2008-09-06

En fri svensk filmare

Nu skall jag göra reklam för en film som jag ännu inte har sett, vilket möjligen kan vara lite vågat.

Men utöver från att konceptet för Peter Pontikis film Vampyrer känns lite lovande (vampyrerna är vanliga svenskar, utan en massa hokus pokus, men med en del problem med att leva i ett modernt samhälle) – så finns det en sak som jag tycker är värd att notera:

Filmen är gjord utan en massa filmstöd och skattepengar. (En liten slant från Film i Mälardalen lades visserligen in i slutredigeringen.) Pontikis gjorde istället en lågbudgetfilm med materialsponsring från filmteknikföretag, som spelades in under två månader med studenter på Dramatiska Institutet. Budgeten hamnade på c:a 300.000 kr.

Visst vore det kul om en lågbudgetfilm, gjord utanför den svenska filmbyråkratin, skulle slå!

Läs mer här, här och här.

(Tipstack: Karin)

8 kommentarer:

  1. Filmen ska tydligen vara värdelös...

    SvaraRadera
  2. Låt mig säga så här:

    En film som under minst fem sekunder kan visa en och samma scen utan vare sig klipp, zoom eller glidning, får min uppmärksamhet i mer än 15 minuter.

    Tyvärr är det ytterst få filmer eller TV-serier som klarar av att leva upp till detta kriterium. Något som tillhör videokamerahantering 1.01.

    Jag hade härom dagen det tvivelaktiga nöjet att se Die Hard 4. Maken till sönderklippt film var det länge sedan jag såg. De flesta scener var helt enkelt obegripliga eftersom de var så fullständigt sönderklippta att man inte ens fattade vad som var upp eller ner (ex.vis scenen med bilen i hisschaktet).

    Om detta är Hollywoods svar på de förmenta förlusterna på grund av piratkopiering, så hoppas jag verkligen att de så snart som möjligt konkar.

    Om den här svenska filmen, som alltså inte fått del av de hundratals miljoner som kultursnobbarna i Stockholm distribuerar till Politiskt Korrekta Filmare, klarar av mitt ovanstående lackmustest, så önskar jag den all lycka och framgång -- oavsett hur simpelt manuset än må vara.

    SvaraRadera
  3. För övrigt tycker jag att det är märkligt med en blogg som inte har några som helst länkar till tidigare eller senare inlägg.

    HAX, har du någon speciell tanke bakom att inte ha en så självklar (IMHO) funktion på din blogg? Eller är det bara jag som missat någon funktion här?

    SvaraRadera
  4. Menar du bloggarkiv? Högerspalten!

    Kanske lite dålig placering, när jag tänker efter. Kan flytta upp den till gröna rutan.

    SvaraRadera
  5. Die Hard 4.0 existerar för övrigt i två versioner. En "snäll" verison utan svordomar (den officiella) och den vanliga versionen där John McClane beter sig som brukligt. Jag vet inte vilken version du, Björn, såg. Men särskilt bra är Die Hard 4.0 i vilket fall inte... Nä, den första filmen är the original and best.

    En svensk film som alla borde se är Smala Sussie. Om den fått stöd av svensk filmindustri har jag aning om, men rolig är den.

    SvaraRadera
  6. HAX, nej jag menar en länk till föregående och en till nästa artikel, upptill eller nertill.

    Hans, jag håller helt och hållet med dig beträffabde Smala Sussie!

    SvaraRadera
  7. Björn: Någon sådan funktion har jag inte hittat i Blogger...

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.