2009-09-29

En studie i politik

I Köpenhamn skedde handeln med lätta droger länge, under rätt ordnade och fridfulla former, i fristaden Christiania.

Sedan stängde politiker och polis ner huvuddelen av denna verksamhet.

Droghandeln togs då över av ligor och flyttade ut på gatorna. Ligorna krigade om territorium med våld, som även drabbade vanliga Köpenhamnsbor, som följd.

Och nu vill de styrande istället erbjuda försäljning av hasch och marijuana under former som liknar det svenska Systembolaget. Vilka oavsiktliga och oönskade konsekvenser det kommer att få kan man än så länge bara spekulera om. Men danskarna går verkligen från ytterlighet till ytterlighet.

En sak står dock klar. Handeln med lätta droger var lugnast och fridfullast när den skedde under spontant ordnade former i Christiania.

Är det någon som har ställt till med oreda, då är det politikerna.

22 kommentarer:

  1. Om jag skulle vilja köpa cannabispreparat skulle jag nog faktiskt hellre göra det på systemet än hos någon halvolaglig snubbe på gatan i Christiania. Det känns som att det skulle göras lite bättre kvalitetskontroller av en seriös butik, även om det är ett statligt monopol.

    SvaraRadera
  2. Jag håller nog inte med John där. I de länder där staten odlar fram medicinsk cannabis är den så klen att patienter fortfarande väljer att inhandla sin medicin på gatan.

    SvaraRadera
  3. Produkterna i Christiania var som regel av mycket hög kvalitet. Det ligorna säljer på gatorna idag är inte alls av samma kvalitet.

    SvaraRadera
  4. John: Och det samma gäller t.ex tobak? om det bara var Systembolaget som sålde det skulle du inte behöva oroa dig för cancer etc ;-)

    SvaraRadera
  5. Var kan man läsa mer om att de vill kränga cannabis på "systembolag"?

    Principiellt så är det ju bättre med en lösning som Christiania, men denna typ av lösning lär göra det enklare att argumentera för legalisering/avkriminalisering.

    SvaraRadera
  6. Oooo yea, jag kan slå det:
    http://www.myfoxdetroit.com/dpp/news/local/stop_babysitting_neighbor_kids

    Yeay för udda lagar som ska in och peta! O yea! ^_^ omg...

    SvaraRadera
  7. Bättre att legalisera allt som de gjorde i portugal 2001. Dumt av poliikerna att vela så förbaskat.

    SvaraRadera
  8. @Anonym 1:

    Jag ser inte "kvalitet" som samma sak som "styrka", utan snarare som att man är säker på att det man köper är precis vad det står att det är, att det håller ungefär samma halt av olika ingredienser och ämnen hela tiden, att det inte finns några okända tillsatser osv.

    @Anonym 3:

    Jag sa att jag tyckte att det vore bättre med ett monopol där någon motsvarande socialstyrelsen eller livsmedelsverket gjorde kvalitetskontroller än att bara köpa av slumpmässig snubbe på stan som antagligen inte bryr sig så mycket om sånt. Jag sa inte att ett monopol vore bättre än en avreglerad men kontrollerad handel, som t.ex. tobakshandeln idag.

    Cancerrisken hänger ju med alla tobaksprodukter så jag ser inte riktigt vad det har med något att göra.

    SvaraRadera
  9. För övrigt så tycker jag det är lite trist ifall de bara väljer att avkriminalisera något tråkigt som cannabis när det finns andra betydligt intressantare substanser som är olagliga och ungefär lika ofarliga - psilocybin, MDMA, LSD osv. Tänk vad kul om man kunde glida in på systemet vid Odenplan och köpa några doser ecstasty!

    SvaraRadera
  10. Ingen vill väl köpa "klena jointar" eller för all del alkoholfri muslimöl?

    Det finns inget Systembolag i Danmark, all försäljning av alkohol sker i vanliga butiker. Alltid är det någon som håller öppet, men ingen är lika välsorterad som det svenska Systembolaget. Märkvärdigare än så är det inte.

    En døgnkiosk kan säkert sälja varorna men dock inte tillhandahålla den "aura" av frihet som omger Christiania såväl Thylejren (se provsmakning av pepparkakor med inbakt humörtobak).

    * Vågar SVT skicka ut Skavlan eller någon annan på liknande uppdrag?

    SvaraRadera
  11. psilocybin - ögonöppnaren.


    Den vill inte politiker att folk skall få tag i.

    SvaraRadera
  12. The big problem in shutting down Christiania was not just the general civil peace. It is also that cannabis was the only drug sold at Christiania.

    Now we have drug-gangs selling cannabis AND coke, xtc, LSD, speed and heroin etc. at the same place. That makes it so much easier to go 'all the way'.

    Christiania was keeping out hard drugs.

    Now no one is.

    SvaraRadera
  13. @Hex

    "Är det någon som har ställt till med oreda, då är det politikerna."

    Du är ju numera en del av politiker-eliten, eller?

    SvaraRadera
  14. John:
    Du förespråkar väl inte statlig försäljning av tomater eller gurkor? Eller hur? Vad är då skillnaden med det och cannabis? Båda är ju, så att säga, "gröna saker" och de säljs givetvis bäst på den fria marknaden.

    Var flitigt Roskilde - besökare, och besökte således också Kristiania i samband med detta (då detta var lagligt), och måste säga att det var väldigt bra kvalitet, stort utbud, bra bemötande, ja allt var egentligen bara positivt. Seriösa handlare förlorar givetvis på om dom försöker luras, och försvinner således rätt omgående därifrån.

    Jag antar att du aldrig varit där, eller rökt cannabis? Antar att det inte heller är något som lockar dig? Inte för att verka otrevlig, men varför vill du då reglera hur jag, eller de som handlar cannabis (eller vilken vara som helst egentligen), ska få införskaffa det? Varför rör det dig? Kan inte jag få föra som jag vill, om detta inte påverkar dig? Ponera att jag blir lurad att köpa timjan i tron om att det är cannabis, varför kan du inte låta mig göra det misstaget då? Jag tycker din omtanke om mitt cannabisbrukande är rörande, men jag klarar mig gärna utan den.

    Sen skulle det bästa givetvis vara om man inte bara tillät försäljning, utan även "lokalodling" av cannabis. Men det uppskattas väl inte av politikerna antar jag, för om alla har en planta hemma och inte behöver köpa, är det ju omöjligt att beskatta bruket.

    /J

    SvaraRadera
  15. Visst är det festligt att HAX varit porrfilmsfotograf. På andra sidan kameran hade han ju knappast kunnat förekomma. För fet för ett fuck osv

    SvaraRadera
  16. Men läser du vad jag skriver överhuvudtaget? Jag har inte förespråkat statligt monopol på någonting, jag har sagt att ett statligt monopol vore bättre än en okontrollerad svart marknad, men en fungerande vit marknad vore ännu bättre.

    SvaraRadera
  17. Men läser du vad jag skriver överhuvudtaget? Jag har inte förespråkat statligt monopol på någonting, jag har sagt att ett statligt monopol vore bättre än en okontrollerad svart marknad, men en fungerande vit marknad vore ännu bättre.

    SvaraRadera
  18. @Anonym 1031:

    "Festligt" vet jag inte men erfarenheten kan nog komma till pass när det gäller att skildra "snusket" i EU.

    Där har vi väl ändå tarvligheter på högsta nivå?

    Hade han fått syn på dig hade han troligen inte varit intresserad hur som helst? Är det också därför du är väljer att vara anonym? Din integritet (somebodys ass)...

    SvaraRadera
  19. Jag köpte marijuana en gång i Christiania när det fortfarande såldes öppet i små stånd. Det var verkligen superbra kvalité (Bubblegum breed).

    Jag kan tänka mig att det är lite vanskligare att köpa hasch, då det blir lite lättare att smyga in konstiga tillsatser i hasch än i rena buds. Hur som helst är det väl bara att köpa pyttelite först och provröka det om man vill vara säker.

    En annan grej: Om staten säljer en produkt så torde det leda till en allmän avdramatisering av produkten i Svenssons ögon. Jämfört med om den bara förekommer på svarta marknaden. Det kanske rent av skulle leda till ett slut på förföljelsen av missbrukare.

    /En annan John

    SvaraRadera
  20. @ Dennis

    ” Du är ju numera en del av politiker-eliten, eller?”

    Är det några som har ställt till med oreda så är det människorna, men vänta Dennis du är ju också en människa och du har uppenbarligen missuppfattat något.

    @ Anonym 10:31

    Vad är det som är så festligt med att vara fotograf menar du? Och hur är det relevant vilken sida av kameran man är på?

    @ John

    ” Om staten säljer en produkt så torde det leda till en allmän avdramatisering av produkten i Svenssons ögon.”

    Detsamma gäller väl om den avkriminaliseras helt?

    SvaraRadera
  21. Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.