Restiderna med magnettåg 2020 borde bli ungefär 1h30min - 2h30min om vi hade haft politiker som vågade satsa på infrastruktur och ett EU som faktiskt gjorde vettiga saker.
Varför så bråttom. Jag reste en gång (60-talet) med tåg Sydney - Brisbane, och det var pub ombord, med egen vagn. De extrema snabbtåg ni skissar om här kan väl knappast köra i markplanet? Jag gissar de skulle kräva tunnlar hela vägen, eller kanske att de går på upphöjda betongfundament. Det senare skulle bli mer störande än vindkraftsparker. Och så lär vi även framdeles behöva räkna med vinterväder ibland.
Det finns även en teknik som kallas evacuated tube transport.
Där går maglev tåg i vacuum-fyllda (kan man säga så?) tunnlar..
Får man bort luftmotståndet så kommer tågen kunna gå nästan helt utan energi. Den energi som går åt för att accelerera tåget, återvinner man när man bromsar.
Här är en liten film om det: http://www.youtube.com/watch?v=92dK_yxaKvk
Kan kanske påpekas att kommandoekonomin i Kina behöver konsumera, om så genom staten för att hålla igång ekonomin.
Tycker dock att det är en utmärkt idé och hade varit en ännu bättre idé om jag kunde kliva på ett tåg i Göteborg och gå av vid medelhavet. Förse dem med en ordentlig bar och det kunde vara en riktigt kul resa dessutom.
"När de behärskar den teknologin är det varken snabbare eller billigare att flyga."
Kineserna hoppas få ner kostaden för en km maglevspår till 200 miljoner, så i runda tal 100 miljarder för spår mellan Göteborg och Stockholm, och då kan man bara åka mellan Göteborg och Stockholm.
Gardermoen kostade runt 13 miljader att bygga.
Kommer aldrig att bli billigare än att flyga såvida inte det blir svindyrt att flyga i framtiden.
Förläningen av magnettågsbanan i Shanghai kostar 113.5 miljoner per km, för 640km spår som Europabana i Sverige är tänkt skulle det gå på 73 miljarder (Spår mellan Göteborg, Stockholm och Malmö via Jönköping), och då kan man köra mellan Göteborg och Stockholm på en timme.
Läs mer på http://byggmaglev.se/2010/03/13/antligen-klartecken-for-forlangning-av-maglev-i-kina/
Övertygad om magenttågens förträfflighet? Gå med i facebookgruppen "Utred magnettåg i Sverige!" http://www.facebook.com/group.php?gid=138262075750&ref=ts
Säg att det är 113,5 miljoner per km, det innebär att för varje 12 mil spår så kan man bygga en flygplats av Gardermoens storlek. Något annat man inte heller skall glömma, är kinesisk respektive norsk lönenivå. De maglevspår vi skulle bygga kommer inte att baseras på kinesiska löner, så de kommer kosta klart mer än 73 miljarder.
Har man 73+ miljarder att spendera finns bra viktigare saker att satsa pengar på. Vattenrör, broar och annan infrastruktur som behövs repareras och uppdateras.
Glatt anonym: Hur bra fungerar flyg för regional trafik? Har du tänkt att man skall flyga mellan t.ex. Norrköping och Stockholm?
Empiriskt har det visat sig att flyg inte har några marknadsandelar om restiden är under 2 timmar för alternativet http://byggmaglev.se/2009/08/01/flyg-vs-maglev/
Dessutom är flyg speciellt dåliga på korta sträckor då det framförallt är starten som drar bränsle, minst två dyra piloter behövs vid varje flygtur och eftersom planen ofta är mindre på kortare rutter blir det dyrare per passagerare.
Vidare är flyg stora bullerkällor. Antingen läggs flygplatser långt från bebyggelse eller så måste man ha dyra snabbtåg fram till flygplatsen eller så får man leva med att det tar mycket lång tid att ta sig dit.
Anonym, beroende på kostnaden för flygbränsle i framtiden, och på om man inte får fram andra drivmedel för flygplan så kan snabbtåg vara den bästa lösningen. Men då konventionella tåg och inte maglev, och så länge som resan kan ske över land.
Men du kanske har en briljant idé för hur man skall kunna fortsätta med det billiga flyget när oljan sinar?
byggmaglevisverige, jag har inget emot tåg. Men jag tror inte, till skillnad från dig, att man skall satsa på maglev i Sverige, vi är för få och Sverige är för stort.
Kineserna och ryssarna har många riktigt stora grandiosa framtidsplaner, ni observerade väl att avtalen mellan ryssland och kina om den där järnvägen redan är underskrivna. Ryssland är dessutom en järnvägsnation av stora mått, även historiskt. Vi står inför en enorm omdaning av världen, där EU och USA kan komma att ses som närmast U-länder. När det gäller järnvägar är vi i sverige i stort sett där redan, vi har inte utvecklats alls de senaste 20 åren. Vi har inte ens orkat hålla status quo, vi har stagnerat. Våra X2000 var i princip omoderna redan när de kom, för att inte tala om själva spåren. Den enda stump järnväg vi har som är något att skryta med, är malmbanan, men det handlar då knappast om personatrafik utan istället tonnage och en räls som tål 30 tons axeltryck i arktisk kyla, men även LKAB har lämnat sverige för inköp av lok, de tillverkas av Bombardier.
Men en gång i tiden var sverige föregångslandet och hade världens bästa tåg. Vi kan säkert leva på minnena.
Järnvägen som kineserna skall bygga genom ryssland till östersjön är i första hand till för att förkorta administrativa ledtider för transport av varor, persontrafiken är något man får på köpet.
Men.. tanker van av ordning. Det ar ju snabbare att flyga?
SvaraRaderaTank igen. Klart att kineserna har tankt pa det.
Peak oil is here.
Inte nog med det.
SvaraRaderaPå http://www.maglev.net/
Kan man även läsa att de precis godkänt byggnationen av världens längsta (och snabbaste) Maglev linje.
20mil magnettåg i hastigheter uppemot 500-600km/h får Kineserna åka om några år.
När de behärskar den teknologin är det varken snabbare eller billigare att flyga.
EAP har drivit denna fråga länge.
SvaraRaderaVarför nattåg dessutom?
SvaraRaderaMalmö - Bryssel: 750km
GBG - Bryssel: 1000km
STHLM - Bryssel: 1300km
Restiderna med magnettåg 2020 borde bli ungefär 1h30min - 2h30min om vi hade haft politiker som vågade satsa på infrastruktur och ett EU som faktiskt gjorde vettiga saker.
Varför så bråttom. Jag reste en gång (60-talet) med tåg Sydney - Brisbane, och det var pub ombord, med egen vagn.
SvaraRaderaDe extrema snabbtåg ni skissar om här kan väl knappast köra i markplanet? Jag gissar de skulle kräva tunnlar hela vägen, eller kanske att de går på upphöjda betongfundament. Det senare skulle bli mer störande än vindkraftsparker. Och så lär vi även framdeles behöva räkna med vinterväder ibland.
Det finns även en teknik som kallas evacuated tube transport.
SvaraRaderaDär går maglev tåg i vacuum-fyllda (kan man säga så?) tunnlar..
Får man bort luftmotståndet så kommer tågen kunna gå nästan helt utan energi. Den energi som går åt för att accelerera tåget, återvinner man när man bromsar.
Här är en liten film om det:
http://www.youtube.com/watch?v=92dK_yxaKvk
Inte så många stridsvagnar får plats i ett transportplan. Desto fler på ett rejält, militärt godståg. Kan man tänka.
SvaraRaderaAh... Du menar att Ostasien förbereder sig? ;-)
SvaraRaderaKan kanske påpekas att kommandoekonomin i Kina behöver konsumera, om så genom staten för att hålla igång ekonomin.
SvaraRaderaTycker dock att det är en utmärkt idé och hade varit en ännu bättre idé om jag kunde kliva på ett tåg i Göteborg och gå av vid medelhavet. Förse dem med en ordentlig bar och det kunde vara en riktigt kul resa dessutom.
"När de behärskar den teknologin är det varken snabbare eller billigare att flyga."
SvaraRaderaKineserna hoppas få ner kostaden för en km maglevspår till 200 miljoner, så i runda tal 100 miljarder för spår mellan Göteborg och Stockholm, och då kan man bara åka mellan Göteborg och Stockholm.
Gardermoen kostade runt 13 miljader att bygga.
Kommer aldrig att bli billigare än att flyga såvida inte det blir svindyrt att flyga i framtiden.
Förläningen av magnettågsbanan i Shanghai kostar 113.5 miljoner per km, för 640km spår som Europabana i Sverige är tänkt skulle det gå på 73 miljarder (Spår mellan Göteborg, Stockholm och Malmö via Jönköping), och då kan man köra mellan Göteborg och Stockholm på en timme.
SvaraRaderaLäs mer på http://byggmaglev.se/2010/03/13/antligen-klartecken-for-forlangning-av-maglev-i-kina/
Övertygad om magenttågens förträfflighet? Gå med i facebookgruppen "Utred magnettåg i Sverige!" http://www.facebook.com/group.php?gid=138262075750&ref=ts
Säg att det är 113,5 miljoner per km, det innebär att för varje 12 mil spår så kan man bygga en flygplats av Gardermoens storlek. Något annat man inte heller skall glömma, är kinesisk respektive norsk lönenivå. De maglevspår vi skulle bygga kommer inte att baseras på kinesiska löner, så de kommer kosta klart mer än 73 miljarder.
SvaraRaderaHar man 73+ miljarder att spendera finns bra viktigare saker att satsa pengar på. Vattenrör, broar och annan infrastruktur som behövs repareras och uppdateras.
Det tar 10 h att flyga Bryssel-Beijing så det tar fortfarande nästan fem gånger så lång tid att åka tåg.
SvaraRaderaDessutom kräver inte flyget någon extra infrastruktur. skall man slå ut kostnaderna för tåget på de resande blir det både långsamt och svindyrt.
Briljant idé minsann.
Glatt anonym: Hur bra fungerar flyg för regional trafik? Har du tänkt att man skall flyga mellan t.ex. Norrköping och Stockholm?
SvaraRaderaEmpiriskt har det visat sig att flyg inte har några marknadsandelar om restiden är under 2 timmar för alternativet http://byggmaglev.se/2009/08/01/flyg-vs-maglev/
Dessutom är flyg speciellt dåliga på korta sträckor då det framförallt är starten som drar bränsle, minst två dyra piloter behövs vid varje flygtur och eftersom planen ofta är mindre på kortare rutter blir det dyrare per passagerare.
Vidare är flyg stora bullerkällor. Antingen läggs flygplatser långt från bebyggelse eller så måste man ha dyra snabbtåg fram till flygplatsen eller så får man leva med att det tar mycket lång tid att ta sig dit.
Anonym, beroende på kostnaden för flygbränsle i framtiden, och på om man inte får fram andra drivmedel för flygplan så kan snabbtåg vara den bästa lösningen. Men då konventionella tåg och inte maglev, och så länge som resan kan ske över land.
SvaraRaderaMen du kanske har en briljant idé för hur man skall kunna fortsätta med det billiga flyget när oljan sinar?
byggmaglevisverige, jag har inget emot tåg. Men jag tror inte, till skillnad från dig, att man skall satsa på maglev i Sverige, vi är för få och Sverige är för stort.
SvaraRaderaKineserna och ryssarna har många riktigt stora grandiosa framtidsplaner, ni observerade väl att avtalen mellan ryssland och kina om den där järnvägen redan är underskrivna. Ryssland är dessutom en järnvägsnation av stora mått, även historiskt. Vi står inför en enorm omdaning av världen, där EU och USA kan komma att ses som närmast U-länder. När det gäller järnvägar är vi i sverige i stort sett där redan, vi har inte utvecklats alls de senaste 20 åren. Vi har inte ens orkat hålla status quo, vi har stagnerat. Våra X2000 var i princip omoderna redan när de kom, för att inte tala om själva spåren. Den enda stump järnväg vi har som är något att skryta med, är malmbanan, men det handlar då knappast om personatrafik utan istället tonnage och en räls som tål 30 tons axeltryck i arktisk kyla, men även LKAB har lämnat sverige för inköp av lok, de tillverkas av Bombardier.
SvaraRaderaMen en gång i tiden var sverige föregångslandet och hade världens bästa tåg. Vi kan säkert leva på minnena.
//Nicke Nick
Järnvägen som kineserna skall bygga genom ryssland till östersjön är i första hand till för att förkorta administrativa ledtider för transport av varor, persontrafiken är något man får på köpet.
SvaraRaderaBloggaren KAS