sig för att bli kastad huvudstupa in i en helt okänd och möjligen komplicerad social kontext. Men eftersom det inte är något jag kan påverka är det inte heller meningsfullt att oroa sig. Jag gör väl som vanligt och försöker behandla andra hyggligt och hoppas att de gör det samma mot mig.

Men jag har en misstanke om att det – i många fall – inte är själva straffet som är straffet.

Snarare är en rättsprocess som drar ut i åratal en större pina än de flesta kan föreställa sig. Att en fängelsedom ofta leder till att människor med annars ordnade förhållanden blir arbetslösa och bostadslösa, det är förvisso ett straff om än väldigt kontraproduktivt. Att tvingas lägga sitt liv i statens händer istället för att själv få ta ansvar kan säkert vara själsdödande för många.

Men att älta det som varit eller oroa sig för framtiden är meningslöst. Det är att plåga sig själv helt i onödan. Det enda tillfälle man kan påverka är nuet – att välja att handla på ett sätt som ger ett rimligt bra utfall. Så jag finner inget större skäl till att hetsa upp mig. Snarare ser jag fram emot en intressant upplevelse och att få lära känna nya, färgstarka människor.

Och jag tycker fortfarande att skatt är stöld och att den härskande politiska klassen är parasiter som plundrar folket och vansköter den samhälleliga kärnverksamheten. Jag får väl se min tid i finkan som att jag är ställföreträdande lidande för alla andra som inget annat kan än att knyta handen i byxfickan.

Länkar: Brott mot staten del 1 » | Del 2 » | Del 3 » | Realtid »

19 kommentarer:

  1. Skriv en bok om året på insidan. Det är nog många som undrar hur det egentligen är. Vilka människor sitter där, varför och hur ser de på sin situation? Tycker de att de är på hotell, lär de sig något, är det vård eller förvaring eller semester? Är det statushöjande eller tvärtom och i vilka sällskap isf. Det kostar, jag vet, men crowdfunda.
    Tycker förresten att straffet är långt. Du har ju inte mördat någon.

    SvaraRadera
  2. Ett tips bara: Tappa inte tvålen! ;-)

    Skämt åsido: Försök gärna fixa så att du kan få ut nån rapport om läget därinne på något vis. Kanske via ett brev till nån som har din login på bloggen eller så.

    SvaraRadera
  3. Vet du vilken anstalt du hamnar på?

    SvaraRadera
  4. Ännu en intressant blogg som tystnar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske går att smuggla ut brev.

      Radera
    2. Det är inga problem att få ut brev så länge man inte sitter på Fenix-avdelning eller dylikt. Man bör inte skriva några jättehemliga saker i dem visserligen, men hela vitsen med en blogg är ju att offentliggöra saker, så...
      Behövvs någon på utsidan som knackar in breven bara men det antar jag ju att Hax inte har några problem med att hitta.

      (PS. "Svara som"-listan blir tom i IE. Är jag den enda personen i hela världen som faktiskt använder den webläsaren fortfarande eller?)

      Radera
  5. Self Ownership in the Age of Authoritarianism: Jeff Berwick
    https://www.youtube.com/watch?v=2WSDSpl6hQA

    En ganska.. fängslande.. (pun intended) ny episod av Jeff Berwick som har youtube kanalerna The Dollar Vigilante samt Anarchast.

    SvaraRadera
  6. Är det kolmården du hamnar på? Det är rätt många ekobrottslingar och icke våldsverkare som brukar hamna där.

    http://www.di.se/artiklar/2008/4/19/i-tryggt-forvar/

    I annat fall har staten verkligen markerat mot dig, inte bara i den juridiska processen utan också gällande hur straffet ska påverka dig. Lägg ned staten, läs Hans Herman Hoppe - Democracy the god that failed i fängelset, och / eller The market for liberty av Linda och Morris Tannehill.

    SvaraRadera
  7. "Men jag har en misstanke om att det – i många fall – inte är själva straffet som är straffet."

    "The process is the punichment."

    Brukar Mark Steyn säga.


    "Jag vill inte gnälla."

    Nu vet jag inte exakt vad du är skyldig till , men rättssystemet i Sverige verkar mer och mer
    en orimlig svågerpolitisk sadistisk lekstuga.

    SvaraRadera
  8. Tråkigt att bloggen tystnar. Straff har väl tre funktioner 1.) avskräckning 2.) inkapacitering 3.) reducerad hämndlusta hos ev. Offer. (1400-talets blodshämnd var väldigt kostsam). Hursomhelst vore det intressant om man i framtiden kunde hitta vetenskapliga alternativ som var mer kostnadseffektiva i jämförelse med dagens straff. Straffet som sådant har nog enbart negativa effekter på både individ och samhälle.

    SvaraRadera
  9. En konsekvent människa. Det är ovanligt att se.

    SvaraRadera
  10. https://coloradopolitics.com/despite-claims-data-show-legalized-marijuana-not-increased-crime-rates/

    SvaraRadera
  11. https://www.youtube.com/watch?v=C87HwOAS0bo

    Mark Passio - Natural Law In 10 Minutes

    SvaraRadera
  12. Vilka två stiftelser rörde det sig om?

    SvaraRadera
  13. Svarar du myndigheterna när de ringer? Tar du dig till domstolen på egna ben eller måste polisen använda sig av våld? Med andra ord, går du frivilligt in i finkan eller låter du de som vill ha dig där jobba för att de ska få som de vill?

    Om fler gjorde som du skulle fängelserna strax bli överfulla och till slut skulle systemet kollapsa. Hoppas din vistelse blir trevlig så fler vågar göra som du!

    SvaraRadera
  14. Hej.

    Ett år?

    Alltså ett skarpare straff än vad många invandrade våldtäktsmän får.

    Om du kan, så försök få omplacering till Tygelsjö-anstalten utanför Malmö. Det är en öppen anstalt med suveränt god mat.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
  15. Henrik får alltså 1 års fängelse men Maria Ågren fick 70000 kr i böter, för skadegörelse(!?)....

    Likhet inför lagen i Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Likhet inför lagen i Sverige?"

      Dock är en del mer lika...

      Radera
  16. Det värsta är att jag misstänker att Magdalena Andersson har lejt minst två personer som "shankar" dig. Maffiabossar brukar (?) göra det när de vill bli av med folk. Och du... tappa inte tvålen i duschen.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.