2008-12-11

Apropå stöd till bilindustrin


Klicka här eller på bilden för en större. mer läsbar variant.»

(Tipstack: Christer)

7 kommentarer:

  1. "Alla produktionsmedel åt folket. Fy fan för den där fria marknaden."

    En sak är säker, det är då inga fria, minimalt reglerade marknader utan statlig inblandning som byggt den här världen.

    Köper inte du skiten som produceras men som ingen vill ha, så gör gärna staten det åt dig för dina pengar.

    Hur länge ska vi stå ut med denna Statskapitalistiska, socialist- och Keynesinspirerade ekonomiska experimentverkstad?


    /Winston Smith

    SvaraRadera
  2. Ibland stämmer saker och ting bara för bra ihop med det man säger och skriver.

    Apropå det jag skrev ovan så läste jag strax därefter Erixons inlägg om Grekland och finner följande ord och citerar:
    "...där politikers fixande och trixande styr snarare än ekonomiska principer. (...) Politisk klåfingrighet är ett enormt gissel för marknaderna att hantera."

    Det är ju precis vad det handlar om. Vi måste sätta tvångströja på dessa politiker, NU!

    "You know, if government were a product, selling it would be illegal. Government is a health hazard. Governments have killed many more people than cigarettes or unbuckled seat belts ever have."
    – P.J. O'Rourke


    /Winston Smith

    SvaraRadera
  3. Den var kul!

    Men en intressant grej är att nya Ford Mustang säljs för ca 400 000 kr i Sverige (i USA är de dock betydligt billigare). Och de är inte ett dugg bränslesnåla. I höst kommer en snarlik Chevrolet Camaro.

    Detroit kanske har satsat på fel häst? De kanske borde satsa mer på amerikanska klassiker än på ekonomibilar som japanerna är bättre på? De kan ju om de vill!

    SvaraRadera
  4. Och samma sak med skivorna, köper du inte våra värdelösa skivor så tar vi dina pengar..
    och gör intrång i ditt hem.

    SvaraRadera
  5. De pengar som USA:s regering ger åt sina biltillverkare är dock en liten summa i jämförelse med vad bankerna och finansbolagen fått.

    Och det är astronomiska belopp det handlar om.

    Här är en jämförelse av de lån och ganatier som USA utfärdat under de senaste månaderna, i jämförelse med vad samtliga krig och större projekt som USA varit med i sedan nationen bildades, omräknat till dagens penningvärde. Kostnaden för finanskrisen är STÖRRE ÄN ALLA KRIG TILLSAMMANS, en kostnad som lastas på de amerikanska skattebetalarna. Hittills motsvarar summan 62% av USA:s BNP. Hur länge kommer detta att kunna fortgå?

    http://www.kitcocasey.com/articles/2436/the-real-cost-of-the-2008-recession-12-9-08/

    http://www.bloggingstocks.com/2008/11/26/the-bailout-so-far-7-8-trillion/

    http://www.nytimes.com/imagepages/2008/11/26/business/20081126_FED_graph1.html

    SvaraRadera
  6. Bara en efterbliven anser att amerikanska bilar är "shitty".

    De består i allt väsentligt av ett antal system, producerade av företag som levererar till hela bilindustrin. GM m fl paketerar dem i stora karosser för en marknad där familj fortfarande är ett levande begrepp.

    Prius och dylik skit är till för att smörja lättledda liberaler och dra uppmärksamheten från strategin att sälja Tundra och andra bensinslukare.

    Problemet för Big Three är naturligtvis att UAW sänker dem genom att åsamka dem skyhögt högre personalkostnader än de japanska konkurrenterna.

    Död åt facket.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.