2011-02-18

Hej då, Christiania! :-(

Danmarks högsta domstol har slagit fast att det är staten som har rätt till fristaden Christiania.

Ack!

Det började med att politikerna sände polisen för att i möjligaste mån stoppa handeln med lätta droger i Christiania. Vilket var rätt korkat, eftersom den sköttes under tämligen ordnade former och med ett stort mått social kontroll i fristaden.

Resultatet blev att handeln flyttade ut på gatorna. Där togs den över av den organiserade brottsligheten – med våld och stök som följd.

Och nu tänker man slutligen "normalisera" området. Ett av Europas mest intressanta sociala experiment går i graven. Nordens enda fristad med spontan ordning kommer så småningom att stängas. Christianiterna skall tvingas in i den "normaldanska" mallen.

Den danska staten blir allt mer småaktig. Utrymmet för det som är fritt, annorlunda, uppkäftigt och kul krymper. Rädslan för allt som inte är välkänt och fyrkantigt har upphöjts till politik ledstjärna.

Så dumt. Så arrogant. Så onödigt.

Uppdatering: Nyheter24 | SVT

Uppdatering 2: Expressen har en längre artikel om Christiania

16 kommentarer:

  1. "Så dumt. Så arrogant. Så onödigt." [Så dansk.] :-)

    SvaraRadera
  2. Det finns vissa saker som är så kvävande med borgerlighet. Inget fel med flit, sparsamhet och utbildning men de som inte vill satsa allt i yrkeslivet eller på familj skall få göra det så länge de inte skadar andra eller försörjer sig själva.

    SvaraRadera
  3. Varför ska inte Christiania bli bostadsrätter åt höginkomsttagare när det är skitfint att hela innerstan i Stockholm töms på folk som inte tjänar skottkärror med pengar?

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas på att christianiterna går vidare med sina ideal och köper mark.
    Drogfrågan är bara en liten del i deras frihetsvision. Mitt intryck är att de största idealisterna hos dess befolkning vill skapa en plats där människor vill bo, inte tvärt om som det nu är, när ekonomisk vinning och effektivitet går före allt vad livskvalitet, mental och fysisk hälsa heter.

    SvaraRadera
  5. har de inte försökt stänga ner Christiania förr?

    SvaraRadera
  6. Varför måste post/flowerpowerfolket bo mitt i stan? Bättre och billigare för dom att bo ute på landsbygden.

    Ni verkar drogliberala i det här Piratpartiet. Och för barnporr.

    Min förhoppning är att ni aldrig får någon som helst makt i samhället.

    Men förresten, när sharia införs i Sverige så blir ni antingen pryglade till omvändelse eller så nackar man er och då är problemet med er drogliberaler löst.

    SvaraRadera
  7. Anonym 16:36: Du är rätt xenofob och bonnig va?

    SvaraRadera
  8. Ssargon:

    Men "anonym# får mig att fundera på en sak: skedde inte nedstängandet av Christiania med dansk folkepartis hjälp?

    SvaraRadera
  9. Ulf Åkesson: Mycket möjligt. Det finns ju en djup avsky hos dom mot alla som inte passar in i deras snäva mall.

    Extremister finns lite var stans och det mest patetiska är när dom utmålar en annan liten skitminoritet som ett hot mot resten utav världen och utser sig själva till riddare som ska förgöra ondskan.

    SvaraRadera
  10. Jag har varit med mitt jobb i Köpenhamn idag. När jag slog upp den här bloggposten och sa vad som hänt kom det fram 5 personer till mig och ville veta vad som hänt.
    Alla verkade förvånade och ingen verkade vilja ha det stängt. Mycket trist.

    SvaraRadera
  11. @Hax
    Leif: Fantastiskt!

    Självklart det. Även fast jag inte gillar och använder droger anser jag det finns betydligt farligare saker att bry sig om.

    Nu har gängkrigen utomös kring narkotikan istället flyttats ut på gator & torg där vem som helst riskerar att bli nedskjuten.

    SvaraRadera
  12. Anonym 16:30

    Du verkar vara en väldigt bitter och tragisk människa och jag gissar att du har ett ganska monotont och tråkigt liv.

    Min förhoppning är att folk som du förlorar all makt ni har i samhället idag.

    Fast kommentaren om barnporr får mig att misstänka att du bara är ute efter att trolla...

    SvaraRadera
  13. Det är en skandal att folk vill stänga ett av världens trevligaste och mest harmoniska ställen som existerar.
    Vi människor hade behövt fler "fristäder" där vi hade kunnat leva som vi vill.
    Hoppas att Christiania för alltid kommer att finnas och se likadant ut.
    (Man made alcohol, God made weed, Who do you trust...)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.