2009-12-21

Vinterhelvete



Ett av skälen till att jag flyttade till Bryssel var för att slippa snö och slask. Det höll ett par år. Men just nu är det för jävligt.

Alltså, det existerar över huvud taget ingen organiserad snöröjning. Allt som sker är att kommunen vräker ut ton på ton med salt på gatorna. Några plogbilar äger de tydligen inte. Och om någon alls bekämpar snö på gångbanorna, då är det ett fåtal affärs- och kroginnehavare som ger sig i kast med uppgiften – beväpnade med duschskrapor.

I trafiken är det illa nog att det är julkaos. Tågen är försenade. Flygen är försenade eller inställda. Eurostar har gått fullständigt i baklås. Och det är förenat med livsfara att vistas på vägarna.



Och då talar vi ändå bara om 10-15 cm snö och 5-10 grader kallt i köldknäpparna. När jag var ung, då..!

Om ett och ett halvt dygn går jag på jullov ett par dagar. Vilket kräver att jag ger mig i kast med så väl järnvägen som flyget igen. Så... intressant.

Men när jag kommer tillbaka, strax innan nyår, då fullständigt kräver jag att ordningen är återställd! Gatorna skall vara fria från snö och kallt snor. Tågtrafiken skall vara tillbaka i det vanliga milda kaoset. Det skall finnas en sportslig chans att flyget går ungefär när det skall. Och tunneln skall vara öppen, så att jag kan få mig en dos Britannica innan jobbet börjar igen. Begrips!


18 kommentarer:

  1. De har väl plannerat för global uppvärmning och då behövs ju inte snöplogar och sånt...

    SvaraRadera
  2. Man kan också göra som snösvängen i Götet, det smälter ju ändå framåt maj så det är väl ingen ide att ge sig ut nu...

    SvaraRadera
  3. En synnerligen god jul önskar jag dig också Henrik!

    Håll humöret uppe, så öppnar nog uteserveringarna snart igen...

    :-D

    SvaraRadera
  4. Tja, egentligen har det varit ganska tomt på snö på de flesta platser i Europa jag begett mig de senaste åren.. det var bara just detta år det vräkte ner i sådana mängder.

    SvaraRadera
  5. Skönt att köpenhamnmötet gjorde nytta.

    SvaraRadera
  6. Jag kan riktigt hörs dig berätta det :-)

    Ha en god jul nu Henrik!

    SvaraRadera
  7. Litet OT, men finns det någon bra länk som sammanfattar Lissabonfördraget och dess verkliga konsekvenser?

    SvaraRadera
  8. Jasså, du kräver att någon röjer snön åt dig? Och du tycker det är bedrövligt att kommunen/staden/staten inte tillhandahåller snöröjning? Du fnyser åt att det blir de enskilda affärsintressenterna som får ta hand om skottning, om än med improviserade medel? Jag noterar.

    SvaraRadera
  9. Så länge de tvingar medborgarna att betala skatt - ja.

    SvaraRadera
  10. Snö på vintern i Sverige är som sol och varma sommarkvällar på sommaren, fast på vintern!!!

    SvaraRadera
  11. Henrik, det bara är så att vissa inte ser sambanden. Många vet fanimig inte ens vad Det Offentligas resurser kommer ifrån.

    Måtte Alliansen lära sig att "skära igenom vänsterretoriken" i den kommande valrörelsen som Dick Erixon påpekar i ett blogginlägg idag.


    God Jul o Gott Nytt År, Henrik!

    SvaraRadera
  12. Den driftige skulle ju ta och sälja svenska rejäla snöskyfflar på Bryssels gator.

    SvaraRadera
  13. Så mycket var Henriks liberalism värd. Kräver att staten skall rycka in när det snöar men betalar inte skatt själv. Det där med att göra och finansiera saker gemensamt kanske inte var så dumt i alla fall.

    Henrik är nog glad att det finns offentlig sjukvård när han ramlar och slår sig på fyllan.

    SvaraRadera
  14. @Anonym 12:17,

    "Kräver att staten skall rycka in när det snöar men betalar inte skatt själv. Det där med att göra och finansiera saker gemensamt kanske inte var så dumt i alla fall."

    Vad har den första meningen med den andra att göra? Man kan väl finansiera saker själv utan att blanda in staten? Där jag bor har vi en vägförening som tar hand om 'sista biten' av vägen till husen. Vi betalar en liten summa pengar till bonden i närheten för att han ska skotta vägen med sin traktor på vintern. Jag kan lova att vår väg är bättre plogad än någon annan jag sett under detta snöovädret.

    Se, gemensam finansiering utan statens hot om våld om du inte ger dem dina pengar.

    SvaraRadera
  15. anonym 12:17,

    så du tror inte att det skulle finnas någon som kan ta hand om någon som ramlat och slagit sig om det inte drevs av staten?

    SvaraRadera
  16. Det som är stökigt i välfärdsstaten är att man inte kan/får välja något annat alternativ när monopolen klappar igenom.

    SvaraRadera
  17. Svenska högerdebattörer brukar ofta hävda att Sverige är hevetet på jorden och att allt är bättre utomlands. Bra med lite reality-check.

    SvaraRadera
  18. För övrigt är det inte frånvaron av snöröjning som stör mig. Det är att det över huvud taget ligger snö i Bryssel som är... fel!

    Jag kräver både snö- och myggfritt!

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.