2008-01-17

Media vilseleder om klonat kött

I dagens nyhetsflod rapporteras att Sverige kan tvingas sälja klonat kött.

Blir inte det i så fall väldigt dyrt?

För den som inte lusläser artiklarna är det lätt att tro att det kommer att säljas kött och mjölk från klonade djur i affärerna. Men så är det ju inte. Vad det handlar om är att man klonar riktigt bra avelstjurar. Det är väldigt kostsamt, så det vore vansinne att slakta dessa djur. Istället används de för att avla nya djur – på vanligt sätt.

Men det låter väl inte lika dramatiskt för rubrikmakarna, kan man tänka.

SR: Sverige kan tvingas sälja klonat kött.
SvD: Fritt fram för klonat kött.

Uppdatering: Aftonbladet, av alla tidningar, verkar i dag ha de minst alarmistiska artiklarna i detta ämne...
EU öppnar för klonat kött.
Livsmedelsverket: Klonat kött är inte farligt.

22 kommentarer:

  1. Att klona är bara en bättre styrd form av avel. Utan avel/selektion hade människan fortfarande levt som jägare/samlare men det är väl det miljö-fundamentalisterna vill ?

    Avel eller kloning, det handlar om att förbättra förutsättningarna för oss att föda vår population med mindre resurser. Hur kan det vara oetiskt som medierna vill påstå?

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Människor blir bättre om man klonar dom.

    SvaraRadera
  4. Hörde på radion att jordbruksministern inte ville tillåta klonade djur iom att han "visste" att kunderna inte skulle efterfråga det. Om kunderna inte vill ha detta så finns det ju inget behov av ett förbud så varför förbjuda isf?

    SvaraRadera
  5. Frukter och grönsaker är ofta klonade, om man skulle förbjuda klonad mat, skulle veganer få det svårt.

    SvaraRadera
  6. Sen är enäggstvillingar också kloner...

    SvaraRadera
  7. "I dagens nyhetsflod rapporteras att Sverige kan tvingas sälja klonat kött.

    Blir inte det i så fall väldigt dyrt?"

    Även om det inte var det det handlade om trots allt så är svaret faktiskt "nej".

    För att klona kött behöver man inte klona ett helt djur. Tvärtom är det lättare att klona ett särskilt köttstycke (stamcellsodling stimuleras till att framställa en särskild muskel).

    Mycket snart skulle ett sådant köttstycke kosta högst tio kronor att framställa, eftersom tekniken för att göra det redan är framtagen.

    När jag diskuterat detta med personer som är vegetarianer av moraliska skäl (hänsyn till djur) och miljöfanatiker får de väldiga problem att vara emot det - för samtilga har ändå varit det.

    Det mest intressanta är ju att detta inte ens är GMO, eller Belgian Blue, eller vadsomhelst som ses som onaturligt, utan en fullt naturlig muskel härstammande från ett fullt friskt och naturligt utvecklat djur - som dessutom inte lider några som helst men av att man framställer kött ifrån den.

    Något att tänka på...

    SvaraRadera
  8. Korrigering:
    Tio kronor för en muskel på över ett kilo, för att vara tydlig.

    Ett kilo nötfärs för fem-tio kronor (inklusive vinsten för producenten och handlaren) någon?

    SvaraRadera
  9. När jag diskuterat detta med personer som är vegetarianer av moraliska skäl (hänsyn till djur) och miljöfanatiker får de väldiga problem att vara emot det - för samtilga har ändå varit det.



    Odla kött?

    Det är jag emot lika mycket som jag är emot attklona individer utan att vara vare sig vegan eller miljöfanatiker.
    Det är dessutom inte nödvändigt att ägna sig åt vare sig det ena ellerdet andra för att säkra människans fortlevnad.

    SvaraRadera
  10. "Odla kött?

    Det är jag emot lika mycket som jag är emot attklona individer utan att vara vare sig vegan eller miljöfanatiker."

    Visst, visst - men av vilken anledning, annat än att det inte är nödvändigt? Det är på alla tänkbara fysiska, biologiska och filosofiska vis skillnad mellan att klona ett stycke kött och en hel varelse.

    Om du äter kött, tycker du att det är bättre att döda ett djur för att få köttet, eller att odla köttet utan att något djur kommer till skada?

    Vad jag menade förut var att de jag nämnde förut har alla varit emot utan att kunna ge argument - och än mindre argument som ligger i linje med deras huvudsakliga världssyn (att man inte sak skada djur, att man inte ska skada naturen genom djurhållning, med mera)

    SvaraRadera
  11. "Det är jag emot lika mycket som jag är emot attklona individer utan att vara vare sig vegan eller miljöfanatiker."

    Som Robert påpekar så skulle det vara intressant att veta varför. Själv tycker jag att det låter som en mycket bra idé. Dels så slipper vi att överhuvudtaget döda ett djur för att kunna äta kött. Om det sedan skulle vara billigare att framställa utmärkt kött på detta sätt är det dessutom en enorm fördel.
    Att skylla på "magkänsla" eller att det skulle strida mot "naturens ordning" etc. är ingen giltig anledning.
    Dessutom kan den som vill säkert fortsätta köpa kött från slaktade djur men det är nog en hel del som hellre slipper det om det finns likvärdiga/bättre varor för samma/lägre priser.

    "Det är dessutom inte nödvändigt att ägna sig åt vare sig det ena ellerdet andra för att säkra människans fortlevnad."

    Det är mycket som inte är viktigt för att säkra människans fortlevnad men som gör livet lite bättre/trevligare. Detta låter som ett av dessa.

    SvaraRadera
  12. Det kan inte påpekas tillräckligt många gånger att belgisk blå inte är ett resultat av genmanipulation utan är ett resultat av traditionellt avelsarbete.

    Men jag ser inga problem med vare sig genmanipulation eller kloning. Det är bara en vidareutveckling av avel och växtförädling som har pågått långt mer än tiotusen år.

    SvaraRadera
  13. Nackdelen med kloning som här beskrivs är att vi ytterligare minskar den genetiska basen för våra viktigaste djur, vilket gör dem mer sårbara för infektioner och mindre anpassningsbara. Av det skälet är jag emot. Kanske blir köttet några ören billigare på kort sikt, men jag tycker risken på sikt är för stor.

    Vad gäller odlat kött låter det bra i princip, men man måste titta i detaljerna på resursåtgång etc innan man tar slutlig ställning.

    SvaraRadera
  14. Djur som är domestikerade, det vill säga vi människor har avlat fram (det finns 14 arter), är redan såpass förändrade att de knappt klarar sig utan att leva i symbios med människan. En vanlig ko klarar sig till exempel inte speciellt bra i det vilda. Kloning och avel kan ge precis motsats resultat om man så vill, det går att använda för att förhindra att djuren får vissa sjukdomar.

    Rekommenderar dokumentären Guns Germs And Steel som förklarar en del varför de tidiga civilisationerna uppstod och varför domestikeringen av djur hade stor del i det.

    SvaraRadera
  15. Det är på alla tänkbara fysiska, biologiska och filosofiska vis skillnad mellan att klona ett stycke kött och en hel varelse

    Hör t.ex med dom ultrareligösa i Usa t.ex vad dom har att säga och dom är ju som bekant några stycken.



    Om du äter kött, tycker du att det är bättre att döda ett djur för att få köttet, eller att odla köttet utan att något djur kommer till skada?

    Ja.Om jag ska äta kött så är det en förutsättning att man dödar djuret först.
    Det du pratar om är inte kött som jag ser det.


    Vad jag menade förut var att de jag nämnde förut har alla varit emot utan att kunna ge argument

    Det kan jag.Den produkt du talar om skapar olust hos mig och mycket otrevliga associationer och det skulle inte falla mig in att äta något som som ger mig olust.

    Om jag måste äta protein utan att därför äta kött så finns det helt naturliga och fullständig rimliga alternativ redan idag.

    Dessutom troligen i överskott.

    SvaraRadera
  16. Micke:
    Av ditt resonemang så drar jag slutsatsen att du inte vill äta klonat kött själv vilket så klart är fullständigt acceptabelt. Men att förbjuda andra att äta klonat kött med dina olustkänslor som grund räcker givetvis inte. Jag antar därför att du inte är emot att andra köper och äter klonat kött även om du själv gärna äter riktiga djur, eller?

    Att det finns en massa tokstollar i andra länder som vill förbjuda oss att äta klonat kött pga sina magkänslor är inte ett argument mot klonat kött.

    SvaraRadera
  17. SR: Sverige kan tvingas sälja klonat kött

    Sverige? Är Sverige ett charkuteri?
    Nej, Sverige är ett land. Helt fel alltså, SR.
    Vem kommer då att tvingas sälja kött (från klonade djurs avkomma)? Mataffärer som finns (i Sverige)? Nej. Naturligtvis inte. Det som avses är sannolikt att svenska staten inte kommer tillåtas förbjuda försäljning av denna typ av kött enligt EU:s regler.

    Fan vilka jävla klåpare till journalister. De måste ju vara gravt hjärnskadade för att skriva så här mycket fel

    SvaraRadera
  18. Men att förbjuda andra att äta klonat kött med dina olustkänslor som grund räcker givetvis inte. Jag antar därför att du inte är emot att andra köper och äter klonat kött även om du själv gärna äter riktiga djur, eller?


    Nej jag bryr mig inte om ifall folk tänker äta proteinplasma och jag är inte dummare än att jag fattar att om man lyckas skapa en produkt av det som folk lär sig äta så kommer dom att äta den.

    Min invändning är helt och hållet baserad på mina egna vanor.

    Jag har egentligen större problem med det kött SOM jag äter och dom omständigheter som massuppfödning av djur innebär för djurskydd etc.

    Det har hänt mer än en gång att man ser bilder av hur det fungerar när det är som sämst.

    En gång la jag ner köttätande helt och hållet p.g.a insikten att detta händer hela tiden men efter ett år var jag tillbaks vid tallriken med rostbiff.


    Kunde jag skulle jag bara äta egenproducerat kött ...men jag är född ett århundrade för sent.

    SvaraRadera
  19. "Kunde jag skulle jag bara äta egenproducerat kött ...men jag är född ett århundrade för sent."

    Egentligen inte. Vår levnadsstandard nuförtiden är skyhögt högre än våra far- och morföräldrars. Om du nöjde dig med att leva på deras nivå så skulle du inte ha några problem med att tamboskap för självhushållning. Men jag antar att du inte nöjer dig med det utan vill ha en så hög levnadsstandard som möjligt i förhållande till satsat kapital och arbetsinsats och då är det ineffektivt med tamboskap för självhushållning.

    SvaraRadera
  20. Nej.Det handlar inte om det.

    Jaq har dessutom inte inte speciellt hög levnadsstandard och även om jag valde att hålla husdjur på det sätt som gjordes på t.ex 20 talet i småbruken så har jag inte den grund som krävs för att göra det på ett rimligt sätt.

    Levnadsmönster tror jag att man föds in i och det levandsmönter jag pratar om i det här fallet var så gott som dött redan när min far var ung.

    Det var då alla började flytta in till städerna.

    Men visst...det går att tillägna sig alla färdigheter om man verkligen vill.

    SvaraRadera
  21. "Men visst...det går att tillägna sig alla färdigheter om man verkligen vill."

    Ahh, så du erkänner din egen skenhelighet? Det var stort Micke, eloge till dig.

    SvaraRadera
  22. Ahh, så du erkänner din egen skenhelighet? Det var stort Micke, eloge till dig.

    Fick du fel kaktus med posten i morse?

    Jag har aldrig påstått att en människa inte kan tillägna sig kunskaper och utvecklas.
    Det ÄR inte en förutsättning för att utvecklas att man är extremliberal.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.