2008-03-25

Mer flyggnäll

Medan jag ännu är irriterad...

Det finns problem med flyget. Och då tänker jag inte på klimatalarmismen. (Även om jag helst skulle se att man kunde flyga på något annat än olja från skurkstater och krigszoner.)

Passagerarna: Det är obegripligt hur oorganiserade människor är. Det kan komma som en komplett överraskning för 100 personer samtidigt att de skall ha beredskap att slänga av sig rocken och lyfta upp sin väska på hyllan. Man borde filma detta. Dessutom klarar många uppenbarligen inte av att följa de enklaste instruktioner, förstå de mest elementära skyltar eller förstå vad som är fram och bak på en pil.

Gatepersonalen: Som regel inhyrd av lokala servicebolag. Om våra gate attendents hade varit på plats när planet (till slut) kom in, då hade vi kunnat börja gå ombord när städningen var klar. Men inte. Och om båda två hade engagerat sig i att riva biljetter skulle ombordstigningen säkert ha gått 10-15 minuter snabbare. Vilket är värdefulla minuter för alla som håller på att missa sina anslutningar på nästa flygplats.

Ombord: Jag kan inte begripa att SAS Danmark, som är hemmahörande i smörrebrödens förlovade land, kan servera lufthavets otäckaste smörgåsar. (Ingen av de passagerare jag kunde se klarade av att sätta i sig hela sin dyrt inhandlade macka.) Jag förstår inte heller varför de envisas med att en lunchflygning på en och en halv timma är för kort för att servera något med mer substans än mackor.

Dock har ombordpersonalen, faktiskt, varit små änglar hela dagen. De såg väl på oss att bägaren började fyllas...

4 kommentarer:

  1. Det är svårt att förstå varför de inte börjar med att släppa ombord dem som sitter längst bak. Det kan inte vara omöjligt att ordna.

    SvaraRadera
  2. Danska SAS smörgåsar är otroliga. Antingen är de så soggiga att de faller samman eller också är de så torra att de förvandlas till pulver när man biter i dem.

    De har ett smörrebrödspaket. Men det finns bara på långflygningar.

    SvaraRadera
  3. Boarding-teori:
    http://www.cnn.com/2008/BUSINESS/03/06/speedy.boarding/

    SvaraRadera
  4. Om man åker SAS så för man nästan skylla sig själv.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.