2008-07-29

En något intensiv måndag

Jag förstår naturligtvis att myndigheterna måste utreda om någon publicerar hemligstämplade papper från underrättelseverksamhet. Och jag ser faktiskt fram emot ifall detta får en rättslig prövning. Då kan man i lugn och ro väga eventuell skada mot syftet. Och är det brottsligt, då är det naturligtvis bara att ta konsekvenserna av detta.

Men sedan kan man undra hur de tänker. När jag i morse fick reda på att FRA JK-anmält min blogg kunde jag inte annat än gapskratta. Just när man började undra om FRA-debatten skulle överleva sommartorkan – då kommer FRA-chefen, av alla människor, och häller en jättedunk med bensin på brasan. Jag skulle bra gärna vilja veta hur han tänkte då. Full mediecirkus igen.

Och så eftermiddagens påställ. På flygplatsen i Bryssel blev jag uppringd av en centralt placerad person vid en av våra nordiska grannländers polis. Denna person var påtagligt upprörd eftersom han just upptäckt mitt namn på den gemensamma nordiska lista över personer som skall plockas in om man får fatt i dem – men som inte är misstänkta för så grova brott att det motiverar en europeisk arresteringsorder (som gäller hela EU).

Han menade också att det var mer än troligt att jag skulle gripas när jag kom till Arlanda.

Så vad gör man? Anfall är bästa försvar. Om man bullrar tillräckligt mycket, så kanske de låter bli. Alltså bloggade jag upp det som skedde. Sedan fick jag Interpol att kolla med polisen på Arlanda. Efter en stund ringde Arlanda-polisen upp och meddelade att de i vart fall inte fått order på att plocka upp mig. Vad som kan ske utanför airside, efter ankomst, är dock en annan fråga.

Och som sagt, jag skulle välkomna en rättslig prövning. (Om än under något mindre stökiga former.) Så det vara bara att åka.

På Arlanda ringde telefonen så fort jag slog på den – och en större svensk tidning var med på hela promenaden från planet fram till tullfiltret. Utan att något av intresse inträffade.

Och i den öppna ankomsthallen fanns en entusiastisk välkomstkommité – som till och med direktsände min ankomst på nätet. Lite rörande, faktiskt. Tack, vänner!

Jag ser några olika alterantiv... Antingen fick uppmärksamheten polisen att inse att detta var en dålig idé. Eller också tänker de plocka in mig senare, när ingen tittar. Bullret kan även ha fått ansvarig åklagare att sänka sina ambitioner till samtalsnivå, lite senare.

Lite omtumlande, dock. Tack alla som mailat, bloggat och kommenterat om det här.

Nu vet vi att myndigheterna börjar bli irriterade på allvar. Det är bara en tidsfråga tills de gör något riktigt, riktigt dumt. Fortsättning följer...

27 kommentarer:

  1. PÅ tal om:

    "Missa inte Frihetsfrontens sommarseminarier:

    Har du frågor – kontakta mats.sylvan@telia.com"

    Menar du han som har skrivit:

    "Egna erfarenheter

    Jag saknar givetvis inte egna erfarenheter av haschbruk, jag har rökt då och då under en tidsperiod av ca 17 år. Några av mina upplevelser förtjänar att nämnas.
    En kamrat till mig bodde i slutet av sjuttiotalet i en mycket liten etta med kokskåp. I denna lägenhet både odlades och röktes cannabis.
    Vid ett tillfälle hade någon fått tag på en bit ljus marockan av mycket god kvalitet. Efter ingående studium av lukt och konsistens bestämdes att det lämpligaste sättet att avnjuta detta var i det största rökverktyg som fanns tillstädes, en gigantisk cho-bang.
    Cho-bangen var 50 cm lång och 5 cm i diameter och hade förfärdigats av en affischrulle.
    När hasch av god kvalitet röks i en så grov cho-bang uppstår en helt fantastisk effekt, en kick. När den stora rökvolymen på en sekund strömmar ned i lungorna och fyller dessa tas så mycket av det verksamma ämnet upp i blodet på kort tid att man för en kort stund blir helt stenad. Man blir helt enkelt hög som ett höghus, hjärnan flyger ut genom rymden omvärlden flimrar förbi och en fantastisk lyckokänsla infinner sig. Vid detta tillfälle blev vi så höga att vi till och med hade svårt att hitta ut ur lägenheten.
    Även när hasch skulle inköpas fanns tidigare en viss kultur, en ritual som alltid följdes, men givetvis med största diskretion, särskilt om affären gjordes upp på offentlig plats.
    Vid ett tillfälle hade jag och en kamrat åkt till Biblioteksgatan, ett av dåtidens centra för haschhandeln. Vi gick från Stureplan och medan vi gick ned för gatan gjorde jag upp en affär. Jag luktade på haschet, blev informerad om ursprungsland och pris, samt betalade. När vi kom fram till Norrmalmstorg sa jag till min kamrat att nu åker vi hem och röker på. Han såg mycket förvånad ut eftersom han inte hade märkt att jag gjorde upp affären, trots att han under promenaden hela tiden gick bredvid mig..."

    http://www.flashback.se/magazine/showarticle.php?id=52

    Det blir nog ett kul och seriöst seminarie.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. HAX skriver: "Nu vet vi att myndigheterna börjar bli irriterade på allvar. Det är bara en tidsfråga tills de gör något riktigt, riktigt dumt."

    Tydligen har de redan gjort något dumt. Anmälan till JK verkar ha hamnat på fel bord:

    FRA:s anmälan inget fall för JK

    "Nu råder förvirring hos JK om varför ärendet har hamnat på deras bord.
    Enligt Katarina Berglund-Sigbahn, handläggare i ärendet, kan bara JK ta sig an ärendet om bloggen är grundlagsskyddad eller om anmälan avser den som läckt sekretessbelagd information.
    Men enligt Radio och tv-verket är Henrik Alexanderssons blogg inte grundlagsskyddad. Dock kan han fortfarande bli åtalad, men då hos en civil åklagare."

    Attans! Gör om, gör rätt, eller hur man nu säger.

    :-)

    SvaraRadera
  4. Svar till "anonym"s inlägg.

    En tanke som ser ut som en handling är att så fort en liberal person är på frammarsch på något sätt, gräver någon motståndare fram att personen i fråga är drogliberal eller har anknytning till drogliberalism. Det är så förbannat pubertalt.

    SvaraRadera
  5. HAX>> Som andra tidigare har sagt. Har du inte krypterat din bärbara dator så gör det nu. www.truecrypt.org

    SvaraRadera
  6. Härligt att höra att du är välbehållen, om jag hade vetat om detta (istället för att begrava mig i jobb och elände hela tiden) så hade jag nog tillsammans med nef stått i ankomsthallen och välkomnat dig, men nu var det då för väl att det gick bra ändå. ;)

    Välkommen hem, det är samma jävla soppa här som när du åkte, fast den smakar sämre. :D

    SvaraRadera
  7. Ja se FRA. Det blir alltmer tydligt vilka amatörer de är. Skrämmande.
    Du gör ett grymt jobb HAX, arbeta på!

    SvaraRadera
  8. Ah, motspinn (anonym@00:54).

    What took you so long?

    SvaraRadera
  9. Finansministern känner för övrigt också Mats Sylvan. För att nu bara ta ett exempel. Om det är det spelet vi skall spela. ;-)

    Vi kan för övrigt vara inställda på massor av sådant här fram över. Nu kommer man att försöka spinna över debatten till att handla om oss FRA-kritiker istället för om sakfrågan.

    SvaraRadera
  10. Mycket ord men väldigt lite handling från de andra läsarna av den här bloggen tycker jag.

    Det skrivs en massa om hur mycket man stödjer HAX men det är bara en handfull som skrivit att de följt Roger Anderssons exempel att skicka 103 kronor som stöd.

    HAX lägger all sin tid på att sätt käppar i hjulet för FRA – men så få som ens symboliskt är beredda att stöda arbetet!

    Jag tar mitt ansvar och skickar 10 gånger pengarna. 1030 kronor till Paypal. 103 kronor för mig själv och nio gånger 103 kronor för några av Er som är för snåla för att hjälpa till.

    Tony "Jeppe" Berström

    SvaraRadera
  11. NU har jag publicerat ett inlägg om denna i mitt tycke skandal som utspelat sig idag. Ni som vill kan läsa det på blog.edion.se och vill henrik eller någon annan nå mig är det edion@edion.se som gäller

    SvaraRadera
  12. 103:- är översänt. Blir det inlåsning och jävelskap så kommer mera.

    Bra jobbat HAX.

    SvaraRadera
  13. Men även lilla jag är övervakad av FRA och Regeringskansliet.

    Nu försöker FRA kolla min dator också. Jag har ett program som heter PeerGuardian och i loggen har jag sett nu två gånger att PG blockerat FRA och Regeringskansliet. Hepp! Nu är det bara Säpo och FBI/CIA som fattas.

    Kul med lite spänning i tillvaron. Undrar när dom spränger min dörr och en hel skock rusar in i kravallutrustning och slänger mig till vargarna på Gimo iklädd orange overall.

    Kan det bero på att en vän arbetar på ett stort företag som har filialer över hela världen så även i Ryssland där han har varit. *himmlar*.

    SvaraRadera
  14. Det är nästan så man ska ta det som en komplimang att de vill ta en på Arlanda. Blev du besviken när polisen sa att du inte var WANTED DEAD OR ALIVE?

    SvaraRadera
  15. Hade allt sett "bra" ut i internationella media ifall du hade blivit haffad på Arlanda.

    Bra reklam för det nya Sverige!

    SvaraRadera
  16. Häkta dig för dig för debattinlägg. Vilket maktmissbruk. Påminner om Guillio's nya bok. BigBrother samhället är ju här.. Om FRA inte ens kan hålla sig från maktmissbruk innan lagen trätt i kraft, vad kommer då hända sen?

    SvaraRadera
  17. hm Nu kanske de kommer byta taktik och börja med smutskastning. den där kommentaren om hasch kanske var något sånt. Politik smutsigt. Tack för allt du gör.

    SvaraRadera
  18. Tragisk skandal!!!

    Kan inte se ngn annan utgång än att Hax klarar sig i slutänden, fattas bara annat!

    Det skandalöst tragiska är att Alliansen i allmänhet och Åkesson i synnerhet håller på att sänka hela FRA-myndigheten. Vi är nog många som instinktivt skulle jubla över en sådan utveckling men vid närmare eftertanke fastnar garvet i halsen.
    Vi behöver absolut en underrättelsetjänst (som inte ägnar sig åt generell avlyssning som FRA-lagen öppnat upp för) och ett nedläggande av FRA vore ett bakslag för Sverige som nation.

    Efter alla turer i denna fråga borde det stå klart för de flesta att vi behöver en ny och en i sanning liberal regering och att Åkesson gjort sitt!

    /JohanH

    SvaraRadera
  19. Eller också tänker de plocka in mig senare, när ingen tittar.
    Det kommer inte att hända. Vi tittar.

    SvaraRadera
  20. Den lilla bidragsmonarkin i norra delen av världen, långt där uppe i norr, står vid ett historiskt vägskäl.

    Ska den slå in på den allt mer oetiska, kostnadskrävande och fördyrande "allting-görs-för-det-allmänna-godas-skull-vägen" eller på vägen mot nedmontering av Statens mer meningslösa verksamheter och satsa på större effektivisering av sina åtanganden till gagn för sina medborgare.

    Den väg Svitjod, och i många stycken övriga västvärlden, nu slår in på kan inte vara priset för välfärden och välståndet som vi måste betala.

    SvaraRadera
  21. Är det inte oklokt att publicera information att en central poliskälla via teletrafik medelat dig att du skall gripas?

    Den personen har ju begått ett lagbrott och FRA är precis den myndighet som via teletrafik kan ta reda på vem den personen är.

    Smart att röja dina källor på nätet.

    SvaraRadera
  22. Ja, FRA verkar inte ha så hög PR och mediakunskap.
    Kanske borde de anställa en presschef eller om dom nu har en sparka den dom har...

    SvaraRadera
  23. Verkar som att min tidigare kommentar inte publicerades. St�ller samma fr�ga igen:

    Var det inte oklokt av dig att publicera information om att en centralt placerad polisk�lla i ett av v�ra grannl�nder via teletrafik tipsat dig att du skall gripas?

    Den personen har beg�tt ett lagbrott och skall s�lunda avskedas fr�n sin tj�nst. Vi kan inte ha poliser/tj�nstem�n som ringer personer som �r misst�nkta f�r brott och if�rv�g ber�ttar f�r dessa att de skall gripas. S�rskilt ol�mpligt �r det om dessa personer �r placerade p� centrala positioner i samh�llet.

    Det lustiga i sammanhanget �r att FRA �r precis den myndighet som via teletrafik har b�st m�jligheter att hitta vilken polis det �r som ringt upp dig och d�rmed f�rsv�rat denna brottsutredning.

    Det �r anm�rkningsv�rt att du r�jer dina k�llor s� h�r p� n�tet. F�r n�gon som skriver att hans dator inneh�ller journalistiskt arbetsmaterial och inte f�r r�ras s� har han tillsynes synnerligen l�ga kunskaper om journalistikens grundregel nummer 1: R�j inte dina k�llor! S�rskilt inte om dessa �r poliser som l�mnat ut myndighetsinformation.

    SvaraRadera
  24. F�r �vrigt anser jag att dina "journalistiska avsl�jande" �r rent av pinsamma.

    Din blogg �r inte grundlagsskyddad, �nd� tar du dig friheten att l�gga upp ett dokument med namn och personnummer p� 103 svenskar p� din blogg.

    PUL g�ller tydligen inte f�r Henrik Alexandersson. Att du kr�nker dessa m�nniskors integritet genom att publicera deras fullst�ndiga namn, personnummer och passnummer �r inget du ens visar minsta tanke p�.

    Vad sedan betr�ffar ditt "journalistiska avsl�jande" att FRA under 90-talet bedrivit signalspanning i kabel finns det INGENTING i det dokument som du kommit �ver och publicerat p� din blogg som tyder p� detta. Den spanningen har troligtvis �gt rum via teletrafik och inte kabelspanning. D�remot publicerar du �terigen namn, personnummmer och passnummer p� oskyldiga svenskar.

    Hela din granskning av FRA �r pinsam. Dessutom uppmanar du andra bloggare att sprida och publicera dokumentet som inneh�ller information om enskilda svenskar som skall vara skyddade enligt PUL.

    I sin granskning av FRA lyckades Henrik Alexandersson r�ja hemliga dokument, kr�nka enskilda svenskar integritet, bryta mot PUL.

    Fr�gan vem som �vervakar �vervakarens �vervakare k�nns allt mer aktuell?

    I sin jakt p� ett journalistiskt scoop g�r Henrik Alexandersson precis det han misst�nker FRA f�r: Kr�nker svenska folkets integritet.

    SvaraRadera
  25. Re: anonym

    Och.. sophanteringen.. fungerar och så?

    SvaraRadera
  26. Anonym "Är det inte oklokt att publicera information att en central poliskälla via teletrafik medelat dig att du skall gripas?"

    Du kan känna dig trygg (?) med att källan inte går att spåra. Utgå inte från att det är amatörer du har att göRA MED.

    Anonym "PUL g�ller tydligen inte f�r Henrik Alexandersson. Att du kr�nker dessa m�nniskors integritet genom att publicera deras fullst�ndiga namn, personnummer och passnummer �r inget du ens visar minsta tanke p�"

    Läs först. Skäll sedan. Så slipper vi stå och stampa på samma fläck.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.