2007-09-04

När skall man börja göra motstånd..?

Om man får tro News24.com, så planerar Spanien att förse människor som skall utvisas med tvångsjacka och hjälm.

Vad fan är det här? Det handlar inte om Hannibal Lecter, utan om vanliga människor vars enda "brott" är att de försökt ta sig till ett bättre liv i vår del av världen.

Sans, måtta, anständighet, humanism... Allt slängs på sophögen. Istället gör det totalitära samhällets liturgi och fasoner entré.

Det finns en gräns. Och de närmar sig den snabbt nu. Inte flyktingarna – utan politikerna, byråkraterna och deras våldsmonopol. Samtidigt tiger de goda människorna.

Frågan är: När skall man börja göra motstånd på allvar?

[Länk]

5 kommentarer:

  1. "Frågan är: När skall man börja göra motstånd på allvar?"

    Och vad hade du tänkt göra? Starta människosmuggling av egen kraft? Köpa ett gevär och starta ett svensk Waco?

    SvaraRadera
  2. Det är det som är kruxet.

    Det skall vara sympatiskt, fredligt men samtdigt kraftfullt och obehagligt för makthavarna.

    Något slags storskalig civil olydnad som visar att vi omfamnar alla människor, typ. Jag jobbar på det... ;-)

    SvaraRadera
  3. Lugna ned er. Det handlar inte om ”människor vars enda "brott" är att de försökt ta sig till ett bättre liv i vår del av världen”.

    Det handlar om de som gör våldsamt motstånd när de utvisas, framförallt under flyg. Det kom sedan en nigeriansk illegal invandrare dog under sitt utvisningsflyg.

    Mer principiellt: Nationell självbestämmande betyder att vi har rätt att avgöra vem som ska överträda våra gränser. Spanien är liksom Sverige en association, som ägs av medlemmarna. Det är liten skillnad mellan detta och någon som skulle bryta sig in i en bostadsförening och vägra gå därifrån, och utöva våld mot de som skyddade sin äganderätt.

    Det kanske rör sig om någon som bara ville få ett bättre liv genom att ta sig in i mitt hus eller min förening, men det ändrar inte att jag har rätt att avgöra vem jag vill ha i min klubb, och rätt att försvara mig om detta inte respekteras. Inser ni att ni använder samma retorik som marxister som tycker att polisiär skydd av äganderätten är ”våld mot förtryckta fattiga som bara vill ha ett bättre liv”?

    SvaraRadera
  4. Hax:
    Jag skrev ganska långt om detta i Nyliberalen.
    Hursomhelst - "motsånd" eller andra protester som bara är "obehagligt för makthavarna" och fullständigt poänglöst och fel. Skall man hålla på med t.ex. civil olydnad skall det finnas en klar och tydlig agenda och ett mål med det hela. Annars blir det bara gnäll, rättshaverism, elakt eller illa dold egoism av det hela.

    Man skall antingen se till att få ut ett budskap mkt tydligt, eller faktiskt välta systemet genom den civila olydnaden. Det senare kräver en massrörelse - och det i sin tur kräver att man har opinionen med sig i frågan.

    SvaraRadera
  5. Tino: Först får de sluta göra det i mitt namn och tillåta mig att lämna föreningen.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.