2009-05-12

Grönt ljus för Hadopi i Frankrike

Så har den franska deputeradekammaren godkänt den så kallade Hadopi-lagen.

Förmodligen kommer den även att gå igenom i senaten. Sedan är det kört för ett fritt internet i Frankrike. Fildelare kommer att stängas av. (Hur nu det skall gå till.) Statliga spionprogram kommer att installeras på franska folkets datorer. Och så vidare.

Följ utvecklingen på Le domain d'Anaïs.

När telekompaketet föll (eller i vart fall delar av det gick till förlikning) i Europaparlamentet förra veckan, då föll också de sista formella hindren mot Hadopi.

Europaparlamentet röstade visserligen ja till tillägg 138 (om att fildelare inte får stängas av från internet med mindre än rättslig prövning). Men eftersom detta innebar att kompromissen om den så kallade Trautmann-rapporten (som 138 var knuten till) föll – så gick allt, inklusive 138:an, till förlikning. Alltså kan Sarkozy & Co nu strunta i 138:an.

I kompromissen om Trautmann/138 fanns en text som svensken Gunnar Hökmark varit med och kompromissat fram. Den löd...

"Measures taken regarding end-users' access to or use of services and applications through electronic communications networks shall respect the fundamental rights and freedoms of natural persons, including in relation to privacy, freedom of expression and access to information and the right to a judgment by an independent and impartial tribunal established by law and acting in respect of due process in accordance with Article 6 of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms."

Detta är i och för sig en svagare, luddigare, skrivning än 138:an. Men när tillägg 138 röstades igenom – då gick ju både 138 och kompromissen om Trautmann-rapporten (med texten ovan) till förlikning. Och – hokus pokus – så var alla skrivningar som kan stoppa Hadopi borta.

Jag har tidigare nämnt att vi kanske skulle kunna leva med den svagare skrivningen i kompromissen. Men nu har vi alltså inte ens den. Prosit!

(Nu skall jag inte vara allt för hård i mitt omdöme. Hade jag suttit i Europaparlamentet, då hade kanske även jag röstat för 138:an i stridens hetta – och varit en av de övertaktiserande ledamöter som orsakat denna soppa.)

Den sista kängan mot Hadopi (och liknande lagar i andra länder) var tillägg 166 till den så kallade Harbour-rapporten. Det löd...

"Member States shall ensure that any restrictions to users' rights to access content, services and applications, if they are necessary, shall be implemented by appropriate measures, in accordance with the principles of proportionality, effectiveness and dissuasiveness. These measures shall not have the effect of hindering the development of the information society, in compliance with the Directive 2000/31/EC, and shall not conflict with citizens' fundamental rights, including the right to privacy and the right to due process."

Detta tillägg föll med siffrorna 174 för och 447 mot.

Jag hävdar fortfarande att det hade varit möjligt att få Europaparlamentet att rösta för 166:an, precis som det gjorde förra året. [Edit: Då drevs ett förslag brett, av både Fjellner (m) och Svensson (v).]

Men detta slarvades nu bort genom att stödet för 166:an inte skedde på en front, med bred politisk uppslutning – utan splittrades upp och retablades på flera olika håll och under flera olika hattar (bl.a. CRA). Uppenbarligen skedde detta av partitaktiska skäl inför det stundande EU-valet. I dag står det klart att det var ett allvarligt misstag.

Så nu står vi där. Och nu tänker fler länder följa i Frankrikes fotspår och anta Hadopi-liknande lagar.

SvD | DN | SR Ekot | Aftonbladet | Expressen | Nyheter24.se

45 kommentarer:

  1. Grattis!
    Nu har Sarko fria händer. Vänsterpartiet har lyckats!

    SvaraRadera
  2. Nu har (v), (mp) och (jl) lyckats gå Sarkozys ärenden, skulle jag säga.

    SvaraRadera
  3. Ett förlorat territorium kan alltid återtas. Håll tappt så vänder vi förlusten till seger genom EU nu när vi inte längre kan avfärdas som alarmister med Frankrike som avskräckande exempel.

    SvaraRadera
  4. gött, nu kör vi, nu dör vi!

    SvaraRadera
  5. fredricl: Så skall det låta!

    Och inför nästa match skulle det underlätta en del om vissa tog sitt förnuft till fånga:

    http://henrikalexandersson.blogspot.com/2009/05/telekompaketet-om-bara-viljan-finns.html

    SvaraRadera
  6. På sikt kommer Internet att vridas ur händerna på gräsrötterna och omvandlas till ytterligare en urvattnad manipuleringskanal för makten och etablissemanget, helt i linje med deras ständiga och outtröttliga strävanden att påvisa sitt berättigande, allt för att vi skall känna oss trygga och veta att vi är skyddade från allt det hemska som frodas där ute i den oreglerade, dekadenta cyberrymden.

    Kan ingen stänga av den där kryptokommisen Sarkosy istället?

    /LD

    SvaraRadera
  7. Tycker nog att HAX är lite hård i sin analys, jag menar att:

    1) Parlamentariker gör rätt att rösta efter sin övertygelse, det verkar konstigt att hävda att de skulle ha röstat "taktiskt" om 138:an. Observera också att parlamentet gjort en kraftig markering mot ministerrådet.

    2) Utgången i ministerrådet beror på politiska styrkeförhållanden. Vi får den politik vi röstat för, men styrkeförhållanden kan ändras, inte minst i EP-valet.

    3)Hadopi genofördes under hård politisk kamp i Frankrike och en stor del av befolkningen är upprörda. Sarkozy kan röstas bort i nästa val.

    Håller med fredricl, exemplet Frankrike/Hadopi kan bli ett mäktigt argument för de goda krafterna i EP-valet(och detta i hela Europa).

    SvaraRadera
  8. Nu har det gått för långt! Med all önskvärd tydlighet har det visat sig att Frankrike inte har någon rätt att fortsätta existera som nation.

    Landet måste styckas upp i ett antal lydriken som får överlämnas till dess grannländer, befolkningen får tvångsdeporteras till avlägsna länder där deras kultur kan upplösas.

    SvaraRadera
  9. Med flexibilitet så ska det gå vägen nästa gång, det gäller att prioitera och låta realpolitiken ta mindre plats. Se: Telekompaketet och realpolitik. Vi får inte bli paralyserade när det kommer något nytt som kan heta "mener". (länk

    SvaraRadera
  10. -------- Original Message --------
    Subject: [FRI-aktiv:1011] [Fwd: Re: [iindep-hub] "In defence of the Citizens' Rights Amendments"]
    Date: Sat, 25 Apr 2009 21:50:20 +0200
    From: Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v)


    svar från gibus: "go go go"


    Nåt svar från Miljöpartiet? Vad väntar dom på?

    Vi *måste* få feedback från, Olle och Ek i ALDE!!!

    Och vad pysslar Fjellner med? Om han inte splittrar EPP med att lägga
    166:an med Cappato så går det åt helvete.

    Hör ni det, DET GÅR ÅT HELVETE OM INTE FJELLNER LÄGGER 166:AN!
    ==============================================================


    //Erik

    -------- Original Message --------
    Subject: Re: [iindep-hub] "In defence of the Citizens' Rights Amendments"
    Date: Sat, 25 Apr 2009 20:58:07 +0200

    Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v) a écrit :
    > Updated:
    >
    > http://werebuild.eu/wiki/index.php/Why_166_and_138
    >
    > Pasted below. Feedback welcome inline :-)
    >
    > I hope we made it work with your points.

    Yep, thx very much. And now everyone, go go go, support the Citizens'
    Rights Amendements!

    SvaraRadera
  11. -------- Original Message --------
    Subject: [FRI-aktiv:1423] [Fwd: FW: Please support am 166 in the Harbour report]
    Date: Thu, 07 May 2009 15:55:43 +0200
    From: Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v)

    Kan vara bra att veta. Fjellner försökte faktiskt.

    Men som sagt, jag fattar inte varför han skickade ut det 15:06 på tisdag
    när deadline för att lägga ändringsförslag var 12:00 onsdag.

    //Erik

    -------- Original Message --------

    From: FJELLNER Christofer
    Sent: Tue 4/28/2009 3:06 PM
    To: ADAMOU Adamos; VALEAN Adina Ioana; SEVERIN Adrian;
    'agata.bialas@pro.onet.pl'; HUTCHINSON Alain; LIPIETZ Alain; CERCAS
    Alejandro; BATTILOCCHIO Alessandro; ALVARO Alexander; LAMBSDORFF
    Alexander Graf; SAKALAS Aloyzas; SMITH Alyn; WIJKMAN Anders; LOSCO
    Andrea; TARAND Andres; DUFF Andrew; SZEJNA Andrzej Jan; WIELOWIEYSKI
    Andrzej; BEER Angelika; HEDH Anna; IBRISAGIC Anna;
    'anne.e.jensen@post.tele.dk'; LAPERROUZE Anne; JÄÄTTEENMÄKI Anneli;
    NEYTS-UYTTEBROECK Annemie; 'anne.vanlancker@telenet.be'; SÁNCHEZ PRESEDO
    Antolín; MASIP HIDALGO Antonio; 'apodima@otenet.gr'; FRANÇA Armando;
    DEGUTIS Arunas; WESTLUND Asa; PAPARIZOV Atanas; DUHRKOP Barbara; STAES
    Bart; PATRIE Beatrice; 'beniaminodonnici@virgilio.it'; HAMON Benoît;
    VERGNAUD Bernadette; LEHIDEUX Bernard; 'bernard.poignant@wanadoo.fr';
    RAPKAY Bernhard; 'biuras@paleckis.lt'; 'b.raeva@ndsv.bg';
    'briansimpson.labour@virgin.net'; 'brie.europabuero@t-online.de';
    THOMSEN Britta; 'b.weiler.mdep@t-online.de'; LANG Carl; CARNERO GONZALEZ
    Carlos; 'carolinelucas@greenmeps.org.uk'; BOURSIER Catherine; GUY-QUINT
    Catherine; TRAUTMANN Catherine; MARINI Catiuscia;
    'cetatenieuropeni@gmail.com'; 'chrisdaviesmep@cix.co.uk'; PRETS Christa;
    SCHALDEMOSE Christel; FJELLNER Christofer; GIBAULT Claire; TURMES
    Claude; FAVA Claudio; 'contact@gary-titley-mep.new.labour.org.uk';
    BOTOPOULOS Costas; BUSOI Cristian Silviu; 'cstihlermep@btconnect.com';
    SARBU Daciana Octavia; ROTH-BEHRENDT Dagmar; COHN-BENDIT Daniel; DAIANU
    Daniel; STROZ Daniel; JØRGENSEN Dan; BUDREIKAITE Danute; ROSATI Dariusz;
    HAMMERSTEIN David; MARTIN David; 'deputado@paulocasaca.net';
    'diana@dianawallismep.org.uk'; PAPADIMOULIS Dimitrios; STERCKX Dirk;
    GOTTARDI Donata; VERALDI Donato Tommaso; CORBEY Dorette;
    'Dr.Heinz.Kindermann@t-online.de'; ESTRELA Edite; HERCZOG Edit; FERREIRA
    Elisa; 'elly.degroen-kouwenhoven@europarl.europa.eu'; ATTWOOLL Elspeth;
    'emanueljardim.fernandes@europarl.europa.eu'; 'emeijer@sp.nl'; MENENDEZ
    DEL VALLE Emilio; BOZKURT Emine; NICHOLSON Emma;
    'emorgan@welshlabourmeps.org.uk'; BARON CRESPO Enrique;
    'epbiuras_dickute@mail.lt'; MANN Erika; 'euro_office@cix.co.uk';
    'europa-buero@joleinen.de'; 'europa@constanze-krehl.eu';
    'europa@kreissl-doerfler.de'; 'europa@maaten.net'; SVENSSON Eva-Britt;
    'eva.lichtenberger@gruene.at'; TZAMPAZI Evangelia; GEBHARDT Evelyne;
    KIRILOV Evgeni; CIANI Fabio; UCA Feleknas; LE RACHINEL Fernand;
    'ferreira.anne@wanadoo.fr'; HYUSMENOVA Filiz Hakaeva; HALL Fiona;
    FERRARI Francesco; PLEGUEZUELOS AGUILAR Francisca; ASSIS Francisco;
    WURTZ Francis; VANHECKE Frank; RIES Frédérique; GRAEFE zu BARINGDORF
    Friedrich-Wilhelm; 'gabor.harangozo@mszp.hu'; GEORGIOU Georgios;
    ANDREJEVS Georgs; DEPREZ Gerard; ONESTA Gérard; SAVARY Gilles; CORDA
    Giovanna; KALLENBACH Gisela; CHIESA Giulietto; CATANIA Giusto; WILLMOTT
    Glenis; FÄRM Göran; BONO Guy; HEGYI Gyula; DAHL Hanne;
    'hannes.swoboda@spoe.at'; TAKKULA Hannu; ETTL Harald;
    'harlem.desir@free.fr'; RUEHLE Heide; FLAUTRE Hélène;
    'helmuth-markov@linkspartei-ohv.de'; KUHNE Helmut; LAX Henrik; WEBER
    Henri; BOESCH Herbert; BREYER Hiltrud; KRAHMER Holger; HUDGHTON Ian;
    FIGUEIREDO Ilda; IOTOVA Iliana Malinova; 'info@elisabeth-schroedter.de';
    'info@glante.eu'; 'info@kusstatscher.net'; 'info@sharonbowles.org.uk';
    SEGELSTRÖM Inger; 'inkamak@otenet.gr';
    'iratxe.garciaperez@europarl.europa.eu'; BELOHORSKA Irena; SZENT-IVANYI
    Istvan; HENIN Jacky; MADEIRA Jamila; ANDERSSON Jan; CREMERS Jan; FOURTOU
    Janelly; MULDER Jan; ONYSZKIEWICZ Janusz; KOHLICEK Jaromír; MORENO
    SANCHEZ Javier; HENNIS-PLASSCHAERT Jeanine;
    'jeanlambert@greenmeps.org.uk'; COTTIGNY Jean Louis; BENNAHMIAS
    Jean-Luc; BEAUPUY Jean Marie; CAVADA Jean-Marie; LE PEN Jean-Marie;
    KACIN Jelko; HOLM Jens; EVANS Jill; MASTALKA Jiri;
    'jmwiersma@planet.nl'; HASSE FERREIRA Joel; LEICHTFRIED Jörg; LEBECH
    Johannes; LAGENDIJK Joost; CHATZIMARKAKIS Jorgo; ORTUONDO LARREA Josu;
    PINIOR Józef; FRAILE CANTÓN Juan; HAUG Jutta; ARIF Kader;
    'karin.joens@t-online.de'; 'karin.riis-jorgensen@europarl.europa.eu';
    LIOTARD Kartika Tamara; BATZELI Katerina; BUITENWEG Kathalijne Maria;
    SAKS Katrin; 'klaus.haensch@spd.de'; 'koen.dillen@skynet.be'; VIGENIN
    Kristian; VIRRANKOSKI Kyosti; TRIANTAPHYLLIDES Kyriacos; TOKÉS László
    ASSISTANT; EK Lena; GERINGER DE OEDENBERG Lidia Joanna; JACOBS Lily;
    'Lindamcavan@lindamcavanmep.org.uk'; GRECH Louis; 'lroucek@socdem.cz';
    COCILOVO Luigi; MORGANTINI Luisa; CAPOULAS SANTOS Luis Manuel;
    YAÑEZ-BARNUEVO GARCÍA Luis; POLFER Lydie; JOUYE DE GRANDMAISON
    Madeleine; KOSANE KOVACS Magda; CSIBI Magor Imre; 'mail@mdossantos.com';
    MEDINA ORTEGA Manuel; CAPPATO Marco; PANNELLA Marco; RIZZO Marco;
    CZARNECKI Marek Aleksander; SIWIEC Marek; STARKEVICIUTE Margarita; AUKEN
    Margrete; BADIA i CUTCHET Maria ASSISTANT; KOPPA Maria Eleni; SALINAS
    GARCIA María Isabel; HARKIN Marian; MIKKO Marianne; CARLOTTI
    Marie-Arlette; AUBERT Marie-Hélène; DE SARNEZ Marielle; LE PEN Marine;
    MATSAKIS Marios; GRAU I SEGÚ Martí; ROURE Martine; SCHULZ Martin;
    LYUBCHEVA Marusya Ivanova; 'mary@maryhoneyball.net';
    'marymatsouka@otenet.gr'; GROSCH Mathieu; GROOTE Matthias; KAZAK Metin;
    DE VITS Mia; CRAMER Michael; MARTINEZ Miguel Angel; PORTAS Miguel;
    HORACEK Milan; KOTEREC Milos; RANSDORF Miloslav; CAMRE Mogens; DRCAR
    MURKO Mojca; FRASSONI Monica; 'msatmareanu@gmail.com'; GRIESBECK
    Nathalie; GILL Neena; MLADENOV Nickolay; BUSK Niels;
    'office@sarahludfordmep.org.uk'; CHRISTENSEN Ole; SCHMIDT Olle;
    JUKNEVICIENE Ona; COSTA Paolo; NAPOLETANO Pasqualina; TOIA Patrizia;
    PISKORSKI Pawel Bartlomiej ASSISTANT; GUERREIRO Pedro; BERES Pervenche;
    BACO Peter; SKINNER Peter; CLAEYS Philip; BUSQUIN Philippe; MORILLON
    Philippe; PANZERI Pier Antonio; PRIBETICH Pierre;
    'pierre.schapira@mairie-paris.fr'; 'pittella@tiscalinet.it';
    'ralf.walter.mdep@t-online.de'; MANESCU Ramona Nicole; ROMEVA Raúl;
    HARMS Rebecca; PAASILINNA Reino ASSISTANT; CORBETT Richard; HOWITT
    Richard; 'riitta.aarrevuo@brutto.inet.fi'; EVANS Robert; GOEBBELS
    Robert; MUSACCHIO Roberto; 'robiols@psc.es'; MIGUELEZ RAMOS Rosa;
    LEFRANCOIS Roselyne; 'rovana_plumb@yahoo.com';
    'sacconi@toscanaeuropa.it'; WAGENKNECHT Sahra; EL KHADRAOUI Saïd;
    POHJAMO Samuli; 'sarnaout@otenet.gr'; HASSI Satu; 'seppanen@kaapeli.fi';
    KOZLIK Sergej; SOUSA PINTO Sergio; KOCH-MEHRIN Silvana;
    'sinikka.viskari@kolumbus.fi'; IN'T VELD Sophie; 'soren@politik.dk';
    'stala@politicalforum.gr'; 'stephen-hughes@btconnect.com'; KAMALL Syed;
    KAUFMANN Sylvia-Yvonne; 'szabolcs.fazakas@parlament.hu'; ZDANOKA
    Tatjana; RIERA MADURELL Teresa; CORNILLET Thierry; PFLUEGER Tobias;
    MANDERS Toine; SAVI Toomas; BULLMANN Udo; STOCKMANN Ulrich; RODUST
    Ulrike; GUIDONI Umberto; FLASAROVA Vera; GARCÉS RAMÓN Vicente Miguel;
    BOSTINARU Victor; MOHÁCSI Viktória; PEILLON Vincent; AITA Vincenzo;
    AGNOLETTO Vittorio; PRODI Vittorio; REMEK Vladimir;
    'vmanka@europarlam.sk'; SCHUTH Willem; MEYER PLEITE Willy; BULFON
    Wolfgang; KLINZ Wolf; VAUGRENARD Yannick; 'zimmer.zimmer@t-online.de';
    GURMAI Zita
    Cc: 'hax@bahnhof.se'
    Subject: Please support am 166 in the Harbour report



    Dear supporters of amendment 166 in Harbour's Telecoms Package report,



    Last week we won a great victory when the ITRE committee once again
    carried amendment 138/46 in the Trautmann report clearly stating that
    the Parliament is against filtering internet users and the use of "three
    strikes and your out" as a punishment.



    Amendment 138 was tabled together with amendment 166 for the Telecoms
    Package first reading and unfortunately the amendment 166 has been
    changed in its essence due to hard pressure from the Council. I would
    therefore once again call for your support for the original wording of
    this amendment (see below amendment 72=146, identical to original 166,
    carried in 1st reading and Committee 2nd reading)



    The principles expressed in this amendment defend our fundamental
    freedoms on the internet - and I hope you would want to continue this
    fight together with me for the second reading.



    In my office I have a signed copy of the amendment - please feel free to
    come and sign it our print the attached version and deliver it signed to
    my office.



    Regards



    Mr Christofer Fjellner

    Member of the European Parliament

    Moderaterna - The Swedish Conservatives

    European Peoples Party (EPP)

    European Parliament

    60, rue Wiertz, ASP 13E116

    B-1047 Brussels

    Tel: +32 (0)2 284 55 36

    Fax: +32 (0)2 284 95 36

    Email: christofer.fjellner@europarl.europa.eu

    www.fjellner.eu



    Original

    Amendment 72=146, identical to original 166, carried in 1st reading and
    Committee 2nd reading

    "Article 32a Access to content, services and applications

    Member States shall ensure that any restrictions on the rights of users
    to access content, services and applications, if such restrictions are
    necessary, are implemented by appropriate measures, in accordance with
    the principles of proportionality, effectiveness and dissuasiveness.
    Those measures shall not have the effect of hindering the development of
    the information society, in compliance with Directive 2000/31/EC of the
    European Parliament and of the Council of 8 June 2000 on certain legal
    aspects of information society services, in particular electronic
    commerce, in the Internal Market (Directive on electronic commerce)*,
    and shall not conflict with the fundamental rights of citizens,
    including the right to privacy and the right to due process."



    Compromise

    "3. This Directive neither mandates nor prohibits conditions imposed by
    providers of publicly available electronic communications and services,
    where allowed under national law and in conformity with Community law,
    limiting users' access to and/or use of services
    and applications but does provide for information of such conditions.
    National measures regarding end-users' access to or use of services and
    applications through electronic communications networks shall respect
    the fundamental rights and freedoms of natural persons and shall be in
    accordance with the objectives and principles set out in Article 8 of
    Directive 2002/21/EC."



    --
    Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v)
    erik.josefsson@vansterpartiet.se SE: +46 707 696 567
    http://www.erikjosefsson.eu BE: +32 484 082 063

    --~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~
    You received this message because you are subscribed to the Google Groups "FRI-aktiv" group.
    To post to this group, send email to fri-aktiv@googlegroups.com
    To unsubscribe from this group, send email to fri-aktiv+unsubscribe@googlegroups.com
    For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/fri-aktiv?hl=en
    -~----------~----~----~----~------~----~------~--~---



    --
    Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v)
    erik.josefsson@vansterpartiet.se SE: +46 707 696 567
    http://www.erikjosefsson.eu BE: +32 484 082 063

    SvaraRadera
  12. Fjellner la väl 166:an och inbjöd alla andra att vara med? Vilket är mer än man kan säga om alla andra som försökte kapa 166:an av partitaktiska skäl.

    SvaraRadera
  13. Erik Josefsson är uppenbart galen.

    SvaraRadera
  14. -------- Original Message --------
    Subject: [FRI-aktiv:1135] Re: Citizens Rights AmendmentS (plural)
    Date: Wed, 29 Apr 2009 12:16:56 +0200
    From: Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v)

    [deleted]

    To set the record straight vad gäller "partipolitisk prestige" så var
    allt förberett för att samla underskrifter redan i Strasbourg, direkt
    efter att 138:an hade gått igenom (se mitt tidigare mail med alla
    mailaddresser).

    I nån slags snällsvenskhet (och för ett slut på käbblet om vem som
    "äger" 166:an) föreslog jag att Fjellner och Svensson skulle samla
    underskrifter tillsammans. Följande svar från en av hans assistenter:

    22 April 21:31:53
    "Hon får gärna skriva på men han vill inte göra Svensson/Fjellner"

    Jag kan förstå det och hade inte nåt problem med det eftersom jag var
    helt övertygad om att dom skulle dra igång med Fjellner/Cappato.

    Svensson hade ju redan annonserat CRA, så allt skulle ha gått perfekt,
    om Fjellner hade startat när det fanns MEPar i huset (i Strasbourg).

    //Erik

    [deleted]

    --~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~
    You received this message because you are subscribed to the Google Groups "FRI-aktiv" group.
    To post to this group, send email to fri-aktiv@googlegroups.com
    To unsubscribe from this group, send email to fri-aktiv+unsubscribe@googlegroups.com
    For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/fri-aktiv?hl=en
    -~----------~----~----~----~------~----~------~--~---

    SvaraRadera
  15. Vad betyder det där? Helt obegripligt, har inte Fjellner hela tiden stått upp för internets frihet? Är hadopi hans fel? Är det inte Josefsson som har slarvat bort allt? Han är ju inte seriös.

    SvaraRadera
  16. -------- Original Message --------
    Subject: Re: Signatures...
    Date: Tue, 21 Apr 2009 21:44:03 +0200
    From: Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v)
    To: BONO Guy guy.bono@europarl.europa.eu
    CC: FJELLNER Christofer ASSISTANT christofer.fjellner-assistant@europarl.europa.eu, marco.cappato@europarl.europa.eu

    Congratulations!!!!

    I attach the Citizens' Rights Amendments package Svensson will table for
    2nd reading.

    Please let me know if I can help. The room S.3.7 is still available
    13:00-15:00 on Thursday 23 April.

    //Erik
    Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v) wrote:
    > Hello,
    >
    > Here's a draft email for your convenience. Use it if you like to inform
    > your colleagues you are collecting signatures. It might help if you have
    > a similar message (also in Italian below) when you decide to start the
    > "signature hunting". I also attach 341 (threehundredfortyone) mail
    > addresses to the MEPs who voted for amendment 166 (there are 5 missing
    > which I could not retrieve, and I hope the pro 166 were also all voting
    > in favour of 138).
    >
    > The language in the letter below corresponds to the meaning of
    > amendments 138 and 166.
    >
    > I'll arrive by train after lunch. Hope to talk to all of you then.
    >
    > Best regards.
    >
    > //Erik
    >
    > *********************
    > Dear supporters of Amendments 138 and 166.
    >
    > The final negotiations for ITRE in COREPER have just ended and
    > according to our sources //INSERT EVIDENCE XXX HERE// amendment 138 has
    > been altered in essence. Amendment 166 is being discussed in a trilogue
    > this week, and we anticipate a similar outcome.
    >
    > I have therefore decided to once again, with the help of my colleagues,
    > to collect support for the principles safeguarding the future of the
    > Internet as they were expressed when these two amendments were carried
    > in Parliament's First Reading.
    >
    > Amendments 138 and 166 in First Reading expressed the principles which
    > are at the heart of our defence of citizens rights, as they encompass
    > fundamental values such as legal certainty, transparency and open access
    > to the Internet. Amendment 138 ensures that sanctions cannot be imposed
    > on end-users without judicial oversight and 166 protects citizens rights
    > to access content, services and applications without being unduly
    > restricted.
    >
    > Colleagues voting in ITRE tonight will have to stand up for these
    > principles by voting in favour of the original 138. I wish them well.
    >
    > Today, I therefore start my collection of signatures together with my
    > colleagues from //POLITICAL GROUPS// for re-tabling the original
    > amendments 138 and 166 carried in First Reading, in co-ordination with
    > colleagues from other parties sharing the same concerns.
    >
    > If you would be interested in supporting me, please contact my office
    > and we will come and get your signature!
    >
    > Best regards,
    >
    > *********************
    > Egregi Colleghi e sostenitori degli Emendamenti 138 e 166,
    >
    > le negoziazioni finali nel COREPER sono appena terminate e secondo le
    > nostre fonti //INSERIRE EVIDENZE QUI// l'emendamento 138 è stato
    > alterato nella sua essenza. L'emendamento 166 è in fase di discussione
    > nei triloghi durante questa settimana e ci aspettiamo un risultato
    > simile. Ho pertanto deciso, ancora una volta, di chiederVi, con l'aiuto
    > dei miei Colleghi, il supporto ai principi che proteggono il futuro di
    > Internet così come erano stati espressi quando questi due emendamenti
    > furono adottati in prima lettura dal Parlamento.
    >
    > Gli Emendamenti 138 e 166 in Prima Lettura esprimevano i principi che
    > sono il cuore della nostra azione a tutela dei diritti dei cittadini,
    > poiché includono valori fondamentali come la certezza legale, la
    > trasparenza e l'accesso aperto a Internet. L'Emendamento 138 assicura
    > che non possano essere imposte sanzioni agli utenti finali senza la
    > supervisione della magistratura e il 166 garantisce i diritti dei
    > cittadini all'accesso di contenuti, servizi e applicazioni, impedendo
    > che tale accesso sia ingiustamente limitato.
    >
    > I Colleghi che stasera, in commissione ITRE, voteranno la proposta
    > definitiva dovranno intraprendere una prima iniziativa a tutela di
    > questi principi, votando a favore dell'originale versione del 138.
    > Auguro loro il successo.
    >
    > Pertanto, insieme ai miei colleghi di //GRUPPI POLITICI// e in
    > coordinamento con i colleghi degli altri partiti che condividono le
    > stesse preoccupazioni, iniziamo oggi la raccolta di firme per la
    > reintroduzione degli emendamenti 138 e 166 come originariamente adottati
    > in Prima Lettura.
    >
    > Nell'auspicio siate interessati a sostenere questi emendamenti Vi invito
    > a contattare il mio ufficio, ci faremo carico di raggiungerVi per
    > raccogliere la Vostra adesione.
    >
    > Distinti saluti,
    > *********************

    SvaraRadera
  17. Sarkozy kunde inte få en bättre vän än Erik Josefsson. Synd bara om han tar bort kommentarerna när han nyktrat till.

    SvaraRadera
  18. Om du läser innantill på vad som faktiskt står i mailen skulle du få en annan uppfattning om Josefsson.

    Samma sak om du gick till hans blogg och läste igenom det som finns presenterat där.


    Få personer har slitit lika hårt som honom.

    Utan honom hade troligen saker som "Lawful content" inte kommit fram lika snabbt som det nu gjorde, inte heller de retiosriska krumbukter som firma Hansson/Torstensson håller på med.

    Jag är stolt över att han är med på den lista vi i nätverket har presenterat på europaparlamenstkandidater vi stöttar.

    Där f.ö även Christofer Fjellner finns med.

    SvaraRadera
  19. Niklas Starow sa...
    Om du läser innantill på vad som faktiskt står i mailen skulle du få en annan uppfattning om Josefsson.

    Men nåt är ju fel.

    SvaraRadera
  20. Utan Erik Josefsson hade jag inte haft en chans att greppa denna invecklade fråga med alla turer och tilläggsförslag. Han har jobbat stenhårt för den här frågan och är värd mycket credit. Läs hans blogg!
    HAX tar upp en diskussion om man hade kunnat arbeta annorlunda rent taktiskt i parlamentet. Kanske kan vi alla lära oss något. Jag vet inte.
    Men faktum kvarstår att Erik i god tid lobbade stöd för CRA och tog kontakt med ett flertal grupper, men alla tvekade. I sista stund skriver gröna och JL under.
    Och som Erik påpekar, varför var Fjellner så sen när han tog sitt initiativ om 166:an?
    Och varför svängde liberalerna natten innan omröstningen? De hade väl kunnat bestämt sig tidigare än så kan man tycka. Alla blev ju överraskade när de stödde 138(46).
    Men nu tycker jag att vi lämnar det här bakom oss och tittar framåt!

    SvaraRadera
  21. -------- Original Message --------
    Subject: Re: FW: ACTA – Stakeholders' Consultation Meeting
    Date: Thu, 02 Apr 2009 23:29:06 +0200
    From: Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v)
    To: FJELLNER Christofer ASSISTANT

    FJELLNER Christofer ASSISTANT wrote:
    > Erik,
    >
    > när ska vi planera Telekomaction? Jag behöver nog ägna dagen imorgon
    > åt valrörelsjox men framåt kvällen och sen i helgen kan jag göra
    > Telekom!

    Det blir bra! Var ska vi träffas?

    Det är analys som behövs nu, men vi vet inte riktigt vad ITRE/Trautmann
    kommit fram till än.

    En del (dåliga) nyheter här:

    http://www.laquadrature.net/en/distorted-amendment-138-tries-to-present-graduated-reponse-as-legal

    //Erik

    SvaraRadera
  22. Man skulle kunna leka lite med tanken om vad som hade skett om piratpartiets Christian Engström redan hade suttit i parlamentet.

    En möjlighet är naturligtvis att det bara hade blivit en spelare till att sno röster av.

    En annan möjlighet är att han hade kunnat bryta upp parti- och blockmotsättningarna i denna fråga. Och få den breda retablingen av 166:an till stånd.

    Men nu spelas inte det spelet. Ännu.

    SvaraRadera
  23. HansP "HAX tar upp en diskussion om man hade kunnat arbeta annorlunda rent taktiskt i parlamentet. Kanske kan vi alla lära oss något. Jag vet inte."

    Just.

    Innehållet är en fråga.

    Det är det partitaktiska schabblandet som jag har problem med.

    Det är till stor del två *helt* olika frågor.

    Förhoppningsvis lär vi oss något till nästa gång.

    SvaraRadera
  24. För att utveckla det där sista...

    Man kan ha "rätt". Man kan ha hyfsat bra förslag. Man kan vara jävligt begåvad och påläst.

    Men man måste förstå spelet också. Det var där det brast denna gång.

    Där var det många som syndade på olika sätt.

    Låt det inte hända igen.

    SvaraRadera
  25. Personligen är jag inte så säker att det kommer att gå igenom i senaten.

    Med tanke på vad "three strikes and yer out" gjorde i de andra följa-john-länderna. Med tanke på att inte ens USA antagit denna grundlags kränkande lag. Och inte att förglömma vad Frankrike egentligen tycker om USA och Hollywood (och deras lobbyister), generellt.

    Men visst kanske vivendi har spenderat tillräckligt med pengar även för att få Franska senaten att agera efter USAs, och Hollywoods, pipa, och tro, och hoppas på att, denna gång kommer inte "pöbeln", err väljarna, visa sitt missnöje ...

    //ST

    SvaraRadera
  26. Jag tror att CRA hade ett par problem.

    Det hade en politisk vänsterstämpel, vilket skrämde bort en del.

    Innehållsmässigt fanns en del saker som jag känner är märkliga - och rätt stora luckor visavi internets största fiende, staten.

    Många i de andra grupperna kände tydligen att CRA innebar att man kastade in nya kort i leken. Saker som låg utanför det som förhandlades. Saker som skulle kräva att man backade processen, vilket man inte hade tid med.

    Förslaget kom upp på tok för sent, när alla positioner redan var klara och alla förhandlingar redan igång.

    Jag kanske har fel. Jag kanske är godtrogen. Men jag tror att det hade varit mer framgångsrikt att "bara" driva 138 och 166 "rena".

    Det kunde i vart fall knappast ha gått sämre...

    SvaraRadera
  27. Så här är det ju alltid. Folk som hellre går in i väggen och förlorar allt än förhandlar och får vad som är möjligt att få.

    SvaraRadera
  28. Om syftet med CRA var att få igenom det? Det kan lika gärna vara att ha något glansigt för småpartierna att visa upp i valrörelsen.

    SvaraRadera
  29. HAX, lägg av nu.

    UEN ligger höger om EPP och de ligger statistiskt närmast varandra av alla grupper (se här.

    Så här röstade UEN på Citizens' Rights AmendmentsFjellner röstade sämre än 24 UENare.
    Hökmark sämre än alla UENare, se här.

    SvaraRadera
  30. Socialisterna i senaten har lagt sig redan - de tänker inte ens rösta.
    Konstitutionsdomstolen är nästa hopp.

    SvaraRadera
  31. Men, Erik J...

    Det handlar ju om att få folk från de stora grupperna att göra rätt. Då vi man få in kilar *där*. Vilket både du och jag har jobbat med...

    Nu bidde det inte ens tumme, vilket jag känner på mig att inte heller du är speciellt nöjd med.

    Ja, ja... Vi får väl se vad som kommer ut från de nya förhandlingarna. Men jag vågar knappast hoppas på en villkorslös kapitulation från rådets sida. Det har gått på tok för mycket prestige i det här. Och från den svenska regeringens sida kommer bara buttert muller i frågan.

    166:an och CRA verkar rätt så politiskt döda nu, efter omröstningen. Då är frågan vad vi kan göra för att komma så nära 138:an som möjligt.

    Det uppskruvade läget i valkampanjen verkar dock vara ett dåligt tillfälle för detta. Vi får väl se vad som händer när folk slutar flaxa med armarna, efter valet.

    SvaraRadera
  32. HAX, "Jag kanske har fel. Jag kanske är godtrogen. Men jag tror att det hade varit mer framgångsrikt att "bara" driva 138 och 166 "rena"."

    Det bästa hade varit att "skjuta ner alla 'invaders' innan dom landade".

    Jag tror dom flesta av oss i alla fall är så pass godtrogna att vi inte fattar hur mycket stress och press våra kära MEPs är utsatta för, i form av hur många jävla förslag, gärna i formatet Sagan om ringen tjocklek, som helst, mest varje dag.

    Men å andra sidan man behöver inte vara bror duktig i allt.


    "Det kunde i vart fall knappast ha gått sämre..."

    Det kunde ju ha blivit helt annorlunda -- att inte ens tillräckligt med MEPsar brydde sig om sånt som EU ländernas grundlagar.

    Man kan ju vända på det, det hade knappast gått sämre för upphovsrättsfundamentalisterna hos MEPsen ... nu blir det ju enklar för folk att ta ställning trots allt, även fast nog bara runt 50% kommer att rösta. :p

    //ST

    SvaraRadera
  33. Det verkar som att det är svårt att undkomma partipolitiken i alla fall. Valet tycks stå mellan - höger - och vänster.

    Vilket är anledningen till att de liberala och moderaterna tolererar eller vill ha 'avreglering' och Betal-Internet medan vänstern kräver nätneutralitet.

    SvaraRadera
  34. HAX, det känns verkligen märkligt att
    du försöker förklara för mig att det gäller "att få folk från de stora grupperna att göra rätt".

    Planen att rädda 138 och 166 var exakt avsedd att få folk från de stora grupperna att göra rätt (ALDE, EPP och PSE) - tillsammans. Och den började förberedas så fort det började läcka ut att Trautmann höll på att kapitulera inför omröstningen i ITRE.

    Internet räddade 138:an i ITRE. Fjellner hade enkelt fått ihop 40 MEPar (med eller utan Cappato) om han börjat i Strasbourg, direkt efter den omröstningen. Stämningen var ju på topp! Jag hade bokat rum för att kunna hålla en improviserad presskonferens (bokade till och med om från 15:00 till 13:00 för Fjellners skull).

    Om Fjellner lagt den då hade SJÄLVKLART andra partier hakat på.

    Jag tror att orsaken till att ALDE överhuvudtaget övervägde att lägga hela CRA var dokumenten In Defence of the Citizens' Rights Amendments och Why 166 and 138? och att man trodde Fjellner var på gång. Grunden hade varit lagd.

    Jag gjorde fel som ringde och skällde ut dig istället för Fjellner när jag såg Strasbourg tömmas på MEPar utan att namninsamlingen för 166:an kommit igång. Inget utskick, ingen presskonferens, inga underskrifter.

    Tystnad.

    Den 25:e kan jag inte hålla tillbaka längre utan skriver till FRI-listan det jag skrek åt dig två dagar tidigare: DET GÅR ÅT HELVETE OM INTE FJELLNER LÄGGER 166:AN!

    Jag bokar om en flygbiljett så att jag kan hjälpa till måndag och halva tisdagen i Bryssel. Deadline är onsdag 12:00.

    Tystnad.

    Tills jag går upp på Fjellners kontor tisdag morgon. Ingenting var förberett. Ingenting. Så jag skriver ut alla papper och skickar (för tredje gången) mailadresserna till de MEPar som röstade för 166:an i förstabehandlingen. Ändå gick inte mailet ut förrän 15:06.

    Jag gjorde vad jag kunde.


    Men tillbaka till nuet. Du har helt fel. Tyvärr. Varken 166:an eller CRA är politiskt döda nu. De är lika viktiga nu som innan omröstningen i parlamentet och är helt avgörande för "att komma så nära 138:an som möjligt".

    Trodde inte att jag skulle behöva instruera dig om vad du måste göra. Du har fattat allt hittills som ingen annan.

    Nu måste du lyfta fram att det är upp till rådet att avsluta sin
    andrabehandling med att antingen acceptera EPs ståndpunkt eller lägga en
    halv miljard i lön åt 2*27 ledamöter i förlikningskommittén plus
    administrativ personal.

    Det dom ska diskutera är bl a CRA eftersom alla ändringsförslag till andrabehandlingen utgör förhandlingsmaterial i tredjebehandlingen. Läs här.

    SvaraRadera
  35. Erik,

    166:an...

    En sak här i världen är att det inte går att kommendera och hetsa människor i politiken in i situationer som kan ha betydelse för hela deras politiska framtid.

    När jag tillbringade måndag eftermiddag med Fjellner med att vända och vrida på problematiken, analysera möjligheter och hinder, fundera kring konsekvenserna och ösa in positiva signaler - då gick det lite bättre. Då lossnade det.

    (Så på måndagen fick jag det du inte fick på torsdagen.)

    Och du fixade sedan pappersarbetet på tisdag morgon, vilket du skall ha guldstjärna för.

    Efter lunch på tisdagen var vi igång och kampanjade för namnunderskrifter här på bloggen. Läsarna sände tusentals mail. Någon timma senare hade Fjellners kontor sänt ut ett mail till alla som röstade för 166:an förra gången.

    (Och du och Fjellner satt då på samma plan från Bryssel, om jag förstod dig rätt.)

    Naturligtvis hade det gått bättre om allt varit igång tidigare. Ett dygn (tisdag lunch till deadline onsdag lunch) *är* kort tid.

    Men det hade också gått bättre om företrädare för småpartierna hade kunnat tänka sig att skriva på. Vilket de alltså *inte* ville göra, eftersom de hellre körde sitt eget race. Och om folk inte vill, då hade det inte räckt med en månads startsträcka.

    (Det skall dock tilläggas att Jens Holm (v) bröt småpartiernas mönster och skrev på hos Fjellner. Ännu en guldstjärna utdelas.)

    Du får nog acceptera att du har med människor att göra. Ring gärna och skäll på mig när du är frustrerad och arg på någon. Det rinner av mig på ett par timmar. Men att hetsa och stressa politiker in i situationer där de känner att de inte har kontroll över vad de gör, det är ingen bra plan alls.

    Då går de i baklås. Då blir det ibland ingenting där det skulle kunna bli någonting.

    I all välmening: Slösa inte bort all din fantastiska sakkunskap genom att skrämma iväg folk. I vart fall inte folk som potentiellt kan förmås att göra rätt saker.

    Men så här tycks det alltid vara, i alla sammanhang. När det brinner till och det behövs lugn, analys och tydlighet för att nå resultat - då springer alla omkring och viftar med armarna. Det är väl ett mänskligt fenomen, typ.

    (För övrigt var väl moderaterna kommenderade av partiledningen att resa till rikskonferensen i Örebro i slutet av den förrförra Strasbourg-sessionen?)

    SvaraRadera
  36. Now you got me started... vad gäller allmänmänskliga reflektioner. ;-)

    Visst är det lustigt att inte fler inser fördelarna med att ta sig tid att argumentera dubbelsidigt i kniviga situationer, att våga problematisera och att på så sätt vinna förtroende.

    Själv går jag alltid i baklås när någon försöker tvinga mig att göra saker. Eller när någon försöker stressa in mig i en situation som jag känner att jag inte har kontroll över. Och jag tror att de flesta fungerar så.

    Under resan bör man ibland även ställa sig frågan vad som kan vara i motståndarnas intresse. Ibland kan det räcka med en symbolisk motprestation för att man skall få prinsessan och halva kungariket. Jag funderar en del på det där när det gäller FRA... Kan det vara så enkelt att vi inte har gett borgarna en chans att retirera utan att helt förlora ansiktet? Utan att mista den heliga gral - den så högt vördade "regeringsdugligheten"?

    SvaraRadera
  37. @Erik Josefsson

    Kan du vara snäll och förklara vad du menar med "lägga en halv miljard i lön åt 2*27 ledamöter".

    Som väljare (nåja) blir man en anings intresserad när man hör sådana siffror.

    Fö så ska du ha en eloge för att du försöker, men att få politiker att fatta snabba (riktiga) beslut det är som att valla katter.

    SvaraRadera
  38. I kategorin allmänmänskliga reflektioner så är det tydligt att Erik Josefsson har ett ego som saknar motstycke (och att det nu snurrat ordentligt). Det är klart att det går fel när en lobbyist försöker kommendera omkring ett helt parlament och dessutom håller sig med dolda och motstridiga agendor.

    Om Josefsson arbetat för att påverka politikerna med sakliga argument i stället för att försöka lura in dem i olika positioner, så skulle han ha lyckats bättre. Men nu är han en förbrukad kraft. Han har haft sin cirkusföreställning och tyvärr har han nog i ett längre perspektiv ställt till med större skada än nytta.

    SvaraRadera
  39. Fundamentalism i kombination med politisk maktutövning är aldrig bra. Det har historien lärt oss.
    HAX har alldeles rätt att här handlar det om människor. Rätt många av dem har mänskliga brister dessutom. En del kanske t o m inte har samma uppfattning i alla detaljer som ErikJ.
    Han har här och i andra blogs ägnat betydande tid åt att jaga de som nästan tycker som han men inte exakt. Det har ju varit riktigt lyckat. Frågan är hur mycket hävstång han levererat till Sarkozy. Uppförsbacken är nu EU:s. Förra veckan var den Sarkozys.

    SvaraRadera
  40. @Pleotard, 27+27 ska det stå. Förlåt. Hur tredjebehandlingen går till kan du läsa här. 8 % av alla medbeslutanden gick till förlikning under den här mandatperioden. Du kanske även skulle uppskatta min lilla essä om korvmanskinen.


    @HAX, jag har samlat in underskrifter förr, bland annat med Cederschiöld mot datalagringsdirektivet. Då sprang hon själv runt. Hon kämpade som ett lejon för sin sak. Ingenting slår en övertygad MEP som ber sina vänner om hjälp. Jag är som en fjärt i världsrymden jämfört. Samma med Kauppi. Hon stod upp för sin linje i EPP och vann en jordskredsseger.


    @Anonym, jag är galnare än vad du kan föreställa dig :-)

    SvaraRadera
  41. @Erik Josefsson

    Tack för länkarna. Länken till Oeil och de länkar du lagt ut i uppsatsen om korvmaskinen var väldigt nyttiga. (Vem visste att EU skulle uppgradera sitt förhållande till Syrien nu när Syriens politik gentemot Libanon har förbättrats. Verkligen???)

    Däremot missförstod du min fråga. 27 x 2 = 27 + 27 = 54. Femhundra miljoner (SEK?) delat med 54 ≈ 10 miljoner / person ≈ € 1 000 000 / person.

    Det förefaller som en "tämligen" god lön - speciellt med de låga skatter och andra förmåner som ofta är förbundna med arbete vid EU. Naturligtvis är jag ingen populist (/sark), men något säger mig att svensken i gemen skulle vara intresserad av att veta vad våra miljardtributer till EU används till.

    SvaraRadera
  42. @Pelotard

    Jag höftade helt klart. Tänkte mig en två tre tjänsemän/assistenter per ledamot i förlikningskommittén. Alltså, den samanlagda kostanden i mantimmar för hela förlikningsprocessen för att gräva ett dike och fylla det igen.

    SvaraRadera
  43. "att gräva ett dike och fylla det igen" låter lite kommunistiskt

    SvaraRadera
  44. V, MP och FP bäddade för detta. Är du nöjd med vad ni anarkokommunister ställt till med, Henrik Alexandersson?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.