2009-06-03

Åter i baslägret...

Åter i Bryssel efter en blixtvisit i Stockholm. Man måste ju jobba lite också.

Jag undrar dock i all stillsamhet hur det kommer sig att den billigaste flygbiljetten Bryssel - Stockholm tur och retur går över ett byte i Wien. Det är nästan lite väl mycket koldioxid för pengarna, även med min måttstock mätt.

Och om det nu är så, då kan man undra varför det inte finns ett tillval där man kan stanna till en dag eller två – så att det blir någon vits med att åka omväg. För inte hade man kunnat säga nej till att skrota runt i Wien lite, när man ändå är där, om möjligheten hade funnits utan någon större merkostnad.

Är det bara jag som tycker att SAS och Brussels Airlines har bytt kärnverksamhet från att transportera människor till att råna dem, sedan Sterling gick i graven? Här behövs konkurrens. Och det finns ett rykte om att något nytt bolag skall börja flyga direkt mellan Bryssel och Stockholm. Någon som vet något om detta?

För övrigt kan jag meddela att Austrian har ovanligt gott om benutrymme och att käk (varm middag) och vin ingick i biljettpriset. Det får nog bli en ny tur så småningom. Men bara till Wien, då.

Nu uppstädning i elektroniken efter två dagars utflykt. "Du har 446 nya mail..."

5 kommentarer:

  1. Det går ju upp och ned det där. När jag reste mycket till Bryssel i jobbet på 09-talet kostade det ofta 9000 för billigaste biljetten. Om man inte ville saxa biljetter, då man kanske betalde 2500 kr ggr 2.
    Sedan har det varit upp och ned. Ibland billigt och bra då det varit mer konkurrens. Men numera ca 4000 kr (som igår) ToR för en resa som inte är bokad i mycket god tid. Fortfarande mycket bättre än 90-talet dock. SAS har ju en bra ombokningsdeal och bägge bolagen har rätt billiga resor då man är ute i god tid.

    En helt annan fråga? Skall du valvaka med PP? Vad jag vet räknas ju inte deras röster förrän på onsdagen. Hör av dig om du vill veta snabbt vad resultatet blir i min vallokal. År 2004 t.ex. syntes det direkt att Junilistan skulle ha framgång.

    SvaraRadera
  2. Hedin: du menar som i Zimbabwe?

    SvaraRadera
  3. Jag drömmer fortfarande om ett nattåg!

    Tänk att sätta sig tillrätta på stockholms central vid pass 17-tiden, läsa på lite inför kommande dag i bryssel, gå till en restaurangvagn (värd namnet - ingen sån där jävla mikorpizza), bli lite på snusen, garva lite, somna gott ungefär när tåget rullar in över den danska myllan och vakna upp pigg och fräsch i Midi...

    (och motsvarande manöver åt andra hållet)

    /Den andre (större och lurvigare) Johan Hedin

    SvaraRadera
  4. 2 x Johan Hedin i kommentarerna samtidigt. Och jo, det finns faktiskt en tredje.

    09:17-Johan: Jag "valvakar" vid min dator i Bryssel. All inkommande information välkomnas.

    PL&C-Johan: Visst vore det underbart. Jag börjar bli så trött på flygmaskiner. Och att resa med vanligt tåg + nattåg + vanligt tåg blir ännu snurrigare med en massa byten vid okristliga tider.

    Låt oss därför starta en kampanj för nattåg från Stockholm till Bryssel via Köln. (Båda städerna är hubbar för snabbtåg för den som vill resa vidare. Och i slutet av tåget kan det finnas en vagn eller två som kopplas av i Hamburg.)

    Om jag förstått saken rätt, så innebär regeringens avreglering av järnvägstrafiken faktiskt att sådant skulle kunna bli möjligt redan i sommar. Kan DB måhända vara intresserade av att driva en sådan verksamhet?

    SvaraRadera
  5. Hax:
    Jag kommer inte ha dator när jag räknat klart - men jag kan kanske maila efter det hela om det inte blir för sent.

    Tåg... DB är väl inget höjdarbolag det heller? Sedan är ju frågan om det är tekniskt och organisatoriskt möjligt utan en massa byte av lok och personal? Standardisering av järnvägssystem har fortfarande mycket kvar på agendan... Det där slipepr ju flyget eftersom man alltid tänkt globalt från början och aldrig låst in sig i nationella system.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.