2008-08-13

Äntligen ett vettigt bredband

I ett par år har jag nu haft min belgiska internetuppkoppling via ett slött 3G-modem hos Proximus (Belgacom).

Fasta linor i det här landet har jobbiga volymgränser och montören kan komma mellan nio och fem. Någon gång de närmaste tre veckorna, oklart när. Så jag har suttit på min suruppkoppling och väntat på något bättre.

Och se! Nu finns det något som till och med är bättre än vad jag kan hitta i Sverige – Clearwire. Det är typ wifi-uppkoppling via ett kraftfullt modem och trafiken går på en speciell frekvens. Inga kablar, ingenting att krångla med. Kontakten i eluttaget, ethernetsladden i datorn – och det funkar utomordentligt bra!

45 euro i månaden med fri trafik i en hastighet av 3 Mbps (1 Mbps 35 euro, 2 Mbps 40 euro) – jämfört med min gamla 3G-uppkoppling för 55 euro och max 5 Gbg/månad.

Är jag ute på fältet löser jag uppkopplingen med en annan fiffighet – Mobistars 3G-uppkoppling, där man bara betalar för den tid man använder. (5 euro/månad + 1 euro per dag som man använder uppkopplingen. Dock max 1 Gb/mån.)

Plötsligt gick Belgien från att vara uppkopplingarnas u-land, där allvarliga människor försöker trycka in runda kontakter i fyrkantiga hål till att ha de smidigaste och mest flexibla lösningar jag har stött på so far.

Någon borde ta upp franchisen på Clearwire i Sverige...

10 kommentarer:

  1. Ja wifi till hela svenska folket kommer nog om inte FRA får koppla in sig på kabel.

    SvaraRadera
  2. Ghaa, låter som om Belgien har samma uppfattning om kundservice som Holland. Mellan 09:00 och 17:00 känner jag igen mycket väl. Dessutom brukar det inte fungera efter att de kommit heller. När man då ringer eller går direkt till en butik (oftast att rekommendera) möts man av en likgiltig attityd. "Det är inte mitt fel", följt av en lång diskussion med långtgående undanflykter, allt för att de ska slippa knappa lite i sin dator.

    Ibland är det bättre att lösa saker och ting själv. En bekant till mig bytte lägenhet, i samma hus. Istället för att ringa och ända adress för telefon och internet drog hon om kablarna själv. Dock på lite konstigt zick-zack-vis som gör att det bitvis ser ut som gigantiska spindelnät i taket.

    SvaraRadera
  3. Hemsidan var inte speciellt informativ tekniskt. Är det Wifi (802.11) eller kanske WiMax? Vilket frekvensband används?

    Mats

    SvaraRadera
  4. Från FAQen på den engelska varanten av den belgiska sidan:

    How secure is the connection? Is it more secure than Wi-Fi?

    Your Clearwire connection is very secure. That’s because Clearwire wireless technology uses OFDM transmission protocol, featuring a design standard that includes secure wireless data transmission. Wi-Fi operates on unlicensed 2.4GHz frequencies, making it vulnerable to scanning and packet interception. Clearwire operates at licensed 3.5GHz frequencies. Licenced frequencies and OFDM make for a very secure connection.

    SvaraRadera
  5. VARNING!

    Clearwire är ett riktigt skitföretag och jag har haft problem med dem i snart ett år. Det är inget fel på den tekniska biten men att ha kontakt med fakturaavdelning och liknande bestyr är en mardröm utan dess like.

    SvaraRadera
  6. Vad är det om inte krångel att hålla på med TVÅ sketna bredbandslösningar? En hemma och en ute på fältet!?!? HAHAHA!! Det dummaste jag hört.

    Tacka vet jag exempelvis Tre (bl.a. här i Sverige men även i andra länder). 199 kronor i månaden för 7.2 Mbit/s och fri datatrafik. Inget krångel och inget juckande.

    (Finns även som kontantkorts-variant för nyliberaler som inte klarar en kreditprövning. ;-)

    SvaraRadera
  7. Man kan även köpa Tre-lösningen med en router från Huawai. Ger ungefär dubbelt så bra mottagning som donglen

    SvaraRadera
  8. Även om man bara skulle få skithastighet på 3G kan man numera få fart på signalerna genom en fiffig 3g förstärkare. Passar bra för er som vill ha fart i båten eller sommarstugan. Jag har beställt en för att testa, det kan ju inte bli sämre i alla fall! Wimax är himla bra i öppen miljö, alltså mindre bra bland skyskrapor, bättre i byar och villaområden.

    Clearwire finns i Finland och Danmark. Undras om det är så portabelt att man kan köra i valfritt land?

    SvaraRadera
  9. Lars: Vi talar Belgien här, ett utvecklingsland.

    I Sverige kör jag naturligtvis Tre.

    Jag tror att CW skulle slå även i Sverige. Dock med lite högre hastighet. Bara en sådan sak som att man kan ta det med sig om man flyttar. Eller till kontoret eller sommarstugan.

    SvaraRadera
  10. Det finns redan sk. mobilt bredband i Sverige som ær mycket bættre æn Clearwire.

    Angående kundservice så fick jag mitt bredband 6 timmar efter bestællning i Oslo från GET, helt oslagbart och mycket føredømligt. Modemet blev levererat, utan extra kostnad, klockan 7 på kvællen och allt fungerade direkt.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.