2008-09-06

Teledatalagring eller loggningslag?

Vems idé är det att börja kalla teledatalagringen för loggningslag?

Är det något dokument från regeringen som jag har missat? Är det en PR-fint för att blanda bort korten? Eller är det bara någon som vill skriva in ett eget ord i SAOL?

Det är tillräckligt många olika saker på gång och tillräckligt många olika begrepp att hålla reda på som det är. Det sista vi behöver just nu är att börja byta namn på saker och ting.

Det hette teledatalagring när Bodström utarbetade förslaget, det är teledatalagring som har använts för att beskriva den lag som EU vill tvinga på oss. Så varför byta namn?

16 kommentarer:

  1. If you can't beat them, confuse them...

    SvaraRadera
  2. Det är väl som brukligt, nån inkompetent journalist som inte begriper vad den skriver om och vill få det att se bra ut textmässigt...

    SvaraRadera
  3. Är det svenska akademiens ordlista (SAOL) du menar med SOL?

    SvaraRadera
  4. "Så varför byta namn?"

    Kanske bara en association till dess praktiska betydelse. Det är ju det teledatalagringen går ut på, att logga trafikdatat.

    //ST

    SvaraRadera
  5. Skulle tro att det är ett PR-trick.

    Precis som "Köra ihjäl fotgängare vid övergångställen"-lagen blev Zebra-lagen.

    Zebror ÄR gulliga

    //Smen

    SvaraRadera
  6. Desinformation och förvirring i stället för information. Hmm vart har jag hört det förut ;)

    SvaraRadera
  7. Jag tror att det är IDG som har börjat med loggnigslag:

    http://www.idg.se/2.1085/1.177783

    En intressant artikel

    SvaraRadera
  8. Kan nån med lite djupare EU-kunskaper än jag ta reda på om Sverige skulle kunna få direktivet förkastat av ECJ om kommissionen stämmer oss för att vi inte implementerat direktivet?

    Irlands case om kompetensen är väl för övrigt inte klart än?

    SvaraRadera
  9. "Jag tror att det är IDG som har börjat med loggnigslag:"

    I rest my case.

    SvaraRadera
  10. Jag skulle kunna ana att det är två lagar en för att hitta "socio-mönster" en för att mappa dessa mönster mot en log med alla kommunikationsutbyten.

    Nice jobbat! NOT..

    SvaraRadera
  11. Inför de dessa lagar kommer jag flytta till ett "varmare" land..

    SvaraRadera
  12. Typ Afrika eller Sydamerika.. något sådant och kämpa att få dessa länder på kartan och inte alltid få resa andra klass..

    SvaraRadera
  13. - Nej vem vill leva i ett icke demokratiskt samhälle?

    SvaraRadera
  14. - Bara skoja, kommer inte flytta på mig, tänker inte låta mig skrämmas av Er.
    - Tycker faktiskt lite synd om Er där inne bakom gallret.
    - Skall vi ta en fika på stan och lösa problemen?
    - Ta en dans tillsammans du och jag?

    SvaraRadera
  15. - Till Fri musik och glada barn..

    SvaraRadera
  16. Bästa "rippade" citat idag:

    - ” We have to do things We’ve never done before In order to have things We’ve never had before..” by Cynthia McKinney

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.