2013-07-08

Piratpartiet större än mittenpartierna inför EU-valet?


I TNS-Sifo ligger "övriga partier" på sex procent inför EU-valet.

I den siffran ingår förvisso även Feministiskt Inititativ – men den större delen borde vara röster på Piratpartiet. Min bedömning är att (pp) ligger på fyra till fem procent.

Detta betyder rimligtvis att Piratpartiet är med i matchen.

Med tanke på att Sverige har 20 platser i Europaparlamentet, så motsvarar ett mandat i stort sett fem procent av rösterna. (I mandatfördelningen kan det slå på några tiondelar hit eller dit.)

Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna ligger på sju procent vardera. Folkpartiet och kristdemokraterna på fyra procent var och centern på tre procent. De tre stora partierna i undersökningen är moderaterna med 28 procent, socialdemokraterna med 24 procent och miljöpartiet med 15 procent. Länk till undersökningen »

(Det är lite märkligt att (pp) inte särredovisas i undersökningen – när den gör det med partier som är mindre.)

Nu skall vi vara medvetna om att valrörelsen ännu inte har börjat på allvar. Väldigt många har glömt bort vad de röstade på i förra valet. De som är måttligt politiskt intresserade lär inte ha sett speciellt mycket från Europaparlamentet, eftersom media helt enkelt inte har någon vettig rapportering därifrån.

Men när valrörelsen väl kommer igång, då kommer Piratpartiet att kunna kräva att få vara med i tv- och radiodebatter. Då kommer (pp) att finnas med i medias olika sammanställningar över de kandiderande partiernas politik. Då kommer (pp) att ges utrymme i kraft av dess existerande mandat.

Detta kan jämföras med hur det är i dag. Under Almedalsveckan fick (pp) bara vara med i en tv-sänd diskussion. I EU-tältet fick (pp) bara vara med i en paneldebatt, om persondataskydd. I EU-tältet utfrågades alla partier som sitter i Europaparlamentet om sin EU-politik – utom (pp). Och i opinionsmätningarna anges (pp) inte ens som ett svarsalternativ. Så visst befinner sig piraterna än så länge i medieskugga. Med tanke på denna styvmoderliga behandling är dagens TNS-Sifo-siffror faktiskt än mer lovande.

I långdistansloppet fram till EU-valet (maj 2014) kommer Piratpartiet att visa vad det uträttat i Europaparlamentet. Piratpartiet kommer att lyfta piratfrågorna ur ett EU-perspektiv. Och Piratpartiet kommer att stå för en relevant EU-kritik – som kräver mer demokrati, ökad transparens och minskad överstatlighet. Detta börjar nu, för att sedan öka allt mer.

Nu frågar sig säkert den vanliga piratpartisten vad han eller hon kan göra för att lyfta (pp) inför EU-valet. Svaret är enkelt: Exponera Piratpartiets varumärke!

Piratpartiets namn måste bli synligt. Dels för att påminna alla som röstade på (pp) i förra EU-valet om att vi fortfarande är med i matchen. Dels för att göra folk i allmänhet medvetna om partiets existens och närvaro.

Detta är det enskilt viktigaste en vanlig piratpartist kan göra: Exponera partiets namn på t-shirts, på affischer, på knappar, på skrivbordsunderlägg, i sociala media, på klistermärken – överallt och i alla sammanhang man kan tänka sig. Och det räcker inte med loggan, eftersom folk i allmänhet inte känner till den och därför inte kopplar den till (pp). Det är Piratpartiets namn som måste exponeras, envetet och på alla upptänkbara sätt från och med nu och fram till valdagen söndag den 25 maj 2014. [ Länk till Piratshoppen » ]

Att jobba in och stärka Piratpartiets varumärke är en förutsättning för all annan kampanjverksamhet och för alla politiska utspel. Den breda allmänheten måste vara medveten om Piratpartiets existens och närvaro – för att över huvud taget kunna överväga att rösta på det!

Läs även Anna Troberg (pp): TNS Sifo ger Piratpartiet goda chanser i EU-valet 2014 »

32 kommentarer:

  1. Klistermärken i all ära, men det finns andra sätt också. Ett utmärkt sätt att lyfta fram Piratpartiet är att sprida vår kampanj "Piratpartiet - För Sverige i framtiden!"

    Här kommer en länk med lite info, samt länkar till hur man beställer gratis affischer och flygblad: http://aktivism.piratpartiet.se/2013/06/25/kampanj-piratpartiet-for-sverige-i-tiden/

    Hoppas att ni vill hjälpa till!
    Anna

    SvaraRadera
  2. Märkligt också att man inte redovisar PP då partiet faktiskt redan har mandat i parlamentet idag.

    SvaraRadera
  3. Anna: Visst - affischer är som sagt ett utmärkt sätt att synas och att exponera partiets namn.

    SvaraRadera
  4. Jag har ringt TNS Sifo, de skall kika närmare och har lovat återkomma.

    SvaraRadera
  5. 1. Allt i Sverige handlar om riksdagsvalet, så även undersökningarna. Trots att Sd inte är i EU så särredovisas de, medan Pp står med i övriga tillsammans med Junilistan, trots att Jl var största parti utanför spärren.

    2. Det är för övrigt bara 10 månader till EU-valet. Vad finns egentligen planerat?
    Är det bokat torgplatser? Är det beställt broschyrer, har valnämnden fixat fram valsedlar. Har det utsetts valobservatörer?


    3. Viktigast av allt. Räkna inte med att få inbjudningar per automatik, JL hade ett helvete förra valet med att ens få vara med i TV-sofforna. Många av SR's direktsända debatter fick inte JL vara med på. Så det gäller att börja ligga på Public Service redan nu, för de sätter snart planeringen för valåret.

    SvaraRadera
  6. Våga tryck på det det lilla PP har åstadkommit i sin tid i EU!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lilla? PP har åstadkommit ganska mycket i EU-parlamentet! Därför kommer jag att rösta på Christian Engström även nästa gång. Fast i riksdagsvalet kommer jag nog rösta annorlunda tyvärr.

      Radera
  7. Det står så här:
    "Gruppen övriga, där bland annat Feministiskt initiativ och Piratpartiet ingår minskar med 7 procentenheter."

    Piratpartiet hade 7,1% förra valet så även om de står för hela minskningen ensamma så borde PP fortfarande ha 6,4% av rösterna och därmed behålla minst en av sina platser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätta mig om jag har fel, men 7,1% till 6,4% är väl bara 0,7 procentenheter?

      Tappar man 7 procentenheter från 7,1% hamnar man på 0,1% av rösterna..

      Radera
    2. De har minskat från 13 procentenheter valet 2009 till 7, enligt artikeln på Dagens Opinion.

      Radera
    3. Förlåt mig, 13 till 6 skall det vara.

      Radera
    4. Anonym 08 juli, 2013 14:52 har fortfarande räknat fel. Skulle PP själva stå för minskningen på 7 procentenheter hamnar de på 0,1 %.

      Tror personligen (tyvärr) inte att PP kommer sitta kvar efter valet. Sist kom de in enbart pga Pirate Bay-rättegången.

      Radera
  8. En bra paroll inför nästa val borde vara:
    "Med oss inget ACTA, utan oss blir det TAFTA" och sedan tydliggöra att TAFTA bara är ACTA i en annan förpackning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är ju bara goja för vanligt folk. Det är nog bättre att utnyttja obehaget med NSAs övervakning.

      Radera
  9. svt.se publicerade en opinionsmätning genomförd 25/1-19/2 2009 där övriga fick 0,6%. Junilistan var särredovisat i den mätningen och det diskuterades att de fått bra stöd trots att ha varit osynliga sedan riksdagsvalet 2006. Artikeln är borttagen men fanns på nedanstående länk. Nu tar jag skärmdumpar på relaterade opinionsmätningar som den aktuella.

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1462178&lid=puff_1462098&lpos=extra_0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Waybackmachine hjälper dig: http://web.archive.org/web/20090316181737/http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1462178&lid=puff_1462098&lpos=extra_0

      Radera
  10. Har snackat med Sifo. Odrhört svårmätt. Minst ett par procent. Så låt oss säga 2-5%, som uppskattning.

    Det är troligt att pp kommer att särredovisas framöver. Löpande EU-Sifo-undersökningar kommer från årsskiftet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej. Från årsskiftet med löpande opinionsundersökningar om euvalet är bra service, bättre än 2009. Första sifon 27/4-7/5 då.

      Radera
    2. EU-kommissionen kommer tydligen också att presentera mätningar...

      Radera
  11. Att riksdagsvalet blivit så överskuggandeär ett väldigt svenskt fenomen och har varit en medveten strategi för att underordna lokala och regionala demokratiska frågor de centralstatliga.

    På andra håll i Europa anses kommun-, region- och EU-valen minst lika viktiga.

    Piratpartiet har allt att vinna på att kritisera det odemokratiska i Sveriges nationalistiska tryckande på en särskild nivå.

    SvaraRadera
  12. Jag hörde ngt rykte om att Sören Holmberg tippade att (pp) skulle få 6-7% i EU-valet, på ngt seminarium i Almedalen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om allt man diskuterat i Almedalen var politik som berör det gotländska parlamentet och EU - Gotland har en lång historia, tyvärr undertryckt i svenska skolböcker, som bonderepublik - och man endast ryktesvägen kunde höra vad Miljöpartiet ev kan få i riksdagsvalet?

      Så ser det ut i många andra delar av Europa med större respekt för andra demokratiska institutioner än den nationella.

      Men inte i det centralistiska Sverige.

      Radera
  13. SVT biter inte den hand som föder och TV4 inte den som håller i reklamtillståndet - räkna med att både PP och SD blir blåsta på debattmedverkan, PP med motiveringen att de inte sitter i Riksdagen och SD med motiveringen att de inte sitter i EU-parlamentet. Att det är sinsemellan oförenliga argument kommer man inte att bry sig om, det är ju faktiskt två argument och inte bara ett - och för svensk medialogik går kvantitet före kvalitet, kolla bara på kvällstidningarnas löpsedlar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hävdar du på fullt allvar att SD nekas tillträde och utrymme på samma sätt som Piratpartiet?

      Radera
  14. Nånting som alla kan göra är väl också att mejla media mfl att det finns intresse för särredovisning av PP. Media vill väl först och främst tillfredsställa sina kunders behov.

    Kan vara en poäng att bara mejla om man har prenumeration med andra ord...

    Hej jag är en betalande kund och jag vill gärna se statusen för det parti jag röstade in i EU-parlamentet, osv.

    Vad gäller SVT så är vi väl (i alla fall snart) alla betalande kunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om SVT vill tillfredsställa kunders behov om att finansieringen skall vara frivillig ;-)

      Radera
    2. Hej kund,

      om du inte är nöjd med produkten är du välkommen att byta kanal.

      mvh Kundtjänst

      Radera
    3. Är man prenumerant är man inte kund hos tidningen, man är produkten som tidningen säljer till sina kunder annonsörerna.

      Radera
  15. Fråga dig, vem styr SIFO? Jag menar då inte sånt du kan läsa på papper, snarare vilka potentater som SIFOs slickar röven hos. Jag kommer ihåg båda de senaste valen och hur de uppenbarligen inte har något emot nazzar, medan PP gärna skall tigas ihjäl, och det fungerar..

    Jag gissar att PP åker ur parlamentet, och SD in. Såvida det inte kan skapas rubriker som PP vinner på, men jag tror media aktar sig för det, för chefredaktörer slickar också den där röven i karriärens namn..

    --steelneck

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fruktar också att PP åker ur och sverigenazisterna in. Sverige har ett riksdagsoligopol.

      Radera
  16. Så PP tror att man har chans att rädda inte bra det ena utan bägge mandaten? Jag måste säga att det känns VÄLDIGT optimistiskt.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.