2010-12-03

SJ kanske kan låna ett par sådana här..?

21 kommentarer:

  1. Va? Tåg som klarar snö! vilken helt befängd idé. Ungefär lika onödigt att ha som vinterdäck på bussar

    SvaraRadera
  2. Det är konstigt att tjärnvägen inte fungerar BÄTTRE nu när man marknadsutsatt verksamheten utan MYCKET SÄMRE.

    Konstigt att exakt sama sak hände i Thatchers Storbrittaninen!

    Skitkonstigt.

    I dom heliga skrifterna står det att järnvägen ska fungera bättre nu än den gjorde när staten körde.

    Verkligen skitkonstigt.
    Jag känner mig lurad.

    SvaraRadera
  3. Micke: De igensnöade spåren äger och underhåller staten.

    SvaraRadera
  4. förra året på roslagsbanan så fick dom ta fram ett ånglok för att ploga spåren från allt snö då dom moderna leksakerna inte orkade

    SvaraRadera
  5. @Micke. om ett annat tåg företag kunde erbjuda resenärer en problemfri färd till Göteborg hade min gissning vart att de flesta valt att åka med dem, hellre än Statliga SJ på Statliga Järnvägar som inte behöver oroa sig för missnöjda resenärer på samma sätt som privata aktörer behöver

    SvaraRadera
  6. Micke: Du är konstant grundlurad och det vet alla som läser din poster.

    SvaraRadera
  7. Du har aldrig funderat på hur det kommer sig att tågtrafiken på malmbanan fungerar bättre på vintern än på sommaren.. Tänk dessutom på att malmbanan handlar om 60 mil _enkelspår_ över fjällen mellan Narvik och Luleå, där 25% av sveriges samlade godstonnage går dagligen. En så tätt trafikerad järnväg att _varje_ enskilt persontåg idag innebär förlorade exportintäkter gällande många tusentals ton av framförallt svensk malm men även norsk export och inport (varje malmtåg = 8000 ton - ca 20 st om dagen totalt). Fast svaret kanske delvis ligger i just detta faktum, den extremt täta och tunga trafiken, det hinner liksom inte bli särskilt mycket snö på rälsen mellan tågen.

    Men visst har banverket rejäla doningar där kring Abisko/Riksgränsen där det händer att hela laviner går över järnvägen, så även Norrmännen på sin sida. Norska NRK har nu i höstas gjort en mycket vacker film från luften över malmbanan (6 min), dock hade det inte hunnit komma särskilt mycket snö. En del av malmbanans (Ofotenbanen på Norsk..) närmast fantastiska och rent hisnande utmaningar framgår tydligt av den filmen (ca 3min in i filmen), utmaningar av betydligt svårare klass än i den där ryska filmen, särskilt när snön vräkt ned. Den stämmer också till eftertanke om man betänker att den byggdes för hundra år sen. Bedrift är det minsta man kan säga.

    -Magnus

    SvaraRadera
  8. Micke: De igensnöade spåren äger och underhåller staten.
    ----------------------------------
    Banverket drivs efter religösa föreskrifter och har hanterats så av både sossar och och högerereligösa regeringar sedan slutet på 80 talet då väckelsehysterin kom igång.

    SvaraRadera
  9. Ssargon är en nolla som tror att politrukerna ger honom guldstjärnor för spammande som inte är relaterat till ämnet.

    SvaraRadera
  10. @Micke
    Vilken marknad? Du menar den där SJ fortfarande har monopol på trafiken mellan Göteborg och Stockholm?

    Eller menar du den marknaden som det statliga bolaget trafikverket underhåller spåren?

    När det inte finns något alternativ så behöver man inte bry sig om kunderna inte får vad de betalar för. Samma problem som vi har i Göteborg och vår värdelösa kollektivtrafik som vi skattebetalare subventionerar.

    SvaraRadera
  11. jag tänker på gamle krutov, även kallad lilla lokomotivet i sovjets hockeylandslag. Han forsa fram över isen, likt ett ånglok. Paradoxalt nog sluta han sin karriär i svenska division 3.

    Jag kommer aldrig glömma the Bifg Red Machine. Spelarna levde som livegna militärer och presterade en hockey vi aldrig mer kommer att få se.

    CCCP Hockey - The Big Red Machine Tribute Video

    Säga vad man vill om kommunismen, men producera hockey kunde dem och det uppskatta jag på 80 talet även om priset var omänskligt högt. Men just därför känns det också extra gripande att se bilder på detta episka och klassiska landslag.

    SvaraRadera
  12. Varför allt detta snack, tåget gick ju över rälsen utan problem, tåget måste ha gått på vodka.

    SvaraRadera
  13. Hej Micke

    Läs denna Nutekrapport

    http://publikationer.tillvaxtverket.se/Download.aspx?ID=1000 sidan 106-107. Sverige har alltså investerat mindre än det europeiska snittet i infrastruktur 24 av de senaste 26 åren samtidigt som Sverige har ungefär en tiondel av befolkningstätheten jämfört med kontinenten.

    SvaraRadera
  14. Henrik, SJ röjer inga spår, denna tjänst betalar de _Trafikverket_ för. Inte Banverket, inte SJ infra eller någon annan förlegad myndighet. (Och det var länge sedan SJ betydde Statens Järnvägar)

    En annan fråga som jag tycker är intressant är varför man hela tiden pratar om SJ i media som om de har all tågtrafik, efter den 12 december är de inte ens den största tågoperatören i Sverige.//rookie

    SvaraRadera
  15. Det är väl inte att tågen har svårt att ta sig fram i snö som är det stora problemet med järnväg och vinter, utan växlarna?

    //JJ

    SvaraRadera
  16. Enfalden når nya gränser i detta land...

    SvaraRadera
  17. Vi kanske borde be ryssarna att komma med anbud på att driva trafiken? Det skall ju vara konkurrensutsatt nuförtiden.

    SvaraRadera
  18. Nu verkar det inte vara från Ryssland för tittar man på skylten ser det ut att vara latinska bokstäver.

    SvaraRadera
  19. Micke: Jag bara påpekar att du beter dig som en obildad nolla. Närhelst du skriver här så märker alla det utom du själv. Någon måste ju påpeka det för dig.

    Inte alltid kul att stå med byxorna nere när man försöker predika för andra gissar jag...

    SvaraRadera
  20. Fan vad jag hatar idioter som talar i andras namn när dom spammar forum.

    SvaraRadera
  21. Vill minnas att det där tåget faktiskt är amerikanskt...

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.