2008-11-22

Man tackar och bockar!

I Expressen pekas denna blogg ut som Sveriges mest inflytelserika politikblogg. Länk»

Man tackar!

Gissningsvis är detta ett resultat av det buller som jag ställde till med i sommras i FRA-frågan och om EU:s bloggreglering. Det gav väldigt mycket uppmärksamhet – och har påverkat politiken. (I FRA-frågan är regeringen fortfarande pressad och när det gäller EU och bloggarna, så vann vi ju faktiskt!)

Samtidigt vill jag passa på att understryka att det är samarbetet som gör bloggosfären så stark och intressant. När vi bloggare drar åt samma håll i en fråga, då kompletterar vi varandra och bygger vidare på varandras insatser. Det är som ett stort, spontant grupparbete, som kan slå vilka politiker, byråkrater och PR-byråer som helst på fingrarna.

Dessutom är ni läsare ovärderliga – för att ni uppskattar vårt arbete, för att ni bidrar till det stora grupparbetet med era kommentarer och med alla era tips.

Läs även Expressens artikel Bloggarna kan avgöra nästa val. Länk»

Dessutom intervjuar tidningen Emma på Opassande, Mark Klamberg och mig. Länk»

Kul!

Det passar dessutom rätt bra med att jag släpper den lilla skriften Bloggarna som politiskt vapen om någon vecka.

För övrigt fyller denna blogg tre miljoner träffar vilken dag som helst, RSS-läsare oräknade.

17 kommentarer:

  1. Grattis HAX!

    Det erkännandet är du väl värd.

    Och ännu en gång - tack för ditt engagemang i frågor som FRA, IPRED, m fl.

    SvaraRadera
  2. Grattis HAX.

    Dessutom är det bar att du erkänner kollektivets kraft och styrka.

    SvaraRadera
  3. Grattis, Henrik!

    Men som bevakare av EU-frågor är du inte vatten värd...(knuff, knuff).

    /LD

    SvaraRadera
  4. Hmmm, en något haltande allegori inser jag med tanke på priset för diverse distributioner av vatten i våra dagar.

    Så visst, du är absolut värd vatten även som bevakare av EU-frågor.

    Men jag tror inte surbukar av sorten jag syftar på bekommer dig nämvärt då kritiken är av sådan art som i kommentarerna till ditt Anschluss-inlägg.


    /LD

    SvaraRadera
  5. Jag undrar en sak om det där du skriver om vad som gör bloggosfären så stark.

    Då måste väl ändå mena att de personer som står bakom dem går ut och gör nåt aktivt, konkret, eller hur?

    Själva skrivandet är ju som jag fattat det mest inom skrået, för de redan frälsta, liksom.

    Politiker sitter väl inte å läser samhällskritiska bloggar och låter sig påverkas av det?

    Så politiken skulle lika gärna kunna påverkas, utan alla bloggares skrivande, om alla som dessutom kommenterar bara blev ännu mer aktiva i sin direktpåverkan till sina politiska representanter lokalt, regionalt och på riksnivå.

    Men å andra sidan kanske det är bloggarna som är det sammanhållande kittet. Det är dom som är Föreningen man väljer att gå med i, på nåt vis, kanske?

    Jag är ju så jävla mossig ibland men jag kanske påpekar det uppenbara här, eller?


    /LD

    SvaraRadera
  6. Kul att du kom på första plats. Men apropå inflytelserika bloggar var finns Dick Erixon och Johan Ingerö?

    SvaraRadera
  7. "Gissningsvis är detta ett resultat av det buller som jag ställde till med i sommras i FRA-frågan och om EU:s bloggreglering."

    Det beror på hur man ser det:

    Från din artikel: "Listan baseras på antalet länkar som en blogg har fått från andra bloggar under perioden 1 juli till 30 september 2008."

    SvaraRadera
  8. Jag lägger till lite (synd att det inte går att redigera sina inlägg):

    Med den sortens mätningar borde ju några personer kunna starta upp några bloggar och länka jättemånga gånger till varandra (vilket i och för sig i princip har gjorts, alla bloggarna på listan är väldigt aktiva i att prata mot alla integritetsinskränkningar, och under tiden passar de på att lägga in extremt många länkar till varandra).

    Inget ont mot dig HAX, men många högerbloggare som inte är särskilt engagerade i FRA tänker självständigt med egna inlägg och länkar därför inte till andras. Det är nog därför både Erixon och Ingerö är utanför listan.

    SvaraRadera
  9. Grattis, grattis.

    "Det som håller på att hända nu är man håller på att få en hierarki, en institutionalisering, som reproducerar den maktordning som finns i den riktiga världen, säger Marie Demker."

    Det tror jag inte på. Inte så länge de flesta bloggarna är privata.

    SvaraRadera
  10. Låt oss hoppas att det politiska system vi ändå har, var och en må tycka det är bra eller dåligt, ändå fungerar och att några få högljudda bloggare inte tillåts kortsluta det demokratiska systemet.
    "Bloggmaffian" är högröstad men är den representativ för fler än sig själv? Helt klart är att ingen valt dem att representera någon!

    SvaraRadera
  11. Om Kejsaren är naken så spelar det väl ingen roll VEM som påpekar detta eländiga faktum???

    SvaraRadera
  12. Vill bara tacka för allt du gör för oss vanliga människor. Tur att det finns eldsjälar som du :)

    SvaraRadera
  13. LD "Jag undrar en sak om det där du skriver om vad som gör bloggosfären så stark.

    Då måste väl ändå mena att de personer som står bakom dem går ut och gör nåt aktivt, konkret, eller hur?"



    Vad jag främst tänker på är all den sakkunskap, analys och de argumnent som vaskas fram i bloggosfären.

    Om hundratals bloggare med tusentals kommentatorer tar tag i en fråga, då skapas ibland en faktabas och en stark argumentation som plockas upp i resten av samhällsdebatten – och som politiken / byråkratin har svårt att freda sig emot. De senare har varit vana vid att kunna klappa andra på huvudet och säga "Ja, ja, lilla vän. Men nu är det så här..." Det kommer de inte undan med längre.

    Resultatet av detta gigantiska grupparbete plockas även upp av media, andra samhällsdebattörer, uppkäftiga ungdomsförbund m.fl.

    SvaraRadera
  14. Mattias "Listan baseras på antalet länkar som en blogg har fått från andra bloggar under perioden 1 juli till 30 september 2008."


    Jo, det var ju under den tiden jag bråkade som mest om FRA - så till den milda grad att FRA till och med JK-anmälde mig.

    Det var även under denna tid som frågan om EU:s bloggreglering exploderade, där jag avslöjade och var först ute.

    Plus att det var då det började röra sig i frågan om EU:s telekompaket.

    Så visst, mätningen bygger bara på inlänkningar. Men jag tror att jag vågar vara så egenkär att jag kan hävda att det fanns en del substans bakom också. ;-)

    SvaraRadera
  15. Gubben ""Bloggmaffian" är högröstad men är den representativ för fler än sig själv? Helt klart är att ingen valt dem att representera någon!"



    Jag gör inte anspråk på att representera någon annan än mig själv.

    Men det verkar ju som om mina åsikter slår an en sträng hos folk. ;-.)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.