2008-07-02

Reinfeldts värsta vurpa återstår


Skall man sätta ett namn på statsminister Fredrik Reinfeldts ledarstil, då skulle man kunna beskriva den som "arrogant feghet". Samtidigt som det inte tycks finnas några gränser för moderaternas glidning åt vänster – så kan nyporna vara oerhört hårda i andra sammanhang.

Till att börja med vill jag understryka att det de nya moderaterna ägnar sig åt inte är triangulering. Möjligen frontförkortning. Triangulering innebär att man mutar in motståndarens hjärtefrågor med egna lösningar. Men att ge upp sina egna principer är inte triangulering. Det är reträtt. Och har man börjat använda reträtt som arbetsmetod är risken att man kommer att tvingas retirera mycket längre än man från början tänkt sig.

Fredrik Reinfeldt är helt enkelt undfallande i sak-, idé- och principdebatten mot socialdemokraterna. Han lyckas visserligen få en och annan sosse att byta block. Men han avsäger sig samtidigt oerhört mycket av sitt förändringsmandat.

Ett annat exempel på undfallenhet är att Reinfeldt ständigt försöker tiga ihjäl kritik och problem. Ibland kan det fungera. Men långt ifrån alltid. Man får en känsla av att han duckar – ibland så till den milda grad att det blir rent fånigt.

Statsministerns andra sida är hans arrogans. Ända sedan åren i ungdomsförbundet har han varit en maktspelare som inte dragit sig för att krossa eller kasta ut människor som står i hans väg. På senare tid har detta bubblat upp till ytan till exempel i hans tal om att vädra ut och om att driva ut de onda andarna ur partiet. Det vill säga dem som har ideologisk kompass, integritet och principer. På så sätt har moderaterna tappat många av sina bästa begåvningar.

Detta passar särskilt dåligt med att leda en alliansregering. Resultatet blir att folk drar sig för att ta egna initiativ och att man skapar byråkratiska processer för att förankra allt innan någon vågar säga ett ljud. Effekten blir den samma som under Göran Perssons tid som ststsminister – statsråd som är skotträdda och som inte vågar ta egna initiativ.

Och nu har Reinfeldt även börjat bli arrogant i sakfrågor. Dessutom i sällsynt illa valda sakfrågor. Försvaret. FRA-avlyssningen. Frågor där han hånar partiets kärnväljare, pratare och tänkare. På så sätt har han lyckats reta upp så väl de konservativa som liberala stödtrupperna.

Och när kärnan krymper, då blir det än mer enmansshow och toppstyrning. Vilket bådar illa för denna mandatperiods riktigt stora fråga – en ny grundlag.

Här finns i dag en politisk majoritet för viktiga reformer – bestående av de borgerliga partierna och miljöpartiet i riksdagen. Reformer som skulle kunna stärka demokratin, rättsstaten och de medborgerliga fri- och rättigheterna.

Men redan nu flaggar Fredrik Reinfeldt för att socialdemokraterna kan komma att få veto i alla grundlagsfrågor. För att han menar att de kräver samförstånd.

Det kommer dock aldrig att gå att uppnå konsensus med (s) i grundlagsfrågorna. I vart fall inte med mindre än att man lägger sig platt för dem. Och då blir det inga reformer av betydelse.

Så det är inte läge att lägga sig eller att lämna walk-over i grundlagsfrågan. Det är just för att de är så viktiga som grundlagsändringar måste fattas av två på varandra följande riksdagar med ett ordinarie riksdagsval emellan. Så att folket får säga sitt. Och att folket får säga sin mening, det är faktiskt viktigare än om socialdemokraterna blir kinkiga.

Men detta är alltså en fråga där Fredrik Reinfeldt redan håller på att kapitulera. Om ingen kan få honom att ta reson på den punkten – då finns det ingen större anledning att rösta borgerligt längre. Eller att rösta över huvud taget.

Förmodligen vill Reinfeldt inte ha eller ta en principiell debatt om centrala grundlagsfrågor. Han är helt enkelt inte tillräckligt intresserad. Och han har inte den ideologiska klangbotten som krävs.

33 kommentarer:

  1. Så sant allt det du skriver. Borgarna smyger i "buskarna" med frågan om en politisk oberoende författningsdomstol och borttagandet av "uppenbarhetsrekvisitet".

    Händer inget denna mandatperiod är i vart fall min röst för evigt förlorad.
    Hade det funnits en oberoende författningsdomstol hade vi sannolikt sluppit hela debaclet om FRA. Förslaget hade lagprövats och fallit.

    SvaraRadera
  2. Det är rätt uppenbart att de flesta i regeringen, framförallt Reinfeldt är mer intresserade av att ta sin tur vid köttgrytorna, än att faktiskt göra något med dem.

    Med tanke på den skada nya moderaterna åsamkat, så lär det dröja minst en generation innan Sverige har en icke Socialdemokratisk regering efter nästa val. Dessutom en generation av kraftig vänstersväng som följd av alliansens ideologiska reträtt.

    SvaraRadera
  3. Du är en mycket klok och klarsynt man!
    Jag kan bara instämma med det du skriver.
    Jag är också en av dom som beklagar varåt den här regeringen är på väg. Dom kom till dukat bord med en stark ekonomisk tillväxt i sverige. Jag röstade inte på Alliansen, jag röstade på PP, men jag hoppades att dom skulle kunna stå för sina vallöften iaf, jag trodde på dom. Istället för framgång och framåtanda strävar dom bakåt. För var dag som går så sågar dom av en gren på trädet dom sitter på, och det är inte många grenar kvar att sitta på. Vi har iof inte haft så många borgeliga regeringar under mina 47 år men jag kan inte minnas att nån av dom som suttit vid makten skött sig så illa och så arrogant mot svenska folket som den som sitter idag.

    Nic

    SvaraRadera
  4. Varför så uppgivna?

    Det gick att lyfta FRA, att lyfta Bloggregistreringen och att lyfta PKU registret. Det vore väl konstigt om det inte ska gå att lyfta grundlagsfrågan också.

    SvaraRadera
  5. Håller med, mitt förtroende för regeringen Reinfeldt är helt förbrukat nu, den attityd och den arrogans han bemöter sina egna väljare och partimedlemmar med är helt makalös, FRA-debaklet öppnade mina ögon. Tror ärligt inte längre att borgarna kommer att ha en chans i nästa val trots all ofrivillig hjälp de kommer att få av Mona Sahlin. Det funkar inte att så totalt ringakta sina egna väljare om man vill bli återvald, oavsett hur mkt valfläsk man sparar ihop till, vi är många som inte kommer att glömma det här. /Michael

    SvaraRadera
  6. Men redan nu flaggar Fredrik Reinfeldt för att socialdemokraterna kan komma att få veto i alla grundlagsfrågor. För att han menar att de kräver samförstånd.

    Knappast ett problem om man är liberal eftersom utnyttjande av majoritets mandat för att köra över minoriteten inte endast är av ondo när det görs av en vänstermajoritet utan rimligen också när det görs av en högermajoritet.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att alla, särskilt liberaler, borde vara extremt försiktiga i sina krav på en ny grundlag. Leder förändringarna till att det uppstår grundlagar som kränker de negativa fri och rättigheterna, då blir det riktigt, riktigt, riktigt illa. Vi liberaler blir ju inte sällan förbannade på de idiotiska lagarna och förbud som stiftas. Tänk om de här dåliga frihetsinskränkande lagarna var grundlagar istället?

    Tänk om förbud mot skolor att ta avgift för sin utbildning blir grundlag? Tänk om gratis sjukvård blir en grundlag? Tänk om lagen om hets mot folkgrupp blir en grundlag? Och så vidare.

    Jag tycker att folk som efterfrågar grundlagar borde vara riktigt försiktiga och tänka efter hur det skulle kunna gå riktigt fel.

    SvaraRadera
  8. Såg nyheterna, flackande blick, nästan mumlande fram svaren på reporterns frågor. Karln är på väg ut...

    SvaraRadera
  9. Tanken på sossar i regeringställning uppbackade av V ovh Mp är så skrämmande att jag börjar förbereda mig egen och mitt företags flytt från Sverige. Reinfeldt hade en chans att gå till historien som den som förändrade Sverige. Nu verkar han komma att gå till historien som den som gjorde borgerlig politk omöjlig i Sverige trots att alla ekonomiska fakta pekar åt rätt håll, ojojoj

    SvaraRadera
  10. Förfärande bra text av Hax. Hos moderaterna har alltid funnits en svaghet för "statsintresset" , den är inte Reinfeldts uppfinning. Men i brist på politiska motkrafter som tidigare funnits blir denna böjelse för statens makt farlig.

    De liberaler som tidigare fanns i (m) har antingen tröttnat (som undertecknad), jagats bort eller håller tand för tunga i det interna elaka spelet.

    Vad som händer nu är svårt att säga. Svensk politisk tradition föreskriver en bred kompromiss om grundlagsfrågorna. En sådan ligger nu, som Hax skriver, i både sossarnas och moderaternas intresse eftersom ingetdera partiet vill införa begränsningar mot politikens klåfingrighet.

    Det är också för tidigt att räkna ut Reinfeldt. Han är bäst i underläge och har nu skapat sig ett ordentligt sådant. Driven av en önskan att bli historisk lägger han inte av i första taget. Samtidigt är den totala reträttens strategi riskfylld. Om (m) ger bort allt och i slutändan inte får något för besväret kommer FR att bli historisk på riktigt. Men kanske inte på det sätt som han själv tänkt sig...

    Sverige behöver en borgerlig regering!

    SvaraRadera
  11. @Swedish Libertarian som sa: Jag tycker att alla, särskilt liberaler, borde vara extremt försiktiga i sina krav på en ny grundlag.

    Håller helt med och det du beskriver var väl det som hände sist. I ivern att få ett valsystem som skulle ge möjligheter till borgligt maktövertagande såldes maktdelningen ut av Ohlin.

    Men jag är egentligen för ung för att kunna det här. Någon som vet mer?

    SvaraRadera
  12. Demonstrationen i Malmö torsdagen den 3 juli 2008.

    Gustav Adolfs torg

    Talare
    Preliminär talarlista
    Start ca 17.15, talen ~2 minuter/talare
    Timbuktu (conferencier)
    Sara Mohammadi från Ung Vänster
    Johanna Nylander (Frihet Fildelning Feminism)
    Daniel Sturesson från KDU
    Erik Hultgren från CUF
    Peter J Olsson Politisk redaktör, Kvällsposten
    Björn Hellberg från SSU
    Demonstrationståg (ca 17.50-18.30) från Gustav Adolfs torg, Södergatan, Stortorget, Lilla torg, Skomakargatan, Södergatan, Gustav Adolfs torg.
    Trafikregler ska iaktagas, hörnet stortorget/lilla torg gås på trottoaren, de som bär megafoner fungerar som demonstrationsvakter
    MUF
    Peter Sunde (brokep) från ThePirateBay
    Hampus Algotsson från Grön Ungdom
    Emil Strand från Liberala Ungdomsförbundet
    Snild Dolkow från Piratpartiet
    Timbuktu (Conferencier)

    http://frapedia.se/wiki/Demonstrationen_i_Malm%C3%B6_den_3_juli_2008

    SvaraRadera
  13. "Eller att rösta över huvud taget." Jo, men bara för att alternativ till höger saknas (som förut nämts i denna blogg).

    (...djupt andetag)

    En gang bad jag om att de borgerliga skulle göra just detta - vadf-nsomhelst, bara ta makten. Sen i lugn och ro liberalisera (utan social-förled).
    Det var sapass längesen att jag hann tappa sugen innan det nu genomfördes i o m Alliansen.
    Jag var sa naiv. Den goda politiken uteblev.
    Kanske värre i retrospekt, är att jag ville utnyttja systemet med den i det närmaste maktfullkomliga Regeringen; som skulle kunna genomföra vilken politik som helst oavsett vad som sagts.
    Den goda politiken förresten.
    Där jag växte upp möttes sossarna i Tingshuset innan, och gjorde upp vad som skulle beslutas i kommunfullmäktige.
    Nu gör Alliansen samma sak m h partipiska.
    Vilken politik som helst som de önskar.
    Demos Krateios - Folk Makt.
    Inte längre.

    SvaraRadera
  14. Vilka "begåvningar" är det egentligen moderaterna har tappat på grund av Fredrik Reinfeldt? Bosse Lundgren?

    SvaraRadera
  15. Det som finns förslag på från alliansens *riksdagsledamöter* och mp vad gäller grundlagen är en uppskärpning och förbättring vad gäller till exempel negativa rättigheter, maktdelning, rättsstat och demokrati.

    Sämre än i dag kan det knappast bli i ett land som kallar sig för demokrati.

    SvaraRadera
  16. Hårda ord.
    Om man tänker lite.
    När en lustig avsugningskommentar slår 100000ggr hårdare än vår stadsministers korkade utal i svt. Kan man undra om inte vi hade otur i sista valet.

    SvaraRadera
  17. Intressant, vi verkar gå mot en enpartistat, stödd av en egen Stasi-övervakning av oliktänkande och en försämrad grundlag.

    Det behövs antingen att Reinfeldt plockas ut av partiet omgående (inte troligt då han rensat ut alla oliktänkande som förövning), eller en politisk revolt åt höger.

    Min gissning är att Reinfeldt kommer att göra ett så stort misstag att han tvingas avgå.

    SvaraRadera
  18. Uppenbarhetsrekvisitet som Olof Palme införde 1973/74 blev början till domstolsväsendets haveri och förfall. En lag eller förordning måste "uppenbart" strida mot grundlag och härmed började allt oändligt ljugande, genomsyn o tolkande från domarkårens sida. Sverige kan knappast kalla sig en rättsstat utan domstolsväsendet är i grunden styrt av våra politiker. Samma personer cirkulerar hela tiden bland myndigheter, departement och domstolar och endast de rättrogna kommer ifråga att utnämnas av regeringen till Regeringsrätten och HD. Så vill givetvis alla socialister ha det eftersom kollektivets/statens rätt i de flesta fall alltid går före enskildas rätt.

    Vi anslöt oss också sent till Europakonventionen, 1995. Det säger väl allt.

    Avskaffandet av rekvisitet och en oberoende författningsdomstol är den viktigaste frågan under mandatperioden. Ingen debatt och diskussion förs av begripliga skäl av vänsterdominerade media i denna fråga. Frågan skall väl tystas ner antar jag.

    Här skulle alla framstående bloggare kunna göra en insats liknande FRA. Det är nog enda chansen om målet skall nås med att få en oberoende författningsdomstol. Det är hög tid att vi sätter "grimma" på våra galna politiker och får en maktdelning värd namnet.

    SvaraRadera
  19. Vi anslöt oss också sent till Europakonventionen, 1995. Det säger väl allt.
    ---------------------------
    Sverige ratificerade Europakonventionen 1953 och gjorde den till lag 1994.

    SvaraRadera
  20. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  21. re hugo: uppenbarhetsrekvisitet infördes 1979 efter en dålig grundlagskompromiss mellan de borgerliga och socialdemokraterna, så Ola Ullsten, Torbjörn Fälldin och Palme torde vara ungefär lika skyldiga. Utredningens (fri och rättighetsskyddsutredningen, tillsatt 1977) ordförande den gången hette Gunnar Heckscher vilket tyvärr inte gjorde resultatet bättre. Från början fanns i RF (Grundlagsberedningens förslag) ingen rättighetskatalog utom några ord om strejkrätten (!), den positiva föreningsfriheten och yttrandefriheten.

    Vad gäller föreskriftsprövning (eller "lagprövning") ansågs det ha funnits en starkt begränsad sådan rätt för domstolarna genom konstitutionell praxis, och det var också vad man tänkte sig i de första förarbetena. Frågan i efterhand är om inte det hade varit bättre utan RF 11:14 och dess halvhjärtade idé om domstolars lagprövningsskyldighet, så hade praxis kunnat utveckla sig ifred. Så innan man ropar på stora grundlagsförändringar så ska man läsa resultatet noga..

    SvaraRadera
  22. Grinig, och vad är det då för fel på en författningsdomstol? Det är ingen stor förändring egentligen utan ger oss en sund maktdelning som säkerställer enskildas rättigheter och håller den politiska adeln i stramare tyglar. Äganderätten bl a så hej och adjöss till extremvänstern. Alla fattar nog varför Ohly och sossarna är emot.

    SvaraRadera
  23. Visst.

    Frihet är att politiska domstolar.

    SvaraRadera
  24. Alla domstolar är politiska - i den mening att de upprätthåller av politikerna stiftade lagar.

    (Dessutom är de, förfärande nog, politiskt sammansatta. Maktdelning, godnatt.)

    Så visst har Micke på sätt och vis rätt när han kallar en konstitutionsdomstol för politisk. FGör även grundlagen och Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna (som nu är svensk lag) är från början skrivna av politiker.

    Men att hävda att en konstitutionssomstol som skall uppätthålla de övergripande medborgerliga fri- och rättigheterna och skydda grundlagen från tillfälliga politiska nycker är politisk - det är att ge sig ut på tunn is.

    Då borde det politiserade rättsväsendet i Sverige i dag vara ett mer påträngande och akut problem. Det som tillåter Sverigedemokrater att döma svartskallar till fängelse - inte för att de är skyldiga, utan för att de är svartskallar.

    SvaraRadera
  25. Hax, vet inte vad du syftar på med SD, men självklart är systemet med nämndemän tveksamt eftersom det endast är förtroendevalda som kommer ifråga.
    Allmänna domstolar är bättre än förvaltningsdomstolar som är rena rama döden och en parodi på allt vad rättvisa heter. De gör genomsyn efter genomsyn för att kunna dömma som statsmakten vill. Det är ett enda stort skämt och tillika ett horande som saknar all motsvarighet.

    SvaraRadera
  26. Hax, vet inte vad du syftar på med SD

    Tillämpat på ditt svammel om extremvänstern (socialdemokraterna och vänsterpartiet) så betyder det att du inte kommer att få just den domstol du fantiserar om och det kanske inte är så jävla dumt.
    Skydd åt bägge håll.

    SvaraRadera
  27. Micke, vari ligger problemet för dig med en författningsdomstol?

    SvaraRadera
  28. Jag har bara problem med den version av författningsdomstol som du beskriver, vilken ger tolkningsföreträde åt högern gentemot dom 50 procent av befolkningen som du identifierar som extremvänster.

    En demokratiskt grundad författningsdomstol har jag inga problem med.

    Hur en sådan ska fungera kan inte definieras av en högeregering ensam utan övriga partier.

    Den skulle i så fall inte bli något annat än en ren politisk domstol.

    SvaraRadera
  29. Här är jag inte med i dina tankegångar och misstänker du blandar bort korten.

    Det enda jag och många med mig vill ha, är en politiskt oberoende tillsatt domstol som tolkar svensk lagstiftning mot bakgrund av vår grundlag, Europakonventionen och EG-rätten i förekommande fall. Inget annat.
    Jag förstår inte hur detta kan vara höger!

    Galna högernissar liksom populistiska vänstertomtar hålls på mattan till förmån för enskildas rättigheter. Ytterst handlar det om att tämja statens och politikernas makt över enskildas liv.

    SvaraRadera
  30. "så hej och adjöss till extremvänstern. Alla fattar nog varför Ohly och sossarna är emot"


    Hur ska detta citat relateras till det du nu säger om vad domstolen ska ägna sig åt?

    SvaraRadera
  31. Ganska enkelt egentligen, kommunister och för den delen många sossar, vill avskaffa/begränsa äganderätten som finns inskriven i grundlag o konvention. Därtill reglera och försöka bestämma hur vi vårdar vår avkomma m m. Exemplen är otaliga över det politiken inte skall bry sig om.

    Jag finner det oacceptabelt, mitt privatliv är mitt eget hägn som ingen politiker skall bry sig om. Av detta skäl förordar jag en politiskt OBEROENDE författningsdomstol som skyddar enskildas rättigheter enligt grundlag.

    SvaraRadera
  32. Exemplen är otaliga över det politiken inte skall bry sig om.



    Jaha och vilka ska bestämma att dom inte ska göra det?

    Räcker det med dig?




    Ganska enkelt egentligen, kommunister och för den delen många sossar, vill avskaffa/begränsa äganderätten som finns inskriven i grundlag o konvention.

    Vill dom?

    SvaraRadera
  33. Det är inget fel alls på en författningsdomstol, även om man inte ska vänta sig några underverk, tyvärr tror jag inget parti när det kommer till kritan kommer att vilja införa en sådan. Antalet författningsdomstolar som införts i fredliga och demokratiska länder är ganska begränsat. Författningsdomstolar verkar oftast vara en effekt av övergångsperioder (Österrike 1919, Tyskland 1945, Frankrike 1958, Grekland 1972, Spanien 1978, de östeuropeiska staterna efter 1989). Annars är mina pengar snarare på en mer radikal domstolspraxis, det enklaste vore att avskaffa uppenbarhetsrekvisitet.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.