2009-08-07

Saab-affären spricker?

GT/Expressen och Göteborgs-Posten uppger att Saab-affären med Koenigsegg-gruppen kan vara på väg att spricka.

Det sägs att de nya ägarna tycker att det har blivit jobbigt med all uppmärksamhet kring dem och deras affärer. Som om det skulle komma som någon överraskning att folk är intresserade av att analysera de nya ägarna till ett välkänt bilmärke?

Ett problem i sammanhanget är att rekonstruktionen av Saab måste vara klar senast den 20 augusti. Annars står staten där med Svarte Petter igen.

Skulle inte Trollhättan må bättre om folk där ägnade sig åt något annat än tillverka bilar som ingen köper?

Länk»

30 kommentarer:

  1. de borde göra el-mopeder som går att koppla ihop som sidovagnar... tänka nytt liksom

    SvaraRadera
  2. Varför inte utveckla allt som har med film att göra där. Alltså det som kallas "Trollywood".

    SvaraRadera
  3. Om förmågan att tänka nytt

    Häromveckan var vi några stycken ut en synnerligen snabb sväng med båten på ett nästan spegelblankt hav. Ombord diskuterade vi nästan allt mellan himmel och jord. Åkkomforten, miljö, hälsa och politik. Några var väl bekanta med båtens tekniska prestanda och de hälsofarliga ångor av hype och egoism som all sådan slags utveckling kan framkalla. Båten drog ~40% mindre bränsle än std-motorer (lika mycket längre körsträcka) och undan gick det. Märkte att jag bör använda en solskyddscréme med högsta möjliga skyddsfaktor

    Apropå den tekniska hälsofaran med miljöutveckling. Är det någon slags pandemi eftersom den förekommer nästan överallt i världen? I vilka kretsar frodas den? Är det tänket som bör stoppas och läggas band på? Här på ön kör vi en del elskotrar, elbilar och t.o.m färdas betydligt stillsammare under vattnet (<6 knop) givetvis med en elektrisk miniubåt. Ön är per årsgenomsnitt självförsörjande med miljövänlig energi (sol- och vind).

    * Även sevärd film görs på ön. Drömmen som är några år gammal men rekommenderas.

    SvaraRadera
  4. "Skulle inte Trollhättan må bättre om folk där ägnade sig åt något annat än tillverka bilar som ingen köper?"

    Har du några bra jobb på lut åt folket i Trollhättan?

    // tyckare

    SvaraRadera
  5. SAAB gör väldens bästa användbara sportbilar. De behöver bara en ägare och en ledning som slutar försöka göra folkbilar och konkurrera med Volvo. Jag hade hoppats att Koenigsegg skulle stå för den inriktningen. SAAB måste och acceptera att dra ned kostnaderna så att de är lönsamma kring 60 000 egna bilar. Kanske kan de behålla produktionsvolymer genom att tillverka på LEGO.

    SvaraRadera
  6. LEGO kan vara en möjlighet bland flera. Sorgligt ändå. Saab var bäst i liten kostym, kul idéer och experimentella ingenjörer. Sen kom LO..

    SvaraRadera
  7. Folk verkar sluta att köpa Saab också (förut sålde de ändå nästan 100000/år; tycks sjunka med 75%).

    Att försäljning rasar beror nog även på turbulensen. Om man nekat Fiat inflytande och uppköp ganska kravlöst för en billig peng, eller kanske det att man sa nej till den andre spekulanten (en amerikansk bildelstillverkare med flera märken i ett stall) utan istället vallde lilla Königsegg, kan nog det vara misstag som minskat förtroende och därmed köpvilja.

    Ser ut som en promenad in i en återvändsgränd och man kan spekulera i om andra lösningar funnits som gett Saab bättre utsikter; det var vad jag tänkte på. Eftersnack i studion. (Blev rätt chockad att Königsegg valdes istället för amerikanarna. Men om det hade räckt...)

    SvaraRadera
  8. Har hela tiden tyckt att den här SAAB - Koeningsegg affären har kännts fullständigt infantil. Att hålla en så stor apparat som en personbiltillverkare, med förluster dessutom, under armarna från ett lite företag som tillverkar fåexemplar sportbilar. Jag tyckte mest att det var synd ifall Koeningsegg skull gå i stöpet pga av SAAB affären, eftersom det är kul att vi har sådan exklusiv tillverkare i landet.

    SvaraRadera
  9. Saab är och har alltid varit bra bilar.
    Det är tråkigt av flera orsaker om man inte lyckas hitta finansiering för vidare produktion och det är OBEGRIPLIGT att delar av svensk höger ÖNSKAR SIG att ett svenskt företag ska gå åt helvete istället för att leva vidare.

    SvaraRadera
  10. Leva vidare ja...

    När inte ens omvärlden, som inte känner till den svenska ankdammen, inte tycker att SAAB är intressant, varför skulle "högern" då kasta goda pengar efter något som inte funkar? Om svenskarna nu tror så hårt på SAAB, så kan vi tokhandla dess aktier så att de får in mer kapital. Nån som är intresserad?
    -Inte? Tänkte väl det..

    SAAB har haft sin chans under paraplyet på en värlstillverkare som GM. Gick inget vidare. Varför skulle det gå bättre ifall vi skattebetalre höll företaget vid liv genom konstgjord andning likt det som gjorde med svenska varv och Teko-industrin på 70-talat?

    Tror att SAAB måste rivas isär i spillror och att sedan en biltillverkarnas Bill Gates drar igång något nytt av det hela. Dock måste det vara något inom pionjärområdet som t.ex. el-bilar och helt nytt tänkande.

    SvaraRadera
  11. "Saab är och har alltid varit bra bilar."

    Enligt vem då? Det verkar inte vara vad marknaden tycker i alla fall ... annars hade de inte haft de problem de har idag. Det fanns säkert någon östtysk planerare som tyckte att Trabant alltid var bra bilar...

    Den hårda sanningen är att om det över lång tid inte finns tillräckligt många som vill köpa dina produkter för att du skall kunna (åtminstone) gå runt så är du inte tillräckligt bra

    SvaraRadera
  12. "SAAB gör väldens bästa användbara sportbilar"

    Ironi? Du vet väl att du får en Infiniti G37 för samma pengar som en medelutrustad Saab 9-3.

    Saab är som Bruce Willis karaktär i filmen Sjätte sinnet.

    SvaraRadera
  13. Saab-affären kanske inte spricker, andra saker kanske inte spricker, än.

    Jag tror absolut att Saab kan ha ett fortsatt bra varumärke bland de mer kräsna; arkitekter och designer-folk. Sen är nog Amerika ganska viktigt även för Saab, se Seinfeld, bl a.

    SvaraRadera
  14. SAAB äger ... på sin stupiditet.

    Sena på att följa designtrenderna.

    Tog bort den egentliga småbilsklassen.

    Verkar tro att dom kan konkurrera med BMW och Audio trots att dom egentligen mest ses som volkswagen eller lada, dvs märket SAAB har ett lägre status värde sen spelar det ingen roll att dom är bra inom flygindustrin.

    Säkerhet i all ära men man får ju en BMW i 3-serien, eller en Audi i 4-serien för samma pris som den billigaste SAABen, och varken BMW eller Audi är ju direkt undermålliga i de klasserna i jämförelse.


    Dom skulle ha varit mer realistiska om sin målgrupp, vilket bar låg till medelkomstintagare.


    //ST

    SvaraRadera
  15. GM är väl högerinfluerat om något? På vilket sätt skulle de vara ett riktmärke för vad som är bra eller dåligt ifråga om bilar?

    Diskuterade med en äldre pensionerad tekniker som under 60-talet hade jobbat i Peking. Han påstod redan då hade de problem med smog. Även om Kinas handel sedan dess har växt hur många ggr som helst menade han det kinesiska kvalitétstänket inte nämnvärt hade förbättrats. Fortfarande betalar man inget för miljön.

    Där satt jag sedan på elskotern under hemfärden och tänkte på hur många ggr jag så in i bänken hade svurit över ojämn kvalitét och onödiga produktionsmissar av alla kinesiska komponenter.

    * Man tänker för övrigt förvånansvärt bra ifall man färdas tyst och miljörent. Men hur länge håller grejerna?

    Vad gör fru Juhl ifall t.ex en kontakt plötsligt glappar? Nåt batteri svimmar, osv..?

    Både Volvo och Saab har varit väldigt pålitliga i det fallet. Jag menar att det är onödigt att kortsiktigt sänka ribban bara för det finns mer pengar att tjäna. Helfel politik.

    I vart fall elektriska EU-moppar är fortfarande inte vuxna nog att ta sig an marknaden. Möjligen s.k "early-adopters" och tekniker.

    SvaraRadera
  16. Jo, affären kanske spricker och så what ???? Det finns MYCKET VIKTIGARE SAKER att tala om !!!
    Det som förvånar mej mest , just nu , är den totala ogiltigheten eller den totala okunskap som råder om vad som väntar bakom hörnet , om en månad eller två , jag menar SVININFLUENSAPANDEMIN , som med största sannolikhet inte är naturligt utan producerad av människan och som skall motverkas av den stora OBLIGATORISKA VÄRLDSOMFATTANDE VACCINATION . Vilka ligger bakom , hur kom detta virus till , Vad menar Carl Bildt när han föreslår att WHO skall bli en del av USAs övervakningssystemet över hela världen , vad säger våra " folkvalda " om detta ?
    Det råder , i Sverige , den största möjliga tystnaden om hela denna företeelse .
    En journalist från Österrike , Jane Burgermeister , har anmäld WHO , OBAMA , bland många andra och anklagar dessa för att starta ett FOLKMORD med hjälp av dödliga virus och ännu dödligare vaccin !
    Inte ett ord om detta i svenska tidningar !
    Googla gärna :
    Jane Burgermeister
    Och beskåda eländet !

    SvaraRadera
  17. Har nu Micketrollet hittat hit? Usch, det var tråkigt!

    Skillnaden mellan "delar av svensk höger" och "delar av svensk vänster -inkluderande Micke o TobleMona" är att den förra fattar att det är helt värdelöst att slänga stora pengar efter ett företag som gått med förlust i VÄLDIGT många år.

    "Delar av svensk höger" inser att ett statsunderstött SAAB bara kan bli en belastning för HELA svenska folket om det skulle genomföras, minns varsnedläggningarna!

    SvaraRadera
  18. Anonym 19:04 (köp dig intelligens att skriva en signatur vettja!).

    Jag kan inte förstå alla som påstår sig förstå vad andra tycker om t ex Saab. Är precis som med alla andra produkter som samma knäppgökar menar sig veta vad alla andra anser om dem. Diskussionen om PC vs. Mac var i alla fall vettig, men gnället på Saab är bottenlöst meningslöst. (Och jag kommer inte en sekund att försvara Saab om de kånkar, för då har de varit för dåliga.)

    Det är dock djupt olyckligt om politiker snackar så, precis som att de är olyckligt när de snackar upp saker. De ska helt enkelt inte lägga sig i vilka företag som är bra eller inte. Gör de det så menar jag att de inte tar sitt ansvar under grundlagen. Stockholmscentern, t ex, driver på för något företag som vill bygga en skyskrapa i Stockholm, men ledaren i Centern undertecknar sig i reklam för arkitekten och byggprojektet som är långt ifrån beslutat. Samma centerförening har servat Gröna bilister, som i praktiken är lobbyorganisation för bilmärket ford samt etanol. Är inte detta halvfascistisk rysk stil och korporativism? Även klimatpolitiken håller på att ge en grå blandning av knäringsliv och stat som är oroande.

    så lägg ned både dissande och hausande i det politiska snacket!det enda intressanta är att diskutera sakliga diskussioner, och ska Saab diskuteras ska det ske sakligt. Det är inte sant och objektivt/sakligt att hela världen inte gillar Saab; jag vet många världskändisar som vet vad Saab är, har Saab och älskar märket, jurister i filmer har ofta Saab.

    Men detta är ingen politisk diskussion. Det kan vara en företagsekonomisk diskussion eller vad som helst, men om något haussas av prestigeskäl eller dissas samma skäl görs det per se av hjärndöda. (Nästan besviken på mig själv att jag bemötte detta anonyma inlägg.)

    (Dagens industri-reportage som gör Jay Leno glad? ;) )

    SvaraRadera
  19. (Alltså. Dissandet av produkter eller företag från politiskt håll är alltså lika problematiskt från dimensionen sammanblandning av politik- och näringslivssområde som hyllande från samma håll.

    Det var min idé...)

    SvaraRadera
  20. Anonym 19:04, du har ju utmärkta tankar, inte som jag skrev om dig. Ursäkta att jag "glömde" läsa mer än första stycket.. Sorry.

    SvaraRadera
  21. Mangan, "Jag kan inte förstå alla som påstår sig förstå vad andra tycker om t ex Saab." [...]

    Heh, vad konsumenterna tycker ... tja kanske torde det ligga något i vad konsumenterna tycker, och vill ha. Vilket ju lite intelligens tordes kunna räkna ut även medvetet.


    //ST

    SvaraRadera
  22. Har nu Micketrollet hittat hit? Usch, det var tråkigt!


    Varför är det regelmässigt så att vissa selektivt helt anonyma högeridioter inte adresserar VAD man säger utan vad dom vill att man säger?

    Jag har inte sagt ett ord om att staten bör gå in med pengar i Saab.

    Vad jag svarar på är att att jag TVÄRTEMOT vissa i tråden anser att IFALL privata finansiärer vill gå in i Saab så ser jag ingen anledning att stå och spotta på dessa för att de tar en risk.

    Jag ser heller inget egenvärde i att Saab går omkull baserat på att detta i så fall uppfyller dom religösa teserna i regelboken.

    Jag är POSITIVT INSTÄLLD till risktagande och FÖRHOPPNINGFULL om att det ska ge rssultat både för finansiärer och för företagets anställa.

    SvaraRadera
  23. Nu yrar den röde Mickoiden, för dagen iklädd liberalt fårskinn igen: det finns ingen här som per se ÖNSKAT att SAAB går i graven.

    Däremot bör uttalandet att SAAB gjort bra bilartas med en nypa salt. Hade SAAB-bilarna verkligen varit "bra" dvs att pris o funktion stått i relation hade de blivit köpta av fler personer och företaget hade gått bättre.

    Det är väl aldeles utmärkt om företaget hittar en bra finansiär och vilken kan driva fabriken UTAN några skattemedel.

    Och ja,det finns faktiskt ett egenvärde i att SAAB går omkull: Om man inte producerar bilar för marknaden utan för "sig själv" har man ingen existenrätt som företag.

    Eller vill Du fortfarande köra Trabant?

    SvaraRadera
  24. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  25. Däremot bör uttalandet att SAAB gjort bra bilartas med en nypa salt. Hade SAAB-bilarna verkligen varit "bra" dvs att pris o funktion stått i relation hade de blivit köpta av fler personer och företaget hade gått bättre.

    Varför skulle en bil inte kunna vara bra om den är FÖR dyr i förhållande till andra bilar?

    Kan du slå upp det nånstans?

    Nej det finns inget egenvärde i att ett företag går omkull för att vederlägga dina barnkammarteorier om ekonomi och politik i högre grad än det finns något egenvärde i att femårsplaner går ihop på pappret men inte i verkligheten.

    SvaraRadera
  26. Micke, "Varför skulle en bil inte kunna vara bra om den är FÖR dyr i förhållande till andra bilar?

    Kan du slå upp det nånstans?"

    Jag kan. Kallas läsförståelse, t ex att förstå betydelsen av "dubbelfnurparna" ... "bra".

    Tordes ju inte vara så svårt att förstå när personen också ger förklaringen.


    F.ö. finns det inget rationellt egenvärde i att behålla ett företag som går med förlust år efter år efter år ... och då mest endast för att företaget är dom enda som ser sin produkt som en lyxig kvalitéts produkt, och prissätter den därefter. Korkade "företag" har inget egetvärde.


    //ST

    SvaraRadera
  27. ST om du nu ska svara på mina inlägg så är det bättre om du svarar på vad jag säger:


    Varför skulle en bil inte kunna vara bra om den är FÖR dyr i förhållande till andra bilar?



    Sen ÄR det bra om du förklarar VARFÖR det är bra om ett företag går omkull som är under rekonstruktion och möjligen får helt nya privata ägare.

    SvaraRadera
  28. Det här är en snygg PR-kupp från början till mål. :) Jag är imponerad.

    SvaraRadera
  29. Jag håller med Henrik. I stället för att tillverka bilar som ingen köper, så borde de tillverka bilar som många köper. Columbi ägg!

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.