EU:s arbetstidsdirektiv har hitills lett till att handikappade behöver fler personliga assistenter, att brandmän inte får släcka så många bränder som de vill, att läkare och sjuksköterskor inte får bota sjuka och att hotellens receptionspersonal tvingas gå ner i arbetstid och därmed lön.
Och nu havererar flygledningen på Arlanda...
Klåfingriga idioter!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaGlöm inte att alternativet till EU inte är EFTA utan ATOMKRIG!!!!!!!
SvaraRaderaMen jeezus! Återigen skall EU skjutas för att vanlig hedelig svensk byråkrati klantar sig.
SvaraRaderaDet står ju med all tydlighet i artikeln att problemet ligger i LFVs taskiga planering av flygledarekurser.
Ge upp detta fåniga, och bissart ensidiga, EU-hatande nu och fokusera där de verkliga problemen finns!
Ni låter ju precis som vänstern om USA i utrikesdebatten.
Men det grundar sig ju i att man inte *kan* lägga upp scheman som möter direktivet och ev. sjukfrånvaro utan extraordinära personalresureser.
SvaraRaderaSådant här har, relativt sett, inträffat väldigt sällan på Arlanda tidigare.
Hax:
SvaraRaderaJag är förvisso transportforskare - men är därmed inte expert på hur man bemannar flygledning. Men det är du numera?
Utan att vara expert så tycker jag nog det verkar vara en vettig idé att ställa krav på flygledares arbetstiden, eftersom man bör ställa höga krav på trafiksäkerheten i luften. Till saken hör också att flyget (till skillnad mot alla andra transportslag) skapar huvuddelen av sina regler globalt, inte nationellt. Vilket även det är sunt.
Återigen, det är väl upp till operatören att planera utifrån de regler som finns. Och det var ju exakt detta man misslyckades med här.
Jag kan INTE begripa den här indirekta vurmen en massa nyliberaler har för nationalstater (när de bara skäller på EU hela tiden). För mig är nationalstaterna och dess nationalism och dess regler den tveklöst största fienden till liberalismen. Om nu EU (elelr andra överstatliga auktoriteter) kan stå em ot detta så tar jag 100 ggr hellre det, även om det innebär en o annan konstig regel.
Visst skall vi skälla på EU - eftersom det är EU:s arbetstidsdirektiv som ställer till det!
SvaraRaderaDet står ju i klartext i artikeln...
"Det är stor brist på flygledare och den bristen har blivit akut sen årsskiftet efter att EU:s arbetstidsregler blivit svensk lag. Reglerna innebär att dygnsvilan måste uppgå till minst elva sammanhängande timmar.
För flygledarna innebär det att de inte får jobba övertid lika mycket som tidigare."