2010-09-27

Re-thinking. Re-grouping.

Det tycks hända saker lite överallt just nu...

I Piratpartiet pågår en livlig intern debatt, efter kalkonvalet. Möjligen fäktas det lite för vilt och spretigt i ett sammanhang där jag tror att det vore bättre att fokusera och att hålla huvudet kallt. Men jag håller mig utanför det där.

Piratbyrån har lagt ner och media försöker bygga något slags krystad bild av att piratfrågorna är ute. Jag undrar det jag. Dels lär väl The Pirate Bay-rättegången väcka ett visst intresse. Och dels förefaller det en smula inskränkt att tro att debatten om upphovsrätt och kultur i en uppkopplad värld med hyperdistribution skulle vara över. Jag är rätt säker på att den knappt ens har börjat.

Liberati har lagt ner och istället lanserar Bard och Blogge det Liberaldemokratiska partiet.

Uppdatering: Det verkar vara två nya liberala partier. Kan någon reda ut det där i kommentarerna. Jag måste rusa till ett möte...

Uppdatering 2: Det ovanstående blev nog en smula för fragmentariskt. Jag återkommer i veckan med separata re-think, re-group-bloggposter om Piratpartiet, piratfrågorna i EU, den liberala rörelsen, EU-motståndet och kanske något mera.

17 kommentarer:

  1. De lanserar *de* liberaldemokratiska partier*na*. Det är inte samma parti.... och är såklart inte samma som (Klassiskt) Liberala partiet eller några av de s.k. liberala partierna MP, C eller FP.

    Hej utomparlamentariska vänstern!

    SvaraRadera
  2. Dagens höger är en karbonkopia på 60tals vänstern.

    Vem pröjsar för just den här versionen av "Dom enda riktiga liberalerna" ?

    SvaraRadera
  3. Tja, lill-Nietsche har väl alltid velat bli poet-filosof-sängerknaben-Führer någonstans och hela folkpartiet var väl en för stor tugga att sätta i sig.
    Blogge däremot är ju en ibland riktigt vettig person så att det spretar lite verkar följdriktigt.

    SvaraRadera
  4. Undrar varför dom skriver

    Liberaldemokraterna är Sveriges första och enda frihetliga parti.

    Vet dom inte om att Klassiskt Liberala Partiet existerar så har dom ju verkligen gjort dålig research. Tycker dom inte KLP räknas som frihetligt parti så är dom ju värre än kinesiska maoister vad gäller definitions-hårklyveri.

    Hur som helst tappar dom anseende på att skriva sådär. Utöver det så är det ju kul med ett till frihetligt parti. Hittills tycker jag dock Fria Listan varit det bästa försöket. Dom lyckades förmedla människokärlek på nåt sätt, utan att kompromissa med friheten.

    SvaraRadera
  5. Värt att notera är att mannen som attackerar allt och som drivs av destruktivitet, Blogge Bloggelito, nu har krävt Falkvinges avgång och dessutom övergivit Piratpartiet. Det viktigaste för översittaren Bloggelito är att ingen får vara ballare än Blogge Bloggelito.

    SvaraRadera
  6. *mata inte trollen. mata inte trollen. mata inte trollen*
    Det är svårt att hålla sig ibland.

    Istället
    "pirat" kommer nog länge vara förknippat med fri fildelning av allt. När detta endast är en förlängning av ett fritt internet och inte en huvudfråga alls, kan jag se ett problem med namnet på kort sikt. Å andra sidan är det en global rörelse som engagerar hög som låg. Senast(?) Godard!
    Hur internet betraktas från vissa håll och hur annorlunda det ses från andra håll är ett problem.

    Man verkar lätt bli arg om man inte förstått konsekvenserna av ett allt större digitalt samhälle med allt vad det innebär.

    Sen tror jag inte att det behövs fler partier, utan partier med ideologier. Sverige skulle nog må bra av ett konservativt parti, ett kristdemokratisk, liberalt, socialliberalt, socialliberalt light.
    Fast sen röstas det nog på den charmigaste partiledaren, så jag vet inte. Jag vet inte

    bla bla

    SvaraRadera
  7. We're the People's Front of Judea, down with the Judean People's Front, splinters!

    SvaraRadera
  8. @Mattias: Jag har inte krävt Falkvinges avgång. Däremot har jag konstaterat att det är naturligt att ledarskapet tar konsekvenser då det går fel, oavsett vilken organisation det handlar om. Det behöver inte innebära avgång, vare sig för Sahlin eller Falkvinge; men ska man peka finger är det där, inte på mig eller andra… (som en del faktiskt gjort).

    Jag har heller inte övergivit piratpartiet; jag röstade ju på partiet senast. Jag noterar dock att piratpartiet inte är tillräckligt för mina ambitioner, även om jag gillar det som erbjuds. Jag behöver en större politik, där piratpartiets ideologi är en given delmängd.

    Sen det där med att jag drivs av destruktivitet får man väl ta med en nypa salt. Jag försöker nu bygga ett parti, och blir då varse att makrofagerna i Liberati vill hoppa av sitt samarbete med folkpartiet, upplösa sin inarbetade beteckning och starta ett nytt parti med det namn jag redan tagit. Vem är det som är destruktiv här, om inte de liberala kannibalerna i Liberati?

    SvaraRadera
  9. Partier med "demokraterna" eller "demokrati" i namnet brukar vara sådana man ska akta sig för.

    SvaraRadera
  10. Partier generellt verkar vara något att akta sig för tycker jag. Oavsett vad de kallar sig. Med det sagt så är det ändå kul med fler, ett av dem kanske kan slå.

    SvaraRadera
  11. Med tanke på valresultatet är piratpatienten knappt vid liv och prognosen ser inge' vidare ut.

    Tippar dock på att det går att vända om man släpper det anarkistiska gratisspåret (fildelningen), byter namn och koncentrerar sig på övervaknings- och medborgarfrågor.
    En mer heltäckande politik skulle heller inte skada då enfrågepartier sällan samlar några större skaror.

    /Johan

    SvaraRadera
  12. Liberaldemokraterna sätter ju onekligen färg på politiken i Ryssland om inte annat. Zjirinovskij kanske har lite tips and tricks att delge:-;

    SvaraRadera
  13. Lite om bard... http://minimaliteter.blogspot.com/2008/11/liberati-och-omvrlden.html

    Och det verkar onekligen vara två partier, ett nytt FP (under Bard) och ett bredare PP (under Blogge)

    SvaraRadera
  14. Jag har också startat ett parti.
    Jag har 28 lärjungar som pröjsar avgift och det blir fler och fler varje vecka.
    "Dom allra riktigaste av dom riktiga" heter vi och om ni lämnar er mailadress här så skickar jag postgiroblankett så kommer ett intyg på att ni är riktiga.

    Jag utgår från att alla här vill vara så riktiga som möjligt.

    Eller?

    SvaraRadera
  15. Jo, PP skulle kunna byta namn till Liberaldemokratiska partiet, välja Niklas Dougherty till partiledare och anta det nya partiprogram han håller på att skriva. Det enda som därefter kommer att avslöja partiets historiska bakgrund är de 38.000 trogna väljarna som likt iglar klänger sig fast vid organisationsnumret valperiod efter valperiod. Eller skall vi sälja röstboskapen till Maud Olofsson för 10 kr styck? ;-)

    Allvarligt talat, om man nu tycker att både partinamnet och partiprogrammet är fel, då är det väl bättre att göra som Niklas nu gör, lansera ett nytt och oprövat kort utan gammal barlast, i stället för att i strid med en massa andra viljor försöka ändra på ett befintligt parti? Utveckling främjas av sund konkurrens, inte av oligopol. Det gäller inte bara i politiken, utan även inom näringslivet!

    SvaraRadera
  16. FP KPML(r):

    Folkpartiet KlassicistPartiet MedborgarLiberalerna (revolutionärt)

    SvaraRadera
  17. VÄNSKAPSKORRUPTION nollar ned TROVÄRDIGHETEN AV MYNDIGHETERNA; MigraSionVerkSekt+dess lika stinkande förlängda armén s.k. "rätten" toppar i skìthögen
    ¤
    EU borde granska detta vänskapsrektyteringsmaskineriet/sektdominerade svenska(?!) Migrationsverket!
    "Kan man vara rasist och jobba på Migrationsverket? Nej, inte om det tar sig den här formen, då är man inte lämplig att handlägga ärenden som rör andra människor", säger MVS-chefen Jonas Lindgren.
    - Seriös?! Om chefen är verkligen en milimeter ärlig på sin attityd varför då de sionistiska rasisterna fortfarande i maktpositioner i sådana smutsiga myndigheter?
    - Konkret namn? Vilken sekt?
    - Handläggarens namn t.ex. israeliska demaskerade agenten kurdoförrädiska judekonvert Fadime BAKIR.
    - Sekt då?
    - Sekt t.ex. Knutby-sekt, mestadels fanatiska helt cyniska provokatörer av den ökända sekten erövrar Uppsala avdelningen av Migrationsverket. Stegvis andra offentliga områdena genom liknande jäviga metoder....
    - (Dödstystnad)...
    - Svara då!
    -
    molly@molly.com

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.