2009-01-14

Kan vi verkligen ha... sådana?

Enligt Expressen pågår diskussioner inom moderaterna om Fru Bildts, Anna Maria Corazza Bildts, placering på partiets valsedel inför EU-valet i sommar.

Hon kom trea i provvalet. Men ingen verkar veta vad hon tycker eller om hon kan något.

Den avgående Europaparlamentsledamoten Charlotte Cederschiöld har sina egna funderingar.

"Hon är ju katolik och italienare, så hon står väl antagligen Berlusconis parti ganska nära. Men jag vet inte var hon står" säger Cederschiöld. Det är dock lite oklart om hon tycker att det där med religionen och födelselandet är bra eller dåligt. Min gissning är att hon reflexmässigt gör sig till tals för den svenska punschverande-höger som fortfarande betraktar papister och gipskatter med viss misstänksamhet. För detta är väl inte riktigt det lämpliga ordvalet för ett neutralt konstaterande?

Det är nästan så jag tycker lite synd om Corazza Bildt. Men bara nästan. Att glida in i EP utan att någon vet vad man tycker och vad man kan, bara för att man är gift med utrikesministern – det känns som en rätt världsfrånvänd strategi. (Men den kan fungera.)

Expressen»

(Tipstack: Erik)

15 kommentarer:

  1. Att knulla sig till förmåner och status är ju en uråldrig och trevlig tradition. Makt förför.

    Bara man inte knullar till sig kontanter, förstås. Sånt är ju olagligt.

    SvaraRadera
  2. Gjorde hon ingenting av betydelse i Forza Italia?

    SvaraRadera
  3. FI fanns väl knappt när hon lämnade Italien?

    SvaraRadera
  4. Och så själva antagandet: katolik + italienare = Berlusconi. :-)

    SvaraRadera
  5. Enligt flera träffar på webben har hon varit medlem i Forza Italia. Är även nästan säker på att jag sett henne i TV och sagt att hon stödjer partiet inför ett parlamentsval ...

    SvaraRadera
  6. Hej, detta säger väl mer om partiet än om henne.

    Klart att jag förstår spekulationerna.

    Men om demokratin har sin gång kommer hon troligen inte bli vald om hon inte kunnat visa upp kompetens och ledarskap på egna meriter.

    Historien har en del att säga om framtiden, men knappast tillräckligt för att förutsäga, eller?

    Det tråkiga är nämligen när man extrapolerar. Detta synsätt ger inget utrymme för genombrottsresultat.

    På västkusten har ett litet test som jag berättar om som ren kuriosa:
    KRABBHINKEN
    1. Ta fram en hink
    2. Lägg ned tre krabbor
    3. Observera vad som händer

    Vad tror du?

    Några brukar svara att krabborna klättrar ur hinken, men de som svarar så är inte födda på västkusten!

    Det som händer är att när en krabba börjar klättra upp på sidan upp till kanten så tar en annan krabba tag och drar ned den igen. och det upprepar sig gång på gång.

    Det kanske är väl provocerande att göra detta inlägg som första kommentar, för här finns väl inga krabbor!?

    //Olle

    SvaraRadera
  7. AMCB "Jag bodde inte i Italien längre när han kom till makten. Och jag har aldrig varit inblandad i italiensk inrikespolitik." till Expressen.

    SvaraRadera
  8. För egen del struntar jag fullständigt i vilket parti som plockar in vem på sin lista.
    Jag kommer att slänga mitt röstkort och ägna mig åt annat än att följa EU-valrörelsen.
    Det finns ingen anledning att rösta i det valet.

    SvaraRadera
  9. Hennes exakta politiska kunskaper kan jag inte uttala mig om, dock har hon arbetat många år för italienska UD så någon politisk kompetens bör hon ha.
    Jag vet av egen erfarenhet att hon är språkkunnig och social, egenskaper icke att förakta i Bryssel. Ryktena om hennes dåliga svenskkunskaper är trams. Det är inga som helst problem att föra ett samtal på svenska med henne.

    SvaraRadera
  10. Anledningen att hon är med på listan är att hon behöver ett välbetalt glidarjobb i bryssel nu när Calle Bildt skall bli EU-komissionär

    SvaraRadera
  11. Vad är det som är så dramatiskt fel med Forza Italia? Åtminstone jämfört med andra italienska partier? Detta är en helt seriös fråga som jag hoppas någon kan svara på utan att komma dragande med slentrianutspel om Berlusconi's grodor...

    SvaraRadera
  12. TROLLVARNING: "Anonym"

    SvaraRadera
  13. Jag har alltid och kommer alltid att motsätta mig all form kvotering. Således har moderaterna effektivt tillintetgjort sin chans att förtjäna min röst, vilket är synd eftersom Fjellner verkar vara en habil kille. Men, en personröst på honom är ju även en röst på Moderaterna.

    Det kanske blir Piratpartiet trots allt, i mitt första val.

    SvaraRadera
  14. Forza Italia - skall det vara ngt konstigt?

    Ett stort parti som många medborgare röstar på, ett toppstyrt parti med mängder av klienter och klientorganisationer i samhället o fullt inflytande på media, ffa etermedia.

    I Sverige har via Forza Svezia - Socialdemokraterna!

    SvaraRadera
  15. Charlotte Cederschiöld hyllade själv Berlusconi i Expressen den 1 juli 2003. Har hon bytt åsikt om Berlusconi nu? Anser Cederschiöld att han inte längre är rumsren eller vad?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.