2009-07-01

Så att alla har alla bitar på plats...


Här kommer så den tredje bloggpostningen som vi rimligen bör avverka – vad gäller att jag har blivit erbjuden att jobba med Piratpartiet i Europaparlamentet.

Skeletten.

Detta är inget jag kan påverka. Och inget som jag har försökt dölja. Men jag är inte dummare än att jag fattar att det finns de som kommer att dra fram detta – för att straffa mig för mitt ställningstagande i EU-valrörelsen och / eller för att skada (pp). Således, här kommer syndaregistret. Sedan får andra värdera om det är relevant.

Jag är misstänkt för brott mot rikets säkerhet. Förra sommaren avslöjade jag en del fuffens som FRA har haft för sig. Detta ledde till att FRA JK-anmälde mig för tryckfrihetsbrott. Eftersom jag är en privatperson gick frågan vidare till terroriståklagarna vid internationella åklagarkammaren och sedan – vad jag kan förstå – till specialåklagaren för internbrott hos polisen (de jagar läckan hos RPS), där det nu ligger.

På 90-talet började jag som reporter på en herrtidning. Eftersom jag kan hantera så väl professionell foto- som videoutrustning övertalade man mig att vara med vid företagets filminspelningar. Jag har inget emot porr. Däremot är jag stenhårt emot när någon tvingar eller lurar någon annan att göra saker som den personen inte vill. Jag insåg snabbt att det som skedde minst föll under rubriken "lurar". Så jag exponerade verksamheten genom att träda fram som "kameramannen Per" – med utsmugglade bildbevis – i TV4, Aftonbladet och Expressen. Vilket bidrog till att sätta stopp för verksamheten. Enligt Expressen levde jag efter detta under hot, även om det aldrig kom till skarpt läge.

I mitten av 80-talet fick jag ung och dum för mig att driva reklambyrå. Det gick fullständigt åt helvete. Jag lever fortfarande med de praktiska och ekonomiska effekterna av konkursen. Denna historia är en av de få saker i mitt liv som jag ångrar bittert. Och den deprimerande soppan kring denna konkurs ledde till att jag hamnade i finkan tre månader en sommar för drygt 20 år sedan. (Där satt för övrigt även skådisen Johannes Brost. Jag blev bättre på biljard. På midsommarafton rymde några av oss ut – och sedan in igen – för att se Lillie & Sussie i den lokala folkparken. Och vid ett tillfälle blev det lite jobbigt att försöka förklara humorn i att MUF i Stockholm sände mig en fil inbakad i ett bröd.) Inte heller detta har jag försökt sopa under mattan. Kvällen innan jag drog till finkan hölls ett välbesökt och synnerligen omdömeslöst avskedskalas, som nog får sägas ha gått till historien.

På 80-talet höll jag dessutom ett väldigt olagligt anförande på en skola i Öst-Berlin.

I övrigt har jag väl inte gjort så mycket mer än vad som kan förväntas av en talesman för Frihetsfronten. Jag super, röker och äter mer än vad Folkhälsoinstitutet anser vara lämpligt. För att nämna några av de politiska frågor jag drivit de senaste 35 åren så är jag drogliberal, emot skolplikt och värnplikt. Jag har kampanjat för till exempel Öresundsbron, för linje ett i kärnkraftsomröstningen, mot EMU och min första kampanj var för målrelaterade betyg år 1976. Jag har aldrig betalt tv-licens, men väl filmat barnprogram med en talande gris för statstelevisionen.

49 kommentarer:

  1. Aj aj aj har du inte betalat TV licens nångång, det var illa, riktigt illa... :-)

    Snart slipper du bekymra dig om det då man tydligen aktivt jobbar på att vi alla ska betala det på våra skatter istället, så där solidariskt och bra som man bara kan göra det i Sverige.

    Dessutom jobbas det aktivt från SVT´s sida också på att lägga ut en kanal på nätet, dvs hela kanalutbudet, i och med detta så kan man nämligen ta ut en licensavgift av alla som har en dator också = mer klirr i kassan i licenspengar.

    Dina andra skelett tja... är det skelett egentligen? Du har ju sonat för dem och sonar fortfarande för skelettet med din egna firma.

    loulah (som inte har någon TV heller)

    SvaraRadera
  2. Bra. Synnerligen bra!

    Jag tror sånt här blir tusen gånger värre om aftonbladet får avslöja det med svarta rubriker på förstasidan.

    Ytterligare ett listigt drag av "pr-genierna".

    I övrigt så tycker jag kanske inte att det är så farligt.
    Eller, jo. Jag har svårt för det där med att du är nyliberal, men det kan vi nog leva med.

    SvaraRadera
  3. Martin Lid, AquaVera01 juli, 2009 05:57

    Henrik!

    Själv skulle jag väl inte kalla det "Skelett" eller "Lik i garderoben".

    Men det är klart, "motståndarna" kanske kommer att dra fram det någongång. Men då vet VI ju vad det är frågan om.
    Skulle snarare kalla det som du har varit med om för Erfarenhet.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Ja, det är väl lika bra att låta dig få smaka på verkligheten inom politiken.

    Tidigare har tidningen DN anklagat dig för att du fått betalt av PR byråer i samband med din politiska verksamhet, men du har som sagt förnekat detta samband.

    HAX_Jag fick inte betalt för FRA-kampanj

    Gräsrötter effektiv pr

    Men nu ska du ändå av en händelse få möjligheten att tjäna pengar på din politiska verksamhet officiellt.

    Du har dessutom här på bloggen tydliggjort att du vill kunna få betalt för din politiska verksamhet. Där du skriver:" Ja, naturligtvis. Jag vill ta den där tjänsten. Jag vill ha sjukvårdsförsäkring och pensionspoäng."

    Jag har ågren

    Därför kan man nu ta upp frågan på nytt, angående att du fick lön från en PR byrå samtidigt som du blogga emot FRA.

    För nu ska du bli bunden partipolitiskt och få betalt för det.

    Det är ju uppenbart att du vill ha finansiering för att driva din politiska verksamhet. Med det som grund kommer misstankarna tillbaka att din FRA kampanj bara var ett PR jippo, samt att du bara är inne i politiken för pengarnas skull.

    Skeletor

    SvaraRadera
  5. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1624826/filmade-porr-far-toppjobb-i-eu

    SvaraRadera
  6. May he without sin throw the first stone...

    SvaraRadera
  7. Talande gris i statstelevisionen? Friska upp mitt minne...

    SvaraRadera
  8. Underbar artikel av expressen. Rubriken är bäst - det låter lite som en händelsekedja. Har Christian filmat porr också, månne? det måste vara så han blev parlamentariker.

    SvaraRadera
  9. (jag skrev posten ovan och var lite snabb på kommentera-knappen)

    Lysande initiativ att posta detta, för övrigt.

    SvaraRadera
  10. Grymt smart att gå ut med allt, då är alltid medierna för sent ute. Kul att se moralpaniken spridas på expressen förresten :]

    Lycka till och glöm inte be gräsrötterna om hjälp när det behövs.

    SvaraRadera
  11. Det där är inte en skelettförteckning utan en meritlista.

    Du har varit med och avslöjat underrättelsetjänstens skumraskaffärer, var med och satte stopp för sexuellt utnyttjande, har provat att driva företag och vet hur svårt det kan vara och du har sett samhällets baksida. Du har en helt annan omvärldsbild jämfört med de broilers som i hög grad befolkar de politiska finrummen idag.

    När piratpartiet kommer i i riksdagen så borde du bli justitieminister.

    SvaraRadera
  12. Hahaha, visste inte om att du rymde :-) Underbart! Kommer ihåg att vi skickade dig ett stort paket porrtidningar och märkte innehållet "vapen knark och verktyg".

    Jag hoppas verkligen att du släpper lite smuts om moderaterna som du hintat om, de är så himla skenheliga numera.

    Farbror Isterband

    SvaraRadera
  13. Ingerö:

    Hmmm... Det var en serie barnprogram om en debil liten gris och hans korkade vän ankan. Filmades på en stinkande lantgård i extrem sommarhetta för en evighet sedan. Det blev gulligt i tv, men höll på att driva mig till vansinne. Speciellt som djuren enligt manus skulle ha något slags dialog som sedan skulle dubbas in.

    SvaraRadera
  14. Farbror Isterband:

    Med vänner som er... :-)

    SvaraRadera
  15. Henrik Alexandersson. Jag är ung nog för att komma ihåg sagt Gris och Anka.

    Du står härmed anklagad för att ha förstört min barndom och för att ha underlättat idiotiska barnprogram!

    *ryser*

    Hemskt program. Verkligen genomuselt.

    Speciellt om man jämför med vad TV3 och TV4 visade på SINA lördagsmorgnar...

    SvaraRadera
  16. Som tjänsteman är du för obetydlig för att det ska skada PP.

    SvaraRadera
  17. Jonathan:

    Jag är på detta sätt även medansvarig för "Disneyfieringen" av djuren - vilket har drivit en generation in i veganism och andra konstigheter.

    "Filma nu grisen så den ser eftertänksam ut." Fan, vilken mara.

    SvaraRadera
  18. Mycket bra. Synd att Expressen tog tillfället i akt att utnyttja det hela, men all heder för att du redogör för vad som kan komma att hållas (kastas?) mot dig.

    SvaraRadera
  19. Talande debil gris och korkad anka? Utan att ha sett TV-programmet inser jag att denna inspelning måste ha skett under drogpåverkan. Jag har för övrigt länge undrat vad barnboksförfattare och -illustratörer går på.

    SvaraRadera
  20. " men väl filmat barnprogram med en talande gris för statstelevisionen. "

    Innan jag läste de förklarande orden i kommentarerna tänkte jag på forne statsministern Göran Persson som dansade med en kossa i barn-TV...

    Kan i övrigt inte se någon vits med att vi alltid skall ha enbart helyllemänniskor i offentliga uppdrag. Sådana människor har en tendens att föra politik med pekfingret.

    SvaraRadera
  21. "Jag har kampanjat för till exempel Öresundsbron"

    Vad i helv. . Jag har blivit lurad på min röst! Kan man ångra sin PP-röst??!?!
    :-)

    Och dessutom:
    "Filma nu grisen så den ser eftertänksam ut."
    LOLsters!

    SvaraRadera
  22. Jag tror att partier i det nya landskapet tjänar på att ha människor och inte helgon i sina led. Framför allt om man är rak och ärlig, för det är hyckleriet och lögnerna som fäller de flesta inte förseelserna.

    SvaraRadera
  23. Låt oss titta närmare på dina skelett:

    * Brott mot rikets säkerhet.

    Snarare merit i medaljklass.

    * Avslöjandet av Serung.

    Samma sak här.

    * Konkurs

    De flesta som drivit egna företag med anställda vet hur svårt det kan vara i bland. Själv anser jag att man inte vet speciellt mycket om livet innan man gjort en rejäl konkurs. Ingen direkt merit i medaljklass men det ger en massa vuxenpoäng.

    * Olagligt anförande i Östberlin.

    Merit i medaljklass.

    * Inte betalat TV-licens.

    Inte en merit i medaljklass men jag ser inga problem med detta.

    * Filmat barnprogram med talande gris i SVT.

    Här har vi det verkliga brottet! Exploatera oskyldiga barn som längtar efter amerikansk kvalitetsunderhållning med svenskproducerad smörja. Oförlåtligt! Avgå! Vet Expressen om detta?

    SvaraRadera
  24. Det är aldrig tråkigt på den här bloggen. :)

    SvaraRadera
  25. Själv tillhör jag dem som tycker att det är heeeelt ointressant om Lars Ohlys barn går på friskola, eller om en minister har haft svart hemhjälp nån gång.

    Jag vill ha kompetenta tjänstemän som styr landet, inte politiska helgon.

    Gör ett bra jobb så kanske jag kryssar Ditt namn nästa gång det beger sig.

    SvaraRadera
  26. Haha, jag körde ju för ett tag sen på just att man skulle avslöja sina "jäv" och skelett för att slippa få dem slängda i ansiktet som nåt slags avslöjande. Det var ganska få som vågade haka...

    SvaraRadera
  27. Så MUF höll på med fildelning redan på den tiden?

    SvaraRadera
  28. Lycka till Henrik. Läste expressens artikel och måste säga att det var nog det mest retarded jag läst på länge. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1624826/filmade-porr-far-toppjobb-i-eu

    SvaraRadera
  29. Emot skolplikt?
    Kan du förklara lite, varför, vad i skolplikten du är emot och alternativ. Eller bara varför.

    SvaraRadera
  30. Lars Jonsson, Jämtland01 juli, 2009 13:01

    Bikt i blogform:) Den här bloggens läsare verkar inte ha några problem med att Du inte är något helgon, och det har inte jag heller.

    Du har mitt stöd, för vad det är värt:)

    Mvh

    SvaraRadera
  31. HAR DU JOBBAT FÖR SVT?????

    Fy Fan, det var det enda jag tycker har påverkat min bild av dig negativt, å andra sidan har vi alla varit unga och dumma och behövt pengar. Nåja, du har mitt fulla förtroende i vad som helst oavsett, du är våran Messias....

    Mvh

    SvaraRadera
  32. Modigt av dig Henrik att avslöja allt det här! Det är just detta som skiljer dig (och många andra piratpartister) från gammelpolitikerna - ni erkänner när ni gör fel och undanhåller inget.

    SvaraRadera
  33. Victoria: När staten införde skolplikten var det för att få kontrol över skolorna och för att se till att barnen inte lärde sig för mycket.

    Det ansågs olämpligt om barnen började lära sig att tänka själv, ifrågasätta konungamakten och förespråka alla människors lika värde.

    Precis som då är skolan fortfarande ett redskap för att kväva barnens naturliga önskan att inskaffa kunskap och förvandla dem till viljelösa zombier i statens tjänst.

    SvaraRadera
  34. 2004 var man tvungen att ta jobbet som porrfotograf om man inte ville förlora A-kassa. Ändrades ganska kvickt inne på platsbanken när media fick tag på det.

    SvaraRadera
  35. HDR-fotografen: Något säger mig att det inte var så svårt för arbetsgivaren att hitta någon till det jobbet i alla fall. Troligen är det mer populärt än att filma t ex grisar, hur eftertänksamma de än må vara.

    SvaraRadera
  36. "Full disclosure" - lysande! Det behöver inte vara svårare än så, och ett bättre ställningstagande för informationsfrihet kan jag inte föreställa mig...

    SvaraRadera
  37. Victoria,

    vad gäller skolplikt har jag inga problem med att vara emot den. Däremot inser jag att just barn är ett område där vi liberaler (då menar jag riktiga liberaler eller det som kallas nyliberaler eller libertarianer) befinner oss i ett gungfly.
    Jag anser att man som förälder har vissa skyldigheter om man skaffar barn, bland annat att ge dem en adekvat uppfostran och utbildning. Däremot kan inte barn anses ha fullständiga rättigheter då man som barn dels inte har en hjärna som är fullt utvecklad, dels saknar fullständig förståelse för handling och konsekvens.
    Jag inser att vi vad gäller barn närmar oss någon form av positiva rättigheter för barn.
    Med detta sagt, de flesta som skaffar barn är rimliga som föräldrar och kommer att göra det som står i deras makt för att göra det bästa för sina barn.
    Det är mot det avvikande som staten bör ingripa.

    SvaraRadera
  38. Hur var det med lönen från PR-byrån. Är det sant och exakt vad fick du betalt för att göra?

    Du har ju sagt att du håller med liberala filosofer som menar att nedladdning av upphovsrättsskyddat material bryter mot liberalismens grundidé. Betyder det att du är emot PPs linje i den här frågan?

    SvaraRadera
  39. @DanceK: Vad gäller Ohly så ser jag det inte som ett problem i sig att han har dottern på en friskola. Problemet är hans hyckleri: samtidigt som dottern går på friskola så propagerar han för att avskaffa dem.

    Det är hyckleri på samma sätt som att Peter Eriksson äger en Hyundai Santa Fe samtidigt som han dundrar på och vill ha högre skatt på stadsjeepar, eller att Mona Sahlin säger att det är häftigt att betala skatt men hade svart dagmamma.

    SvaraRadera
  40. Inte betalat tv-licens. Enda frågan ja bryr mig om, har någon inte betalat tv-licens som politiker är det en REKO politiker. Resten är bara tjaffs, glad att du har levt ett liv liksom. Men sälla för helvete, sluta fösöka avskffa äganderätten (IP, mm)

    SvaraRadera
  41. Det är samtidigt lite konstigt att detta media inte skriver mer om alla dessa personer i bla politiken och affärsvärlden som besöker sin hora regelbundet för sexuella tjänster när de finns där lika väl idag som de existerade igår.Kanske ett för känsligt kapitel att rota i för detta annars så vaksamma media , vem vet !?.

    NetRunner

    SvaraRadera
  42. Jag gillar din uppriktiga stil... Forsätt så...

    SvaraRadera
  43. Det verkar inte vara så många tjejer som är med och jublar i kommentarerna här (OK det är ju en och annan anonym som teoretiskt skulle kunna vara tjej). Undrar vad det kan bero på...

    SvaraRadera
  44. Förmodligen för att det sällan är några tjejer här och kommenterar tyvärr. Inget speciellt med just det här ämnet.

    SvaraRadera
  45. HAX, du är vår hjälte! Man trodde inte att du kunde bli större, och så drämmer du i med ett sånt här CV! Jag säger hah-leh-loooja!!!

    Bryssel blir sig aldrig likt...

    SvaraRadera
  46. Som jag hela tiden misstänkt. Du är en smygsosse! En Ulvskog i fårakläder! Svikare!

    SvaraRadera
  47. Härligt! Du förtjänar mer än den lön du kommer få, för du gör ett grymt jobb din blogg är en favorit!

    /Björn

    SvaraRadera
  48. Hej Alexandersson!
    Tycker inte du att det är en svaghet i din blogg att de flesta kommentatörerna strycker dig medhårs?
    Mvh Lisa

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.