2008-05-14

Reta(s) lite...


Arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin (m) är... typ... populär i riksdagen.

Bara den senaste veckan har han fått svara på sex interpellationer från (s) i riksdagen – varav fem med i princip identiskt text.

"När man ställer en fråga för tjugonde gången på några veckor då undrar man om de tror att de ska få ett annat svar" säger Littorin.

"Han har bäddat för det här och det är märkligt att han gnäller" svarar Sven-Erik Österberg (s). Japp. Allt annat än socialdemokrati är förräderi och en statskupp. Allmänna, demokratiska val... Pfjutt!

Det är den gamla vanliga visan. Borgarna tror att (s) spelar fair play bara för att de själva brukar göra det i opposition.

Väx upp!

Länk»

13 kommentarer:

  1. Det är den gamla vanliga visan. Borgarna tror att (s) spelar fair play bara för att de själva brukar göra det i opposition.


    Hörde jag rätt?

    SvaraRadera
  2. Snälla gubben, ditt lösryckta citat från Österberg behöver en kontext.

    Dessutom vill ministern inte ta debatten i medier säger Björck och Österberg. Därför ser man interpellationer som enda möjligheten. Att det skulle pågå en kampanj mot ministern förnekas bestämt.

    En enda gång har Österberg fått mötas ansikte mot ansikte med Littorin i tv för att diskutera arbetsmarknaden


    När det sätts in i ett sammanhang känns det lite annorlunda, eller hur?

    Och skulle borgarna spela fair play i opposition? Ha ha ha!!! Ja, det är så skönt att höra er borgare gnälla och gråta blod över anmälningar till KU och "oschysst" mediebevakning. Minnet är tydligen gott men kort hos de glada liberalerna.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Socialdemokraterna försöker nu måla upp en bild att jag duckar i debatter, att jag inte ställer upp på att möta oppositionen. Det är en grovt felaktig bild.

    Sedan tillträdet 6 oktober 2006 har jag ställt upp på snart 4 000 intervjuer och mediekommentarer och stått i riksdagens talarstol i mer än 60 timmar i 178 interpellationsdebatter - i många fall exakt likalydande frågor med bara veckor emellan.

    De senaste två åren har jag fått fler interpellationer än något annat statsråd under de senaste sex åren. Jag har också ställt upp i nästan alla ärendedebatter i mina frågor, i samtliga aktuella och särskilda debatter och i alla budgetdebatter i mina frågor riksdagen.

    Riksdagens kontrollmakt är grundlagsskyddad och en väsentlig och omistlig del av det svenska politiska systemet. Jag gillar dessutom debatterna; det ger mig ypperliga tillfällen att kontrastera Alliansens lyckade jobbpolitik mot socialdemokraternas frustration över att ha förlorat makten och deras obefintliga jobbstrategi.

    Men för socialdemokraterna räcker inte det. Jag ska därtill ställa upp i alla mediedebatter som de kräver att jag ska ställa upp i. Jag gör gärna det - i den mån det är förenligt med mitt arbete och livet i övrigt. Har inte jag haft möjlighet, har andra alliansföreträdare ställt upp i mitt ställe; riksdagsledamöter och andra statsråd.

    Vad är det som är fel på att ha politiska debatter i Sveriges Riksdag? Vad är det som gör att de nära 4 000 minuter jag hittills mött oppositionen i debatter i riksdagen inte duger?

    Genom sin interpellationskampanj mot mig undergräver socialdemokraterna både interpellationsinstrumentets viktiga funktion som del av riksdagens kontrollmakt liksom riksdagens ställning som primärforum för politiska debatter i det svenska samhället.

    Sven Otto Littorin
    arbetsmarknadsminister

    SvaraRadera
  4. Såsarna (jo, det ska stavas så) är desperata och Henriks analys är korrekt. Obstruktion och filibustrande är deras plan B, C, D och så vidare i brist på egen politik.

    De är ovana att befinna sig i opposition och samla leden för att knåpa ihop riktlinjer och strategier för sin politik. Sen är de säkert lata också då det är mitt i en mandatperiod.

    Dessutom inser de att de måste förändra sig...och de har inte en aning om hur de skall gå till väga. Förändring under galgen är aldrig roligt, dock var/är det ett förväntat öde för såsarna.

    Om 10 år är de ett marginaliserat parti om alliansen förstår att spela sina kort rätt (en nåd att stilla bedja om, dock *>himlar med ögonen<*).

    /LD

    SvaraRadera
  5. Vad jag vet är det första gången en minister svarar/kommenterar en blog.

    Det är endel saker jag inte håller med Littorin om, men det här höjer min respekt typ 1000% till dig.

    SUPER!

    SvaraRadera
  6. "Allmänna, demokratiska val... Pfjutt!"

    Om du tror att man kan rättfärdiga den politik som förs med att den är folkets vilja så har du grovt överskattat det demokratiska systemet i landet.

    SvaraRadera
  7. Respekt till Littorin. Österberg och TeflonBosse borde ägna sig åt Sveriges väl och ve!
    Roberth Ström
    PS iofs det har sossarna inte gjort sen 1969 iofs ds

    SvaraRadera
  8. Sossarna förstör för Sverige då de inte låter arbetsmarknadsministern göra sitt jobb!

    Sossar kallar sig demokrater. Det är tydligen enbart för att kamouflera de faktum att de ständigt använder sig av anti-demokratiska metoder...

    Sossar är de lägsta varelserna som finns på vår jord...

    SvaraRadera
  9. Nu skall vi inte ta i... ;-)

    Sossarna fulspelar nästan alltid och utgår från att makten på något sätt naturligt tillhör dem.

    Det är illa nog.

    SvaraRadera
  10. Vänta nu. Totto säger sig inte ha tid att utföra sitt jobb eftersom han måste svara på interpellationer från oppositionen (vilket i och för sig är en del av sitt jobb), men han tycker sig ha tid att surfa runt och kommentera på bloggar på arbetstid? Hur gärna vill du gå på din sons fotbollsträning egentligen?

    Men om sanningen ska fram så är det väl snarast osannolikt att det är Totto själv som kommenterar, utan den uppgiften har snarast givits en person på Regeringskansliet. Skönt att se att våra skattepengar används väl. Kan inte den tjänstemannen ta över Tottos jobb helt, så har han tid att gå på hur mycket fotboll han vill?

    SvaraRadera
  11. Bra att Sven Otto Litorin kommenterar (oavsett om han själv trycker på tangenterna eller inte).

    Det är ju bloggosfären som är den nya smältdegeln för idéer. Är man inte där och stöter och blöter sina tankar hamnar man hopplöst efter.

    / John

    SvaraRadera
  12. Och, efter det tragiska mordet på Anna Lindh, är bloggossfären ett utmärkt sätt för toppolitiker att vara "bland folket".

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.